Platt, rak, kort rygg med bomvinkel 110 grader?

idaida

Trådstartare
Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att de har ganska många parametrar som stämmer. Får lätt ångest bara av tanken att ge mig in i det här igen.

Vad passar? (100.000 kr frågan)
Bomvinkel 110 grader, kort anläggningsyta. Rak rygg som sluttar mot korset. Rund/platt rygg, liten/omarkerad manke.

Allt jag sett som skulle kunna fås i den abnorma vinkeln 110 grader ser ut att bli för svängt! (Jag skriver abnorma med ironi - förstår inte att fler sadeltillverkare har vidare bomvidder.)
En rak bom, som man sätter ett brett järn i blir för svängd... Hans runda rygg begränsar till close contact, absolut inte kilbossor. Helst ska järnet vara U-format och inte V-format. 17,5 tum behöver jag för egen del...
Förslag?

(Ta ut en sadelutprovare kommer någon nu säga. Hade ute 3 olika i jakten efter sadel till häst nr 1. Skulle vilja säga att jag blev blåst 3 ggr. När jag efter egna studier hittade "rätt" sadel och tog ut en auktoriserad återförsäljare av det märket för att verifiera - så blev det rätt till slut. Så nej, först ska jag göra hemläxan, sen får någon komma. Tänker inte bli pådyvlad deras egna märken igen.)
 
Med reservation för om bomvinkeln är tillräcklig, men crown brukar ju passa såna ryggar.
Har en själv nämligen :D vet flera till också för den delen som har crown på såna ryggar.

Har kikat (men inte aktuellt än) på maxflex också. Finns en jättebra tråd här om dom!

Kanske en utgångspunkt iaf?
 
Tänker att amerigo vega cc är som gjord för sådana ryggar. då i vidaste bomvidden. Har den till min nordsvensk. De är små i sitsstorlekarna dock. så gå upp lite i säte.
 
Tänker att amerigo vega cc är som gjord för sådana ryggar. då i vidaste bomvidden. Har den till min nordsvensk. De är små i sitsstorlekarna dock. så gå upp lite i säte.

Vad skönt att du säger så här - för det är dit åt jag tänker. Problemet just nu är väl att budgeten och den sadeln inte stämmer.... :) Har en Amerigo DJ dressyr till den andra och budget hoppsadel som ligger ute för försäljningen pga klarar ej hans manke. Tänkte först att den kunde fungerat till häst 2 men han är för rund... Gillar verkligen Amerigo. Kan du berätta mer om Vegan? Är den djup i sitsen? Jag har långa överben, får man plats? Vet du om +3 är ca 110 grader i just Vegan? (Det är vad jag har lyckats lista ut iaf...)...
 
Med reservation för om bomvinkeln är tillräcklig, men crown brukar ju passa såna ryggar.
Har en själv nämligen :D vet flera till också för den delen som har crown på såna ryggar.

Har kikat (men inte aktuellt än) på maxflex också. Finns en jättebra tråd här om dom!

Kanske en utgångspunkt iaf?
TACK! Ska absolut kolla Crown, de är de som också heter Ideal va? Maxflex har jag inte hört talas om. Ska läsa på!!
 
Vad skönt att du säger så här - för det är dit åt jag tänker. Problemet just nu är väl att budgeten och den sadeln inte stämmer.... :) Har en Amerigo DJ dressyr till den andra och budget hoppsadel som ligger ute för försäljningen pga klarar ej hans manke. Tänkte först att den kunde fungerat till häst 2 men han är för rund... Gillar verkligen Amerigo. Kan du berätta mer om Vegan? Är den djup i sitsen? Jag har långa överben, får man plats? Vet du om +3 är ca 110 grader i just Vegan? (Det är vad jag har lyckats lista ut iaf...)...

Vet faktiskt inte grader, mer än att den är rejält vid för den passar min häst. Där typ inget annat passar. Jag tror dock att det är bommens utformning mer som gör den passande. För har provat andra amergio i 4+ som inte kommer ner. Det är close contacten jag har och den är väldigt öppen och flack i sätet. Blir lite fundersam när du nämner långa lårben för det har jag också och den är lite för liten för mig i 18" ( är tjock om rumpan också så skulle kunna vara det ;) )
 
Ute i sadeldjungeln igen. Den här gången med en nyinköpt häst med nya förutsättningar. Han kan inte ha min andra hästs sadlar trots att de har ganska många parametrar som stämmer. Får lätt ångest bara av tanken att ge mig in i det här igen.

Vad passar? (100.000 kr frågan)
Bomvinkel 110 grader, kort anläggningsyta. Rak rygg som sluttar mot korset. Rund/platt rygg, liten/omarkerad manke.

Allt jag sett som skulle kunna fås i den abnorma vinkeln 110 grader ser ut att bli för svängt! (Jag skriver abnorma med ironi - förstår inte att fler sadeltillverkare har vidare bomvidder.)
En rak bom, som man sätter ett brett järn i blir för svängd... Hans runda rygg begränsar till close contact, absolut inte kilbossor. Helst ska järnet vara U-format och inte V-format. 17,5 tum behöver jag för egen del...
Förslag?

(Ta ut en sadelutprovare kommer någon nu säga. Hade ute 3 olika i jakten efter sadel till häst nr 1. Skulle vilja säga att jag blev blåst 3 ggr. När jag efter egna studier hittade "rätt" sadel och tog ut en auktoriserad återförsäljare av det märket för att verifiera - så blev det rätt till slut. Så nej, först ska jag göra hemläxan, sen får någon komma. Tänker inte bli pådyvlad deras egna märken igen.)

Jag hade testat en Amerigo Vega eller en Amerigo Cc.

Vill du köpa x-vid=2,5 Vega dressyr har jag en fin till salu i Sörmland. :)
 
Med tanke på att jag haft en ponny som är 128 grader så känns inte 110 särskilt abnormt. ;)
Wintec wide är rak i bommen och gjord för vida vidder. Bates wide är väl, om jag fattat rätt, typ samma sadlar fast i läder istället för syntet.
 
Vet inte grader, men Ikonic, ett nytt belgiskt märke var det enda som passade min unghäst. Han har en spikrak rygg och allting annat gled fram och/ eller var för svängt!
 
Amerigo eller Equipe, kort anläggningsyta, de går båda att få i rejäl bomvidd.
Inte de billigaste, men den finns beg.
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 162
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 259
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 319
Utrustning Bomvinkeln är ca 105-110 grader. Han är i dagsläget urgröpt vid sidorna av manken, så någon form av padd under kommer jag behöva i...
Svar
2
· Visningar
1 321
Senast: _Zacke_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp