Platta och skruvar kvar efter fraktur?

Gabby_Ossi

Trådstartare
Bröt armen för drygt ett år sedan (ulna precis vid armbågsspetsen, snedfraktur, tror det flera "bitar") och blev opererad med platta och skruvar. Plattan sitter i vinkel över armbågsspetsen (ungefär samma dimensioner som en hovkrats ;) ) och jag har sedan i höstas haft lite problem med att det ibland "hugger till" av smärta i armbågen när jag böjer armen. Det verkar som att det främst är när jag har långärmad tröja på mig, så jag skulle gissa att det antingen är något ytlig nerv som kommer i kläm eller att det är huden i själva operationsärret som blivit lite känsligare? Har inte heller full rörlighet, kan inte räta ut armen helt som före skadan.

Jag vet andra som fått plattor och skruvar borttagna igen men hör gärna lite mer erfarenheter! Någon som har plattor och skruvar kvar i kroppen? Märker ni av dem? Någon som haft besvär och fått bortplockat?
 
Jag har plattor och skruvar kvar i min fotled.
Inte så sugen på att opera igen för att ta ut dem.
Kan känna av det lite ibland men inte så farligt.

Du får nog räkna med några år innan du är så återställd du kan bli.
Den ihopskruvade bröt jag 2011 och sen samma ställe igen 2013, den är inte helt hundra och tog iaf tre år innan den blev någorlunda.
 
Opererade bort mina efter ca 2½ år då de började flytta på sig. Hade en metallstång och skruvar för att hålla ihop mina lårbensbrott. Skruven i knät började krypa ut och då bestämdes tillsammans med ansvarig läkare att ta bort allt.

Operationen gick smärtfritt och bara efter en vecka så var allt som vanligt igen förutom att operationssåren läkte fortfarande såklart.
 
jag har också skruvar och platta i fotleden. De har redan plockat ut en skruv (den satt genom båda benen i benet, vilket inte är en höjdare när man ska gå...) och det var ett väldigt litet ingrepp.

Som det är idag störs jag inte av skrotet, förutom att jag fått kassera en del skor som trycker på fel ställe. (och jag får ha bomull i strumpan när jag har mina dressyrstövlar på, för de viker sig och trycker rätt över en av skruvarna :crazy: )

Till mig har de sagt att resterande skruv kan tas ut om de börjar vandra eller om de ställer till besvär.
 
Jag har en platta i ena handleden. En av skruvarna sitter väldigt nära leden, men den har inte stört alls. Jag fick information att om något nu skulle störa så åtgärdas det inte före minst ett år efter operation.
 
@Gabby_Ossi jag har en trippelfraktur i fotleden som jag fick för nu snart 20 år sedan, där jag hade både skruvar och platta. Fick problem efter några år med just plattan och opererade ut den.

Har även platta i ulna efter fraktur för typ 10 år sedan nu (dock ej armbågen). Även den är i vissa lägen olika perioder lite sisådär ang komfort. Har fått rekommendation av läkare/ortoped att plocka ur den om det skulle ge mer besvär framöver .

Du bör konsultera läkare just utifrån ditt eget läge , men det stämmer bra som andra skrivit att i regel gör man inget på minst ett år efter läkning och ofta helst ännu senare.
 
Syrran fick problem efter några år och opererade då ut en del skrot. Som hon fick med sig hem i en liten burk. Makabert 😁

68304BF7-9DE3-4A27-B970-74E909974B2A.jpeg
 
Tack för svaren! Att jag funderar lite på det nu är just för att det har gått ett år, så nu kan jag söka ersättning för operationsärret, men tänker att om man ska öppna upp igen kanske man ska vänta tills allt är klart?

Om man ska diskutera med läkare, ska jag ta kontakt med avdelningen som gjorde operationen eller vanliga vårdcentralen?
 
Tack för svaren! Att jag funderar lite på det nu är just för att det har gått ett år, så nu kan jag söka ersättning för operationsärret, men tänker att om man ska öppna upp igen kanske man ska vänta tills allt är klart?

Om man ska diskutera med läkare, ska jag ta kontakt med avdelningen som gjorde operationen eller vanliga vårdcentralen?

Du bör boka en tid med ortopeden. Om du har problem med armen kan du dessutom få en funktionsnedsättnings bedömning för att få ersättning från f-bolaget.
 
Bröt armen för drygt ett år sedan (ulna precis vid armbågsspetsen, snedfraktur, tror det flera "bitar") och blev opererad med platta och skruvar. Plattan sitter i vinkel över armbågsspetsen (ungefär samma dimensioner som en hovkrats ;) ) och jag har sedan i höstas haft lite problem med att det ibland "hugger till" av smärta i armbågen när jag böjer armen. Det verkar som att det främst är när jag har långärmad tröja på mig, så jag skulle gissa att det antingen är något ytlig nerv som kommer i kläm eller att det är huden i själva operationsärret som blivit lite känsligare? Har inte heller full rörlighet, kan inte räta ut armen helt som före skadan.

Jag vet andra som fått plattor och skruvar borttagna igen men hör gärna lite mer erfarenheter! Någon som har plattor och skruvar kvar i kroppen? Märker ni av dem? Någon som haft besvär och fått bortplockat?
Jag har platta och lite skruvar i vänster fot. De brukar inte göra väsen av sig. Ibland, om jag rider galopp länge i lätt sits och har instabila stövlar så kan det faktiskt kännas, jag brukar ha stödstrumpor under stövlarna för säkerhets skull.

Men i joggning, jumpa osv har det aldrig känts någonting. Om man trycker hårt på så känns det. Har haft dem i säkert fem år eller så.

Det är sagt att plocka bort det är valfritt, om jag känner av det om ett tag så kan jag få bort det, och att ärret skulle vara mycket mindre än när de satte dit det, bara ngt litet hål. Men jag är lite osugen för första ärret var jobbigt att läka, så jag gör det om det blir problem.
 
Jag har platta och skruvar i mitt skallben sedan drygt 1.5 år tillbaka. Det är ju inte rörliga delar riktigt då men de smärtar ibland. Blir som en väldigt lokal, ytlig huvudvärk kan man säga. Tydligen helt normalt enligt läkaren och kommer mer och mer sällan så förhoppningsvis ger det sig väl någon gång.

Vetefan om man kan ta bort skrotet där, hur man "lagar" ett skallben och hur skört det kan bli så att säga, men det får sitta där ett tag till om det inte blir värre tänker jag. I armar och sånt verkar det ju inte vara något problem så det går ju att ta upp om det stör mycket.
 
Mina skruvar skavde sönder en sena i fotleden, hade ont i sex år utan att fatta varför. Hästmänniska.. Men de tog bort skruvarna och lagade den än som nära på hade gått av.
 
Har skruvar/platta kvar i ena fotleden och det är inget jag märker av. Har en rörelsenedsättning men tror inte det är pga det utan själva benbrottet.
Är glad att jag slipper opereras igen och ta bort dem!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp