Please do not hantverkaren

Please do not

Trådstartare
Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte.

Jag hade nyligen några hantverkare här som gemensamt färdigställde ett större projekt. En av dem var supersöt och trevlig att ha i närheten. Så söt att jag på projektets sista dag fick plötsliga obehagskänslor kopplade till tanken på att aldrig få se honom igen och uppfann ett mindre projekt som han borde kunna fixa själv. Frågade om han skulle vilja göra det lite längre fram och det vill han. Okej, då behöver jag bara tänka ut detaljerna i det här projektet som jag inte direkt drömt om sedan barndomen utan snarare hittade på i stress och baserat på det senaste inlägget jag hade råkat se på någon inspirationssida för inredning.

Bara det och komma ihåg hur man flirtar, för det har jag inte gjort sedan före mitt senaste långa förhållande, och hitta en väldigt bra balans och timing så att han inte behöver bli obekväm om han inte är intresserad. Snälla hjälp! Hur gör man? Jag vågar påstå att jag kan vara ganska trevlig när jag kallpratar med nya bekantskaper, men risken är hög att jag glömmer hur man gör det på autopilot nu när jag bryr mig om resultatet. Eller så är jag bara trevlig och sen är det klart och så måste jag hitta på ytterligare ett sätt att spendera ROT-pengarna.

Referens för rubriken: https://knowyourmeme.com/memes/please-do-not-the-cat
 
Det kanske blir bra, MEN... Som sambo till en hantverkare så vet jag att han och hans kollegor ibland upplever obehag när de bara är där för att göra ett jobb och de får ovälkomna inviter.
Jag säger inte att det inte kan vara uppskattat, men var försiktig så det inte blir jobbigt för honom att göra klart projektet.
Just nu är min sambo på ett äldreboende och jobbar och tanterna är rätt fräcka ibland och pratar om "ögongodis" och annat. Hade det varit någon som inte var gammal (typ mellan 100 och döden), lite dement och allmänt snurrig, då hade han inte viftat bort det lika lätt.

Kanske är jag en party pooper, men jag ville bara inflika att det finns hantverkare som är väldigt less på att få inviter när de bara vill vara trevliga, göra ett bra jobb och åka vidare på nästa. Hoppas det blir bra ändå! 😊
 
Det kanske blir bra, MEN... Som sambo till en hantverkare så vet jag att han och hans kollegor ibland upplever obehag när de bara är där för att göra ett jobb och de får ovälkomna inviter.
Jag säger inte att det inte kan vara uppskattat, men var försiktig så det inte blir jobbigt för honom att göra klart projektet.
Just nu är min sambo på ett äldreboende och jobbar och tanterna är rätt fräcka ibland och pratar om "ögongodis" och annat. Hade det varit någon som inte var gammal (typ mellan 100 och döden), lite dement och allmänt snurrig, då hade han inte viftat bort det lika lätt.

Kanske är jag en party pooper, men jag ville bara inflika att det finns hantverkare som är väldigt less på att få inviter när de bara vill vara trevliga, göra ett bra jobb och åka vidare på nästa. Hoppas det blir bra ändå! 😊
Hade tänkt skriva något liknande, men du formulerade det så bra så jag behöver inte. 🙂
 
Det kanske blir bra, MEN... Som sambo till en hantverkare så vet jag att han och hans kollegor ibland upplever obehag när de bara är där för att göra ett jobb och de får ovälkomna inviter.
Jag säger inte att det inte kan vara uppskattat, men var försiktig så det inte blir jobbigt för honom att göra klart projektet.
Just nu är min sambo på ett äldreboende och jobbar och tanterna är rätt fräcka ibland och pratar om "ögongodis" och annat. Hade det varit någon som inte var gammal (typ mellan 100 och döden), lite dement och allmänt snurrig, då hade han inte viftat bort det lika lätt.

Kanske är jag en party pooper, men jag ville bara inflika att det finns hantverkare som är väldigt less på att få inviter när de bara vill vara trevliga, göra ett bra jobb och åka vidare på nästa. Hoppas det blir bra ändå! 😊
Jag lyssnar på podden bygga åt idioter och det är väldigt ofta hantverkare tar upp historier med kunder som har gjort den ena inviter värre än den andra.
 
Jag lyssnar på podden bygga åt idioter och det är väldigt ofta hantverkare tar upp historier med kunder som har gjort den ena inviter värre än den andra.
Mjo, jag har förstått att det inte alls är ovanligt. Att det liksom anses vara ok att göra så som kvinna till en man, men hade situationen varit tvärtom, hade det varit sexuella trakasserierna. Min sambo vill värna om sina kunder så han får fler jobb, men han vill inte bli sett som ett köttstycke eller vara en del av någons sexuella fantasier om när "kvinnan råkar kliva naken ur duschen just när hantverkaren kommer dit. Ljuv musik uppstår etc etc."

Obs! Menar inte att det är så för TS! Men just att hantverkare kan vara less på att folk ibland har den uppfattningen.
 
Jag hade personligen inte flirtat/stött på någon, på det viset i samband med att den är där och gör sitt jobb. Det är personens jobb liksom och upplagt för olustig feeling, även om han förmodligen inte skulle säga något..

Fritt fram för flirt om man stöter på personen ute i vardagen, på Ica, på krogen etc, men när människan är hos en för att göra ett jobb? Nää.
 
Nu är jag tråkig, men. Jag tycker faktiskt inte heller att det är helt okej att flirta etc med nån som är där i sin yrkesroll. På jobbet bör en få vara ifred för sånt, och i synnerhet när det gäller de som anlitar en för jobbet (kunder, kunders anställda etc). En är mer eller mindre i beroendeställning gentemot kunderna, och även mot sin arbetsgivare om en är anställd - det kan vara svårt att säga ifrån om det känns obekvämt även om det inte går helt över gränsen så att säga.

Jag råkar vara hantverkare (inte byggnadshantverkare av något slag, dock). Men min åsikt gäller även andra yrkesgrupper, så klart.
 
Gammal användare, nytt namn för att det här skulle kunna bli pinsamt oavsett om det går "bra" eller inte.

Jag hade nyligen några hantverkare här som gemensamt färdigställde ett större projekt. En av dem var supersöt och trevlig att ha i närheten. Så söt att jag på projektets sista dag fick plötsliga obehagskänslor kopplade till tanken på att aldrig få se honom igen och uppfann ett mindre projekt som han borde kunna fixa själv. Frågade om han skulle vilja göra det lite längre fram och det vill han. Okej, då behöver jag bara tänka ut detaljerna i det här projektet som jag inte direkt drömt om sedan barndomen utan snarare hittade på i stress och baserat på det senaste inlägget jag hade råkat se på någon inspirationssida för inredning.

Bara det och komma ihåg hur man flirtar, för det har jag inte gjort sedan före mitt senaste långa förhållande, och hitta en väldigt bra balans och timing så att han inte behöver bli obekväm om han inte är intresserad. Snälla hjälp! Hur gör man? Jag vågar påstå att jag kan vara ganska trevlig när jag kallpratar med nya bekantskaper, men risken är hög att jag glömmer hur man gör det på autopilot nu när jag bryr mig om resultatet. Eller så är jag bara trevlig och sen är det klart och så måste jag hitta på ytterligare ett sätt att spendera ROT-pengarna.

Referens för rubriken: https://knowyourmeme.com/memes/please-do-not-the-cat

…eller så hör du av dig och säger att ”Äsch, det här är lite pinsamt - det där projektet var lite taget ur luften för att få en anledning att prata mer med dig. Så jag har inget projekt som ska genomföras, men du kanske skulle vilja ta en kaffe en dag istället?” :idea:

Blir lite naturlig återkoppling på ursprungsfrågan, så behöver inte personen gå runt och tro att hen har ett jobb på G heller.
 
…eller så hör du av dig och säger att ”Äsch, det här är lite pinsamt - det där projektet var lite taget ur luften för att få en anledning att prata mer med dig. Så jag har inget projekt som ska genomföras, men du kanske skulle vilja ta en kaffe en dag istället?” :idea:

Blir lite naturlig återkoppling på ursprungsfrågan, så behöver inte personen gå runt och tro att hen har ett jobb på G heller.
Det här förslaget gillade jag!
 
Modigt! Go for it😁 vad är det för påhittat jobba han ska göra?
Det vill jag inte säga, men som exempel: Jag har låtit bygga ett stall och han göt bottenplattan, sen kom jag på att det vore ett piffigt sätt att tillverka en bordsskiva. Eller han drog in vatten och avlopp, satte upp vattenkoppar och så föreslog jag att man borde kunna bygga en bokhylla av rör. Det nya projektet är alltså extremt mycket mindre och inte kopplat till "stallbyggarnas" kärnverksamhet.
 
…eller så hör du av dig och säger att ”Äsch, det här är lite pinsamt - det där projektet var lite taget ur luften för att få en anledning att prata mer med dig. Så jag har inget projekt som ska genomföras, men du kanske skulle vilja ta en kaffe en dag istället?” :idea:

Blir lite naturlig återkoppling på ursprungsfrågan, så behöver inte personen gå runt och tro att hen har ett jobb på G heller.
Mycket hellre det här, även om jag egentligen inte tycker att man ska utnyttja kontaktinfon man fått via jobb heller.
 
Det kanske blir bra, MEN... Som sambo till en hantverkare så vet jag att han och hans kollegor ibland upplever obehag när de bara är där för att göra ett jobb och de får ovälkomna inviter.
Jag säger inte att det inte kan vara uppskattat, men var försiktig så det inte blir jobbigt för honom att göra klart projektet.
Just nu är min sambo på ett äldreboende och jobbar och tanterna är rätt fräcka ibland och pratar om "ögongodis" och annat. Hade det varit någon som inte var gammal (typ mellan 100 och döden), lite dement och allmänt snurrig, då hade han inte viftat bort det lika lätt.

Kanske är jag en party pooper, men jag ville bara inflika att det finns hantverkare som är väldigt less på att få inviter när de bara vill vara trevliga, göra ett bra jobb och åka vidare på nästa. Hoppas det blir bra ändå! 😊
Tack! Det var ett viktigt inspel och jag förstår övriga som spinner vidare på det. Var själv inne på samma spår och inkluderade därför "hitta en väldigt bra balans och timing så att han inte behöver bli obekväm om han inte är intresserad" i startinlägget samt valde trådtitel och i viss mån även användarnamn utifrån det. Det sista jag vill är att skapa en situation som är obehaglig för honom.

Delvis knapplån: Att avblåsa hela grejen är inte aktuellt. Jag är inte 100 år gammal, har inga fantasier inspirerade av dåliga porrfilmer, planerar inte att inleda med "Tjaaaaaaa........." samtidigt som jag sexig som en döende fisk glider mot golvet längs med en dörrkarm. Eller så. Jag tänkte framförallt känna av läget och får jag ingen tydlig positiv respons så byter jag aldrig över i raggningsmode.
 
Man kan kanske tycka att hantverkaren är lite i beroendeställning gentemot kunden och då är det väl inte så lämpligt?
Ja, absolut. I princip. Men "stallet" är byggt och det finns inte på kartan att jag skulle bygga ett nytt inom det närmsta årtiondet. Nu är det en inredningsdetalj i jämförelse. Att jag betalar, om än väldigt lite, och att det är hemma hos mig är dock de maktfaktorer som jag kan se ligger på min sida.
 
…eller så hör du av dig och säger att ”Äsch, det här är lite pinsamt - det där projektet var lite taget ur luften för att få en anledning att prata mer med dig. Så jag har inget projekt som ska genomföras, men du kanske skulle vilja ta en kaffe en dag istället?” :idea:

Blir lite naturlig återkoppling på ursprungsfrågan, så behöver inte personen gå runt och tro att hen har ett jobb på G heller.
Smart tänkt! Men jobbet finns på riktigt. Jag hade inte tänkt avboka det bara för att det var snabbt påtänkt. Dessutom känns det för tidigt att fråga om att ta en kaffe innan jag har pratat mer med honom. Det kanske är supertråkigt och antingen känns han ointresserad och/eller så visar det sig att jag är det.

Kan dock vara en idé att avvakta med eventuell kaffefråga tills han har åkt härifrån och ta det på telefon istället, så blir det inte lika laddat.
 
Tack! Det var ett viktigt inspel och jag förstår övriga som spinner vidare på det. Var själv inne på samma spår och inkluderade därför "hitta en väldigt bra balans och timing så att han inte behöver bli obekväm om han inte är intresserad" i startinlägget samt valde trådtitel och i viss mån även användarnamn utifrån det. Det sista jag vill är att skapa en situation som är obehaglig för honom.

Delvis knapplån: Att avblåsa hela grejen är inte aktuellt. Jag är inte 100 år gammal, har inga fantasier inspirerade av dåliga porrfilmer, planerar inte att inleda med "Tjaaaaaaa........." samtidigt som jag sexig som en döende fisk glider mot golvet längs med en dörrkarm. Eller så. Jag tänkte framförallt känna av läget och får jag ingen tydlig positiv respons så byter jag aldrig över i raggningsmode.
Förlåt att jag fnissar lite, men jag älskar din beskrivning om den döende fisken. 😅

Jag menade som sagt inte att du hade såna planer, utan mer att informera att det finns risk att han är "anti" närmanden just för att det faktiskt förekommer sånt. 😊
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp