Plegicil vid igångsättning / ridning / annat / långvarigt

Milene

Trådstartare
Finns en tråd här om Plecigil till het (explosiv) häst vid igångsättning och andra tillfällen. Jag är förvånad över att det verkar vara så pass vanligt? Och jag hade ingen aning om att det kunde användas i samband med ridning.

Jag tar gärna emot synpunkter / erfarenheter på detta!

Kan börja med mig själv;

Vi hade en häst som fick en hovbensfraktur. Hon fixade inte boxvilan utan blev helt galen. Hade Pleg nämnts som ett långvarigt alternativ kanske utfallet hade blivit annorlunda, nu valde vi att ta bort henne istället, det kom aldrig upp till diskussion med lugnande på det sättet.
 
Tror det blivit vanligare än det var förr. Men varierar säkert mellan veterinärer hur de gör.
Den veterinär jag använt mycket brukar alltid fråga om det behövs, framförallt om hästen är rätt energisk vid besöket eller om man nämner att det är svårt att hålla den lugn. Veterinären jag använt nu senast föreslog det inte själv men när jag nämnde att det behövts förr var det självklart att jag kunde få på recept om jag ville.

Tror som du att det kan vara avgörande för vissa hästar, de riskerar ju att göra sig illa ännu mer om de lever rövare + skaderisken för människorna också.
 
Veterinären som skrev ut det till min häst sa att egentligen rekommenderas man inte att rida på häst som getts plegicil, men att det är okej i början av en igångsättning då man ju mest skrittar. Dessutom bör man ha sett innan hur hästen reagerar på det och det fick han ju se vid besöket då vi gav henne en dos för att kunna longera efter att hon sprungit över mig. En del blir tydligen lite mer snubbliga av det som jag förstod det, och då är ju ridning mindre lämpligt. Min upplevs bara som om det vore en varm sommardag istället för mitt i vintern och med flera veckors tråkig sjukhagevistelse bakom sig.
 
En av gångerna jag skulle sätta igång Fröken så tittade veterinären skeptiskt på hästen när jag försökte longera och frågade då inte om jag ville ha pleg. Utan hur mycket.

Men sen kan man, så vitt jag förstått, ge det det länge, men inte konstant. Dvs, man kan ge det varje dag, men inte dygnet runt.
 
Veterinären som skrev ut det till min häst sa att egentligen rekommenderas man inte att rida på häst som getts plegicil, men att det är okej i början av en igångsättning då man ju mest skrittar. Dessutom bör man ha sett innan hur hästen reagerar på det och det fick han ju se vid besöket då vi gav henne en dos för att kunna longera efter att hon sprungit över mig. En del blir tydligen lite mer snubbliga av det som jag förstod det, och då är ju ridning mindre lämpligt. Min upplevs bara som om det vore en varm sommardag istället för mitt i vintern och med flera veckors tråkig sjukhagevistelse bakom sig.
Det är jättemånga som rider på lugnande vid igångsättningar. Allt handlar om att hitta rätt dos.
 
När jag pratade med veterinären ang plegg (jag skulle ha det första gången jag släppte i sjukhage efter boxvila) så nämnde hon att man kan använda vid vissa tillfällen, men inte dygnet runt. Hade min häst tex varit väldigt stressad just när de andra hästarna gick ut så hade man kunnat ge då, men om hon var stressad 8 timmar om dagen hade det inte funkat att plegga hela den tiden.
 
När jag pratade med veterinären ang plegg (jag skulle ha det första gången jag släppte i sjukhage efter boxvila) så nämnde hon att man kan använda vid vissa tillfällen, men inte dygnet runt. Hade min häst tex varit väldigt stressad just när de andra hästarna gick ut så hade man kunnat ge då, men om hon var stressad 8 timmar om dagen hade det inte funkat att plegga hela den tiden.
Nej precis, men det har viss effekt i typ 6 timmar eller ngt sånt.
När min stod på box fick hon det på morgonen, det gjorde stor nytta att hon höll sig lugn när de andra gick ut. Utan lugnande stressade hon hela dagen, men tog man bort påslaget på morgonen så höll hon sig lugnare även sen.

Har också gett det vid hagvistelse för att hålla lugnet. En dos på morgonen har hjälpt hela utetiden.
 
Intressant att Plegicil har 7 dygn (oavsett om man injicerar eller ger oralt) medan Domosedan bara har 96 timmar, det var inte jag medveten om. :)
Jag googlade förut av nyfikenhet och det verkar som att vissa lugnande fick förlängd karenstid typ 2012 eller ngt. Skiljer sig väl åt ang hur länge de stannar i systemet antar jag.
 
Jag googlade förut av nyfikenhet och det verkar som att vissa lugnande fick förlängd karenstid typ 2012 eller ngt. Skiljer sig väl åt ang hur länge de stannar i systemet antar jag.
Ja, jag har också för mig det men jag visste inte att de där två (som ju har ungefär samma användningsområde) skiljer sig åt så det var bra att bli lite uppdaterad :up: för den händelse att man fixar tänder eller har en häst som är stökig att klippa tex. :)
 
Jag gav domosedan till min förra vintern när han skulle sättas igång efter en skada. Var viktigt att han bara skrittade och med tanke på hur pigg han var (unghäst) hade det inte funkat utan. Fick det även när vi började trava några minuter just för att han verkligen inte fick dra iväg och busa då det riskerade att skadan gick upp igen

Fick skit av en stallkompis som menade att det var förkastligt att droga för att rida. Frågade vad hon skulle ha gjort och fick svaret ”longera innan uppsittning”… insåg att hon verkligen inte fattat grejen med att bara skritta…
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp