Plegicil vid igångsättning / ridning / annat / långvarigt

Jag gav domosedan till min förra vintern när han skulle sättas igång efter en skada. Var viktigt att han bara skrittade och med tanke på hur pigg han var (unghäst) hade det inte funkat utan. Fick det även när vi började trava några minuter just för att han verkligen inte fick dra iväg och busa då det riskerade att skadan gick upp igen

Fick skit av en stallkompis som menade att det var förkastligt att droga för att rida. Frågade vad hon skulle ha gjort och fick svaret ”longera innan uppsittning”… insåg att hon verkligen inte fattat grejen med att bara skritta…
Omg, snacka om att ha noll koll på igångsättningar och skador..
 
Jag har varit helt emot lugnande vid igångsättning för det har känts fel på nåt sätt, men har helt ändrat mig där. Min var rätt så mycket popcorn när jag behövde sätta igång efter skada och skulle jag behöva göra det igen så blir det med lugnande, annars lär han riva upp skadan igen och det vore ju sjukt onödigt.
 
Jag har väl tänkt att man kan ge vid absolut nödvändiga tillfällen, som t ex fixa tänder etc. Och andra tillfällen får man helt enkelt fixa; t ex om hästen är för stökig vid hanteringen (vid lastning, första ridningen efter vila etc) så får man helt enkelt fixa nån som klarar av den... Trodde inte att det används så frekvent som det verkar göra...

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår här, jag är på väg att omvärdera mina åsikter så jag tar gärna emot andras synpunkter och erfarenheter!
 
Senast ändrad:
Ja, jag har också för mig det men jag visste inte att de där två (som ju har ungefär samma användningsområde) skiljer sig åt så det var bra att bli lite uppdaterad :up: för den händelse att man fixar tänder eller har en häst som är stökig att klippa tex.
Domosedan och plegicil innehåller olika grupper av läkemedel (men fungerar ca likadant).
 
Jag har väl tänkt att man kan ge vid absolut nödvändiga tillfällen, som t ex fixa tänder etc. Och andra tillfällen får man helt enkelt fixa; t ex om hästen är för stökig vid hanteringen (vid lastning, första ridningen efter vila etc) så får man helt enkelt fixa nån som klarar av den... Trodde inte att det används så frekvent som det verkar göra...

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår här, jag är på väg att omvärdera mina åsikter så jag tar gärna emot andras synpunkter och erfarenheter!
Fast när det handlar om igångsättning efter skada där det är väldigt viktigt att hästen håller sig på mattan och BARA skrittar, då hjälper det inte att vara duktig, är hästen så uppstudsad av överskottsenergi att den flyger i luften har man ingen chans. Jag tyckte definitivt att ”men gud vad hemskt att plegga för att kunna rida” men den tanken har jag lämnat. Hästens hälsa före allt, den kommer inte tänka alls att ”oh jag har en senskada, bäst jag är försiktig”.
 
Jag gav det till min första gångerna han skulle ut i "stor" hage med kompisar för att han skulle hålla sig på mattan. Uppskattat för min del, han busade men exploderade inte på samma sätt.
Tycker det är bra att det finns om det används rätt.
 
Jag har väl tänkt att man kan ge vid absolut nödvändiga tillfällen, som t ex fixa tänder etc. Och andra tillfällen får man helt enkelt fixa; t ex om hästen är för stökig vid hanteringen (vid lastning, första ridningen efter vila etc) så får man helt enkelt fixa nån som klarar av den... Trodde inte att det används så frekvent som det verkar göra...

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår här, jag är på väg att omvärdera mina åsikter så jag tar gärna emot andras synpunkter och erfarenheter!
I mitt fall handlade det inte om att ”klara av” ev bus vid igångsättningen utan det faktum att han inte skulle busa öht. Så det hjälpte mig verkligen att inte få bakslag i rehaben
 
Jag har väl tänkt att man kan ge vid absolut nödvändiga tillfällen, som t ex fixa tänder etc. Och andra tillfällen får man helt enkelt fixa; t ex om hästen är för stökig vid hanteringen (vid lastning, första ridningen efter vila etc) så får man helt enkelt fixa nån som klarar av den... Trodde inte att det används så frekvent som det verkar göra...

Hoppas jag inte trampar på några ömma tår här, jag är på väg att omvärdera mina åsikter så jag tar gärna emot andras synpunkter och erfarenheter!
Fast när det handlar om igångsättning efter skada där det är väldigt viktigt att hästen håller sig på mattan och BARA skrittar, då hjälper det inte att vara duktig, är hästen så uppstudsad av överskottsenergi att den flyger i luften har man ingen chans. Jag tyckte definitivt att ”men gud vad hemskt att plegga för att kunna rida” men den tanken har jag lämnat. Hästens hälsa före allt, den kommer inte tänka alls att ”oh jag har en senskada, bäst jag är försiktig”.
I mitt fall handlade det inte om att ”klara av” ev bus vid igångsättningen utan det faktum att han inte skulle busa öht. Så det hjälpte mig verkligen att inte få bakslag i rehaben
Jag hade definitivt haft nytta av pleg på Fumo när han skulle travas igång efter sin skada förrförra året, majoriteten av passen satt jag och grät… 😕
 
Fast när det handlar om igångsättning efter skada där det är väldigt viktigt att hästen håller sig på mattan och BARA skrittar, då hjälper det inte att vara duktig, är hästen så uppstudsad av överskottsenergi att den flyger i luften har man ingen chans. Jag tyckte definitivt att ”men gud vad hemskt att plegga för att kunna rida” men den tanken har jag lämnat. Hästens hälsa före allt, den kommer inte tänka alls att ”oh jag har en senskada, bäst jag är försiktig”.

Jag hade definitivt haft nytta av pleg på Fumo när han skulle travas igång efter sin skada förrförra året, majoriteten av passen satt jag och grät… 😕

Andra gånger vi har börjat efter skada har jag satt upp en annan ryttare som inte reagerar om och när han exploderar. Då har det varit okej att han gör det och då har droger inte varit mitt förstaval.
 
Andra gånger vi har börjat efter skada har jag satt upp en annan ryttare som inte reagerar om och när han exploderar. Då har det varit okej att han gör det och då har droger inte varit mitt förstaval.
Ja men visst, gör det inget om de härjar men man själv känner sig osäker då är det ju kanon med nån sadelfast medhjälpare. Jag är inte jätteförtjust i hästar som bockar så jag tar gärna hjälp om jag känner att det blir för mycket för mig. Men för vissa situationer, absolut plegicil.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 503
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp