Bukefalos 28 år!

Pling-plong-draperi

Mammas

Trådstartare
Har väntat med att göra tråden i flera dagar för att jag inte kommer på vad ordet heter. Men jag kommer inte på det så får skapa den iaf. :p

Det jag är ute efter är sådana där som hänger i dörrar, som ett draperi fast det är trådar och så hänger det saker i. Kan vara pärlor och diverse annat. Det har ett namn, men jag hoppas att jag förklarat tillräckligt väl för att ni ska förstå hur jag menar.

Min plan är att själv göra en sådan där, vill ha lite blandat, men det ska låta när man går igenom, det ska glittra lite och viktigast - då vi väntar barn behöver jag tips för att göra det barnsäkert, så det inte är lätt att slita av saker. Har funderat på pärlor av variant större, samt större paljetter. Men vad ska man använda för tråd, vart hittar man pärlor och paljetter till överkomligt pris? Man måste ju använda en hel del material, och vill inte slänga ut hur mycket pengar som helst.

Och sedan ännu en viktig fråga - går det att få bra? Eller är det bara att lägga ner och köpa en istället? (Har råd att köpa, mer att det vore roligt att göra själv, mer personligt.)

Tacksam för svar!
 
Sv: Pling-plong-draperi

Jag har aldrig sett något annat namn än just pärldraperi?

Någon form av syntettråd är att föredra, bättre hållbarhet. Vad gäller pärlor och paljetter så är det nog någon form av hobbyaffär som gäller, t.ex. Panduro eller textilaffärer.

Minns att de gjorde såna där draperier på Äntligen Hemma för en massa år sedan, och då använde de avklippta sugrör i rätt färger som utfyllnad mellan pärlorna och stenarna. Faktiskt både smart och snyggt!
 
Sv: Pling-plong-draperi

Jag som så bestämt har för mig att det finns ett ord för det. Kanske jag har drömt då. :p

Hmm, var på Panduro häromdagen, och tyckte att de pärlor modell större jag såg för det mesta fanns i pyttesmå förpackningar (för att räcka till ett halsband ungefär) för rätt dyra pengar. Skulle man då köpa så att det skulle räcka till ett helt draperi känns det som att det skulle kosta multum. Men det kanske finns större förpackningar med pärlor även där?

Syntettråd ska jag skriva upp på inköpslistan, sugrör har jag hemma i flera snygga färger! Tack för tipsen! :)
 
Sv: Pling-plong-draperi

Kom på en sak! Om du har tillgång till rätt verktyg och tålamod till att själva göra hål i varenda pärljävel :p så finns det billiga och snygga dekorationsstenar av glas och vanlig sten på blomaffärer, man brukar köpa dem per kilo eller i större burkar. De brukar vara avsevärt billigare än på hobbyaffärer.
 
Sv: Pling-plong-draperi

Hmm, ok, tror tyvärr inte jag har möjlighet att göra hål själv. (Skulle nog lyckas spränga dem och ha splitter över hela lägenheten. :p) Men annars var det en bra idé, tackar! :)
 
Sv: Pling-plong-draperi

Sam 8 månader hälsar att han hade tyckt det var rena julafton med ett sånt draperi att hänga i, stoppa i munnen och dra allt vad man kan. Så i mina öron låter det inte som något bra vänta-barn-projekt. Tyvärr.
 
Sv: Pling-plong-draperi

Bättre med mindre pärlor - dom fastnar inte i halsen och är lätta att bajsa ut.
Det går säkert att ha draperier i huset även med barn - jag har hört talas om :p folk som har prydnadsaker framme på soffbordet också...men jag känner nog ingen.
 
Sv: Pling-plong-draperi

Sam 8 månader hälsar att han hade tyckt det var rena julafton med ett sånt draperi att hänga i, stoppa i munnen och dra allt vad man kan. Så i mina öron låter det inte som något bra vänta-barn-projekt. Tyvärr.

Hade nästan på känn att det där svaret skulle komma tyvärr. Får vänta med det tills det inte är roligt att stoppa saker i munnen längre då. :p

Bättre med mindre pärlor - dom fastnar inte i halsen och är lätta att bajsa ut.
Det går säkert att ha draperier i huset även med barn - jag har hört talas om :p folk som har prydnadsaker framme på soffbordet också...men jag känner nog ingen.

Haha, men iom att barnet ligger i min mage finns det risk att det brås på mig, och jag vet inte ens om det klassas som säkert att ha prydnadssaker framme när jag är i samma rum. :p
 
Sv: Pling-plong-draperi

Fiskelina kan du använda som tråd, det är ju enormt slitstarkt, så då tåls det att leka med. :idea:
 
Sv: Pling-plong-draperi

Kan inte det snurra sig runt fingrarna då, och skada dem?


(Ja, jag är hönsmamma redan innan den är född. ;))
 
Sv: Pling-plong-draperi

jag köpte ett draperi på IKEA, liknar ett pärldraperi, men det är gjord av orange plast som vikts i små trekanter.

jag gick tillbaka till IKEA någon månad senare och frågade om dom hade fler, men dom sa att dom ALDRIG ar sålt nått liknande :rofl:

vadå, råkade ett annat företag komma in med en pall med massa lådor just med sånna och bara råkade glömma kvar dom? :p
 
Sv: Pling-plong-draperi

Du kan ju alltid testa, om det inte funkar så är det bara att packa ihop den i ett par år tills barnet är lite större.
 
Sv: Pling-plong-draperi

ja, då kom dom säkert på det sen, och hämtade skiten, grejen är att IKEA hade redan hunnit sätta dit sin etikett på dom :p
eller så kanske det var någon ny jag pratade med på IKEA ^^
 
Sv: Pling-plong-draperi

Eller någon gammal som precis kom från semester. :p De gamla i gemet brukar veta "allt". :angel:


vindvissla: Det var en bra idé, är ju iaf ett tag till det blir aktuellt att plocka ner det. Kommer inte lägga barnet att leka nedanför det, och det är ju ändå ett tag tills den kan flytta sig själv. :)
 

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·
Kläder & Bli fin Är i mitten av de trettio och har på senare år upplevt att det är så himla svårt att hitta kläder att ha på sig. Har tidigare i livet...
Svar
9
· Visningar
1 828
Senast: Buzzter
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
69 261
Senast: Jeps
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 329
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp