Bukefalos 28 år!

plocka i tygeln

sweet_knorven

Trådstartare
Vad tycker du, är det okej att plocka lite med någon tygel (inner som ytter) för att få hästen mer eftergiven i nacken om den går lite väl öppet i formen?
 
Sv: plocka i tygeln

Japp det tycker jag. Får ofta höra från min tränare: "Rör på fingrarna" En annan tränare sa till mig att jag skulle låtsas att jag skrev min autograf med min innerhand :D Man måste få "lirka" lite när det behövs. Men självklart vara stilla när hästen gör rätt=belöning. Ofta tycker jag att det pratas mkt om att det enda viktiga är bakbenen och visst är det viktiga, mkt viktigare än hur hästen håller huvudet men man får inte glömma att hästen faktiskt hänger ihop, man kan inte välja bort ena "ändan" Man kan ABSLOUT INTE enbart dra ihop hästen där framme och tro att den går på tygel (viklet de flesta vet) men det räcker inte heller att enbart fokusera på bakben och strunta i halsen och ryggen. En häst med bra konstruktion blir ofta på tygel när bakbenen sätter under sig men många hästar ser inte ut som idealet och därför måste man jobba med hela hästens kropp, bakben och rygg, hals och nacke/huvud. I den ordningen. Så tänker jag i alla fall... Det viktiga är att man inte glömmer bakbenen och fokuserar på att plocka med tyglarna för formens skull...
 
Sv: plocka i tygeln

Ja det tycker jag eftersom att hästen behöver stimulans i munnen, annars tenderar den att bli stum i munnen eftersom att inget händer.
 
Sv: plocka i tygeln

ja visst e d oki! ett bra sätt för att få hästen uppmärksam på dig. om du dessutom lyfter upp handen lite "lyfter" du upp hela hästens form.
ja får ganska ofta bannor av min tränare, eftersom karisma inte är mogen att gå i en högre form. just för att ja har en förmåga att lyfta upp handen när ja tar kontakt med henne.
 
Sv: plocka i tygeln

Men den höjda handen tycker jag kommer automatiskt när hästen bär sig i rätt form; ryggen rundas och ryttaren kommer upp mer samtidigt som armarna lägger sig mot sidorna och händerna åker upp en bit. Höjer du däremot händerna med flit så finns det en risk att hästen slår sig fri och försöker springa undan dina höga händer eftersom att de kan kännas hårda i hästens mun om hästen inte är lösgjord.
 
Sv: plocka i tygeln

ja det tycker jag det är, sålänge det görs på ett mjukt sätt och man inte plockar konstant.
 
Sv: plocka i tygeln

ja, det tycker jag, jag är inte den där PERFEKTA dressyrryttarn som kan allt, men att få hästen mer eftergiven i nacken kan jag nog, då tillåter jag nog mig själv att röra på fingrarna...:D
 
Sv: plocka i tygeln

Man får som känna efter lite och rådgöra med tränare eller annan kunnig person, så märker man ju vad hästen trivs med. Sen är vi ju alla olika hårda i händer/armar och olika stablia så när ryttare A plockar ger det inte alls samma effekt som när ryttare B gör det. Men plocka i munnen = ok, såtillvida att man rider på ett bra sätt i övrigt.
 
Sv: plocka i tygeln

Men den höjda handen tycker jag kommer automatiskt när hästen bär sig i rätt form; ryggen rundas och ryttaren kommer upp mer samtidigt som armarna lägger sig mot sidorna och händerna åker upp en bit. Höjer du däremot händerna med flit så finns det en risk att hästen slår sig fri och försöker springa undan dina höga händer eftersom att de kan kännas hårda i hästens mun om hästen inte är lösgjord.

visst kommer dom av sig själv, när den hästen höjer sig, men man kan även kräva upp hästen i en högre form, när man anser att hästen klarar av d. ja har svårt att tro att hästen av sig själv höjer upp formen, utan att få stöd av ryttaren. om hästen själv fick välja, skulle den gå i lägsta formen, just för att den e ganska bekväm å röra sig i.
 
Sv: plocka i tygeln

Vad tycker du, är det okej att plocka lite med någon tygel (inner som ytter) för att få hästen mer eftergiven i nacken om den går lite väl öppet i formen?

Det beror väl på om du vill att hästen skall ge efter på rätt ställe - i nacken,
och inte runt 3.e.......;)
 
Sv: plocka i tygeln

Vad menar du med plocka?
Ledande, förhållningar, eller bara allmänt fipplande med tyglarna?
 
Sv: plocka i tygeln

Jag brukar rida tillsammans med en 64årig man och han fick redan som barn lära sig att "leka" med bettet, för att hästen ska börja tugga och trivas och vara vaken. Vet inte om det funkar, men det är kul att se honom rida, han har varit proffesionell dansare, så han har koll på vad han gör med kroppen.
 
Sv: plocka i tygeln

Att bara plocka för att plocka tycker jag inte ger det jag vill åt, dvs eftergivenheten med engagemang bakifrån. Oftast är det bakbenen som stretar när man inte får den eftergift man önskar.

Hellre då aktivera hästen med att ställa, göra en svag öppna, vända osv, GÖR saker istf. bara rida runt runt.
 
Sv: plocka i tygeln

Nej det är inte okej. Rörelse blir det i handen ändå, så still lyckas ingen sitta på en häst som rör sig...

Vill jag samla upp/ få ihop hästen mera så tar jag en förhållning, men jag sitter aldrig och plockar. Jag uppnår inget önskvärt med det. :crazy:
 
Sv: plocka i tygeln

Jag vet inte riktigt vad du menar med "plockar". Jag kan visa vägen med inner, på en unghäst kan jag ta igenom ett ledande tygeltag på inner och jag kan tänka lite "cykelstyre", eller göra en överstrykning t.ex. På ffa. ytter jag det stöd som hästen kräver, det varierar beroende på häst (individ), gångart, moment osv. men jag överlag handlar det om att vara stadig där. I övrigt försöker jag vara stilla med handen och inte göra mer med den en vad jag behöver så jag kan inte medge att jag sitter och "plockar" med handen.. Sedan brukar jag dessutom tänka mer att rörelserna ska komma från axel/armbåge men att handen ska vara stilla. Om något ska utföras med handen så sker det mer som små, små rörelser där jag "stämmer av" hästen. T.ex. då i en förhållning, ser då till att hästen först och främst är rak sedan gör jag en förhållning och mjuknar genast. Men det är små grejer som inte direkt syns, min tränare kan ju se hur jag gör t.ex. men det gör hon genom att titta på Hästen.
 
Sv: plocka i tygeln

Hmm...Har inte riktigt funderat på det men allmänt fipplande med handen tror jag nog att jag menar. :D
 
Senast ändrad:
Sv: plocka i tygeln

Varför tänker du att rörelsen ska komma från axel/armbåge? Det blir ju större rörelser än om du bara skulle använda handen och handleden? Och mindre och mindre hjälper och en alltmer känslig häst är väl det alla strävar efter?
 
Sv: plocka i tygeln

ok, då fipplar jag inte.. Det går inte och rida min häst med fipplande hand (självklart kan jag återgå till gamla synder, men jag ligger i träningsläger att sluta)

Jag gör i stället såsom Madick skriver!!!
 
Sv: plocka i tygeln

Min tränare säger till mig att jag ska lätta och ta i yttertygeln. Mycket för att jag inte riktigt orkar rida ihop henne och att det inte ska bli stumt mellan handen och hästens mun.. Det funkar mycket bra för mig. Men jag sitter inte och "fipplar" hela tiden.
 

Liknande trådar

Dressyr HELT teoretiskt resonemang med några konstiga funderingar 😀 Och kasta in era tankar med, hur ni tror det ser ut, upplevs och är. Man...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
11 754
Senast: Jeps
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 254
Senast: Bri
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 153
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 278
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Häst med eksem

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp