Plocka/såga?

G

Gullregn

Vad är egentligen plocka? Är det att såga?
Såga vet jag att man drar i båda tyglarna en i taget eller hur man ska beskriva. Alltså drar i höger, sedan vänster etc.
Men vad är plocka?
När jag hör ordet plocka så tänker jag på att man liksom plockar ihop hästen, eller att man plockar på en volt, lix plockar upp tygeln samtidigt som man svänger, satt man inte bara sitter och drar utan är mer lös i handen och är mer på hästens villkor. Fast det kanske finns ett annat namn för det...
Vad säger ni? Är plocka och såga samma sak? Vad gör man egentligen när man plockar??
 
Sv: Plocka/såga?

Jag tycker inte det är samma sak, utan plocka är för mig undefär vad du skrev. Att jag plockar upp tyglarna och lyfter handen. För att "plocka ihop" hästen eller bara få den att vakna till. Alternativt krama tyglarna mellan fingrarna.
 
Sv: Plocka/såga?

plocka är ett finare mer accepterat ord hos ryttare som inte vet hur man får hästen i form.

Plocka innebär samma sak som att såga men istället för att såga med båda tyglarna fram och tillbaka lirkar/sågar man istället med ena tygeln eller båda.

För att förtydliga så kommer inte fomren av att hästen ger efter i nacken för att slippa rycket i munnen. Formen kommer när hästen är aktiv med bakdelen och arbetar genom kroppen! För att åstakomma detta krävs framåtbjudning och aktivitet. Detta får man inte av att plocka/såga/lirka hästen i munnen.
 
Sv: Plocka/såga?

precis :)

jag tycker det är fruktansvärt att det är detta vi gör på min ridskola. Jag hatar det, men om jag inte får hästen att böja nacken så är det det enda ridläraren tjatar på och still slut kommer denne fram och drar i tyglarna själv. När jag är på kurs/läger/privatridning gör jag aldrig på detta sätt, men som sagt om jag inte gör det på ridskolan så får jag ingen hjälp med något annat :mad: tydligen tar det för lång tid att lära ut hur man ska göra :confused:
 
Sv: Plocka/såga?

då tycker jag att du ska byta ridskola eller tränare! Berätta för din ridlärare att formen inte kommer från munnen!
 
Sv: Plocka/såga?

plocka är ett finare mer accepterat ord hos ryttare som inte vet hur man får hästen i form.

Plocka innebär samma sak som att såga men istället för att såga med båda tyglarna fram och tillbaka lirkar/sågar man istället med ena tygeln eller båda.

För att förtydliga så kommer inte fomren av att hästen ger efter i nacken för att slippa rycket i munnen. Formen kommer när hästen är aktiv med bakdelen och arbetar genom kroppen! För att åstakomma detta krävs framåtbjudning och aktivitet. Detta får man inte av att plocka/såga/lirka hästen i munnen.

Jag vet att man inte får hästen i form av att plocka, såga etc vad man nu än vill kalla det. Jag rider på bettlöst och på så långa tyglar som möjligt så mig behöver du inte läxa upp :) (Inte för att du kanske gjorde det men bara så du vet).
Men om man då plockar, rör på fingrarna t.ex. för att få hästen in på en volt, är det verkligen att såga? Ska man vara helt död i armar och händer, eller kan man röra lite mer på händer/armar utan att det kvalificeras som sågning?
 
Sv: Plocka/såga?

Håller inte helt med. Jag ser inget fel i att vara lite rörlig i handen, inte såga men att krama om då och då, röra lite på fingrarna, lirka lite. Visst ska formen komma bakifrån men jag tycker att jag får en bättre känsla i handen om jag inte sitter 100% still. Svårt att förklara utan att det låter fel, men jag tycker att många hästar tar ett bättre stöd på bettet om det är lite rörligt.
 
Sv: Plocka/såga?

Jag håller med dig. Att sitta med en helt stilla hand blir fel för mig.. Nu säger jag inte att jag sitter och sågar, men små och mjuka kramningar använder jag mig av. Man känner ju om hästen bara böjer på nacken eller om den faktist arbetar med bakdelen och höjer ryggen.
 
Sv: Plocka/såga?

o hästen får garanterat en bättre känsla om du är still i handen, armbågen ska vara mjuk o rörlig men handen ska vara still.

Själv kämpar jag med att ha en stilla hand, det är så lätt att börja trixa o tyvärr är det så otroligt vanligt.
Trex en väldigt framgångsrik tränare i närheten hennes standard komentar är, Fixa formen! Det betyder "plocka" ner hästens huvud.....
 
Senast ändrad:
Sv: Plocka/såga?

Men om man går på en volt, då ska man väl ställa hästen lite genom att krama med innerhanden? Lika så när man gör skänkelvikning? Eller när man gör öppna, då ska man väl leda ut huvudet lite så att hästen blir böjd? Elller har jag lärt mig hel fel?:confused:
 
Sv: Plocka/såga?

jag formar hästen med min kropp, vrider jag in axlarna o sitter rakt med höfter talar jag automatisk om för hästen att den ska flytta in sin framdelen inte genom att dra i innertygeln, det behövs mkt mindre än man tror för att rida öppna o sluta, handen är den minsta hjälpen o behövs egentligen inte alls. Visst ställer jag på volt men inte genom att dra i tyegln, jag ställer med inner o följer med med ytter så hästen har en chans att följa med, sen är det viktigt att min kropp "går" på en volt o talar om hur hästen ska flytta sin egen kropp, är hästen loss i kroppen blir det aldrig ngn dragkamp i munnen.
Hästen blir inte böjd för att du leder ut huvudet!!
 
Sv: Plocka/såga?

Jag kan tycka att på vissa hästar som blir hänger i handen och ramlar framåt så brukar det hjälpa om man pillar lite med tyglarna.
Inte hela tiden men när det blir stumt och tungt så lossnar det om man kramar lite.
Gäller såklart inte alla men på de hästar jag rider så funkar det bra.
 
Sv: Plocka/såga?

på de hästarna fram o aktiverar genom rörelse, inte genom att försöka lösgöra dem i munnen, det döljer bara problemet, de får inte igång bakkärran mer för det.
 
Sv: Plocka/såga?

Där håller jag inte med. Jag "plockar" upp min medryttarpålla ganska ofta, då hon tenderar att hänga i handen och tappa sug och bakben efter en tids arbete. Plockar jag med tyglarna eller gör en halvhalt så vaknar hon till och skjuter på igen, kommer upp sig från bogarna. Det är en känslig häst som deifinitivt visat missnöje om hon blivit störd utav att jag gjorde detta. Tvärtom suger hon framåt igen. Är väl individuellt dock.
 
Sv: Plocka/såga?

Håller med. Jag tycker det blir så "statiskt" om handen är blick stilla hela tiden. Eller rättare sagt, handen ska ju vara still men man kan gott röra lite på fingrarna emellanåt. Ring- och lillfingrarna alltså. Stooor skillnad mot att såga, i alla fall om detta sker med i övrigt god ridning.
 
Sv: Plocka/såga?

Nej, och det sa jag inte heller. Jag sa att antingen plockade jag upp henne eller gjorde en halvhalt. Då jag tycker båda ger samma respons.
 
Sv: Plocka/såga?

För mig så använder jag mig bara av att plocka upp hästen när jag hoppar, tex. när man liger fel mot ett hinder börjar jag plocka i hästen, jag vet själv att det är fel & jag jobbar på att lägga av med det. Men en ovana är oftast så himla svårt att lägga av med.

Man kan ju inte vara helt still i handen, tex i skritt skall handen följa med hästens rörelse som den gör med huvudet i skritt.
& tar ni aldrig ett ledande tygeltag eller ett understödjande tygeltag?

Jag håller helt med om att man skall rida med sättet istället för handen men är hästen inte helt med på noterna/lösgjord. så kommer hästen inte att lyssna på enbart sitsen. Men det är ju ngt vi strävar efter hela tiden i ridningen ;P

Hoppas nu att jag skrev så ni förstod & inte missuppfattade det hela.
 
Sv: Plocka/såga?

Jag gör det inte heller för att få hästen "på tygeln" men jag förstår om du tolkade det så
eftersom det är det tråden handlar om om jag inte missminner mig.
Jag gör det för att inte ha hästen hängandes i handen på mig, vissa hästar blir lätt framtunga,
speciellt om man inte riktigt fått igång "motorn" riktigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 355
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 524
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 217
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp