plocka upp leksaker efter sina barn

V

vickis-pajala

idag när jag var och hämtade min 3 åring från farmor så satt min svärmor och min dotter och plockade leksaker i lekrummet, som låg utspridda både här och där. ( läs gick inte att komma in i rummet)

det visade sig att svärmor óch dottern hadde haft besök av dotterns kusin en pojke på 4 år och barnen hadde haft det välldigt roligt och gjort en heldel hyss bland annat hällt ut en heldel pussel bitar, duplo, lego ,kaplastavar ja ett och annat smått och gott

när jag frågade svärmor vart pojken var så han kunnde hjälpa till att plocka upp så sa farmor att nejdå han har gått hem med sin mamma :confused::confused:

så där satt min svärmor och min dotter och sorterade och även jag hjälpte till att plocka upp.


men då ställer jag frågan här hur gör ni när era barn är och hälsar på andra barn hjälper dom till att stada/ plocka upp leksakerna efter en lek eller går dom bara hemm :confused:

// vickis som ljust nu INTE tycker om LEGO:devil:
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Nu är ju min son bara 9 månader och är lite för ung för det där, men självklart hade jag inte gått därifrån utan att han och jag hade hjälpt till och plocka bort. Vanligt hyfs får man väl ändå ha?
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Nu är min dotter endast 2 månader, men när hon blir större så får hon/jag hjälpa till. Det är för mig självklart!
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Min dotter (2 år) får snällt hjälpa till, och gör det också utan protester. Det man plockar fram tar man undan igen
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Min dotter är bara 10 mån så hon kan inte själv plocka undan ännu men jag eller min man plockar alltid upp det som lilla E river ut innan vi beger oss hemmåt. För även om hon inte förstår hur man städar så är hon rysligt bra på att stöka till:D.

Jag personligen blir lite sur om mina vänner med barn är hemma hos oss och sprider ut leksaker i hela huset eler trädgården som sedan jag får städa upp. Nej lite hyfs får man allt ha.
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Jag tycker det hör till vanligt hyfs att man hjälper till och städar undan efter sig (sitt barn) och att man försöker lära sina barn det reda från en ganska tidig ålder. Jag och sonen ställer tex alltid undan efter oss i väntrummen, läkaren eller vem det är får helt enkelt vänta några sekunder extra medan vi ställer undan det framplockade.

Frågade du svärmor varför kusinen och svägerskan (?) inte hjälpte till att plocka undan? Tiden gick kanske snabbt när de hade roligt och lekte och de hade en tid att passa?
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Klart man städar upp efter sig, det tillhör ju vanlig hyffs. Precis som att man självmant bär ut sin mugg när man fikat hos någon.

Har båda det barnet man är hos, och ens egna, stökat till, så får man se till att båda hjälper till att städa upp.

Mina barns farmor säger att hon direkt vet vem av barnbarnen som varit hos henne, för mitt äldsta är det enda av dom som städar.

Han plockar självmant ner massa leksaker innan frukost/lunch/middag, för jag vill att det ska vara rent på golvet när jag dukar, och det har han lärt sig.

Men han är väldigt mycket för att sortera, så för honom är tillbakaställandet en del i hans lek. Man ska göra så när man påbörjar något annat.

Han är btw dryga två år.
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Jag tycker det hör till vanligt hyfs att man hjälper till och städar undan efter sig (sitt barn) och att man försöker lära sina barn det reda från en ganska tidig ålder. Jag och sonen ställer tex alltid undan efter oss i väntrummen, läkaren eller vem det är får helt enkelt vänta några sekunder extra medan vi ställer undan det framplockade.

Frågade du svärmor varför kusinen och svägerskan (?) inte hjälpte till att plocka undan? Tiden gick kanske snabbt när de hade roligt och lekte och de hade en tid att passa?

nej tyvärr så gjorde jag det inte svägersakn är mammaledig så bråttom vet jag inte, vid flertal tillfällen då han varit och lekt hos min svärmor eller hos pojkens mormor är det en sällsynt att leksakerna ligger på plats.

men då måste jag fråga har blivit bjuden på fika hos mamman till pojken hur kan jag på ett snyggt sätt säga om dessa leksaker

// vickis som skulle kunna tänka sig att haspla ur sig ett och annat :devil:
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

idag när jag var och hämtade min 3 åring från farmor så satt min svärmor och min dotter och plockade leksaker i lekrummet, som låg utspridda både här och där. ( läs gick inte att komma in i rummet)

det visade sig att svärmor óch dottern hadde haft besök av dotterns kusin en pojke på 4 år och barnen hadde haft det välldigt roligt och gjort en heldel hyss bland annat hällt ut en heldel pussel bitar, duplo, lego ,kaplastavar ja ett och annat smått och gott

när jag frågade svärmor vart pojken var så han kunnde hjälpa till att plocka upp så sa farmor att nejdå han har gått hem med sin mamma :confused::confused:

så där satt min svärmor och min dotter och sorterade och även jag hjälpte till att plocka upp.


men då ställer jag frågan här hur gör ni när era barn är och hälsar på andra barn hjälper dom till att stada/ plocka upp leksakerna efter en lek eller går dom bara hemm :confused:

// vickis som ljust nu INTE tycker om LEGO:devil:
Självklart städar dom upp efter sig. Även i 3- 4 års åldern så städade dom ju så gott det gick.
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Jag vet absolut INGET barn som städar frivilligt fast de vet att det ska göras efter lek.

Däremot städar alltid syrran efter sina två barn när de varit hos oss men jag har flera kompisar som låter sina barn lämna tomatbitar på stolar/golv (hatar halväten mat) osv....
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Då finns det hopp, men oftast tycker jag det är föräldrarna som ligger på golvet o plockar o barnen tittar på.
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Jag vet absolut INGET barn som städar frivilligt fast de vet att det ska göras efter lek.

Däremot städar alltid syrran efter sina två barn när de varit hos oss men jag har flera kompisar som låter sina barn lämna tomatbitar på stolar/golv (hatar halväten mat) osv....

men är inte detta oxå en uppfostrinings grej att plocka upp efter sig, min yngsta dotter som är 3 år och är hos farmor på dagarna då jag jobbar vet att så fort jag eller sambon hämtar hennes så plockar hon upp leksakerna som hon dragit fram och detta är ju något JAG som vuxen lärt henne

men vad säger du till syrran och kompisarna gällande detta:confused:
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Jag säger inget till syrran, hennes barn är litet o det stora städar själv, alltså hon städar bara efter sin baby.

Till mina kompisar vågar jag inte säga något, min kille tycker det är SÅ pinsamt om jag säger till.

Det ser ut som herre jösses hos oss när vissa varit där med sina kompisar, en pappa skar upp en hel buffe med mozarella, tomat, skinka o bröd till sin 1 åring o la på en tallrik som hon glatt sög på, tappade i mattan, kletade av sig på möbler osv, pappan bara satt där o umgicks med min sambo o lät barnet hållas.
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Vår dotter och hennes kompisar städar inte, de gör FINT:) och det har de gjort sedan de började plocka fram sina leksaker vid två års åldern. Det är minst lika roligt att göra det fint och vackert när man har lekt färdigt:bow::D
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Min dotter är 7 år, fyller 8 i år. Och har hon varit hos en kompis, så inte stövlar jag in och börjar städa i samband med att jag hämtar henne.... Däremot säger jag alltid till dottern och kompisar hon har hemma en stund innan kompisen/kompisarna skall bli hämtade att "nu är det dags att börja plocka undan, NN's mamma/pappa kommer snart". Och det förväntar jag mig att andra föräldrar gör också, när min dotter är hos dem!
 
Sv: plocka upp leksaker efter sina barn

Min son är nu 9, men har alltid städat efter sig. Har man bestämt tid när kompisens föräldrar hämtar, säger man ifrån i tid så de har tid på sig att fixa.
Kommer föräldrarna innan utsatt tid, får barnen vackert plocka ihop och jag säger:
Ja, här FÅR barnen leka, de enda reglerna vi har är att det man plockar fram, plockar man undan, samt är snälla mor varandra. :angel:
Efter sonen började skolan har tillägget kommit: Och så får man inte svära här. Snygga killar och söta tjejer svär inte!
Jag tillhör de som tycker om ett vårdat språk. Sedan får de hitta på hur mycket kraftord de vill, det är bara bra för dem att vara kreativa med ord, så länge det inte är svordomar.

Alla barn vet hur det funkar här, och ändå är det alltid här de är. :D

Var benhård med dina regler! Ditt barn kommer tycka det är naturligt att man gör så hos er. Och kommer inte tycka det är jobbigt, utan helt naturligt att dra sitt strå till stacken. Lika naturligt som att borsta tänderna!
mvh
från elaka häxan!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp