Plockat lingon

Maris_

Trådstartare
Vi har för första året plockat lingon och känner oss nu som nybörjare på det området. Vad ska vi göra med dem? Hur förvarar man dem bäst? Hur gör man bäst för att rensa dem, bladen är ju borta men det är ju små pinnar på varje lingon, måste man ta ett lingon i taget, eller finns det något bättre knep?

Tanken är nog att göra lite lingonsylt och använda lingonen när jag bakar bröd. Vad finns det mer för några skojiga saker man kan göra?
 
Sv: Plockat lingon

Sen jag kom upp ur barnavagnen har jag hjälpt farmor och farfar med lingonrensning. De körde upp och plockade flera hundra liter. (fyllde hela husvagnen) och sen fick hela släkten sitta och rensa. För att sen koka sylt och frysa in kopiösa mängder(okokta lingon alltså)
Om det inte är några blad och annat skit med så är du halvvägs. (Vi har en egen uppfinning för att rensa bort allt sånt.

Sen när de mesta bladen och böset är borta sätter man sig och rensar. Vi brukar sätta oss runt köksbordet och lägga ut en stor filt över bordet. Sen häller vi ut ett stort berg lingon mitt på bordet och så tar alla varsin liten hög och en kniv (inte tandad, typ smörkniv i stål) och börjar rensa. Man tar isär de lingon som sitter på en kvist och slänger alla kvistar och dåliga lingon (ruttna, fula eller omogna). Sen så småningom har man gått igenom alla lingon och har fina lingon som är klara för att kokas eller frysas in eller om man vill ha dom i bröd. Ja vad som helst.

Jag vet inte riktigt vad man kan göra med dom. Vi kör stenhårt på sylt, eftersom det är det vi gillar bäst.
 
Sv: Plockat lingon

lingondricka är kanongott,har tyvärr inget recept själv,kanske nån annan här som har?
 

Liknande trådar

Fritid Är i behov av en egen tråd om discgolf, så här är den. Här kan vi diskutera och dela med oss om allt som har med plast, kast och träd...
2
Svar
21
· Visningar
1 077
Senast: Glimra
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 546
Senast: Enya
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 082
Senast: Wille
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 794
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp