zassoo

Trådstartare
Jag tänkte bjuda på lite plockmat och liknande när min familj kommer för att fira min födelsedag. Vi blir kanske 10 personer och alla kommer nog lite olika tider så jag tänkte att det skulle vara smidigt.

Vad kan man göra för små rätter? Helst ganska lätt att göra då jag inte är någon kockbegåvning :p Ingenting med nötter i men annars fritt fram.

Ro hit med era bästa tips! :D
 
Sv: Plockmat

Flera olika pajer kanske? Brukar väl vara vanlig plockmat tror jag? =) Lätt att göra också och roligt =). Sallader? Och kanske ostar och kex till? Och bröd och marmelad?


//r
 
Sv: Plockmat

Jag röstar också på pajer och ost och kex :p Lägger till snittar, kallskuret kött och potatissallad och matmuffins.
 
Sv: Plockmat

Jag kör på kallskuret och ost när jag ska servera plockmat :)

Någon god salami, kallrökt skinka, lufttorkad skinka, svart Costello, brie eller camembert, kanske någon hårdost, surdegsbaguette, päron, vindruvor och gärna en god Valpolicella till :)
 
Sv: Plockmat

I LOVE PLOCKMAT!

Små spett/pinnar är roligt!
Roligt och snyggt att presentera dessutom :)
För att inte tala om hur praktiskt det är som pratmat, det känns lite lyxigt - och att det blir minimalt med disk.

Bröd:
Antingen färskt eller rostat, ljust eller grovt, neutralt eller med någon röra/färskost/kryddsmör/tapenade på. Eller så skippar du brödet, men det är bra att ha som botten.

Grönsak/vegetariskt:
Minimozzarella, tomat, basilika, rullade ostskivor, bitar av brie eller annan ost, gurkbitar, paprika, champinjon, avokado, vilken grönsak som helst egentligen, tortellini eller annan "stor" pasta fungerar också.

Kött:
Miniköttbullar, rullad skinka/salami/kallskuret av valfri sort, tärnad kycklingfilé, korvslantar, rullade laxskivor, räkor, kräftstjärtar, äggkyftor.

Sen är det bara att köra enligt konceptet "mix and match" :)

Edit:
Det går att göra godis/dessertpinnar också.
Frukt, marshmallows, godis går också att sätta på pinne. Eller cakepops!
 
Senast ändrad:
Sv: Plockmat

kl

Tack så mycket för alla tips! :) Kom gärna med fler om ni har några fantastiska favoriter :D
 

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 197
Senast: Acto
·
Mat I december ska jag ha två kalas på samma helg, och ska bjuda på tårta. För att göra det hela så ekonomiskt som möjligt tänker jag göra...
2
Svar
26
· Visningar
1 325
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 931
Senast: Whoever
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
14 833

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp