Plötslig diarré....

Fibusen

Trådstartare
Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen åkte jag. Vid 16-tiden så fick dom mat igen, men då ville hon inte äta, vilket inte är så jättekonstigt då hon alltid varit lite si och så med maten. Promenad vid 17-tiden, och då hade hon varit lös i magen. Sen vid 18 behövde hon ut igen, fortfarande lös i magen, sen ut igen vid 19, då hade det sprutat ut henne som vatten bara.

Sista vändan vid 21-tiden med ”vattenbajs”, sen sov hon gott hela natten. Allt som allt 4 lösa lass. Inget bajs på morgonen, sen fick hon några kulor mat. När jag kom hem från jobbet vid lunch så fick hon lite mer mat, kanske 1dl? Hon tiggde och ville ha mer och verkade jättehungrig. Åt igen vid 15, ytterligare 1 dl, och tiggde då efter mer igen. Gick promenad vid 16, och då bajsade hon, lite, men det var fast.

I går så bajsade hon normalt på morgonen, sen stack jag till jobbet igen, även på kvällen med mamma. Åt nu normal mängd. Bajset i morse var också normalt, men vid 11-tiden så går hon till dörren igen och vill ut, och åter igen så rann det ur henne, sen igen vid 12.30 strax innan jag kom hem från jobbet.

Vi åkte hem och hon har varit helt normal, busat lite, varit med ut på gården när jag pysslat med blommorna, och sovit på soffan. Jag trodde att det gett sig nu, men alldeles nyss på kvällspromenaden så bajsade hon diarré igen!:( Inte som vatten, men inte långt ifrån....Alltså tre diarréer i dag allt som allt. Jag vet garanterat att hon INTE ätit något då hon alltid går i koppel, och hon är och har aldrig varit någon som ”tuggar i sig” saker ute, utan hon är väldigt kräsen och blir äcklad av tex bajs som ligger i dikena. Hon äter heller inget konstigt hemma, och har aldrig tuggat sönder/i sig något.

Vad gör jag nu? Fastar henne helt ett dygn? Är det värt att testa något stoppande i morgon när apoteket öppnar? Hur länge bör jag avvakta innan det blir veterinär? Har mest läst att man ska åka in när dom blir allmänpåverkade/blodblandat/risk för uttorkning, men hon kan ju inte gå så här i flera dagar? Magsjuka, kan det bli sånna här bakslag då? Hon var som sagt helt bra i magen nästan två dygn.

(Hon dricker vatten som hon brukar, ev lite mer men det går väll åt mer när man är så här dålig i magen gissar jag, men än så länge är jag inte orolig för uttorkning, då hade jag givetvis åkt in direkt!)
 
Vanligt att det blir så när man ökar matgivorna för fort och inte går över på lättsmält kost.
Koka kyckling och ris alternativt kokt torsk och ge pyttesmå portioner minst 4-5 ggr per dag. Tänk ca 25% av det hon normalt skulle äta första dagen, dag två 50% och så vidare. Köp probiotika på apoteket eller hos vet och börja ge direkt.
Alternativ till att laga egen mat är att köpa ett medicinskt foder (brukar kallas ”skonkost”) hos en veterinärbutik eller hos vissa djurbutiker.
 
Vanligt att det blir så när man ökar matgivorna för fort och inte går över på lättsmält kost.
Koka kyckling och ris alternativt kokt torsk och ge pyttesmå portioner minst 4-5 ggr per dag. Tänk ca 25% av det hon normalt skulle äta första dagen, dag två 50% och så vidare. Köp probiotika på apoteket eller hos vet och börja ge direkt.
Alternativ till att laga egen mat är att köpa ett medicinskt foder (brukar kallas ”skonkost”) hos en veterinärbutik eller hos vissa djurbutiker.

Kan säga detta är riktigt bra råd, detta är vad jag kör med min tarmsjuke hund. :up:

Probiotika som gör susen och oftast rekommenderas av veterinär är FortiFlora, Canikur t.ex
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
947
Senast: Celinehenn
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
646
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
402
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Unghunden äter Mush. Vi ska åka bort några dagar om ett tag, jag kan inte ha med fryst mat. Jag antar att jag får ta lite tid och fasa...
Svar
14
· Visningar
771
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp