*plötslig földöd* eller nåt???

ameo

Trådstartare
Moderator
En av mina vänner hittade sin ena fölunge död i hagen härom kvällen. :cry:
Hon kunde inte se något alls som skulle kunnat ha orsakat det och kroppen är lämnad för obduktion, så att de får veta VAD det är som fölet dött av, om det hade gått att förhindra på något sätt.
Hon drog sig dock till minnes att hon hade läst något någonstans (kanske i Ridsport?) om att det var flera föl som dött i år och att det fanns någon gemensam orsak till det. Hon undrade om jag sett något mer om detta på nätet, vilket jag inte har...
Är det NÅGON här som har nån information om detta?
 
Jadu...
Det jag kommer på i första hand är ju det som hände i USA.
Men det var väl förra året eller?

Hästarna gick i hagar där något annat djur hade ätit nötter eller bär av nåt slag.
Ekollon? Kommer inte ihåg hur det var.
Men stona fick i sig ett gift som gjorde att dom aborterade.
Ston som hade föl och diade blev också förgiftade via mjölken.
Många föl dog i alla fall.

Ska titta vidare.

AM
 
Tackar för svaret. :)
Det där med ekollon har jag faktiskt funderat på, men har int ehunnit framföra det till kompisen än...
Men jag har ingen aning om VAD det är hon hra läst om för något, vet inget själv.
Ska i alla fall bli intressant att höra vad de hittar för nåt på obduktionen.
Usch, jag är inte avundsjuk på henne, de har haft MYCKET tråkigheter med hästarna det senaste året... Och INGET av det som hänt hade gått att förutse eller förebygga. Handlar alltså inte om nån dåligh ästhållning elelr sånt.
 
Du får gärna berätta vad dom sa eller hittade på obduktionen.
Kanske kan man lära sig/eller få varnng om något som vi sedan har nytta i våran verksamhet hemma.

AM
 
Vilken chock för henne/dom :cry:!!!
Hoppas att det går att få 'ett svar' från obduktionen!

Mvh/Bia
 
En kompis miste sin ettåring för många år sedan. De hittade den död i hagen.
Man hittade ingenting vid obduktionen - och då vägrade försäkringsbolaget att betala ut på försäkringen.....
Mysteriet förblev olöst.
 
Ja, jeg har hørt om dette før, hvertfall èn gang, og da var det et friskt og fint islandshestføll (mulig det var blitt noen måneder gammelt) som plutselig lå død i luftegården...

Tror det er noe liknende som krybbedød hos mennesker, som man ikke har funnet ut av hva er for noe. :confused:
 
De har fått svar och det var en brusten tunntarm som var orsaken... :crazy: :cry:
Veterinären som obducerade kunde inte säja säkert varför det blivit så.
(jag skriver inte vad han gissade på, för det är bara en ren gissning, från en veterinär som JAG upplever som en teoretiker utan förankring i verkligheten... :crazy:)
 
Det var ju tur att det hittades någonting. Min kompis hade för ca 5 år sedan fyra dräktiga ston innan midsommarhelgen. Efter helgen hade hon 2 ston och 3 föl! Och det var bara ett sto som hade sitt eget föl!. Som tur var så adopterade det andra stoet bägge dom två moderlösa fölungarna. Men efter den gången har hon aldrig mer betäckt sina ston. Och inte hittade dom någon riktig orsak till varför stona och fölen dog. Vi undrar fortfarande.
 
Det närmaste jag kan komma med din beskrivning är vad som hände en unge här hemma för 4 år sedan.
Hon var redan avvand och gick på lösdrift.
En vinterdag (smällkallt) fick hon koliksymptom.
Och därav snabbt nerkyld.
Vi lassade henne ner till gården och vet kom ut.
Men hon kunde inte riktigt pricka in att det var kolik så vi fick lämna henne på Strömsholm.

Lillstoet avlivades senare på natten efter buköppning.

Hon hade malign lymfon eller cancerknölar i hela tarmsystemet visade sig.
Ganska långt gånget.
En sådan knöl hade räckt för att ta livet av henne men av någon anledning lyckades hon få alltså hela buken cancersjuk innan vi upptäckte något.
lillstoet visade inga tecken på sjukdom innan...

Tänk va? Så det kan bli...
Mycket som man inte vet förrän man står där.

AM
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 645
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 689
Senast: Rie
·
Relationer TW: Suicid . . . . Jag lever i vad som känns som en mardröm. Min fina vän orkade inte leva mer. Första maj hängde han sig i garaget men...
2
Svar
36
· Visningar
3 633
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp