Plötslig hälta som sedan försvinner snabbt?

zixxiez

Trådstartare
Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång för 5 år sedan senast och annars aldrig vart halt. Har varit kärnfrisk när jag haft honom.

Nu har vi hopptränat två gånger för tränare ca 1 timme varje gång och inga höga hinder. Lite studs, voltarbete och tempoväxlingar. Högsta hindret har vart ca 70 cm. När vi är inne på avslutningen och hoppar de sista två hindren (alltså efter ca 1 timmes träning) blir han plötsligt halt i trav på vänster fram, ingen blockhälta men tillräckligt för att det ska störa och vi kan alltså inte fortsätta. Efter två dagar blev han bra igen, lite massage med liniment runt bogarna och stretchning. Därefter har vi ridit ut och tränat dressyr som vanligt - inga som helst problem.

Vi hopptränade för andra gången igår och då hände exakt samma sak igen! Efter ca en timmes träning blir han halt på vänster fram i trav och vägrar såklart hoppa. Går bra att galoppera och skritta (minihälta i skritt). Ingen värme i benet, inget som fastnat i skon. Vad kan det vara?

Ska ta ut en Equiopat idag som ska lysa igenom hela kroppen, men har ni varit med om något liknande tidigare?
 
Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång för 5 år sedan senast och annars aldrig vart halt. Har varit kärnfrisk när jag haft honom.

Nu har vi hopptränat två gånger för tränare ca 1 timme varje gång och inga höga hinder. Lite studs, voltarbete och tempoväxlingar. Högsta hindret har vart ca 70 cm. När vi är inne på avslutningen och hoppar de sista två hindren (alltså efter ca 1 timmes träning) blir han plötsligt halt i trav på vänster fram, ingen blockhälta men tillräckligt för att det ska störa och vi kan alltså inte fortsätta. Efter två dagar blev han bra igen, lite massage med liniment runt bogarna och stretchning. Därefter har vi ridit ut och tränat dressyr som vanligt - inga som helst problem.

Vi hopptränade för andra gången igår och då hände exakt samma sak igen! Efter ca en timmes träning blir han halt på vänster fram i trav och vägrar såklart hoppa. Går bra att galoppera och skritta (minihälta i skritt). Ingen värme i benet, inget som fastnat i skon. Vad kan det vara?

Ska ta ut en Equiopat idag som ska lysa igenom hela kroppen, men har ni varit med om något liknande tidigare?

Hur besiktigades hästen vid köp?
 
Är medryttare på hästen (endast jag som rider och sköter om så säger "min häst" av ren vana bara) så har inte besiktigat. Den är dock genomgången i våras av kiropraktor, tandläkare och veterinär utan anmärkning. Och har som sagt inte varit något problem sedan jag började ta hand om honom, endast nu de senaste två veckorna.
 
Är medryttare på hästen (endast jag som rider och sköter om så säger "min häst" av ren vana bara) så har inte besiktigat. Den är dock genomgången i våras av kiropraktor, tandläkare och veterinär utan anmärkning. Och har som sagt inte varit något problem sedan jag började ta hand om honom, endast nu de senaste två veckorna.

Hältutredning. Hos veterinär. Allt annat är bara gissningar.
 
@zixxiez det är omöjligt att spekulera om vad det är men eftersom det upprepar sig och är såpass gravt när det sker så veterinärutredning är ju det klara svaret om ni vill fortsätta rida och hoppträna hästen osv.

Helt klart när den blir så halt är det ju något fel. Jag hade inte ridit vidare på hästen bara för att hältan försvinner utan velat ha den genomgången av veterinär .

Equiterapeut (och alla olika titlar) ska och får inte behandla ofräscha hästar utan remiss av veterinär.
 
Se till att hästen blir ordentligt utredd, de kan vara duktiga på att maskera smärta.

Min galopperade, bjöd mot hinder och hoppade bana, men jag saknade den där lilla lilla extra bjudningen. Hade någon annan ridit honom hade det inte märkts.
Det visade sig vara ett (mindre) fånganfall.

Var rädd om hästen.
 
Veterinär naturligtvis. Och så en parentes-men ni försökte alltså hoppa trorts att hästen var halt. Det känns inget vidare. Är hästen såld för att hålla för hoppning?
Vadå försökte hoppa fastän hästen var halt? Nej absolut inte! Han har varit helt fräsch i två veckor (endast 1-2 dagars ofräsch efter hoppträning.) när vi därefter hade en ny hoppträning (helt ren) så var det det sista där han blev oren/halt i ena varvet. Alltså en minihälta.

Hade ute Equiopat igår och han har ett överben på vänster fram som var lite aktivt. Förmodligen det som stört honom då vi haft skydd på och det kommit in sand från ridhuset som skavt. Fick råd att även ta av brodd (som han har runt om då det är isigt vägen till och från hagen) och linda istället för att ha benskydd på.

Han är helt ren igen och vi har tagit promenader. Skulle självklart inte rida en halt häst vidare.
 
Vi tar självklart ut veterinär när det behövs, men jag frågade bara om någon varit med om liknande tidigare. Anledningen till att vi valde Equiopat först var för att hon ändå skulle komma till stallet dagen efter och lysa några andra hästar - vilket vi gjorde också för att se om det var någon ovanlig värme någonstans. Inget ovanligt, förutom ett något aktivt överben och stel i vänster bog. Var alltså ingen behandling, utan mer en koll hur det ser ut med värmekamera.

Han blir inte väldigt halt som alla verkar tro här och tror att jag plågar min häst genom att rida vidare på en halt häst. Så är det självklart inte. Det är minihältor som knappt syns och är inget "gravt problem".

Kommer alltså att stretcha och massera och se om det blir bättre. Han är som sagt inte halt nu (två dagar efter och var inte halt igår heller) så vi promenerar och får se hur det artar sig. Blir han halt igen så kommer vi såklart att ta ut veterinär.
 
Senast ändrad:
Vadå försökte hoppa fastän hästen var halt? Nej absolut inte! Han har varit helt fräsch i två veckor (endast 1-2 dagars ofräsch efter hoppträning.) när vi därefter hade en ny hoppträning (helt ren) så var det det sista där han blev oren/halt i ena varvet. Alltså en minihälta.

Fast du skrev i ursprungliga inlägget att hästen visade hälta i skritt efter andra träningen och det ska mycket till för att de ska visa hälta i skritt. Du skrev även att han blev halt och vägrade hoppa.

Personligen tycker jag det är oansvarsfullt att inte ta hästen till veterinär i det här läget.
Fö ska ni inte fortsätta rida/träna en häst med aktivt överben.
 
Fast du skrev i ursprungliga inlägget att hästen visade hälta i skritt efter andra träningen och det ska mycket till för att de ska visa hälta i skritt. Du skrev även att han blev halt och vägrade hoppa.

Personligen tycker jag det är oansvarsfullt att inte ta hästen till veterinär i det här läget.
Fö ska ni inte fortsätta rida/träna en häst med aktivt överben.


Ja, vägrade hoppa precis innan vi upptäckte hältan såklart. Han visade mest i trav, väldigt lite i skritt och sedan inget alls. Ber om ursäkt om jag var otydlig :)

Det är ju tyvärr inte mitt beslut att ta hästen till veterinär eller inte, det är hästägarens. Jag har föreslagit det men ägaren vill vänta och då kan jag dessvärre inte göra något mer än att se över hästen under tiden.
Det är ingen fara att rida/träna hästen pga överbenet enligt Equiopaten då det inte var särskilt varmt och endast något aktivt.

Men tack för era svar :)
 
Ja, vägrade hoppa precis innan vi upptäckte hältan såklart. Han visade mest i trav, väldigt lite i skritt och sedan inget alls. Ber om ursäkt om jag var otydlig :)

Det är ju tyvärr inte mitt beslut att ta hästen till veterinär eller inte, det är hästägarens. Jag har föreslagit det men ägaren vill vänta och då kan jag dessvärre inte göra något mer än att se över hästen under tiden.
Det är ingen fara att rida/träna hästen pga överbenet enligt Equiopaten då det inte var särskilt varmt och endast något aktivt.

Men tack för era svar :)
Vad är det för oseriös människa som säger till er att det är ok att rida/träna en häst som haft de symptomen vid två tillfällen alldeles nyss, utan att först veterinärchecka den? Låter väldigt märkligt.
En häst som visar minsta lilla hälta i skritt är rejält halt.
 
Hur vet man att överbenet inte har blivit aktivt pga över/felbelastning (kan mycket väl vara orsak eller verkan av hältan!). Jag tror att antingen har du inte fått all information eller kommer inte ihåg/delar med dig korrekt. Skulle absolut inte rida hästen i det här läget.

Det finns ärligt talat ingen chans att det enda som kan hittas muskulärt på en sådan uppenbart påverkad häst är "något stel i vänster bog", om det inte finns något annat som är fel/smärtar.
 
Hej, jag har haft min häst i ca ett halvår, en fjortonårig valack på ca 160 cm. Holsteiner/Svenskt Varmblodskorsning. Tidigare haft fång för 5 år sedan senast och annars aldrig vart halt. Har varit kärnfrisk när jag haft honom.

Nu har vi hopptränat två gånger för tränare ca 1 timme varje gång och inga höga hinder. Lite studs, voltarbete och tempoväxlingar. Högsta hindret har vart ca 70 cm. När vi är inne på avslutningen och hoppar de sista två hindren (alltså efter ca 1 timmes träning) blir han plötsligt halt i trav på vänster fram, ingen blockhälta men tillräckligt för att det ska störa och vi kan alltså inte fortsätta. Efter två dagar blev han bra igen, lite massage med liniment runt bogarna och stretchning. Därefter har vi ridit ut och tränat dressyr som vanligt - inga som helst problem.

Vi hopptränade för andra gången igår och då hände exakt samma sak igen! Efter ca en timmes träning blir han halt på vänster fram i trav och vägrar såklart hoppa. Går bra att galoppera och skritta (minihälta i skritt). Ingen värme i benet, inget som fastnat i skon. Vad kan det vara?

Ska ta ut en Equiopat idag som ska lysa igenom hela kroppen, men har ni varit med om något liknande tidigare?
På min (som inte ens hoppade) var det ett sidoligament till kronleden.

Jag hade velat in på hältkoll kanske med ultraljud för att utesluta något ligament. Men det är ju pga mina erfarenheter.
Men då krävs ju att det syns just när ni är hos veterinären dock..
 
Hur vet man att överbenet inte har blivit aktivt pga över/felbelastning (kan mycket väl vara orsak eller verkan av hältan!). Jag tror att antingen har du inte fått all information eller kommer inte ihåg/delar med dig korrekt. Skulle absolut inte rida hästen i det här läget.

Det finns ärligt talat ingen chans att det enda som kan hittas muskulärt på en sådan uppenbart påverkad häst är "något stel i vänster bog", om det inte finns något annat som är fel/smärtar.


Överbenet har funnits där i flera år och inte förändrats. Det är hårt och han ömmar inte vid beröring. Det var något aktivt, alltså lite värme.

Tack för din kommentar :)
 
Oavsett om han haft det länge innebär värme/att det är aktivt att han har en inflammation i benhinnan = smärta.

Lägger till att ett aktivt överben även kan orsaka irritation av tex gaffelbandet.

@zixxiez : Jag tycker du ska vara väldigt restriktiv gällande ”diagnosen” din Equiopat uttalat sig om. Denne är varken veterinär eller har utrustning som är avsedd att ställa diagnos.

Ett aktivt överben ska man inte anstränga hästen i arbete och den bör skyddas från att slå på sig ytterligare där det aktiva överbenet är beläget.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 512
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
4 999
Senast: Josofinito
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp