Plötslig ökning av munsår/herpes simplex

Mineur

Trådstartare
Moderator
Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1, efter att ha varit i princip problemfri i drygt 10 år? Eller är det någon som upplevt något liknande?

Jag hade mycket besvär med munsår som barn och hade som jag minns det utbrott åtminstone ett par gånger om året i åldern 4-16 år ungefär. Sedan var det som att kroppen bestämde sig för att den var färdig med sådant, och jag kan inte minnas att jag hade mer än något enstaka sår under åren då jag var 16-29 år gammal. Men sedan återkom det plötsligt förra året, och under de senaste 12 månaderna har jag haft utbrott 7 gånger.

Jag är medveten om vad som triggar ett utbrott (plötsliga förändringar i t.ex. klimat eller stressnivå, förkylning, hormonförändringar, stark sol) men har svårt att se att det skett en så drastisk ökning av sådana triggers under det senaste året. Första gången det återkom var jag i och för sig väldigt stressad, men det är knappast den första gången under de senaste 13 åren som jag varit stressad eller genomgått stora livsförändringar av olika slag.

Finns det överhuvudtaget någon förklaring till detta, eller är det bara att acceptera att det är som det är? Jag börjar känna mig orolig för att få ett utbrott lagom till att jag ska gifta mig i juni, och de senaste två utbrotten har även påverkat min förmåga att äta och dricka.
 
Ja som jag svarade på ditt inlägg i andra tråden!
Jag har också haft fler utbrott senaste året! Och har inte fattat varför!
Jag är otroligt noga att alltid smörja in läpparna så jag inte blir torr, använda SPF och så vidare!
Efter att vi har varit i fjällen fick jag munsår på i stort sätt hela överläppen! Aj aj aj!
 
Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1, efter att ha varit i princip problemfri i drygt 10 år? Eller är det någon som upplevt något liknande?

Jag hade mycket besvär med munsår som barn och hade som jag minns det utbrott åtminstone ett par gånger om året i åldern 4-16 år ungefär. Sedan var det som att kroppen bestämde sig för att den var färdig med sådant, och jag kan inte minnas att jag hade mer än något enstaka sår under åren då jag var 16-29 år gammal. Men sedan återkom det plötsligt förra året, och under de senaste 12 månaderna har jag haft utbrott 7 gånger.

Jag är medveten om vad som triggar ett utbrott (plötsliga förändringar i t.ex. klimat eller stressnivå, förkylning, hormonförändringar, stark sol) men har svårt att se att det skett en så drastisk ökning av sådana triggers under det senaste året. Första gången det återkom var jag i och för sig väldigt stressad, men det är knappast den första gången under de senaste 13 åren som jag varit stressad eller genomgått stora livsförändringar av olika slag.

Finns det överhuvudtaget någon förklaring till detta, eller är det bara att acceptera att det är som det är? Jag börjar känna mig orolig för att få ett utbrott lagom till att jag ska gifta mig i juni, och de senaste två utbrotten har även påverkat min förmåga att äta och dricka.

Vet inte vad som kan leda till plotsliga nya utbrott, men du vet att du kan fa Acyclovir via din GP, vilket kan hjalpa att minska prevalensen och hur stora/langdragna utbrott man far om den tas 2x dagligen? Tankte om du vill minska risken att dras med ett utbrott kring brollopet!
 
Är det någon här som har någon slags teori om varför jag plötsligt börjat få en massa munsår igen, orsakat av herpes simplex typ 1, efter att ha varit i princip problemfri i drygt 10 år? Eller är det någon som upplevt något liknande?

Jag hade mycket besvär med munsår som barn och hade som jag minns det utbrott åtminstone ett par gånger om året i åldern 4-16 år ungefär. Sedan var det som att kroppen bestämde sig för att den var färdig med sådant, och jag kan inte minnas att jag hade mer än något enstaka sår under åren då jag var 16-29 år gammal. Men sedan återkom det plötsligt förra året, och under de senaste 12 månaderna har jag haft utbrott 7 gånger.

Jag är medveten om vad som triggar ett utbrott (plötsliga förändringar i t.ex. klimat eller stressnivå, förkylning, hormonförändringar, stark sol) men har svårt att se att det skett en så drastisk ökning av sådana triggers under det senaste året. Första gången det återkom var jag i och för sig väldigt stressad, men det är knappast den första gången under de senaste 13 åren som jag varit stressad eller genomgått stora livsförändringar av olika slag.

Finns det överhuvudtaget någon förklaring till detta, eller är det bara att acceptera att det är som det är? Jag börjar känna mig orolig för att få ett utbrott lagom till att jag ska gifta mig i juni, och de senaste två utbrotten har även påverkat min förmåga att äta och dricka.
Jag håller med @Steffie om att prata med läkare och få medicin för underhållsbehandling en period och även att ha när du får utbrott när det nu verkar som att din herpes är mer aktiv igen, och den är till stort besvär för dig.

Jag har den andra typen och den är snällt tillbakaknuffad i ngt slags inaktivt läge efter att ha fått generöst med Valaciclovir på recept efter att en läkare tyckte att den behövde behandlas mer intensivt (jag hade hemska skov var 5:e vecka för 10 år sen) och sen fick jag välja om jag ville äta i förebyggande syfte, lägre dos varje dag. Har dock inte gjort det, men vid minsta misstanke att det är ett utbrott på väg behandlar jag och när jag är i en period när kroppen är påverkad t.ex. vid influensa eller rejäl förkylning så äter jag underhållsdos minst en månad.
 
Jag har upplevt en ökning i samband med covidvaccin faktiskt.
Just det ja, det tror jag att vi "pratat" om i någon annan tråd också. För mig stämmer inte tidslinjen riktigt dock, mina besvär återkom i mars/april förra året och jag fick första dosen vaccin först i juni.
Vet inte vad som kan leda till plotsliga nya utbrott, men du vet att du kan fa Acyclovir via din GP, vilket kan hjalpa att minska prevalensen och hur stora/langdragna utbrott man far om den tas 2x dagligen? Tankte om du vill minska risken att dras med ett utbrott kring brollopet!
Jag håller med @Steffie om att prata med läkare och få medicin för underhållsbehandling en period och även att ha när du får utbrott när det nu verkar som att din herpes är mer aktiv igen, och den är till stort besvär för dig.

Jag har den andra typen och den är snällt tillbakaknuffad i ngt slags inaktivt läge efter att ha fått generöst med Valaciclovir på recept efter att en läkare tyckte att den behövde behandlas mer intensivt (jag hade hemska skov var 5:e vecka för 10 år sen) och sen fick jag välja om jag ville äta i förebyggande syfte, lägre dos varje dag. Har dock inte gjort det, men vid minsta misstanke att det är ett utbrott på väg behandlar jag och när jag är i en period när kroppen är påverkad t.ex. vid influensa eller rejäl förkylning så äter jag underhållsdos minst en månad.
Tack, nu blev jag lite peppad här! :) Jag har läst lite om aciklovir i tablettform och frågade även om det på apoteket. Jag fick dock uppfattningen att man ska ha långt mycket mer problem än jag har för att kunna få det på recept, så jag har inte brytt mig om att ta det vidare. Det var dock före nuvarande utbrott som är ett av de värsta jag någonsin haft. Ska definitivt ringa läkaren imorgon och pusha för det här!
 
Just det ja, det tror jag att vi "pratat" om i någon annan tråd också. För mig stämmer inte tidslinjen riktigt dock, mina besvär återkom i mars/april förra året och jag fick första dosen vaccin först i juni.


Tack, nu blev jag lite peppad här! :) Jag har läst lite om aciklovir i tablettform och frågade även om det på apoteket. Jag fick dock uppfattningen att man ska ha långt mycket mer problem än jag har för att kunna få det på recept, så jag har inte brytt mig om att ta det vidare. Det var dock före nuvarande utbrott som är ett av de värsta jag någonsin haft. Ska definitivt ringa läkaren imorgon och pusha för det här!

Jag fick det precis pa recept via lakaren, for 6 manader, och det var inte sa svart - han stallde en del fragor om hur ofta jag har utbrott osv - annars ar det ganska latt att kopa sjalv over natet - lite dyrare an via GP, men fortfarande inga stora summor
 
Infektion med herpes simplex typ 2? Provtagits för typning? @Mineur
Jag vet att det togs prover när jag var liten och då diagnosticerades som HSV-1. Eftersom utbrotten jag får idag är exakt likadana som de jag fick då har jag utgått från att det är samma sak.

Trodde att typ 2 enbart gav utslag "där nere"? Det har alltid varit på, kring eller inuti munnen för mig.
 
Jag vet att det togs prover när jag var liten och då diagnosticerades som HSV-1. Eftersom utbrotten jag får idag är exakt likadana som de jag fick då har jag utgått från att det är samma sak.

Trodde att typ 2 enbart gav utslag "där nere"? Det har alltid varit på, kring eller inuti munnen för mig.
HSV-1 förekommer även genitalt, medan HSV-2 oftast stannar genitalt men kan drabba andra områden också. Så.. på ett sätt herpes som herpes numer.

Förhoppningsvis får du träffa en bra läkare, eller lösa privat. Här i Sverige får man det bara på recept såvitt jag vet.
 
Jag vet att det togs prover när jag var liten och då diagnosticerades som HSV-1. Eftersom utbrotten jag får idag är exakt likadana som de jag fick då har jag utgått från att det är samma sak.

Trodde att typ 2 enbart gav utslag "där nere"? Det har alltid varit på, kring eller inuti munnen för mig.

Båda sorter förekommer både oralt och genitalt. Skulle nog ha velat typa om eftersom du fått så mkt mer frekventa besvär. Och sedan recept på aciklovir såklart.
 
På samma spår som @Modest
När jag under en lång period hade täta och besvärliga herpesutbrott togs först prov från aktiva blåsor och sedan även blodprov.
Fick insatt Aciklovir (och senare istället Valaciklovir) per oralt när herpes typ 1 var konstaterat, tog/tar vid första symtom på att utbrott är påväg.
 
Jag köpte L-lysin efter en del kollande på nätet då jag hade täta återkommande utbrott. Det ena avlöste det andra och det var helt hopplöst!! Tas med c-vitamin. Pulver är betydligt billigare än tabletter men smakar verkligen inte gott. Lysinet hämmar viruset och är, i de fall man har för lite lysin i kroppen, väldigt effektivt. För mig har det varit som natt och dag! Jag är så tacksam för lysinet.

Jag gjorde en GBP för typ 13 år sedan och har en del brister, bla järn och b-vitamin hur jag än kämpar för att få i mig det. Så jag är ganska hundra på att jag även kan ha brist på lysin, därav att det är så effektivt på mig. Vet också att andra tillskott kan öka utbrotten. Bland annat för lust, så om du äter ngt sådant, kolla det. Och även ett annat tillskott en del tar när man tränar muskler.

Har också fått lågdos av läkare men de är väldigt restriktiva då det påverkar levern el njurarna hårt. De ville verkligen inte skriva ut det.

Testa l-lysin, ta extra mkt i början och sedan underhållsdos och väldigt mkt när du får utbrott. Kan hjälpa även dig. Kan man hoppas.
 
Sorry men bröllop är ju något som är känt för att vara särskilt stressande att planera inför 😅 och jag antar(?) att du inte haft ett sådant spännande och viktigt tillfälle tidigare i ditt liv?
Jag hade lätt kunnat vara en av de som inte tror att man ska bli så stressad/exalterad (blir extremt lätt samma sak för mig) inför något och så slutar det med att jag blir jättestressad :grin:

Jag tänker också på finnar och hur typiskt det kan vara att stress över ens utseende till ett särskilt tillfälle då man vill se bra ut gör att de poppar upp vid de mest oturliga tillfällena 😅

Hoppas att det går bra ändå!
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 519
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 316
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp