Plötslig ökning av munsår/herpes simplex

Jag köpte L-lysin efter en del kollande på nätet då jag hade täta återkommande utbrott. Det ena avlöste det andra och det var helt hopplöst!! Tas med c-vitamin. Pulver är betydligt billigare än tabletter men smakar verkligen inte gott. Lysinet hämmar viruset och är, i de fall man har för lite lysin i kroppen, väldigt effektivt. För mig har det varit som natt och dag! Jag är så tacksam för lysinet.

Jag gjorde en GBP för typ 13 år sedan och har en del brister, bla järn och b-vitamin hur jag än kämpar för att få i mig det. Så jag är ganska hundra på att jag även kan ha brist på lysin, därav att det är så effektivt på mig. Vet också att andra tillskott kan öka utbrotten. Bland annat för lust, så om du äter ngt sådant, kolla det. Och även ett annat tillskott en del tar när man tränar muskler.

Har också fått lågdos av läkare men de är väldigt restriktiva då det påverkar levern el njurarna hårt. De ville verkligen inte skriva ut det.

Testa l-lysin, ta extra mkt i början och sedan underhållsdos och väldigt mkt när du får utbrott. Kan hjälpa även dig. Kan man hoppas.
Intressant, ska titta på detta och även diskutera det med läkaren! Äter inga tillskott eller mediciner alls i dagsläget.
 
  • Gilla
Reactions: Gry
Sorry men bröllop är ju något som är känt för att vara särskilt stressande att planera inför 😅 och jag antar(?) att du inte haft ett sådant spännande och viktigt tillfälle tidigare i ditt liv?
Jag hade lätt kunnat vara en av de som inte tror att man ska bli så stressad/exalterad (blir extremt lätt samma sak för mig) inför något och så slutar det med att jag blir jättestressad :grin:

Jag tänker också på finnar och hur typiskt det kan vara att stress över ens utseende till ett särskilt tillfälle då man vill se bra ut gör att de poppar upp vid de mest oturliga tillfällena 😅

Hoppas att det går bra ändå!
Tack för omtanken! Besvären uppstod dock flera månader innan jag ens var förlovad, planera bröllop har jag inte gjort mer än de senaste 4 månaderna (och nä, jag tycker inte att det är särskilt stressigt faktiskt :D), så jag kan tyvärr inte härleda det till det. Det är just det som oroar mig lite, att kroppen tycks ha gått in i ett sådant här skov utan direkt anledning.
 
Telefontid med läkaren resulterade i remiss till hudläkare där de ska ta blodprov och sedan får jag förhoppningsvis aciklovir utskrivet. Läkaren sa att "you definitely sound like a candidate for acyclovir" men han får tydligen inte skriva ut det utan att det först tagits prover. Förhoppningsvis blir det ingen långdragen process!

Nuvarande utbrott är i alla fall på väg bort och jag har så smått börjat kunna äta ordentligt igen, men jag ser tydligen fortfarande ut som "botox gone wrong" enligt min alltid lika stöttande sambo 🙄😉
 

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 522
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Magiana
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 177
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp