Plötsligt börjat klia svansen?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kära buke-oraklet. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. Herr Häst har mig veterligen aldrig varit någon eksem-häst. Han har ju rosa partier kring mule och ögon, dessa kan bli lite torra och "flagiga" i solen. Men det avhjälps enkelt med en mjukgörande kräm som samtidigt har spf. Han har aldrig på något sätt lidit av det.
Men så för några dagar sedan tyckte att svansroten var lite "ruggig" - som om han kliat den. Tänkte inte mer på det - förrän idag när jag kom till stallet. Då hade han uppenbarligen kliat svansen mera - nu var det nästan så att man såg in till huden om man "delade" på håren med fingrarna.
Som tur var, var mamma med till stallet idag. Hon är hud-ssk sedan drygt 25 år (och leg. ssk sedan typ 35 dito). Men båda vi sliter våra hår - vi förstår inte vad han drabbats av!
Han verkar uppenbarligen inte klia svansen varje dag, utan det har hänt 2 ggr med 3 dagars mellanrum. Det lilla man ser av huden på svansroten är att den till synes är helt opåverkad. Mamma tittade noga på den också. Det är inget torrt, inget fjälligt, inga tecken på bett av något slag, ingenting. Mask kan det knappast heller vara. Beställde en "mask-kontroll extra allt" i maj, och resultatet av den var 0 epg rakt igenom.
Han flyttade till ett nytt stall för snart 3 veckor sedan, men har inte reagerat på någonting kring det, på något sätt.

Givetvis ska vet. kontaktas om det fortsätter, men tänkte fråga här först om det är något uppenbart vi missat, som det skulle kunna vara?
 
Olika miljöer har olika mycket knott. Det kan skilja sig enormt på bara några hundra meter. Jag skulle gissa att där han står nu finns det mycket knott helt enkelt. Se till att skydda honom mot knotten på lämpligt vis. Ett sätt är att spraya svansen (och svansroten) med probolja blandat med lite vatten på kvällarna (inte på dagtid, oljan kan bränna i solen). Probolja är både vårdande och insektsavskräckande. Ett annat sätt är insektstäcke. Ytterligare sätt är att ha hästen inne i knottfritt stall när knotten härjar som värst. Ha koll på övriga kroppen, det kan skapa irritation på andra ställen med. Vid skapet/juvret är vanligt.
 
Olika miljöer har olika mycket knott. Det kan skilja sig enormt på bara några hundra meter. Jag skulle gissa att där han står nu finns det mycket knott helt enkelt. Se till att skydda honom mot knotten på lämpligt vis. Ett sätt är att spraya svansen (och svansroten) med probolja blandat med lite vatten på kvällarna (inte på dagtid, oljan kan bränna i solen). Probolja är både vårdande och insektsavskräckande. Ett annat sätt är insektstäcke. Ytterligare sätt är att ha hästen inne i knottfritt stall när knotten härjar som värst. Ha koll på övriga kroppen, det kan skapa irritation på andra ställen med. Vid skapet/juvret är vanligt.

Det känns som en rimlig förklaring!
Upplever att det är rätt mycket "ohyra" som flyger runt, och jag har blivit biten rätt ofta.
Ska genast se efter rymliga insektstäcken och sån där olja :up:
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett halvblod som står på box på natten och i hage på dagen, har ätit samma foder i flera år och aldrig haft problem med huden...
Svar
9
· Visningar
2 977
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp