Plötsligt försvunnet efternamn?

Hoarfrost

Trådstartare
Ingen aning om jag lägger den här tråden rätt nu :o

Ett litet problem har uppkommit plötsligt, och jag fattar inte varför eller vad som händer bakom kulisserna när det gäller namn, så tänkte kanske någon på buke vet. Jag vill rätta till problemet men vet inte hur.

Jag föddes med Tilltalsnamn Mellannamn Mellannamn Efternamn Efternamn. Det har fram till några månader sedan varit så att post och leveranser skickas till mig som Tilltalsnamn Efternamn Efternamn. Jag kallar efternamnen X och Z i fortsättningen så det blir lättare att hänga med.

För några månader sedan började post komma till mig med bara ett efternamn, Z. Då hade jag båda efternamnen på dörren, så post kom oftast fram. Problemen som för det mesta uppkom då var att till exempel ridskolan som hade mig registrerad som Tilltalsnamn X, inte kunde registrera mig i medlemsdatabaser längre, för Tilltalsnamn X fanns inte. Det var bara Tilltalsnamn Z som existerade helt plötsligt. Det medförde en del krångel hit och dit.

Ett extra problem nu när jag har flyttat är att brfen hämtade mitt namn med hjälp av mitt personnummer. De fick fram Tilltalsnamn X. Därför är det vad som står på dörren. Alla leveranser och all post verkar, oavsett vad jag skriver in som adress (är noga med att skriva in Tilltalsnamn X Z, då jag vet att det endast finns ett efternamn på dörren) vara adresserade Tilltalsnamn Z. Således kommer inte post eller leveranser fram.
Jag skriver alltså Tilltalsnamn X Z när jag beställer ett paket, det kommer adresserat som Tilltalsnamn Z, då kan det inte levereras utan hamnar i paketlimbo.

Vad har hänt? Hur går man tillväga för att få tillbaka sitt efternamn igen? Jag vill ha båda.
Jag har bett brfen ändra mitt namn på dörr och postbox så klart, så det löser sig nog, men något är ju fel vad gäller mina namn och det är rätt jobbigt att Tilltalsnamn X ibland inte existerar i diverse medlemsdatabaser och att behöva krångla med sådant.

Hoppas det blev begripligt nu :D
 
Menar du förnamn, inte mellannamn? För mellannamn har man väl aldrig kunnat ha mer än ett och dessutom inte kombinera med två efternamn.
Så frågan handlar om vad som händer med de två efternamnen när de hamnar i diverse privata aktörers system?

Inte omöjligt att de helt enkelt saknar funktionalitet för det, så att det blir varierande praxis för hur det förs in?
Eller att det inte finns plats för så många tecken som finns i båda efternamnen tillsammans?
 
Om du alltid har hetat så räknas efternamn X som ett juridiskt mellannamn och efternamn Z som det juridiska efternamnet.
Har också två efternamn och har använt de båda eller det första och på sistone används oftast endast det juridiska efternamnet och inte mellannamnet i officiella sammanhang. Med mellannamn avses det första efternamnet. Det du i startinlägget kallar mellannamn är förnamn. Man kan ha massor av förnamn och ett tilltalsnamn.

Sedan en tid tillbaka kan man ha två juridiska efternamn och jag tro att vi med ett juridiskt efternamn och ett juridiskt mellannamn kan ansöka om att få ha båda som efternamn. Kolla med skatteverket hur man gör om det är vad du vill ha.
 
Menar du förnamn, inte mellannamn? För mellannamn har man väl aldrig kunnat ha mer än ett och dessutom inte kombinera med två efternamn.
Så frågan handlar om vad som händer med de två efternamnen när de hamnar i diverse privata aktörers system?

Inte omöjligt att de helt enkelt saknar funktionalitet för det, så att det blir varierande praxis för hur det förs in?
Eller att det inte finns plats för så många tecken som finns i båda efternamnen tillsammans?
Nej jag menar efternamn.

Jag har alltid haft 2 mellannamn och 2 efternamn och det har aldrig varit några problem :confused:
Frågan handlar om varför ett efternamn försvunnit och varför det i vissa fall bara verkar existera en Tilltalsnamn X och i vissa fall existerar bara Tilltalsnamn Z.
 
Om du alltid har hetat så räknas efternamn X som ett juridiskt mellannamn och efternamn Z som det juridiska efternamnet.
Har också två efternamn och har använt de båda eller det första och på sistone används oftast endast det juridiska efternamnet och inte mellannamnet i officiella sammanhang. Med mellannamn avses det första efternamnet. Det du i startinlägget kallar mellannamn är förnamn. Man kan ha massor av förnamn och ett tilltalsnamn.

Sedan en tid tillbaka kan man ha två juridiska efternamn och jag tro att vi med ett juridiskt efternamn och ett juridiskt mellannamn kan ansöka om att få ha båda som efternamn. Kolla med skatteverket hur man gör om det är vad du vill ha.
Aha, tror jag fattar! Vill ju gärna ha båda efternamnen som efternamn, som det varit förut (antar jag, eftersom jag alltid innan hetat Tilltalsnamn X Z överallt utan att det varit några problem)
Får ringa skatteverket då
 
Aha, tror jag fattar! Vill ju gärna ha båda efternamnen som efternamn, som det varit förut (antar jag, eftersom jag alltid innan hetat Tilltalsnamn X Z överallt utan att det varit några problem)
Får ringa skatteverket då
Det har inte varit så förut, men båda namnen har fått plats i allt officiellt. Jag är precis som du irriterad på att bara det juridiska efternamnet kommer med i många sammanhang nu för tiden.
 
Det har inte varit så förut, men båda namnen har fått plats i allt officiellt. Jag är precis som du irriterad på att bara det juridiska efternamnet kommer med i många sammanhang nu för tiden.
Skulle kunna vara att många system endast har rutor för förnamn och efternamn och då programmeras så att de ska hämta just efternamn från SKV. Tidigare var det fler ställen där man skrev in saker manuellt och baserade det på vad personen själv uppgav som info, utan att bry sig om vilken typ av namn det egentligen var?
 
Skulle kunna vara att många system endast har rutor för förnamn och efternamn och då programmeras så att de ska hämta just efternamn från SKV. Tidigare var det fler ställen där man skrev in saker manuellt och baserade det på vad personen själv uppgav som info, utan att bry sig om vilken typ av namn det egentligen var?
Det låter logiskt! På ridskolan till exempel registrerades jag säkert manuellt, för det var kanske 20 år sedan. Det var så himla kul (men blev lite stressigt också) när hon som fixade med medlemsregister kom fram till mig när jag borstade min häst och typ "Umm.. hej, Hoarfrost eller hur? Jo jag har lite frågor för du existerar inte... det känns lite konstigt...":rofl:
 
Aha, tror jag fattar! Vill ju gärna ha båda efternamnen som efternamn, som det varit förut (antar jag, eftersom jag alltid innan hetat Tilltalsnamn X Z överallt utan att det varit några problem)
Får ringa skatteverket då

Nu har du fått svar kring tilltalsnamn, mellannamn och efternamn.
Men svarar ändå; när mina yngsta barn föddes så fick de X i mellannamn och Y i efternamn.
De fick brev ibland med endast Y som efternamn, då det som står sist räknas som efternamn. Men 2017 ändrades det till att man kunde ansöka om att få två efternamn, så både barnen och jag har numera två juridiska efternamn.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 106
Senast: Ramona
·
Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 838
Senast: lilstar
·
Relationer Rubriken känns så fel, men samtidigt oerhört rätt.. Det här är ingen "buhu det är så synd om mig"-tråd, utan mer en chans för mig att få...
Svar
9
· Visningar
3 366
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp