Plötsligt halt häst!

Hanna1285

Trådstartare
Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på!

Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år som går banor på 120cm och tränas dressyr varje vecka. Haft henne i drygt ett år och har aldrig tidigare vart skadad.

Hon fick nya skor i onsdags och har sedan dess känts konstig (kan det bero på nån söm som sitter fel?). Hon reds dressyr för tränare i torsdags och kändes lite konstig i början men tränaren sa att han inte såg eller kände något så jag fortsatte som vanligt. Hon fick stå i fredags. När jag kommer ut i stallet idag står hon bara i boxen och känns loj, tar ut henne på gången där hon knappt vill stödja på ena frambenet. Jag känner igenom alla benen inklusive rygg men känner varken värme, svullnad eller något avvikande. Tänker då inte mer på det och sadlar på och rider ut på skritt tur i skogen. Vi har ganska mjukt underlag tills man kommer lite längre in i skogen där det blir grusväg, där vill hon absolut inte gå och gör allt i sin makt för att undvika det hårda och gå på gräskanten längst med vägen!
När vi kommer hem låter jag henne stå inne och känner även igenom benen en gång till men känner inget då heller.
Nu när jag kommer ut för att fodra vill hon inte ens stödja på foten och försöker då få ut henne på gången där hon motsträvigt följer med. Nu är hon lite varm i ena kotan fram och även lite svullen/galla men absolut inte så att man ser det om man jämför benen, även varm på hoven.

Vet inte hur jag ska gå tillväga, har pratat med mina föräldrar och dom tycker att vi ska vänta tills imorrn och ringa till veterinären för att se hur det blir, men vet inte riktigt om jag ska lägga på nått förband, värmeskydd eller nått?! Tacksam för råd eller någon som vart med om liknande!
 
Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på!

Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år som går banor på 120cm och tränas dressyr varje vecka. Haft henne i drygt ett år och har aldrig tidigare vart skadad.

Hon fick nya skor i onsdags och har sedan dess känts konstig (kan det bero på nån söm som sitter fel?). Hon reds dressyr för tränare i torsdags och kändes lite konstig i början men tränaren sa att han inte såg eller kände något så jag fortsatte som vanligt. Hon fick stå i fredags. När jag kommer ut i stallet idag står hon bara i boxen och känns loj, tar ut henne på gången där hon knappt vill stödja på ena frambenet. Jag känner igenom alla benen inklusive rygg men känner varken värme, svullnad eller något avvikande. Tänker då inte mer på det och sadlar på och rider ut på skritt tur i skogen. Vi har ganska mjukt underlag tills man kommer lite längre in i skogen där det blir grusväg, där vill hon absolut inte gå och gör allt i sin makt för att undvika det hårda och gå på gräskanten längst med vägen!
När vi kommer hem låter jag henne stå inne och känner även igenom benen en gång till men känner inget då heller.
Nu när jag kommer ut för att fodra vill hon inte ens stödja på foten och försöker då få ut henne på gången där hon motsträvigt följer med. Nu är hon lite varm i ena kotan fram och även lite svullen/galla men absolut inte så att man ser det om man jämför benen, även varm på hoven.

Vet inte hur jag ska gå tillväga, har pratat med mina föräldrar och dom tycker att vi ska vänta tills imorrn och ringa till veterinären för att se hur det blir, men vet inte riktigt om jag ska lägga på nått förband, värmeskydd eller nått?! Tacksam för råd eller någon som vart med om liknande!
Förhoppningsvis är det som föreslagits, hovböld eller ngt kopplat till skoningen.

Till nästa gång. Om hästen är loj och inte vill stödja på benet - RID INTE!
 
Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på!

Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år som går banor på 120cm och tränas dressyr varje vecka. Haft henne i drygt ett år och har aldrig tidigare vart skadad.

Hon fick nya skor i onsdags och har sedan dess känts konstig (kan det bero på nån söm som sitter fel?). Hon reds dressyr för tränare i torsdags och kändes lite konstig i början men tränaren sa att han inte såg eller kände något så jag fortsatte som vanligt. Hon fick stå i fredags. När jag kommer ut i stallet idag står hon bara i boxen och känns loj, tar ut henne på gången där hon knappt vill stödja på ena frambenet. Jag känner igenom alla benen inklusive rygg men känner varken värme, svullnad eller något avvikande. Tänker då inte mer på det och sadlar på och rider ut på skritt tur i skogen. Vi har ganska mjukt underlag tills man kommer lite längre in i skogen där det blir grusväg, där vill hon absolut inte gå och gör allt i sin makt för att undvika det hårda och gå på gräskanten längst med vägen!
När vi kommer hem låter jag henne stå inne och känner även igenom benen en gång till men känner inget då heller.
Nu när jag kommer ut för att fodra vill hon inte ens stödja på foten och försöker då få ut henne på gången där hon motsträvigt följer med. Nu är hon lite varm i ena kotan fram och även lite svullen/galla men absolut inte så att man ser det om man jämför benen, även varm på hoven.

Vet inte hur jag ska gå tillväga, har pratat med mina föräldrar och dom tycker att vi ska vänta tills imorrn och ringa till veterinären för att se hur det blir, men vet inte riktigt om jag ska lägga på nått förband, värmeskydd eller nått?! Tacksam för råd eller någon som vart med om liknande!

Sånt här måste du eller dina föräldrar veta vad ni ska göra åt. Har ni ingen stallägare eller liknande att rådfråga för att lära er?
Hästen kan vara sömstucken, fått en hovböld eller vad som. Svårt att gissa här varför den är halt men ring ut hovslagare imorgon som får kolla om den blivit sömstucken. Annars får du ringa ut en veterinär. Om du vill göra ngt så kyl det varma området. Inget värmeförband.
 
Nästa gång hästen känns konstig efter skoning, ta ut hovslagaren genast. Det tyder på att en söm sitter fel. Tas den sömmen genast bort kan man om man har tur slippa en hovböld. Har du en godkänd hovslagare kan du ringa ut hen, annars ringer du veterinären. Hästen har med stor sannolikhet fått en hovböld. Ikväll kan du lägga ett hovbandage med utspädd jodopax om du har, annars bara ett våtvarmt omslag. Blöjor är guld till sådant om du har annars bomull, wetvrap och silvertejp ovanpå.

Och du, nästa gång hästen inte känns fräsch, rid inte.
 
Förstår allas bekymmer över att jag valde att rida ut trots det jag skrivit innan, verkligen korkat av mig men Aa det är lätt att vara efterklok!
Ska dock tilläggas att hon är en väldig humörshäst, och kan då vara lite nere vissa dagar utan att det är något som helst fel på henne. Och då jag tog tempen på henne, kände igenom hennes ben, hovar etc utan att hon visade nått tänkte jag väll i stunden att ”en skritt tur på mjukt underlag spelar nog inte någon större roll”! Skriver absolut inte detta för att på nått sätt säga emot det faktum att det jag gjorde var fel , absolut inte! Vill bara berätta från mitt eget perspektiv!

Men hur som helt, tack för tipsen och råden, ringer hovslagaren det första jag gör imorrn bitti!
 
Förstår allas bekymmer över att jag valde att rida ut trots det jag skrivit innan, verkligen korkat av mig men Aa det är lätt att vara efterklok!
Ska dock tilläggas att hon är en väldig humörshäst, och kan då vara lite nere vissa dagar utan att det är något som helst fel på henne. Och då jag tog tempen på henne, kände igenom hennes ben, hovar etc utan att hon visade nått tänkte jag väll i stunden att ”en skritt tur på mjukt underlag spelar nog inte någon större roll”! Skriver absolut inte detta för att på nått sätt säga emot det faktum att det jag gjorde var fel , absolut inte! Vill bara berätta från mitt eget perspektiv!

Men hur som helt, tack för tipsen och råden, ringer hovslagaren det första jag gör imorrn bitti!
Ibland blir det fel och man får göra om och göra rätt och man lär sig nytt hela tiden men det är bra att ha med sig att efter skoning ska hästen aldrig kännas konstig, då är det något som är konstigt och fel.

Tänk också på att det enbart är en godkänd hovslagare som får karva i hoven. Är hovslagaren inte godkänd får hen inte börja karva utan då ringer du istället en veterinär . (Godkänd hovslagare är inte samma sak som utbildad http://www.jordbruksverket.se/amnes...ovslagare.4.32b12c7f12940112a7c800010402.html)
 
Hade börjat med att ta hjälp av någon som kan ta av skon, och sedan haft hästen på box tills hovslagaren eller veterinär kontaktats .
 
Förstår allas bekymmer över att jag valde att rida ut trots det jag skrivit innan, verkligen korkat av mig men Aa det är lätt att vara efterklok!
Ska dock tilläggas att hon är en väldig humörshäst, och kan då vara lite nere vissa dagar utan att det är något som helst fel på henne. Och då jag tog tempen på henne, kände igenom hennes ben, hovar etc utan att hon visade nått tänkte jag väll i stunden att ”en skritt tur på mjukt underlag spelar nog inte någon större roll”! Skriver absolut inte detta för att på nått sätt säga emot det faktum att det jag gjorde var fel , absolut inte! Vill bara berätta från mitt eget perspektiv!

Men hur som helt, tack för tipsen och råden, ringer hovslagaren det första jag gör imorrn bitti!
Att man skrittar ut på en häst även om den verkar "loj" kan jag förstå så länge den inte har feber, men absolut inte om den inte vill stödja på ett ben. Det var det jag reagerade på. Hoppas att det går bra och att ni hittar felet!
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 206
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 524
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Har en unghund på snart ett år som jag tyckt haft stabil och bra mentalitet. Van med barn, lek och lite högljutt. Visserligen tränat men...
Svar
2
· Visningar
389
Senast: Harrysen
·
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp