Plötsligt höjda startavgifter och verkningar på hobbysporten?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i nedanstående.

Jag har tävlat lokalt sedan 2016. Jag gör med andra ord min 4e säsong ute nu. Tävlar i två län.
Mellan 16-17 och 17-18 märkte jag ingen större skillnad i startavgifterna. Någon 5a eller 10a på något ställe visst, men ingen egentlig höjning på bredare front iaf.
Men i år. Pang!
Säsongerna har börjat rulla igång i mina två län nu. Och startavgifterna har skjutit i höjden! :eek:
Tidigare säsonger har en lokal/regional L-klass legat på ca. 250-300 kr.
Av det jag sett hittills har spannet flyttats till mellan 300-400 kr. Det "värsta" exemplet var lokala L-klasser (C-A) med en startavgift på 400 kr! :eek:
Spekulationer på hög nivå, men jag misstänker att det förbundet som höjt priset på *någonting*, varför klubbarna också måste höja priserna på startavgifterna. För klubbarna kan väl knappast vilja ha så höga startavgifter?

Om man nu tar detta "värsta" exempel och zoomar ut det i ett vidare perspektiv blir det ännu mer problematiskt anser jag. Från och med i år verkar ju förbundet vilja satsa mer på just hobbysporten, med t.ex. införandet av CL/Guldklasser-klasser i dressyr på "bredare" front, bettlöst, nya program med lättridning upp t.om. LB och i hoppningen centimeterhoppningar på lokal nivå. Enligt mig ett seriöst försök till att möta hobbyfolkets vilja. Also: 400 kr i startavgift i lokal LC. Det sticker verkligen mig i ögonen.
Säg nu att "Lisa" med "Lukas" vill åka ut på denna lokalen. Lisa är vuxen, Lukas storhäst. Då har de först medlemskap i en ridklubb på ca. 500 kr, därtill licensavgifter på 810 resp. 300 kr och startavgiften på 400 kr. Det blir 500+810+300=2010 kr att komma ut på denna lokala LC.
Licensavgifterna är en diskussion för sig som jag tänker lämna därhän nu, även om min åsikt (givetvis) är att det är för dyrt, särskilt på hobbynivå. Men startavgifterna! Jag är fullt medveten om att utbuds/efterfråge-principen i det ena länet jag tävlar i, har kollapsat fullständigt. Men ändå. Om man nu på allvar vill stå på hobbyfolkets sida, är det då verkligen rimligt och försvarbart med anmälningsavgifter på 300-400 kr för en lokal/regional klass? Jag anser inte det. Särskilt inte när det är sån här plötslig chockhöjning från ingenstans. Jag menar, räknar man i procent är det ju nära en 50%ig höjning!
Sen anser jag givetvis att tävlingar ska bära sig själva ekonomiskt och att domare/ÖD ska få betalt för sitt jobb, men om det gick att bära runt detta på 250-300 kr i december, men från januari plötsligt krävs 50% mer, är det ju milt uttryckt lite märkligt.

Nu kanske någon tycker det är märkligt att någon med väldigt god ekonomi, som dessutom inte har någon "verklig" uppfattning om pengars värde sitter och diskuterar ovanstående, men jag anser det vara en principsak när det gäller den rena hobbysporten. Samt att jag ser det ur ett vidare perspektiv än mitt egna välfyllda bankkonto!
 
Säg nu att "Lisa" med "Lukas" vill åka ut på denna lokalen. Lisa är vuxen, Lukas storhäst. Då har de först medlemskap i en ridklubb på ca. 500 kr, därtill licensavgifter på 810 resp. 300 kr och startavgiften på 400 kr. Det blir 500+810+300=2010 kr att komma ut på denna lokala LC.

Fast licenserna och medlemsavgift känns ju konstigt att räkna in enbart för denna start? Det blir ju lika dyrt för vem som helst som ska göra den första starten. Nästa start kommer ju kosta 250 spänn!

Det har inte kommit så många proppar här än men det har funnits en regional dressyrtävling med 3 MSVB klasser på en av de stora anläggningarna och de kostade 300 styck. En lokal ligger ute och där kostar det 220kr per start LC -LA3
 
Fast licenserna och medlemsavgift känns ju konstigt att räkna in enbart för denna start? Det blir ju lika dyrt för vem som helst som ska göra den första starten. Nästa start kommer ju kosta 250 spänn!

Det har inte kommit så många proppar här än men det har funnits en regional dressyrtävling med 3 MSVB klasser på en av de stora anläggningarna och de kostade 300 styck. En lokal ligger ute och där kostar det 220kr per start LC -LA3
Fast licenserna och medlemsavgift känns ju konstigt att räkna in enbart för denna start? Det blir ju lika dyrt för vem som helst som ska göra den första starten. Nästa start kommer ju kosta 250 spänn!

Det har inte kommit så många proppar här än men det har funnits en regional dressyrtävling med 3 MSVB klasser på en av de stora anläggningarna och de kostade 300 styck. En lokal ligger ute och där kostar det 220kr per start LC -LA3

Nä, det har du förvisso rätt i!
Fast det stämmer ju inte riktigt. Nästa och nästa osv. kommer ju kosta 300-400 kr.
Låter förövrigt riktigt billigt hos dig! :eek:
 
Fast licenserna och medlemsavgift känns ju konstigt att räkna in enbart för denna start? Det blir ju lika dyrt för vem som helst som ska göra den första starten. Nästa start kommer ju kosta 250 spänn!

Det har inte kommit så många proppar här än men det har funnits en regional dressyrtävling med 3 MSVB klasser på en av de stora anläggningarna och de kostade 300 styck. En lokal ligger ute och där kostar det 220kr per start LC -LA3
Ja, här i Skåne såg jag ingen start över 300kr i de få propparna som låg ute.
 
Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i nedanstående.

Jag har tävlat lokalt sedan 2016. Jag gör med andra ord min 4e säsong ute nu. Tävlar i två län.
Mellan 16-17 och 17-18 märkte jag ingen större skillnad i startavgifterna. Någon 5a eller 10a på något ställe visst, men ingen egentlig höjning på bredare front iaf.
Men i år. Pang!
Säsongerna har börjat rulla igång i mina två län nu. Och startavgifterna har skjutit i höjden! :eek:
Tidigare säsonger har en lokal/regional L-klass legat på ca. 250-300 kr.
Av det jag sett hittills har spannet flyttats till mellan 300-400 kr. Det "värsta" exemplet var lokala L-klasser (C-A) med en startavgift på 400 kr! :eek:
Spekulationer på hög nivå, men jag misstänker att det förbundet som höjt priset på *någonting*, varför klubbarna också måste höja priserna på startavgifterna. För klubbarna kan väl knappast vilja ha så höga startavgifter?

Om man nu tar detta "värsta" exempel och zoomar ut det i ett vidare perspektiv blir det ännu mer problematiskt anser jag. Från och med i år verkar ju förbundet vilja satsa mer på just hobbysporten, med t.ex. införandet av CL/Guldklasser-klasser i dressyr på "bredare" front, bettlöst, nya program med lättridning upp t.om. LB och i hoppningen centimeterhoppningar på lokal nivå. Enligt mig ett seriöst försök till att möta hobbyfolkets vilja. Also: 400 kr i startavgift i lokal LC. Det sticker verkligen mig i ögonen.
Säg nu att "Lisa" med "Lukas" vill åka ut på denna lokalen. Lisa är vuxen, Lukas storhäst. Då har de först medlemskap i en ridklubb på ca. 500 kr, därtill licensavgifter på 810 resp. 300 kr och startavgiften på 400 kr. Det blir 500+810+300=2010 kr att komma ut på denna lokala LC.
Licensavgifterna är en diskussion för sig som jag tänker lämna därhän nu, även om min åsikt (givetvis) är att det är för dyrt, särskilt på hobbynivå. Men startavgifterna! Jag är fullt medveten om att utbuds/efterfråge-principen i det ena länet jag tävlar i, har kollapsat fullständigt. Men ändå. Om man nu på allvar vill stå på hobbyfolkets sida, är det då verkligen rimligt och försvarbart med anmälningsavgifter på 300-400 kr för en lokal/regional klass? Jag anser inte det. Särskilt inte när det är sån här plötslig chockhöjning från ingenstans. Jag menar, räknar man i procent är det ju nära en 50%ig höjning!
Sen anser jag givetvis att tävlingar ska bära sig själva ekonomiskt och att domare/ÖD ska få betalt för sitt jobb, men om det gick att bära runt detta på 250-300 kr i december, men från januari plötsligt krävs 50% mer, är det ju milt uttryckt lite märkligt.

Nu kanske någon tycker det är märkligt att någon med väldigt god ekonomi, som dessutom inte har någon "verklig" uppfattning om pengars värde sitter och diskuterar ovanstående, men jag anser det vara en principsak när det gäller den rena hobbysporten. Samt att jag ser det ur ett vidare perspektiv än mitt egna välfyllda bankkonto!
Är det dressyr du pratar om? Jag anmälde just till lokal hoppning i februari för 160:-/start
 
I mitt distrikt har bara två proppar publicerats än, där kostar start i lätt klass 220:- på den ena tävlingen och 270:- på den andra (som även har regionala klasser, 300:- i startavgift).

Jag är med och arrangerar tävlingar och jag har inte hört om någon förändring från förbundet som motiverar högre startavgifter men jag var inte på förra mötet så rent teoretiskt kan det ha gått mig förbi.
 
Är det generellt eller bara en klubb? Har inte kommit något från förbundet som ska motivera en sådan höjning. Vet inte om domarna kan bestämma ersättning själva eller om det finns ett maxbelopp de kan ta u, men om det är så att de valt dyra funktionärer, hyra på anläggningen de nyttjar el dyl.
Vår klubb har ju tex ingen hyra till ridskolan men bekostar allt underhåll av banor och dyl i samband med tävling. Ett år betalade vi 60000 för vatten och salt. De kostnaderna måste ju tas ut någonstans.
Sen bor ju du i ett distrikt där tävlingarna fylls väldigt snabbt, det gör ju att klubbarna kanske ser att de kan ta ut högre kostnader och ändå fylla tävlingarna.
 
Är det generellt eller bara en klubb? Har inte kommit något från förbundet som ska motivera en sådan höjning. Vet inte om domarna kan bestämma ersättning själva eller om det finns ett maxbelopp de kan ta u, men om det är så att de valt dyra funktionärer, hyra på anläggningen de nyttjar el dyl.
Vår klubb har ju tex ingen hyra till ridskolan men bekostar allt underhåll av banor och dyl i samband med tävling. Ett år betalade vi 60000 för vatten och salt. De kostnaderna måste ju tas ut någonstans.
Sen bor ju du i ett distrikt där tävlingarna fylls väldigt snabbt, det gör ju att klubbarna kanske ser att de kan ta ut högre kostnader och ändå fylla tävlingarna.

Nej, jag har sett en 3-4 proppar (typ alla hittills i år) där startavgifterna höjts med 30-50%. I två län dessutom.
Jo, jag förstår absolut det här med utbud-efterfrågan, (som förövrigt inte alls funkar i det ena länet), men ändå. Det känns märkligt att startavgifterna plötsligt skjuter i höjden?
 
Nej, jag har sett en 3-4 proppar (typ alla hittills i år) där startavgifterna höjts med 30-50%. I två län dessutom.
Jo, jag förstår absolut det här med utbud-efterfrågan, (som förövrigt inte alls funkar i det ena länet), men ändå. Det känns märkligt att startavgifterna plötsligt skjuter i höjden?
Klubbarna kanske behöver få in mer pengar pga. dyrare foder?
 
Klubbarna kanske behöver få in mer pengar pga. dyrare foder?
Att jag inte tänkte på det! :eek:
Så skulle det kunna vara i 1-2 av de fallen. Men de resterande 2 förstår jag verkligen inte. Åtminstone den ena har alltid legat i den klart lägre delen av spannet, och har nu höjt med nästan 100%.
 
Att jag inte tänkte på det! :eek:
Så skulle det kunna vara i 1-2 av de fallen. Men de resterande 2 förstår jag verkligen inte. Åtminstone den ena har alltid legat i den klart lägre delen av spannet, och har nu höjt med nästan 100%.
Kan ju också vara så att de gått igenom sin ekonomi och ställt sig frågan varför de ska ha så billiga startavgifter när grannklubbarna ligger så mycket högre 😊
 
Tillgång och efterfrågan. Klubbarna fyller säkert sina tävlingar trots höjda avgifter. Det är ju inte direkt billigt att driva runt en tävling oavsett om det är en LD eller en LA klass.
 
Kan ju också vara så att de gått igenom sin ekonomi och ställt sig frågan varför de ska ha så billiga startavgifter när grannklubbarna ligger så mycket högre 😊
Fast dessa klubbar är öht inte "grannklubbar". Dessa ligger utspridda i 2 län med en radie på 15-20 mil.
Annars köper jag resonemanget i sin helhet!
 
@Dressyrtjejen_97

Jag som både är tävlingsryttare, tävlingsarrangör, tävlingsledare, sitter i tävlingssektionen i distriktet samt är överdomare ser det inte alla som konstigt att startavgifterna i Stockholms distriktet, som jag antar att du bland annat menar, höjs.

Runt 400 kr per start är vad man behöver ta betalt för att tävlingen ska gå runt helt enkelt.
I dressyr hinner du med ca 8 ryttare i timmen
Alltså får du in 8 x 400kr = 3200 kr per timme.

Kostnad per timme:
Sittande domare lokal/regional 200 kr
Överdomare lokal/regional 200 kr
Distriktet 20 kr per start = 160 kr
Granskning av proposition= 200 kr
Eventuell hyra av anläggning = omöjligt att svara på men vi betalar 10 kr per start = 80 kr
Rosett (8 startande ger 2 placerade) = 40 kr
Plakett (8 startande ger 2 placerade) = 40 kr
Minsta kostnad för 8 ekipage är alltså = 920 kr

Då kan man ju tycka att man går med vinst 2280 kr per timme men det är inte heller sanningen. Överdomaren ska vara på plats 30 min innan och 30 min efter så lägg till 200 kr till plus milersättning. Sittande domare samma sak.
Har du sen inga sponsorer till klasserna, vilket blir svårare och svårare att få så måste du köpa priser alt. ge startavgiften tillbaks.
2280- 200 -200 - 800 (om man ger tillbaks startavgiften) = 1080 kr kvar och det är utan milersättningen till domarna.

Av de 1080 kr ska dressyrstaket betalas av (ett nytt kostar 20000 kr så tar några tävlingar att betala tillbaks) ev högtalaranläggning, funktionärsmat osv. Det blir alltså inte så himla mycket kvar.....

Har man fullklass med 40 startande blir samma uträkning:
40 x 400 kr = 16000 kr
-
20 x 40 till distrikt = 800 kr
Granskning proposition = 200 kr
ÖD 6 tim x 200 kr = 1000 kr
Sittande 6 tim x 200 kr= 1000 kr
Anläggningshyra 40 x 10 = 400 kr
Rosetter 10 x 20 = 200 kr
Plaketter 10 x 20 = 200 kr
Totalt = 12200 kr utan milersättning inräknad, utrustning, funkismat ev. hederspriser osv.

Sen ska equipe ha betalt för att man använder deras system osv. Vi har dessutom bisarrt låg anläggningshyra vid tävling, något de flesta klubbar inte har men mot det så har inte klubben cafeterian och kan alltså inte tjäna pengar på det. Men allvarligt talat så går de flesta cafeterior inte superbra på tävling längre, jag själv handlar aldrig längre på tävling eftersom man oftast bara kommer, startar, åker hem.

Jag håller med om att startavgifterna är höga i vissa fall och det är ett problem men de flesta klubbar vill också tjäna lite pengar på sina tävlingar så de kan göra grejer för sina egna medlemmar, köpa nya hinder, staket osv.
Anläggningarna i sig har också blivit dyrare att driva iom det ökade kravet tävlingsryttare har på underlag osv. Det i sig ger högre kostnader för klubbarna.
Det är alltså inte en liten grej utan jag tror det är flera smågrejer som bidrar.
 
@Jfrelin :bow::bow::bow::bow:

Sedan så kan man räkna in vad funktionärer kostar. Det har blivit mer vanligt att man får hyra in funktionärer för att medlemmarna inte kan hjälpa till. Då blir det inte mycket över. Om det ens blir något över.
 
@Jfrelin Må säga att Stockholmsdistriktet är bra på att ta betalt. Här i Mittsvenska betalar vi inget för granskning av propp och minns inte om vi verkligen betalar per start heller (om vi gör det är det 10:-, men den tian kan gälla något annat). Rosetter, plaketter och priser har vi en aning högre kostnad för på våra tävlingar, men vi har blivit bra på att hitta sponsorer. Vi provade tex att skippa hederspriser och enbart ha anmälningavgiften åter, men det blev förstås dyrare än att behålla anmälningsavgiften och fixa sponsrade priser. Vi har även en ganska hög kostnad för milersättning/resekostnad för våra domare, Ändå går våra dressyrtävlingar mer plus än våra hopptävlingar. Våra anmälningsavgifter ligger mellan 200-280:-, vi kör dubbla banor (vilket kostnadseffektiviserar öd) och har haft mellan 40-90 starter/dag. Ingen anläggningshyra eftersom vi har egen anläggning.

Än är inte säsongen igång här så har inte sett hur avgifterna ser ut, kan tänka mig att höläget kan påverka.
 
@Dressyrtjejen_97

Jag som både är tävlingsryttare, tävlingsarrangör, tävlingsledare, sitter i tävlingssektionen i distriktet samt är överdomare ser det inte alla som konstigt att startavgifterna i Stockholms distriktet, som jag antar att du bland annat menar, höjs.

Runt 400 kr per start är vad man behöver ta betalt för att tävlingen ska gå runt helt enkelt.
I dressyr hinner du med ca 8 ryttare i timmen
Alltså får du in 8 x 400kr = 3200 kr per timme.

Kostnad per timme:
Sittande domare lokal/regional 200 kr
Överdomare lokal/regional 200 kr
Distriktet 20 kr per start = 160 kr
Granskning av proposition= 200 kr
Eventuell hyra av anläggning = omöjligt att svara på men vi betalar 10 kr per start = 80 kr
Rosett (8 startande ger 2 placerade) = 40 kr
Plakett (8 startande ger 2 placerade) = 40 kr
Minsta kostnad för 8 ekipage är alltså = 920 kr

Då kan man ju tycka att man går med vinst 2280 kr per timme men det är inte heller sanningen. Överdomaren ska vara på plats 30 min innan och 30 min efter så lägg till 200 kr till plus milersättning. Sittande domare samma sak.
Har du sen inga sponsorer till klasserna, vilket blir svårare och svårare att få så måste du köpa priser alt. ge startavgiften tillbaks.
2280- 200 -200 - 800 (om man ger tillbaks startavgiften) = 1080 kr kvar och det är utan milersättningen till domarna.

Av de 1080 kr ska dressyrstaket betalas av (ett nytt kostar 20000 kr så tar några tävlingar att betala tillbaks) ev högtalaranläggning, funktionärsmat osv. Det blir alltså inte så himla mycket kvar.....

Har man fullklass med 40 startande blir samma uträkning:
40 x 400 kr = 16000 kr
-
20 x 40 till distrikt = 800 kr
Granskning proposition = 200 kr
ÖD 6 tim x 200 kr = 1000 kr
Sittande 6 tim x 200 kr= 1000 kr
Anläggningshyra 40 x 10 = 400 kr
Rosetter 10 x 20 = 200 kr
Plaketter 10 x 20 = 200 kr
Totalt = 12200 kr utan milersättning inräknad, utrustning, funkismat ev. hederspriser osv.

Sen ska equipe ha betalt för att man använder deras system osv. Vi har dessutom bisarrt låg anläggningshyra vid tävling, något de flesta klubbar inte har men mot det så har inte klubben cafeterian och kan alltså inte tjäna pengar på det. Men allvarligt talat så går de flesta cafeterior inte superbra på tävling längre, jag själv handlar aldrig längre på tävling eftersom man oftast bara kommer, startar, åker hem.

Jag håller med om att startavgifterna är höga i vissa fall och det är ett problem men de flesta klubbar vill också tjäna lite pengar på sina tävlingar så de kan göra grejer för sina egna medlemmar, köpa nya hinder, staket osv.
Anläggningarna i sig har också blivit dyrare att driva iom det ökade kravet tävlingsryttare har på underlag osv. Det i sig ger högre kostnader för klubbarna.
Det är alltså inte en liten grej utan jag tror det är flera smågrejer som bidrar.


Tack så hjärtligt för tydlig sammanställning! :bow: :bow: :bow:
Jo, att det kostar att arrangera en dressyrtävling förstår jag också, har själv varit funktionär på flera klubbar och är insatt.
Däremot, som även @Fiorano är inne på, verkar Sthlm vara bra på att ta betalt, iaf i viss mån. Varför är det en granskningsavgift på propparna t.ex.? Var går de pengarna sen? Varför vill distriktet ha 20 kr per start (utöver 10-kronan, vad jag förstår)? Var går de pengarna? etc. etc.

Framförallt är det den så plötsliga, och kraftiga höjningen jag reagerade på. Att det höjs, absolut, indexuppräkningar etc. driver ju upp kostnader, men det var just den här så plötsliga som förvånade mig.
Men som du säger, såväl grovfoderbrist, som dyrare anläggninskostnader och att man vill göra vinst på tävlingarna är ju givetvis rimliga förklaringar. :up:
 
@Dressyrtjejen_97

Jag tycker faktiskt inte att du verkar så insatt när du har de här frågeställningarna men det är grymt att du vågar fråga och försöker ta reda på vad som gäller :)

Kostnaden för proppen och 20 kr per start är inget nytt för i år. Vårt distrikt är det största i Sverige och vi har 3 eller 4 heltidsanställda på kansliet för att få runt allt. Det kostar pengar.
Norrland har kanske 1 heltidsanställd om ens det på sitt distrikt.

@Fiorano
Spons är i princip omöjligt att få nu, förutom grimmor och grimskaft från Hööks. Inom 2-3 mil från vår klubb ligger 10 andra klubbar som anordnar tävlingar och försöker använda samma sponsorer. Tyvärr kan inte företag sponsra endast med pengar som de gjord förut och detta är pga skatteregler vid sponsring typ att de måste visa att de får motsvarande summa tillbaks i reklam..... så många vill inte.
Vi har en bra matbutik i vår närhet som sponsrar fina korgar men senaste tävlingarna har vi faktiskt köpt hederspriser.
Man vill ju inte läsa här på buke sen att man BARA fick en grimma.......
 
I vårt distrikt så granskar grenledarna propparna ideellt, vilket jag förstår är omöjligt i ett distrikt som Stockholm. På vårt distrikts kansli har vi endast en konsulent anställd på 25% och en kanslist på 10% som sköter ekonomin. Vi tar i dag (och har gjort länge)10 kr/start på ponny och 15 kr/start på häst. De sv. pengarna går bla till tävlingskonferensen och priser för DM.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 165
Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 773
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp