Plötsligt höjda startavgifter och verkningar på hobbysporten?

Utanför Sundsvall i en liten by som heter Matfors :). (Jag har som stort mål att någon gång kunna arrangera en större tävling här med uppstallning, förväntar mig stor bukeuppslutning då, blir särskilda rosetter till er :D)
Jag kommer. :up: Är ju ändå bara 50 mil. ;)
Har konstaterat att dressyrryttarna här uppe är mycket sämre på att köra än hoppryttarna. Vi som hoppar kör varje år både till Gävle och Östersund för att rida lag. Tävlingen i Umeå är ju som en hemmatävling. :DDressyrryttarna tycker det är ett helt projekt att köra till Umeå.
 
Utanför Sundsvall i en liten by som heter Matfors :). (Jag har som stort mål att någon gång kunna arrangera en större tävling här med uppstallning, förväntar mig stor bukeuppslutning då, blir särskilda rosetter till er :D)
Ähhh, bara 4 timmar, plus en del tid med transport. För ett bra meeting är det ju ingen fara. :D
 
Ingen kritik mot någon, bara genuint intresserad av orsakerna samt en allmän debatt om hobbysportens konstnader, med utgångspunkt i nedanstående.

Jag har tävlat lokalt sedan 2016. Jag gör med andra ord min 4e säsong ute nu. Tävlar i två län.
Mellan 16-17 och 17-18 märkte jag ingen större skillnad i startavgifterna. Någon 5a eller 10a på något ställe visst, men ingen egentlig höjning på bredare front iaf.
Men i år. Pang!
Säsongerna har börjat rulla igång i mina två län nu. Och startavgifterna har skjutit i höjden! :eek:
Tidigare säsonger har en lokal/regional L-klass legat på ca. 250-300 kr.
Av det jag sett hittills har spannet flyttats till mellan 300-400 kr. Det "värsta" exemplet var lokala L-klasser (C-A) med en startavgift på 400 kr! :eek:
Spekulationer på hög nivå, men jag misstänker att det förbundet som höjt priset på *någonting*, varför klubbarna också måste höja priserna på startavgifterna. För klubbarna kan väl knappast vilja ha så höga startavgifter?

Om man nu tar detta "värsta" exempel och zoomar ut det i ett vidare perspektiv blir det ännu mer problematiskt anser jag. Från och med i år verkar ju förbundet vilja satsa mer på just hobbysporten, med t.ex. införandet av CL/Guldklasser-klasser i dressyr på "bredare" front, bettlöst, nya program med lättridning upp t.om. LB och i hoppningen centimeterhoppningar på lokal nivå. Enligt mig ett seriöst försök till att möta hobbyfolkets vilja. Also: 400 kr i startavgift i lokal LC. Det sticker verkligen mig i ögonen.
Säg nu att "Lisa" med "Lukas" vill åka ut på denna lokalen. Lisa är vuxen, Lukas storhäst. Då har de först medlemskap i en ridklubb på ca. 500 kr, därtill licensavgifter på 810 resp. 300 kr och startavgiften på 400 kr. Det blir 500+810+300=2010 kr att komma ut på denna lokala LC.
Licensavgifterna är en diskussion för sig som jag tänker lämna därhän nu, även om min åsikt (givetvis) är att det är för dyrt, särskilt på hobbynivå. Men startavgifterna! Jag är fullt medveten om att utbuds/efterfråge-principen i det ena länet jag tävlar i, har kollapsat fullständigt. Men ändå. Om man nu på allvar vill stå på hobbyfolkets sida, är det då verkligen rimligt och försvarbart med anmälningsavgifter på 300-400 kr för en lokal/regional klass? Jag anser inte det. Särskilt inte när det är sån här plötslig chockhöjning från ingenstans. Jag menar, räknar man i procent är det ju nära en 50%ig höjning!
Sen anser jag givetvis att tävlingar ska bära sig själva ekonomiskt och att domare/ÖD ska få betalt för sitt jobb, men om det gick att bära runt detta på 250-300 kr i december, men från januari plötsligt krävs 50% mer, är det ju milt uttryckt lite märkligt.

Nu kanske någon tycker det är märkligt att någon med väldigt god ekonomi, som dessutom inte har någon "verklig" uppfattning om pengars värde sitter och diskuterar ovanstående, men jag anser det vara en principsak när det gäller den rena hobbysporten. Samt att jag ser det ur ett vidare perspektiv än mitt egna välfyllda bankkonto!

Här verkar startavgifterna i dressyr vara ungefär som -18 utifrån de fyra proppar som är öppna.

Och om du har synpunkter på priset: jag har börjat tävla körning, lätt klass. där kostar en start på clear round 600kr ungefär (fast visst, det ingår tre moment).
 
Satt i styrelsen i en klubb i Stockholm. På hopptävlingarna tjänade vi ruskigt bra, säkert 70-90' på en helg. Dressyrtävlingarna genererade ytterst liten vinst, det var skitsvårt att få funktionärer och sponsorer fanns inte. Jag tror att det överlag är lättare att finna sponsorer på mindre orter.

Vi konkurrerar med riktigt stora, rika klubbar som ger feta priser och allt mindre än ett set från PS möts av sura miner. It aint worth it.
 
@Fiorano Vet inte om det ens är den klubben du är med och anordnar tävlingar för, men jag såg alltid så himla mycket fram emot kvällstävlingarna i Matfors när jag bodde däruppe. De vara alltid så himla roliga, och det var tokmysigt med kvällstävling! Så om du inte kan ta åt dig så se det som ett tips! :D:love:
 
@Fiorano Vet inte om det ens är den klubben du är med och anordnar tävlingar för, men jag såg alltid så himla mycket fram emot kvällstävlingarna i Matfors när jag bodde däruppe. De vara alltid så himla roliga, och det var tokmysigt med kvällstävling! Så om du inte kan ta åt dig så se det som ett tips! :D:love:
Stämmer att det är i Matfors 😁! Numera har vi kvällstävlingar i dressyr också om sommaren, väldigt populärt!
 
För sakens skull koll jag här.

Lokala:
rosett och hederspris, 200 kr

Rosett, plakett, hederspris eller anm.avg åter 230 kr

CR, rosett 200 kr

Rosett, plakett, anm avg åter 200 kr

Rosett, plakett, hederspris 230 kr


Regional:
Rosett, plakett, prissumma 240 kr (LA)
Sen lite dyrare för var klass och 280 kr för MSV B
 
Regionala, men stora ja. 260kr/ start i snitt.
Jag trodde det var standard, har ju noll koll.

Gud nej! Mellan 100 - 150kr skulle jag mer säga. Vissa tävlingar är dyrare tex på Åby travbana för att klubbarna får hyra in sig.
Unghästtävlingarna här mitt i veckan tar 180kr
Borås Grand Prix tar tex 120 kr för nationell 120 och 125 i avd B då.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 164
Tävling Jag höll på att svimma när proppen för en tävling kom ut idag. De tänker ta 850 kronor för mobila utomhus boxar och 500 kr för spiltor...
Svar
7
· Visningar
3 773
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp