Plötsligt opålitlig/rädd häst

Linda_A

Trådstartare
Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel.

Min vanligtvis relativt pålitliga dam på 19 år har under den sista veckan skickat av ridskoleryttare till höger och vänster. Hon drar iväg plötsligt i galopp och slänger även in bocksprång. Med mig har hon skött sig någorlunda men senast jag red för tränare (1.5 vecka sen) studsade hon till rejält vid två tillfällen. Jag fick dock hållit i henne och då gjorde hon som hon brukade, tvärstannade när hon kände motstånd i munnen. Om det har blivit värre eller inte sen dess vet jag inte, hon har gått med en del någorlunda vana ryttare och ändå lyckats dra iväg.

Hon har alltid varit lite småskvättig, men oftast har hon bara studsat till och sen stannat. Det här är annorlunda, även om hon har betett sig på liknande sätt vid igångsättningar under vintertid och när man är i ett okänt ridhus, som hos veterinären.

Till att börja med trodde vi på det väldigt omväxlande vädret här på västkusten just nu, med frost och blåst och regn. Fler av hästarna är lite hoppigare. Hon har också varit ganska pigg sen terminen började då hon inte gått lektioner på ett tag innan jul pga kortare skadeperiod. Och det är väl inte helt uteslutet att det spelar in, att hon har nerverna lite mer på utsidan. Idag var hon enligt ridläraren dock inte särskilt pigg men for ändå iväg och bockade av sin ryttare.

Den här ridläraren, som sett beteendet två gånger nu, tycker hon ser rädd ut när hon drar iväg och det har enligt henne hänt i samma ände av ridhuset båda gångerna. Det är väl det enda som just nu stoppar mig från att (baserat på tidigare trådar på forumet) vara helt övertygad om att hon måste ha fått någon nervskada som ger plötsliga smärtförminnelser. Hon har Kissing Spines men har haft det i år och dar. Så vitt vi vet (och hon är ju aldrig i ridhuset ensam) har dock inget konstigt hänt i den änden av ridhuset de sista veckorna.

Det enda vi kan tänka oss är att vi har vattenkondensation som droppar ner där, ibland får hästarna det på sig och ibland droppar det på något och låter lite som ett knäppande elstaket (och det är hon livrädd för). Vi hade en incident den 8 januari då hon hoppade ur sin hage och genom en tråd, vet inte om det kan ha bidragit. Men sen hände inget i ridhuset förrän den 18 januari, det var då hon först hoppade till av till synes ingen orsak med mig.

Någon som har några tankar om vad som låter troligt? Jag är lätt panikslagen själv eftersom jag är en väldigt försiktig ryttare och min mardröm är en häst som sticker eftersom det var så jag skadade mig i ryggen som ung. Jag vet just nu inte om jag kommer att våga rida henne igen.
 
Jag hade gjort en vetcheck.
Smärta triggar gärna flyktbeteende och skvättighet. Det behöver inte vara något stort, en sträckning när hon drog staketet?
Kan hon blivit spänd av att stå emot blåst? Min KS-häst fick stå inne när det på skånskt vis blåste på tvären, han blev jättestel av det.
 
Jag hade gjort en vetcheck.
Smärta triggar gärna flyktbeteende och skvättighet. Det behöver inte vara något stort, en sträckning när hon drog staketet?
Kan hon blivit spänd av att stå emot blåst? Min KS-häst fick stå inne när det på skånskt vis blåste på tvären, han blev jättestel av det.

Ja, det är lite det jag varit inne på, att det skulle kunna vara smärttriggat. Känns bara underligt att hon då skulle reagera på samma ställe varje gång, men utesluter det absolut inte.

Hon är ovanligt smidig och fin i ridningen, så tror inte hon skadade sig när hon tog sig ut. Hon hoppade dessutom genom en övre tråd som något precis skulle stänga, så det blev inte jättemycket motstånd. Men hon lär ju ha fått en stöt.

Spänd...kanske, hon föredrar att gå utan täcke. Men är å andra sidan oftast trevligare i ridningen när hon varit utan än när hon haft täcke.

Jag skulle kolla upp hennes KS och allmänt hos veterinären.

Hon kollades alldeles innan jul, inte med ny röntgen men han kände igenom hennes rygg. Inget att anmärka på då.

Får hon ok där ifrån, låt henne inte gå lektioner och fråga någon duktig/orädd ryttare rida henne ett par gånger och hör vad de tror.

Foderbyte, pälsfällning, sadel?
Hur länge har du haft henne? :)

Har haft henne sen 2019 och hon har gått på ridskolan (samma ställe som nu) sen 2012, så inget miljöombyte. Foder är samma som vanligt, hon fäller inte nämnvärt än. Reaktionerna har skett med både hennes hoppsadel och hennes dressyrsadel.

Glömde att skriva att förra söndagen longerade jag henne (eftersom hon bockat på lektion på lördagen) och då var hon väldigt reaktiv på lina också. Hoppade högt ett par gånger för småljud.
 
Ja, det är lite det jag varit inne på, att det skulle kunna vara smärttriggat. Känns bara underligt att hon då skulle reagera på samma ställe varje gång, men utesluter det absolut inte.

Hon är ovanligt smidig och fin i ridningen, så tror inte hon skadade sig när hon tog sig ut. Hon hoppade dessutom genom en övre tråd som något precis skulle stänga, så det blev inte jättemycket motstånd. Men hon lär ju ha fått en stöt.

Spänd...kanske, hon föredrar att gå utan täcke. Men är å andra sidan oftast trevligare i ridningen när hon varit utan än när hon haft täcke.



Hon kollades alldeles innan jul, inte med ny röntgen men han kände igenom hennes rygg. Inget att anmärka på då.



Har haft henne sen 2019 och hon har gått på ridskolan (samma ställe som nu) sen 2012, så inget miljöombyte. Foder är samma som vanligt, hon fäller inte nämnvärt än. Reaktionerna har skett med både hennes hoppsadel och hennes dressyrsadel.

Glömde att skriva att förra söndagen longerade jag henne (eftersom hon bockat på lektion på lördagen) och då var hon väldigt reaktiv på lina också. Hoppade högt ett par gånger för småljud.

Nu spånar jag vilt här, men kan det vara nåt med synen? Att hon börjar se sämre?
 
Nu spånar jag vilt här, men kan det vara nåt med synen? Att hon börjar se sämre?

Kan också vara ett spår att följa upp, absolut. Fast då tycker jag hästar oftare reagerar med att skygga eller stanna? Men det kan ju säkert vara väldigt individuellt.
 
Kolla upp henne hos veterinär. Antingen är det något och då kan hon få hjälp eller så är det ingenting och då kan du få ro i själen.
 
Jag förstår. Men borde väl ändå vara skönt att veta att det inte är något fysiskt fel på henne? Om det bara beror på väder/överskottsenergi etc så går det ju över.

Absolut, så är det ju. Är väl kanske mest orolig att det inte ska gå att bedöma om det är ett fysiskt fel eller ej. I och med att hon redan har konstaterad kissing spines så blir det kanske svårt att säga om den besvärar henne nu på ett sätt den inte gjort tidigare. Om den ser likadan ut på röntgen, dvs.
 
Absolut, så är det ju. Är väl kanske mest orolig att det inte ska gå att bedöma om det är ett fysiskt fel eller ej. I och med att hon redan har konstaterad kissing spines så blir det kanske svårt att säga om den besvärar henne nu på ett sätt den inte gjort tidigare. Om den ser likadan ut på röntgen, dvs.
Skulle tro att en duktig veterinär kan bedöma det ändå. :)
 
Smärta som leder till triggerstapling låter det som.

Kan det inte lika gärna vara triggerstapling utan smärta? Hon är absolut en häst som har svårt att avreagera när vissa saker har hänt. Senast hon såg en transport utanför stallet tog det 10 minuter innan hon lugnade sig.

Har hon painface i hagen?

Det har jag svårt att bedöma, men det är inget som är annorlunda från innan det här började i alla fall.
 
Kan det inte lika gärna vara triggerstapling utan smärta? Hon är absolut en häst som har svårt att avreagera när vissa saker har hänt. Senast hon såg en transport utanför stallet tog det 10 minuter innan hon lugnade sig.
.

Visst, men om inget har förändrats i den externa miljön och gett fler triggers, så är det mer sannolikt att något förändrats internt. Extrema beteendeförändringar ska man alltid börja rota i med hjälp av veterinär för att helt utesluta fysisk smärta, innan någon gör sig riktigt illa.

Här kan du lära dig mer om hur man smärtskattar hos häst:

https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hastens-smartansikte/
 
Visst, men om inget har förändrats i den externa miljön och gett fler triggers, så är det mer sannolikt att något förändrats internt. Extrema beteendeförändringar ska man alltid börja rota i med hjälp av veterinär för att helt utesluta fysisk smärta, innan någon gör sig riktigt illa.

Det som är den möjliga förändringen är ju att hon nyligen fått en stöt av eltråd och att vi inte vet om det alltid låtit så på den platsen i ridhuset. Men utesluter inget just nu.

Här kan du lära dig mer om hur man smärtskattar hos häst:

https://hastsverige.se/sjukdomar-skador/hastens-smartansikte/

Tack, har tittat på det förut men litar inte på min förmåga att bedöma. :) Men kan ju filma henne för att kunna studera bättre.
 
Alltså, elstöten och droppljudet är triggers som kan få glaset att rinna över.

Men att glaset plötsligt återkommande rinner över, betyder att det är för fullt. Om droppljudet är en tesked, så kanske glaset redan innehåller två deciliter smärta.

Kan du inte bedöma smärta på din häst själv så är det absolut dags att be en duktig veterinär komma ut och kolla igenom. Det behöver inte vara ryggen, det kan vara ett sår i munnen, det kan vara magsår, ont i en hov, vad som helst.
 
Äggstockar kan vara en idé att kolla så här års också. Brunsten börjar komma igång och cystor på äggstockar kan göra väldigt väldigt ont.

Sant, hon brukar ha besvärlig brunst och har gått på Oestress de sista åren. Har inte satt igång det än då jag inte sett några tecken, men det skulle ju stämma tidsmässigt. Skriver upp det också.
 
Många smärthästar blir reaktiva, spökiga, försöker sticka etc.
De är redan i fysisk stress och det krävs då väldigt lite för att det ska explodera.
Smärta högt tycker jag ger mycket flykttendenser och explosioner.
Har de KS kan det ju vara så att de måste ridas lösgjort i en form som inte triggar KS:en. Det kanske inte är någon ridskoleryttare förmår.
Vissa hästar blir bockiga även i hage eller på lina för att själva försöka bocka bort spänning och ev låsning i ryggen tex.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 062
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 084
Senast: Cambrie
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 103
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp