Plötsligt sjunkit i rang?

Askur2017

Trådstartare
Jag vet inte om det här hör hemma under ”vård” men eftersom jag befarar att något kan vara fysiskt fel så hamnade tråden här.

Min häst har plötsligt sjunkit från i princip högst till medel/låg i rang i sin flock på 9 hästar. Jag hittar inget som tyder på skada eller sjukdom men kan inte heller förstå vad denna förändring annars kan bero på. Någon som har erfarenheter av liknande?
 
Jag vet inte om det här hör hemma under ”vård” men eftersom jag befarar att något kan vara fysiskt fel så hamnade tråden här.

Min häst har plötsligt sjunkit från i princip högst till medel/låg i rang i sin flock på 9 hästar. Jag hittar inget som tyder på skada eller sjukdom men kan inte heller förstå vad denna förändring annars kan bero på. Någon som har erfarenheter av liknande?
Har det kommit eller försvunnit någon häst i gruppen ett tag innan rangen sjönk?
Dvs. har flockens dynamik ändrats?

Hästen verkar inte trött eller loj i till exempel ridning eller liknande?
 
Ingen förändring i flocken, min häst är sist in (maj förra året) och tog ganska snabbt upp kampen om ledarrollen. Hon landade till slut på nr 2 men har tidvis kunnat köra bort ledaren ibland. I ridningen märker jag ingen skillnad men hon är faktiskt mer ”gosig” än förr när jag sköter henne i stallet.

Kan det vara så att våra 3 unghästar födda 2017 börjar bli stora och ändrar dynamiken?
 
Det tar minst 9 månader för en häst att bo in sig i en ny miljö så om hon kom i maj förra året tycker jag inte att det är underligt att flockdynamiken fortfarande rör på sig. Att det sedan finns unghästar i gruppen också kan vara en annan anledning.

Rang är ingenting konstant som alltid ser likadant ut. Så länge hon inte plötsligt blivit hackkyckling så skulle jag inte oroa mig.
 
Vad menar du med att hästen har sjunkit i rang? Vad menar du med att hon snabbt tog upp kampen om ledarrollen? Att hon slåss? Att hon kör bort andra hästar? Hästar har ingen rangordning. Hästar följer den som har den uppgift de behöver för stunden. En häst som slåss är inte hög i rang.
 
Ingen förändring i flocken, min häst är sist in (maj förra året) och tog ganska snabbt upp kampen om ledarrollen. Hon landade till slut på nr 2 men har tidvis kunnat köra bort ledaren ibland. I ridningen märker jag ingen skillnad men hon är faktiskt mer ”gosig” än förr när jag sköter henne i stallet.

Kan det vara så att våra 3 unghästar födda 2017 börjar bli stora och ändrar dynamiken?
Det tycker jag absolut. Och jag håller med @Ace ovan
 
Jag har förstått att det finns olika sett att se på hierarki/rangordning i en hästflock och tänkte inte utmana någons uppfattning om det.

Vår flock har alltid haft en tydlig rangordning där det märks vilken häst som flyttar på/ flyttar sig för vem. Min häst flyttade på de andra redan från början och de andra accepterade det ganska fort. Den häst som tidigare aldrig flyttar sig för någon av de andra vek sig för henne men sen har hon vikit sig för honom också periodvis. Så visst svänger det.

Det jag reagerat på nu är att hon viker undan för alla, inte är hon en hackkyckling i den mening att de ger sig på henne men det är tydligt att den respekt de andra visat förr avtagit väsentligt. Det har fler av hästägarna lagt märke till. Släpper man in henne i hagen och det står en annan häst vid grinden går den inte undan som förr, går hon iväg över kullarna följer inte de andra efter som förr, med mera.

Blir lugnad av svaret att såväl växande unghästar samt tiden hon varit i flocken ändå kan ge en naturlig förklaring till att dynamiken ändrats så mycket.
 
Jag har förstått att det finns olika sett att se på hierarki/rangordning i en hästflock och tänkte inte utmana någons uppfattning om det.

Vår flock har alltid haft en tydlig rangordning där det märks vilken häst som flyttar på/ flyttar sig för vem. Min häst flyttade på de andra redan från början och de andra accepterade det ganska fort. Den häst som tidigare aldrig flyttar sig för någon av de andra vek sig för henne men sen har hon vikit sig för honom också periodvis. Så visst svänger det.

Det jag reagerat på nu är att hon viker undan för alla, inte är hon en hackkyckling i den mening att de ger sig på henne men det är tydligt att den respekt de andra visat förr avtagit väsentligt. Det har fler av hästägarna lagt märke till. Släpper man in henne i hagen och det står en annan häst vid grinden går den inte undan som förr, går hon iväg över kullarna följer inte de andra efter som förr, med mera.

Blir lugnad av svaret att såväl växande unghästar samt tiden hon varit i flocken ändå kan ge en naturlig förklaring till att dynamiken ändrats så mycket.
Och jag tycker du resonerar klokt. Håll lite koll. Var vaksam så hon inte verkar bli jagad, håll koll på allmän status och ork överlag.
Det kan som du varit inne på vara något annat bakom, att orken tryter, men det kan såklart också bara dynamiken i gruppen som ändrats en del.
Om du upplever henne som lugnare eller blir lite slö..
Hur pass tror du hennes vitaminbehov är täckt? Har du räknat något på de viktigaste mineralerna i foderstaten? Får hon något mineralfoder?
De kan ju som vi bli hängiga om det är lågt med någon vitamin/mineral, men det är ju svårt att veta.
 
Jag har förstått att det finns olika sett att se på hierarki/rangordning i en hästflock och tänkte inte utmana någons uppfattning om det.

Vår flock har alltid haft en tydlig rangordning där det märks vilken häst som flyttar på/ flyttar sig för vem. Min häst flyttade på de andra redan från början och de andra accepterade det ganska fort. Den häst som tidigare aldrig flyttar sig för någon av de andra vek sig för henne men sen har hon vikit sig för honom också periodvis. Så visst svänger det.

Det jag reagerat på nu är att hon viker undan för alla, inte är hon en hackkyckling i den mening att de ger sig på henne men det är tydligt att den respekt de andra visat förr avtagit väsentligt. Det har fler av hästägarna lagt märke till. Släpper man in henne i hagen och det står en annan häst vid grinden går den inte undan som förr, går hon iväg över kullarna följer inte de andra efter som förr, med mera.

Blir lugnad av svaret att såväl växande unghästar samt tiden hon varit i flocken ändå kan ge en naturlig förklaring till att dynamiken ändrats så mycket.
Brunst?
Min häst som jag hade var ”hög i rang” och flyttade på andra hästar som flyttade på sig. Dock när hon brunstade ändrade det sig och hon vek ner sig.
Kanske något sådant? 🤔
 
Och jag tycker du resonerar klokt. Håll lite koll. Var vaksam så hon inte verkar bli jagad, håll koll på allmän status och ork överlag.
Det kan som du varit inne på vara något annat bakom, att orken tryter, men det kan såklart också bara dynamiken i gruppen som ändrats en del.
Om du upplever henne som lugnare eller blir lite slö..
Hur pass tror du hennes vitaminbehov är täckt? Har du räknat något på de viktigaste mineralerna i foderstaten? Får hon något mineralfoder?
De kan ju som vi bli hängiga om det är lågt med någon vitamin/mineral, men det är ju svårt att veta.

Tack för dina tankar! Det kan absolut vara värt att se över foderstaten då vi köpt in grovfoder i två omgångar denna vinter men jag har bara utgått från den första.
 
Brunst?
Min häst som jag hade var ”hög i rang” och flyttade på andra hästar som flyttade på sig. Dock när hon brunstade ändrade det sig och hon vek ner sig.
Kanske något sådant? 🤔

Det är ingen tydlig brunst men har faktiskt luktat lite brunst om svansen sista tiden, så kan kanske ligga något i det också!
 
Tack för dina tankar! Det kan absolut vara värt att se över foderstaten då vi köpt in grovfoder i två omgångar denna vinter men jag har bara utgått från den första.
Jag spekulerar ju bara, efter vad jag själv skulle funderat på, kul om det kan hjälpa på något sätt.

Räkna på proteinet också, kom på att min gula brukar bli lite seg om foderstaten ligger lågt i protein. Brukar inte behövas mycket för att göra skillnad.
Har inte varit med om att rangen ändrats till det lägre just av fodret (tror jag?). Däremot tyckte jag nog känslan var att han bestämde mindre efter ett antal år när han var "äldre och klokare" och efter några dynamikändringar i gruppen. Men det utan att något var fel alls.
Det verkar ju dock ha gått betydligt fortare med ditt sto.

Det kan ju vara många saker i samverkan och inget som behöver vara "någon fara" men det är bra att du uppmärksammat det så att du kan utvärdera saken regelbundet.
 
Det kan ju vara som så att de andra inte tyckte hon var en bra ledare och därför inte följer med när hon går osv. De behöver ju på ngt vis visa sitt”värde” som ledare också, inte bara flytta runt på de andra...
 
Jag vet inte om det här hör hemma under ”vård” men eftersom jag befarar att något kan vara fysiskt fel så hamnade tråden här.

Min häst har plötsligt sjunkit från i princip högst till medel/låg i rang i sin flock på 9 hästar. Jag hittar inget som tyder på skada eller sjukdom men kan inte heller förstå vad denna förändring annars kan bero på. Någon som har erfarenheter av liknande?

Mitt sto går tillsammans med min unghäst och det är hon som har varit Häxan Surtant och satt honom på plats jämt. I somras skiftade det och det var han som körde bort henne från vattnet mm och jag tänkte, jaha nu har han blivit såpass stor att han har mopsat upp sig och tagit över. En naturlig utveckling tänkte jag. MEN det visade sig att mitt sto hade ett problem med ett öga (det växte en skimmeltumör i det, long story) och så fort hon fick diagnosen och blev satt på Metacam så att hon inte hade ont tog hon över igen. Sen opererade hon bort ögat och hon har varit nummer ett igen sen dess.
Hon är en väldigt tillbakadragen och snäll typ av häst och hade inte visat några tecken på smärta utom att hon verkade lite trött (av att vara på bete tänkte jag) men har förstått efteråt att hon måste ha varit väldigt smärtpåverkad.
Summan av kardemumman, jag tycker att du gör klokt i att fundera om det kan vara något fel någonstans. Inga tecken på något?
 
Mitt sto går tillsammans med min unghäst och det är hon som har varit Häxan Surtant och satt honom på plats jämt. I somras skiftade det och det var han som körde bort henne från vattnet mm och jag tänkte, jaha nu har han blivit såpass stor att han har mopsat upp sig och tagit över. En naturlig utveckling tänkte jag. MEN det visade sig att mitt sto hade ett problem med ett öga (det växte en skimmeltumör i det, long story) och så fort hon fick diagnosen och blev satt på Metacam så att hon inte hade ont tog hon över igen. Sen opererade hon bort ögat och hon har varit nummer ett igen sen dess.
Hon är en väldigt tillbakadragen och snäll typ av häst och hade inte visat några tecken på smärta utom att hon verkade lite trött (av att vara på bete tänkte jag) men har förstått efteråt att hon måste ha varit väldigt smärtpåverkad.
Summan av kardemumman, jag tycker att du gör klokt i att fundera om det kan vara något fel någonstans. Inga tecken på något?
Tack för att du delar med dig!

jag har bokat EQ-terapeut som kommer i veckan och känner igenom häst och utrustning och det är även vaccinationstider så veterinären ska också ut inom kort och då passar jag på att rådfråga samtidigt. För övrigt är läget oförändrat, hästen upplevs inte sjuk eller dålig men fortsatt lägre i rang än tidigare. Får se om det kommer fram något eller om jag får se det som en naturlig förändring.

Skönt att du kom till klarhet och kunde hjälpa din häst!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 618
Senast: Ava22
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 063
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 459
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp