Plötsligt slö (ung)häst

Agent Orange

Trådstartare
Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan. Stannar stup i kvarten, som att han är bajsnödig, men det kommer ingenting. Det kommer givetvis bajs en del av dessa gånger (har alltid låtit honom stanna vid bajsning) men oftast kommer ingenting. Han är ordentligt seg även mellan dessa spontana pauser och eftersom bjudningen saknas tycker jag det är svårt att komma till ordentligt arbete. Det går om jag peppar, driver omvartannat med skänkel och petar med spöet, men jag saknar det egna drivet. Denna häst är normalt ambitiös och har snarare blivit hetsig och försökt springa ifrån arbetet när man krävt lite "extra". Nu måste jag verkligen driva hela tiden...

Galoppen har tidigare varit jobbig för honom och han har rusat, nu jobbar han bra men är istället seg. Det känns som att den allmänna segheten kommit samtidigt som han börjat arbeta mer korrekt i galoppen.

Ute är han också något segare än vanligt. Provade ny väg för ett tag sedan och då blev han likadan som han varit på banan, stannig och ålade sig fram i snigelfart. På hemväg är han jättepigg och busig. Kan också busa till det i galoppen och bocka, skutta och försöka sticka. I hagen är han sitt vanliga jag och galopperar och busar, leker med sina kompisar.

Han hade en kortare sådan här period i samband med pälssättning förra hösten, men den här perioden har hållt i sig så länge. Vi har varit mycket på klinik pga av svaga bakben och patellaupphakningar, åkte även för att han var så seg förra hösten men då hittades ingenting och bakbenen såg bättre ut än någonsin. Så rådet var att bara rida på, och den gången gick segheten över. Blir det ingen bättring snart så åker jag givetvis igen, men vill inte åka i onödan. Det är därför jag spånar lite här.

Hästen är 5 år och har blivit ganska långsamt inriden och utbildad, främst med fokus att stärka bakknäna (hela tiden i samråd med veterinär). Han har vilat ganska mycket under hösten, både några dagar här och där och längre sammanhängande perioder. Jag upplever att han pga detta tappat en hel del kondition och styrka i bakknäna. Nu har han dock varit igång ordentligt i ca 4-5 veckor. Var seg även innan vilan/Vilorna. Tänder är kollade och är ok. Blodprov normalvärden/mineraler är taget och det är också ok. Vet kollade dock inte Anaplasma. Sadel kollad och är ok. Har uträknad foderstat baserad på fri tillgång på hösilage (får typ inget kraftfoder). Är lite rund om magen och har väldigt tjock päls. Bra i magen. Är inte halt.

Så nu efter min långa utläggning... Kan det vara någon form av unghästtrots? Är det segt för att det börjar bli jobbigt när han måste använda sin kropp korrekt? Kan det bero på pälsen? Eller är jag bara väldigt tråkig när jag rider på banan?

Någon som har någon erfarenhet eller tankar?
 
Det låter defenitivt som om din häst är obekväm med något/har ont någonstans. Päls, utrustning, smärta, växtfas?

Det kan vara så lätt att du ökat arbetet för fort/för mycket och att hästen därför inte 'orkar' vad du ber om. Men det kan också vara något annat fel. Under hur lång tid har du byggt upp kondition och styrka innan du kom till 'ordentlig' ridning? De knähästar jag haft har krävt längre uppbyggnadsfas än 'normalhästen'.

Självklart är det jobbigare att använda kroppen rätt än att ranta runt i hagen, det är därför det är så viktigt att bygga upp hästen och planera utvecklingskurvan på ett sådant sätt att man aldrig begär mer av hästen än vad den har styrka och kondition att klara av. Jobba skall den göra, självklart, men det får inte bli så jobbigt för hästen att den faktiskt inte orkar.

Tyvärr har jag, och flera andra, råkat ut för hästar som enligt vetrinär skall vara friska/hela/inte ha några problem men som har visat sig ha ont. Så det är bra att ha detta i bakhuvudet.

Du verkar ge din häst alla förutsättningar att få till det rätt, men det kan gå snett i alla fall.
 
Två spontana snabba idéer.

seg pga värmen av för mycket päls? Även om den går på lösdrift går det att raka fram på halsen, brukar göra stor skillnad för hästen :)

Fång? Rund häst, fri tillgång. Finns det gräs att tillgå i hagen?
 
Tack för svar. Ja, vi har tagit det extremt långsamt. Red in honom på hösten som treåring och då red vi näst intill bara ut. Började träna försiktigt dressyr på sommaren som fyraåring. Men fokus var fortfarande mest på skog och kondition enligt ett program som jag fått av veterinär. Höll på med det under hösten och det var inte förrän vårensom femåring vi började träna dressyr mer kontinuerligt. Det vi jobbar på är form och att han ska ta för sig lika med bakbenen, det är alltså inga superhöga krav. Hoppningen har jag väntat med eftersom han inte känts tillräckligt stark. Det som ändrats är att jag börjat kräva arbete även i galoppen. Innan har han bara fått rulla på framåt och jag har stått i lätt sits.

Som jag skrev så blir det veterinärbesök om det fortsätter såhär, men vill ändå höra andras erfarenheter. Har hjälp av två duktiga tränare, en i tömkörning och en dressyr och ingen av dem tycker att jag behöver oroa mig. Enligt dem har hästen utvecklats mycket och har lätt för sig. Men jag känner ändå av en förändring.
 
Två spontana snabba idéer.

seg pga värmen av för mycket päls? Även om den går på lösdrift går det att raka fram på halsen, brukar göra stor skillnad för hästen :)

Fång? Rund häst, fri tillgång. Finns det gräs att tillgå i hagen?

Ja, han blir sjukt svettig ... Är rakad hals och lite under magen, skulle behövas mer men vågar inte då jag vill ha honom utan täcke så mycket som möjligt. Något mer kanske jag skulle kunna klippa....?. Hippokondriker som man är så har jag självklart funderat på fång, det var därför vi för i ilfart till kliniken förra vintern när han var seg. Hovarna röntgades utan anmärkning då. Nu har han inga andra fångsymptom, och är som sagt oftast pigg ute och i hagen. Inga varma hovar eller puls. Känns inte som det.
 
Alltså är det en årsmodell 2011 eller 2012? Är det är tolva så har den ju inte varit fem år så länge och kan väl anses som tämligen ung, då hade jag nog bara avvaktat. En 2011 skiljer ju ett helt år, då hade jag haft större krav på vad hästen borde kunna.

Hur gör den på töm? Är det samma sega och hästen är av årsmodell 2011 hade jag gjort som du tänker, åkt till vet. Ett år yngre, då hade jag avvaktat.
 
Ja, han blir sjukt svettig ... Är rakad hals och lite under magen, skulle behövas mer men vågar inte då jag vill ha honom utan täcke så mycket som möjligt. Något mer kanske jag skulle kunna klippa....?. Hippokondriker som man är så har jag självklart funderat på fång, det var därför vi för i ilfart till kliniken förra vintern när han var seg. Hovarna röntgades utan anmärkning då. Nu har han inga andra fångsymptom, och är som sagt oftast pigg ute och i hagen. Inga varma hovar eller puls. Känns inte som det.
Jag brukar raka hals och bogar, har inte upplevt det som att hästen frusit. Helst inte om den har fri tillgång på foder :)

Inte för att skrämmas, du verkar ha koll på fångrisken, men jag har haft en häst som tappade bjudning. In på klinik och röntga hovarna , veterinären sa ej fång. Magkänslan sa annat och jag ställde av hästen. Vid nästa hovslagarbesök såg hovis att det var ett lättare fånganfall. Men då hade hästen haft fång tidigare.

Jag hoppas att din häst bara är varm :)
 
Tack för alla funderingar! Blandrastik, det är en 11:a. Går jättetrevligt på tömmen. Inga problem alls där i någon av gångarterna. Det enda jag kan märka av är att det inte är lika mycket skuttelibock som det varit tidigare. Tränade för AE för ett par veckor sedan och han tyckte att han gick bättre än någonsin.
 
Jag brukar raka hals och bogar, har inte upplevt det som att hästen frusit. Helst inte om den har fri tillgång på foder :)

Inte för att skrämmas, du verkar ha koll på fångrisken, men jag har haft en häst som tappade bjudning. In på klinik och röntga hovarna , veterinären sa ej fång. Magkänslan sa annat och jag ställde av hästen. Vid nästa hovslagarbesök såg hovis att det var ett lättare fånganfall. Men då hade hästen haft fång tidigare.

Jag hoppas att din häst bara är varm :)

Kan värmen påverka så mycket? Det trodde en av tränarna med. Klipper du hela halsen eller bara ett spår? Nu är halva halsen, bogen och under sadelgjorden klippt. Kanske skulle kunna utöka med hela halsen och lite mer bakom bogen.

Håller extra koll på hovarna. Tycker hovis borde sagt något sist om det var något konstigt...
 
Kan värmen påverka så mycket?

Ja, den kan påverka väldigt mycket.

Med den beskrivningen du har lämnat (tjock päls, svettas mycket, lite rund om magen, seg/slö under höst/vinter) så skulle jag dock inte utesluta att ta ett PPID-prov även om hästen är ung. Det är vanligast på lite äldre hästar men kan även förekomma hos yngre.
 
Kan värmen påverka så mycket? Det trodde en av tränarna med. Klipper du hela halsen eller bara ett spår? Nu är halva halsen, bogen och under sadelgjorden klippt. Kanske skulle kunna utöka med hela halsen och lite mer bakom bogen.

Håller extra koll på hovarna. Tycker hovis borde sagt något sist om det var något konstigt...
Hela halsen ända upp till manfästet, och så ner bakom bogarna.
 
Ja, den kan påverka väldigt mycket.

Med den beskrivningen du har lämnat (tjock päls, svettas mycket, lite rund om magen, seg/slö under höst/vinter) så skulle jag dock inte utesluta att ta ett PPID-prov även om hästen är ung. Det är vanligast på lite äldre hästar men kan även förekomma hos yngre.

Vad heter provet/hormonet /substansen man kollar då? Gjorde nyligen blodprov och funderar på om det kan vara med där.
 
Spånar bara nu...Men det var en träning innan detta började som jag efteråt tyckte hade varit lite för hård. Mycket galopp, häst blev trött och till slut började han protestera genom att bocka. Vi tog en fattning till och avslutade efter några steg utan bock. Kan han efter detta förknippa arbetet på banan med något negativt? Samtidigt så vet jag att jag är alldeles för daltig och helst inte vill tänja på gränserna i onödan, så min upplevelse av att det kändes tufft kanske egentligen inte alls stämmer. För att bli stark måste man ju öva på det jobbiga med liksom...
 
Vad heter provet/hormonet /substansen man kollar då? Gjorde nyligen blodprov och funderar på om det kan vara med där.

Ämnet man mäter heter ACTH (adreno corticotropin hormone). Det tillverkas i hypofysen och har till uppgift att stimulera frisättningen av ett antal olika hormon, bl a kortisol. Om inte det funkar som det ska så får man en överproduktion av hormon och det är det som skapar diverse symptom.
 
Spånar bara nu...Men det var en träning innan detta började som jag efteråt tyckte hade varit lite för hård. Mycket galopp, häst blev trött och till slut började han protestera genom att bocka. Vi tog en fattning till och avslutade efter några steg utan bock. Kan han efter detta förknippa arbetet på banan med något negativt? Samtidigt så vet jag att jag är alldeles för daltig och helst inte vill tänja på gränserna i onödan, så min upplevelse av att det kändes tufft kanske egentligen inte alls stämmer. För att bli stark måste man ju öva på det jobbiga med liksom...

Nej knappast blir en enda träning förknippad med negativitet /ovillighet att arbeta . Däremot låter det som en dålig träning att öht hamna i ett slutläge på träningen att hästen reagerar så ...

Jag tycker dina frågor är knepiga utifrån skadehistoriken/problemen med hästen .
Svårt när den inte är halt och pigg och glad i andra lägen utöver det du redovisar .

Jag är tyvärr utifrån historiken skeptisk och tror inte riktigt på att protesterna/segheten är helt naturlig . Samtidigt som jag är allergisk mot sociala media trenden att svara att "hästen har ont - ta den till klinik" .,. :crazy:
 
Alltså är det en årsmodell 2011 eller 2012? Är det är tolva så har den ju inte varit fem år så länge och kan väl anses som tämligen ung, då hade jag nog bara avvaktat. En 2011 skiljer ju ett helt år, då hade jag haft större krav på vad hästen borde kunna.

Hur gör den på töm? Är det samma sega och hästen är av årsmodell 2011 hade jag gjort som du tänker, åkt till vet. Ett år yngre, då hade jag avvaktat.

Jag har säkert missförstått men hur tänker du att hästens ålder i sak ett åt hit eller dit skulle vara avgörande utifrån ditt råd och TS redogörelse ? :confused:
 
Jag har säkert missförstått men hur tänker du att hästens ålder i sak ett åt hit eller dit skulle vara avgörande utifrån ditt råd och TS redogörelse ? :confused:

Eftersom det är unghäst vi talar om så känns det som att åldern har betydelse för vilka krav som kan ställas, så jag förstår tankegången. ☺
 
Nej knappast blir en enda träning förknippad med negativitet /ovillighet att arbeta . Däremot låter det som en dålig träning att öht hamna i ett slutläge på träningen att hästen reagerar så ..

Jag tycker dina frågor är knepiga utifrån skadehistoriken/problemen med hästen .
Svårt när den inte är halt och pigg och glad i andra lägen utöver det du redovisar .

Jag är tyvärr utifrån historiken skeptisk och tror inte riktigt på att protesterna/segheten är helt naturlig . Samtidigt som jag är allergisk mot sociala media trenden att svara att "hästen har ont - ta den till klinik" .,. :crazy:

Ja, det är just det att beteendet varierar som gör mig konfunderad. Men blir nog till att ringa kliniken imorgon ändå. Det kan ju vara bra att checka av bakbenen igen om inte annat.
 
Eftersom det är unghäst vi talar om så känns det som att åldern har betydelse för vilka krav som kan ställas, så jag förstår tankegången. ☺

Min undring var i sammanhanget och utifrån de problem med bakben och utredningar du haft på den så spelar det ju ingen roll om hästen är en 11a eller 12a . Eller en 10:a ? Därav reflektionen .
 
Ämnet man mäter heter ACTH (adreno corticotropin hormone). Det tillverkas i hypofysen och har till uppgift att stimulera frisättningen av ett antal olika hormon, bl a kortisol. Om inte det funkar som det ska så får man en överproduktion av hormon och det är det som skapar diverse symptom.

Ok, det fanns inte med på provet tyvärr. Men känner mig nog ändå lite skeptisk... Hästen har varit svårfödd hela sitt liv och tappar för minsta lilla. Klarar t.ex. Inte bete utan stödfodring. I somras blev han jättesmal, trots stödfodring, när de andra såg ut som tunnor.

Vi har ett superfoder i år och det är första säsongen han klarat sig utan kraftfoder. Då får han i sig 30% över sitt behov. Han är rundare än vanligt, men inte tjock. De andra hästarna är rundare. Tjock päls har han haft sedan han var bebis.

Har bokat vet -tid nu så får vi se vad de säger! Har alla era idéer i bakhuvudet.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 296
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 189
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp