Plötsligt slö (ung)häst

Ok, det fanns inte med på provet tyvärr. Men känner mig nog ändå lite skeptisk... Hästen har varit svårfödd hela sitt liv och tappar för minsta lilla. Klarar t.ex. Inte bete utan stödfodring. I somras blev han jättesmal, trots stödfodring, när de andra såg ut som tunnor.

Det är ett separat blodprov som görs.

Svårföddheten du nämner är också ett typiskt symptom. ;)
 
Min undring var i sammanhanget och utifrån de problem med bakben och utredningar du haft på den så spelar det ju ingen roll om hästen är en 11a eller 12a . Eller en 10:a ? Därav reflektionen .
Och jag tänkte inte på bakbenen utan rent utbildningsmässigt. Att en nybliven femåring skulle vara seg skulle jag inte se så allvarligt på om den har tränats fram till nu. Då är den ju fysiskt fyra. Då kanske den bara behövde jullov.
Fast med närmare eftertanke låter det hela skumt och TS ska ju åka/ta ut vet.
 
Här kommer en liten uppdatering... Hästen är genomkollad från öron till bakhovar ungefär och vi har tagit alla blodprov som tänkas kan. Det som hittade var inflammation i bakknäna. Han har ju alltid haft lite problem med dem, men det har aldrig märkts av tidigare. Det var så tydligt att det var det för när vi lagt bedövning fick jag tillbaka min gamla, pigga och glada häst igen.:heart

Veterinären var även inne på något med luftvägarna eftersom han blev så otroligt trött, flåsig, svettig och ansträngd, men även det försvann direkt efter bedövningen. Han har antagligen haft så ont så att han spänt sig i hela kroppen och därmed blivit trött.

Nu är han behandlad, så får hoppas att det hjälper. Men visst känns det dystert...:cry:

Tack alla för input och idéer!
 
Här kommer en liten uppdatering... Hästen är genomkollad från öron till bakhovar ungefär och vi har tagit alla blodprov som tänkas kan. Det som hittade var inflammation i bakknäna. Han har ju alltid haft lite problem med dem, men det har aldrig märkts av tidigare. Det var så tydligt att det var det för när vi lagt bedövning fick jag tillbaka min gamla, pigga och glada häst igen.:heart

Veterinären var även inne på något med luftvägarna eftersom han blev så otroligt trött, flåsig, svettig och ansträngd, men även det försvann direkt efter bedövningen. Han har antagligen haft så ont så att han spänt sig i hela kroppen och därmed blivit trött.

Nu är han behandlad, så får hoppas att det hjälper. Men visst känns det dystert...:cry:

Tack alla för input och idéer!

Jag tänkte inflammation i bakknän direkt när jag läste din beskrivning. Min (dec -10, så 6 år) gjorde exakt likadant. Märkte inte heller nåt förrän efteråt, när jag började koppla ihop allt och fattade att det hade börjat för rätt så länge sedan :(

Min hade/har inflammationer i bakknän och rygg. Han blev behandlad första gången i slutet på november (spruta o metacam 10 dagar), återbesök efter två veckor där allt såg bättre ut. Började sätta igång honom försiktigt, och det höll sig bra ett tag, tills jag märkte att han ömmade i ryggen igen :down:
Ringde ut vet, röntgade och ultraljudade hästen. Hittade inflammationer i ryggen och SI-lederna. Sprutad igen och metacam tre veckor, men fortsätta igångsättningen för att inte tappa mer muskler.

Han ska nu långsamt bygga upp bakknän och rygg under ca 3-5 månader, om han håller sig bra. Det som jag ska tänka på med min häst är att ALDRIG rida honom så att han blir såpass trött att vi riskerar att överanstränga honom igen. Underlaget i vårt ridhus är lite djupt så det ska jag helst undvika eftersom det blir jobbigt för honom. Rida korta pass, men skritta fram och av ordentligt så att han är varm i kroppen. Och så varmt täcke så att han inte spänner sig :)
 
Tack för svar och tips ☺. Ja, jag tror också såhär i efterhand att det har pågått längre. Jag har en himla snäll häst som inte sagt ifrån mer... ❤
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 378
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 213
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 062
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 174
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp