Plötsligt stel hund

Sporthorse

Trådstartare
Var hemma på lunch, allt var som vanligt. Hunden låg som vanligt i soffan och sov, tre timmar senare är jag hemma efter jobbet och ska gå ut med hunden, varpå hunden står och skakar i vårsolen.

Tänkte att det kanske var temperaturskillnaden mot värmen i soffan, men sen vill hon inte gå på promenad heller utan står bara och stirrar besvärat på mig.

Ser att hon haltar vänster bak, vid beröring vänster höft så varnar hon och går undan samt kastar sig om med huvud mot mig och visar tänderna. Gör alltså riktigt ont!

Fattar inte vad som har hänt på bara 3 timmar?

Senare gick vi längre promenad och då sprang hon som vanligt, men fortfarande besvärad och jag vill inte provocera med beröring igen, ser på ögonen att det inte är som vanligt med vänster höft.

Avvaktar till imorgon och hoppas det blir bättre. Men vad kan ha hänt? Artros i lederna som triggas av kyla och liggande?

Ps gäller en äldre hund.
 
Var hemma på lunch, allt var som vanligt. Hunden låg som vanligt i soffan och sov, tre timmar senare är jag hemma efter jobbet och ska gå ut med hunden, varpå hunden står och skakar i vårsolen.

Tänkte att det kanske var temperaturskillnaden mot värmen i soffan, men sen vill hon inte gå på promenad heller utan står bara och stirrar besvärat på mig.

Ser att hon haltar vänster bak, vid beröring vänster höft så varnar hon och går undan samt kastar sig om med huvud mot mig och visar tänderna. Gör alltså riktigt ont!

Fattar inte vad som har hänt på bara 3 timmar?

Senare gick vi längre promenad och då sprang hon som vanligt, men fortfarande besvärad och jag vill inte provocera med beröring igen, ser på ögonen att det inte är som vanligt med vänster höft.

Avvaktar till imorgon och hoppas det blir bättre. Men vad kan ha hänt? Artros i lederna som triggas av kyla och liggande?

Ps gäller en äldre hund.
I och med att det är en äldre hund så skulle jag gissa att det är något i leden. Just efter vila så känns smärtan mest och när de har kommit igång så känns det mindre. Jag skulle ta hunden till veterinär så snart som möjligt. Just kyla är ledernas fiende.
 
Idag är hon som vanligt igen, ingen reaktion när jag klämmer över rygg och bakdel. Jättemärkligt!
 
Vild gissning. Vattensvans?
Nja, tror inte det. Hon ville helst sitta ner igår när hon var sådär konstig. Vid vattensvans vill dom väl helst inte sitta? Och att det kom så plötsligt.
Hon är lite överviktig och vill inte gärna gå ut när det är dåligt väder, så måste nog slimma ner henne en del för att avlasta ev ledproblem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 255
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Mest en fundering, inte så stort problem. Men om jag har varit borta länge, typ ett par dagar och då lämnat min hund hemma hos nån...
Svar
7
· Visningar
1 694
Senast: Blandrastik
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 134
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp