Plötsligt täcka av, farligt för hästen?

Hon påstod att de kan få förkylningssytom o feber väldigt lätt och att det vore ytterst taskigt av mig att chocka hästen så efter en vinter med sitt täcke. Jag blev helt konfunderad, och egentligen är hon en väldigt kunnig kvinna så därför jag började tvivla så på hur jag borde göra. Men känns som jag fått ett samstämmigt svar i denna tråd! ;)
Alltså förlåt men det där är ju verkligen i klass med att öronen trillar av om man tränar hästarna i mer än minus fem. Nejdu, täcka av med gott samvete! :D
(Hälsningar, någon som INTE fick vare sig chock eller förkylning av att skippa vinterjackan i de 13 plusgraderna som var härom dagen! :))
 
Jag täckade av mina i förrgår. En dag med sol och härligt väder. De tyckte det var jätteskönt att få rulla sig i leran. Tänk vad nyttigt för huden och pälsen när den varit instängd under ett täcke. Skulle det bli ihållande regn eller kallare tar jag på täcket igen.
 
Jag skulle vilja täcka av min helt, men just nu blåser det en del och hon är en liten prinsessa på ärten så hon får ha ett 50-gramstäcke.

Om jag är osäker brukar jag börja med att täcka av hästen när jag är i stallet på helgen och kolla om den tycker det är okej att vara naken några timmar. Tycker hon det slipper hon mer täcke.
 
Kan hon ha menat att man inte ska ha en supertjockt täcke och sen direkt ta av? Att man behöver fasa ut täcket med ett tunnare först osv. Annars låter det jättekonstigt!
 
Kan hon ha menat att man inte ska ha en supertjockt täcke och sen direkt ta av? Att man behöver fasa ut täcket med ett tunnare först osv. Annars låter det jättekonstigt!
Måste ju vara så. Men även det beror ju på temperaturen. Om det plötsligt blir jättevarmt måste man ju inte successivt minska täckets tjocklek. Vanligen går det ju till så, när våren kommer lite långsamt.
 
Jag skulle vilja täcka av min helt, men just nu blåser det en del och hon är en liten prinsessa på ärten så hon får ha ett 50-gramstäcke.

Om jag är osäker brukar jag börja med att täcka av hästen när jag är i stallet på helgen och kolla om den tycker det är okej att vara naken några timmar. Tycker hon det slipper hon mer täcke.
Min har också (något tjockare) täcke fortfarande pga blåsten. Vi har haft halv storm de varma dagarna..
 
Är det på lösdrift med samma täcke jämt eller något? För det låter ju jättemärkligt håller jag med om, någon gång byter man ju liksom :laugh:

Min får på sig det som verkar passa för dagen, och kan absolut gå från 300g en dag med några minus och blåsigt med nederbörd till naken redan nästa dag när det är fler minus men soligt och fint.
 
Måste ju vara så. Men även det beror ju på temperaturen. Om det plötsligt blir jättevarmt måste man ju inte successivt minska täckets tjocklek. Vanligen går det ju till så, när våren kommer lite långsamt.

Eller hur! Ibland kan det gå från 5 grader till 20 nästa dag och så står hästen där i sitt vintertäcke, skulle det inte gå att bara ta av det då 😄
 
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
Nej, men herre gud! Varför skulle en häst bli förkyld av att bli av med täcke nu när det är varmare? Det är ju absurt!
Det kan ju vara himla obehagligt att vara för varm.

När jag bodde hos mina tränare och jobbade där hade de en hästägare som var där en sväng för att kolla då dennes hästar provreds. Det var i slutet av mars, varmt och soligt. Då krävde hästägaren att jag skulle lägga på en filt och promenera med den hästen som väntade på att bli riden. "Så den inte blev förkyld". 🙄
Det här är ju liksom lite på samma nivå.
 
Det är ju snarare så att nu när det plötligt blivit varmt i stora delar av landet så riskerar hästarna en "chock" om man inte avpassar "kläderna" efter vädret.
 
Nej, men herre gud! Varför skulle en häst bli förkyld av att bli av med täcke nu när det är varmare? Det är ju absurt!
Det kan ju vara himla obehagligt att vara för varm.

När jag bodde hos mina tränare och jobbade där hade de en hästägare som var där en sväng för att kolla då dennes hästar provreds. Det var i slutet av mars, varmt och soligt. Då krävde hästägaren att jag skulle lägga på en filt och promenera med den hästen som väntade på att bli riden. "Så den inte blev förkyld". 🙄
Det här är ju liksom lite på samma nivå.
Det har jag också varit med om, fast på instruktion från proffs i proffsstall. Hästen skulle skrittas av för hand utomhus med yllefilt över rumpan. Att det blåste så kraftigt att yllefilten flaxade runt, inte värmde (eftersom den lyfte från hästen), skrämde hästen och var mer till besvär än nytta var liksom inget att ta hänsyn till. Där skrittar man av häst för hand på stallplan med en yllefilt på rumpan, annars blir de kalla och stela 🤷‍♀️
 
Det har jag också varit med om, fast på instruktion från proffs i proffsstall. Hästen skulle skrittas av för hand utomhus med yllefilt över rumpan. Att det blåste så kraftigt att yllefilten flaxade runt, inte värmde (eftersom den lyfte från hästen), skrämde hästen och var mer till besvär än nytta var liksom inget att ta hänsyn till. Där skrittar man av häst för hand på stallplan med en yllefilt på rumpan, annars blir de kalla och stela 🤷‍♀️
Ja, alla gör vi olika.. :laugh:
Den här personen var otroligt otrevlig mot alla utom min manliga tränare. Hen sa åt honom om mig att ”hon får hämta täcke och gå med hästen” trots att jag stod typ rakt framför henne. Hen trodde väl jag var en mockningstjej. Och sådana var tydligen inte värda normal respekt. Tränaren blev skitsur å mina vägnar och tog hästen ifrån mig, blängde på hästägaren och gick själv. 😂
 
Alltså....man blir förkyld eller sjuk av bakterier och virus, inte kyla Eller väta.
Visst kan det bryta genom om man redan är lite sjuk och frös så mycket att kroppen blev trött Men att ta av ett täcke....nä.

Man får ju inte glömma att i några av våra län var det nästan 30 graders skillnad på bara en vecka. Då kan det nog vara riktigt illa att INTE ta av täcket. Vi hade t.ex -19 ena veckan och +10 denna vecka.

Om man nu skulle frysa lite så brukar de flesta hästar röra sig varma om de Har utrymme (hage).
 
Alltså....man blir förkyld eller sjuk av bakterier och virus, inte kyla Eller väta.
Visst kan det bryta genom om man redan är lite sjuk och frös så mycket att kroppen blev trött Men att ta av ett täcke....nä.

Man får ju inte glömma att i några av våra län var det nästan 30 graders skillnad på bara en vecka. Då kan det nog vara riktigt illa att INTE ta av täcket. Vi hade t.ex -19 ena veckan och +10 denna vecka.

Om man nu skulle frysa lite så brukar de flesta hästar röra sig varma om de Har utrymme (hage).
Även om man nu fortsatt med täcken så hoppas jag verkligen att man inte har samma täcken efter den här temperaturförändringen..
 
Nej, men herre gud! Varför skulle en häst bli förkyld av att bli av med täcke nu när det är varmare? Det är ju absurt!
Det kan ju vara himla obehagligt att vara för varm.

När jag bodde hos mina tränare och jobbade där hade de en hästägare som var där en sväng för att kolla då dennes hästar provreds. Det var i slutet av mars, varmt och soligt. Då krävde hästägaren att jag skulle lägga på en filt och promenera med den hästen som väntade på att bli riden. "Så den inte blev förkyld". 🙄
Det här är ju liksom lite på samma nivå.

Hahah, herregud. Ännu mer absurt när man tar i beaktande att kyla i sig egentligen inte har något med förkylningar att göra. Visst att det kan bryta ut efter att man blivit nerkyld men det är liksom inte den avgörande faktorn :p
 
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
En oklippt häst som gått med 50-100 g täcke när det var kallt ska inte ha något täcke nu när det är flera plusgrader och sol.
Så här års kan däremot vädret växla snabbare än man hinner gå på toaletten så är det osäkert hur vädret blir med regn och/eller blåst ta ett ofodrat täcke vid uttag
 
Foder och skydd så är det inga problem att ta av täcket.

Och det värsta som kan hända är ju att hästen fryser, att en häst fryser lite är ingen fara, för då upptäcker man ju det när man kommer hem efter jobbet, och det värsta som kan hända är ju att hästen blir spänd i musklerna.
Däremot är ett stort problem som kan vara farligt överhettning, många täckar sina hästar för mycket och för tjockt utan att kolla temperaturen under täcket, vilket orsakar många problem för hästen.

Endel människor tror ju också att korsförlamning orsakas av kyla och fukt, vilket är felaktigt, men tror man det så kan det ju vara därför din kollega tror det är farligt att täcka av hästen?
 
Jag tycker att det helt beror på vädret. Mina har gått från att ha 400 g täcken på sig till att nu vara otäckta dagtid i princip över en natt när vädret skiftade från tvåsiffrigt minus och snålblåst till tvåsiffrigt plus i solen och vindstilla. Blir det sämre vårväder så får de ett tunnare täcke men ser ingen anledning till att det skulle behöva vara täckade med nuvarande väder annat än att de blir smutsiga när de rullar sig :grin:.
Jag själv har gått från dunjacka av polarexpeditionsvariant till vårjacka under samma tidsperiod och jag är extremt frusen så fryser inte jag gör hästarna definitivt inte det.
 
Endel människor tror ju också att korsförlamning orsakas av kyla och fukt, vilket är felaktigt, men tror man det så kan det ju vara därför din kollega tror det är farligt att täcka av hästen?
Hon sa något om det, så kan vara det hon syftade till det har du rätt i!

Kan hon ha menat att man inte ska ha en supertjockt täcke och sen direkt ta av? Att man behöver fasa ut täcket med ett tunnare först osv. Annars låter det jättekonstigt!
Mycket möjligt, jag påminde henne om att min häst har haft 100g som max (iom sin vinterpäls och nästan fri tillgång på hö i hagen) så det inte är så mycket att växla ner till förutom eventuellt ett fleecefodrat eller ofodrat täcke. Men nu när det är så himla soligt så att en annan nästan går i t-shirt medan man mockar hagen. 😅

Tack alla för svar. Jag tog av täcket i fredags och hästen stornjöt i solen - sån lycka o se! 🥰
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 305
Hästvård Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek. Så här är det, min häst är...
Svar
11
· Visningar
3 087
Senast: Moa93
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 900
Senast: Korven
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp