Plötsligt täcka av, farligt för hästen?

chiiliacanth

Trådstartare
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
 
Jag har tagit av min hästs täcke dagtid när det varit soligt och -10, eftersom hästen känts så varm under täcket. Tror många har på täcke för länge snarare än tar av för tidigt :)

Med +10 och uppehåll är täckessäsongen över för min del.
 
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
Vilken jävla trams rent ut sagt.
 
Jag tog av min raggiga ponny 200gramstäcket i förrgår. Kändes taskigt att ha det kvar på r det är 10 plus ute och jag tänkte att naken päls går att ställa upp mer om han skulle frysa på natten än ett regntäcke som tynger ner. Kommer klä på honom nåt när det regnar men så länge det är torrt får han gå utan. Har aldrig varit med om att hästar med päls blir sjuka av att klä av sig. Möjligen att de blir kalla och därmed spända i rygg/lår om de har för lite päls men då är det ju bara att klä på dem igen...
 
Jag tog av täcket på min oklippta nu när det blev plusgrader. Hon verkar inte frysa och det är ju inte kallt nu. Någon gång måste man ju ta av, hästen kommer knappast chockas av det.
 
Det är ju skillnad på vad som är obehagligt och farligt, för hästen. Ja, en häst kanske kan uppleva att det blir lite kyligt men det vill verkligen till att kylan skall bli farlig.

Däremot hade vi i närområdet fall av överhettad häst, förra våren. Hästen stod med tjockt täcke i solen utan tillgång till varken skugga eller dricksvatten. Hästen blev sjuk och veterinär fick tillkallas.
 
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
Alltså. Det är nog större risk att hästen får värmeslag om den går med täcket på. Vi hade närmre 15 grader idag. Givetvis hade ingen av hästar täcke på sig under dagen men dom klippta får på sig täcke på kvällen när graderna sjunker. Hur skulle det göra hästen sjuk menade din kollega?
 
Hej!
blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er.
En av våra hästar har gått med ett lätt utetäcke sen i början på november, ca 50-100g. Märker aldrig att hon fryser i hagen och hon har haft en del vinterpäls (ej klippt) men är den tunnhudade typen. Nu har det varit någon plusgrad på morgonen och kvällen och ganska varmt på dagen (över 8+) och ibland även upp mot 10 och sol, vilket har fått mig att vilja täcka av snart. Åtminstone dagtid. Min kollega påstår att hästen kan bli sjuk av detta och att det chockar den, att det är "elakt" mot den.
Från vad jag läst på inom senaste forskning i detta ämne är det ingen alls fara med o täcka av , om inte hästen synbart fryser mkt, och fryser den en kortare tid är detta heller inte farligt, så länge den inte går längre perioder utan mat osv.
Vad är era tankar? :)
Men jisses alltså. Vad är det med folk nuförtiden som tror att hästar inte kan träna i minus, att öronen ramlar av i bitar (se annan tråd) vid minusgrader att de bryter hovebenen om de bockar i snö och att de inte skulle tåla att täckas av när solen börjar värma.

Temperaturen kan ju skifta rätt rejält från plus till minus och tvärtom under den här tiden på året. T.om här nere där jag bor skiftade temperaturen 28° på en vecka från -14° till +14° men det ska ju tydligen inte funka för hästar då eller.. 🙄

Lite frisk luft har väl aldrig dödat en häst. Värmeslag å andra sidan 😔
 
Alltså. Det är nog större risk att hästen får värmeslag om den går med täcket på. Vi hade närmre 15 grader idag. Givetvis hade ingen av hästar täcke på sig under dagen men dom klippta får på sig täcke på kvällen när graderna sjunker. Hur skulle det göra hästen sjuk menade din kollega?
Hon påstod att de kan få förkylningssytom o feber väldigt lätt och att det vore ytterst taskigt av mig att chocka hästen så efter en vinter med sitt täcke. Jag blev helt konfunderad, och egentligen är hon en väldigt kunnig kvinna så därför jag började tvivla så på hur jag borde göra. Men känns som jag fått ett samstämmigt svar i denna tråd! ;)
 
Hon påstod att de kan få förkylningssytom o feber väldigt lätt och att det vore ytterst taskigt av mig att chocka hästen så efter en vinter med sitt täcke. Jag blev helt konfunderad, och egentligen är hon en väldigt kunnig kvinna så därför jag började tvivla så på hur jag borde göra. Men känns som jag fått ett samstämmigt svar i denna tråd! ;)
Men hur ska det gå till tänkte hon? Någon gång ska ju täcket av?
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 305
Hästvård Hejsan! Jag behöver lite tips och råd, känner mig så kluven när det gäller det här med täcken och tjocklek. Så här är det, min häst är...
Svar
11
· Visningar
3 087
Senast: Moa93
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
14 901
Senast: Korven
·
Hästvård Igår halvklippte jag min häst pga riktigt tjock och tät päls. Svettas av minsta lilla, står på lösdrift så finns inte möjlighet att gå...
Svar
2
· Visningar
742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp