Plötsligt transport problem. HJÄLP

Josephine91

Trådstartare
hej har en häst på snart 8år som jag har kört transport med sen hon va 5. hon har ALDRIG haft problem med transport, alltid gått in själv.
än i dag går hon in själv också. men för 3veckor sen när jag hade lastat henne och kört iväg börjar hela transporten plötsligt läga sig och hör och känner ända in i bilen att det hade hänt något. jag stannar och öppnar och ser min häst inte kan stå på bakbenen att hon er typ ( förlamad ) ut i bakbenen och göra allt för att hålla sig uppe på mellanväggen, som tur hade jag pakerat utanför några med hästar där jag vet dom har ridhus så när mamma pappa kommer får vi köra in henne i ridhuset och vi lastar ut henne och när hon kommer ut är där ABSOLUT INGEN TING med henne, hon går vanlig,travar utan problem,galopera utan problem asså det va verkligen INGEN TING.......
så vi lastar hem henne sen låter jag henne va i 2,5 vecka och börjar sedan longera och sätta igång henne. så i går d.5/3-2014 lastar jag henne igen och pappa står ute vid vägen och kollar så det inte kommer bilar. hinner köra 5-6m inne på gården och hon får EXAKT samma attack. lastar ut henne går ut på banan och sätter upp mig barbacka skritter och travar fortfranade INGEN TING.... asså kan släppa henne utanför transporten hon går in själv och allt men såsnart jag kört händer det nåt uppe i hennes huvud som typ ger henne nån slag av panik/förlamning eller balans problem jag vet inte vad det är och alla jag har pratat med har ALDRIG hört nåt liknande. jag har funderat på om jag ska testa och ta bort mellanväggen så hon har hela tranporten men då kan hon med riskera och ramla helt ju. va ska jag göra ? är det ett tobbe larsson projekt eller va tror ni :)

ALLA tips är en hjälp ! tack på förhand ! mvh Josephine

förlåt för alla stav fel men har läs och skriv svårigheter.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Låter som om hästen har bestämt sig för att vara bredåkare.

tyvärr inte ovanligt.
prova ta ur mellanväggen som sagt. Den slår sig inte mer utan snarare mindre än om den rasar ihop med mellanväggen inne.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Jag håller med mackan. Ta bort mellanväggen eller ställ den snett om du har sådana bakbommar.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

+1 på mackans inlägg.

Har haft en ponny som gjorde så en vacker dag. Bara att börja köra brett så åkte han fint sen.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Jag undrar lite över det här med att åka brett;

Får inte hästen mer stöd om den har mellanväggen på plats? Känns som om den kan "vingla" med hela kroppen annars? Och mellanväggen borde väl stoppa hovarna om den skulle halka på golvet?

(har också transporträdd häst så jag vill veta så mycket som möjligt!)
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Min häst bestämde sig för att hon ville åka brett precis efter att vi hade köpt henne. Vinklade ut mellanväggen och då står hon helt lugnt :) Satte in en kamera i transporten i samband med det och så fort vi börjar köra så breddar hon bakbenen, antar att det blir mer stabilt så. Ungefär som när vi människor vill ha ett läge där balansen är optimal då brukar man oftast ställa sig brett med benen då det är det stabilaste :)
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Bredåkare brukar ställa sig mer på tvären och bredda bakbenen, har en bredåkare som beter sig precis som ts häst. Helt okomplicerad att lasta smalt, går in i vilket släp som helst. Men sen tar det 5m och så får hon panik, Så får snedställa mellanväggen. hon har dock svårt för svängar och hade nog helst haft mellanväggen helt borta, Men har ingen hel lång bakbom och hon åker ca 1gång om året och det går bra om man krypkör i starka svängar :p.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Jag undrar lite över det här med att åka brett;

Får inte hästen mer stöd om den har mellanväggen på plats? Känns som om den kan "vingla" med hela kroppen annars? Och mellanväggen borde väl stoppa hovarna om den skulle halka på golvet?

(har också transporträdd häst så jag vill veta så mycket som möjligt!)

Fast är mellanväggen speciellt stadig egentligen? Den är ju inte fast förankrad utan gjord för att flyttas och jag tycker oftast inte det känns speciellt stadigt att luta sig mot den och jag väger inte lika mycket som en häst ;) Säkert olika i olika transporter men det blir ju aldrig som en riktig vägg. Sen så bör golvet alltid vara så "ohalt" som möjligt

Har också en bredåkare och det var bara att gilla läget :)
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Nej de ställer sig i regel diagonalt, dvs gärna med rumpan snett mot ena väggen, och står sen superstadigt.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Jag undrar lite över det här med att åka brett;

Får inte hästen mer stöd om den har mellanväggen på plats? Känns som om den kan "vingla" med hela kroppen annars? Och mellanväggen borde väl stoppa hovarna om den skulle halka på golvet?

(har också transporträdd häst så jag vill veta så mycket som möjligt!)

Det är väl lite det där med "vingla med hela kroppen" som är grejen. De kan ställa sig hur de vill/behöver för att stå så stadigt som möjligt. Med en mellanvägg blir ju golvytan begränsad och ytan att balansera på också begränsad. För mellanväggen är ju inte SÅ stadig, och sitter ju inte så tight mot kroppen på hästen att den "håller balansen åt dem".

När vår ponny fick sina såna utbrott (en ponny som alltid åkt smalt och tillsammans med en annan ponny) så la han sig mot mellanväggen, pressade mot den och sparkade på ytterväggen -han tom sparkade så ytterväggen sprack! vi började med att ha "halv" mellanvägg men tog sedan bort den helt. Kör fortfarande utan mellanvägg och hästarna står som ljus.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Min häst har haft lite liknande problem. Började åka brett med henne och det är lugnt och tyst i transporten nu för tiden eftersom hon har lättare att balansera upp sig med mer plats
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Oj, vilket dramatiskt sätt din häst talade om att den vill åka brett på :eek:
Jag är nämligen övertygad att dom andra som redan svarat dig har rätt. Hästen vill åka med snedställd mellanvägg eller helt utan!

Jag har en mjuk mellanvägg till min häst och han nöjer sig med det. Hel, massiv mellanvägg går inte. Massiv mellanvägg med 3/4 bom går bra.
Han åkte också på "normalt vis" innan men en dag så stökade han som bara den och eftersom min kompis häst är bredåkare så fattade jag snabbt vad det var frågan om, flyttade ut väggen utan att lasta av och körde vidare, hästen stod som ett ljus.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Men hur märker man att de vill åka brett då? Är det bara genom att de lever rövare? (Tänker på min pålla som blir GENOMSVETT vid transport, kan det vara DET som är problemet?? Hon är nämligen knäpptyst under färden)
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Det är mycket möjligt att hästen blir stressad av det, min häst såg lite orolig ut i transporten innan hon började åka brett. Dock inte så mycket men lite syntes det att hon blev stressad. Testa att låta hästen åka brett en gång så ser du snabbt om det är det som är lösningen/problemet :)
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Min foderhäst hade jag ju hört av ägaren att hon inte kunde åka smalt, men eftersom jag hade lastat henne smalt flera gånger och stängt bommen osv(passar på att lasta den lättlastade hästen mellan varven :p) . Så trodde jag inte att det var så illa.
Men som sagt tog det bara några meter innan man fick stanna, öppna rampen, snedställa mellanväggen, stänga och köra vidare. Hästen visade inga tecken på att vilja backa ut men var helt svett på sidan mot ytterväggen som i sin tur var helt blöt och täckt av päls. Så hon måste ha tryckt ordentligt mot ytterväggen.
Sen gick det bra att köra vidare, fick ta det lugnt svängarna bara då hon var orolig då också.

Har en häst som inte går in i släpet men åker bra, och en som går in i vilket släp som helst men åker dåligt :banghead:.
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Tänk er transporten som en båt, en eka. När ekan gungar lutar man sig inte mot relingen och håller i, man sätter sig mitt i och balanserar sig. Det många hästar göra i transporten, få lite plats att balansera utan att bli begränsade av vägg och läm.

/AA
 
Sv: Plötsligt transport problem. HJÄLP

Pröva så märker du.
Jag har en enhästars och samtliga hästasr jag kört har trivts väldigt bra just för att de kan ställa sig diagonalt.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 046
Senast: Korven
·
Hästhantering Har två hästar, en fjolla som åker bredare än vanligt (har extrabrett släp) som tidigare fått i princip blackouter i transporten, man...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: axel
·
Hästhantering Jag rider en valack som är 7 år. Vi har mycket problem med lastningen. Han går väldigt gärna in i transporten men vill inte vara kvar...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 721
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp