Bukefalos 28 år!

Plommonsaft

Mysgrisen

Trådstartare
Brukar någon här göra plommonsaft?

Vi har nån gammal plommonsort i trädgården. Det blir små lila plommon på träden. Vet inte vad de heter.

Men ska man ha kärnorna med eller inte? Har sett olika recept så jag gissar att det kvittar?

Kan man koka saften i saftmaja?
 
Sv: Plommonsaft

Det absolut enklaste är att låta kärnorna vara med. Det kan man göra när man gör plommonsylt/marmelad också. Men då bör man räkna plommonen så man vet hur många kärnor man ska "fiska upp" när sylten/marmeladen är klar!

Har ingen erfarenhet av saftmaja så det kan jag inte uttala mig om.
 
Sv: Plommonsaft

Jag försökte mig på marmelad förut, men brände sönder kastrull och allt!

Blir det gott med plommonsaft? Kan man blanda i nåt annat?
 
Sv: Plommonsaft

Koka i majan - superenkelt - och späd med vad du vill - äpple, vinbär eller körsbär. Du kan väl prova att koka med bara plommon något kilo. Blir det gott så är det bra - blir den blek så häll över den färdiga saften i majan när hälften av tiden gått för det andra koket där du blandat i något - sv.vinbär är suveränt och det behövs ca 750 gr för att sätta färg o smak på ett kok på totalt 3 kg.
 

Liknande trådar

Mat Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket? Jag hittar...
Svar
7
· Visningar
481
Senast: Kratus
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 306
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 595
Senast: LiviaFilippa
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 304
Senast: gulakatten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp