Plotslig attack - langt

Corminta

Trådstartare
Vi har precis fatt hem tva nya valacker. Bada ar tre ar och har varit har i snart tva veckor. Vi slappte ihop de tva forra veckan och allt har verkat normalt. Lite pip och spring till att borja med men inget allvarligt. Helt normal dominans fran den ena hasten (tex valjer foder forst, foser lite ibland).
Jag har vid flera tillfallen sett de ata tillsammans, dricka tillsammans och vila respektive vakta at varandra. De har borjat bli riktigt tighta helt enkelt.

Idag nar vi lagade lunch ser vu hur hastarna kommer springande. Trav, avslappnat, i sync. Helt plotsligt attackerar den dominante hasten den andra. Vi vart lite paffa men vantade oss en upplaxning och sa var det bra.
Inte da. Han attackerade gang pa gang. Den stora (underlagsna) sprang verkligen for livet medans den betydligt smidigare och snabbare dominanta bet honom i sidorna.
Inget tjafs tillbaka utan flykt for allt vad tygen holl medans han blev attackerad om och om igen.
Jag hade full sikt medans jag sprang upp till hagen och lyckades fa in en fulltraff med kedjenaden pa grimskaftet sa jag fick brutet. Forsokte fa tag pa den dominanta hasten men lyckades inte. Daremot kom den andra rakt fram och vi flydde faltet.
Resultat - massor med skrapsar pa bada och ett otal bitsar pa vanster bakkna pa den storre hasten. Dock inga skador vad jag kan se i nulaget.
Nu star den dominanta hasten i hagen och skriker efter den andra som jag lamnat inne for eftermiddagen (han sov senast jag kollade).

Varfor blev det sahar?
Vi kan inte hitta ngra orsaker att braka om. De hade bada atit lunch. Motionerade for dagen. Inga nya hagar eller hastar runt omkring. Stor hage med massor av gras samt vatten.

Jag har aldrig sett en full blown attack forut. Det laskiga var att han inte gav sig. Normalt brukar val en till tuffsning sluta nar den underlagsna hasten gett upp? Jag tror inte han hade dodat honom men sakert gjort honom rejalt illa om vi inte rakat vara i narheten och kunnat "radda".
 
Sv: Plotslig attack - langt

den ranglägre hästen uppvisade uppenbarligen inte ett tillräckligt ödmjukt beteende när det var fråga om matsituationen, eller hela situationen i att analka sig er och maten generellt. det finns så många små signaler dem emellan vi aldrig uppfattar. den ranglägre kan även i andra avseenden ha "glömt" vart den står, om den ranghöga varit väldigt tillmötesgående, och det kan ha varit många små tillfällen eller rent generellt som pågått innan detta, och sen nu blev det tippen på isberget enligt den ranghöge och då sa han till en gång för alla.

skulle inte oroa mig så mycket utifrån det beteende de annars visar upp. den ranglägre lär ha fattat budskapet efter denna episod och kommer vara försiktigare nästa gång.

lägg ut maten i fler högar än bara två, också för avdramatiseringens skull nu och framåt i tiden så triggar ni inte på den ranghöge att känna sig ytterligare hotad ang. matfrågan.

Jag tror INTE att den ranghöge hade åsamkat särskilt stor skada på den andre om ni inte ingripit. det kan rentav vara bättre nästa gång att inte "rädda dem", det är ytterst sällan som det blir problem när det inte är strid om rangen, coh det låter det inte som det är i detta fallet alls.
 
Senast ändrad:
Sv: Plotslig attack - langt

Jag har inte sett vallacker bete sig på detta vis.. Men jag har sett hingstar göra det... Och det resulterade i att en unghingst blev rejält skadad av en äldre hingst.
De hade gått ihop en hel flock med hingstar i flera veckor, och helt plötsligt flög den äldsta hingsten en av unghingstarna och tänkte troligtvis döda honom. Unghingsten plockades genast ut ur hagen men då gav sig den äldre hingsten på den som var näst lägst i rang istället.
Den äldre hingsten fick gå själv efter detta, jag vet inte vad som utlöste attacken, det kan ju vara så att nåt sto började brunsta eller något och då blev de andra hingstarna plötsligt konkurrenter istället för lekkamrater och kompisar..
Jag vet inte..

Jag hade nog varit försiktig med att ha dessa ihop, kanske bara ha dem tillsammans när man är hemma och har lite koll den närmaste tiden om man absolut vill ha dem tillsammans.
 
Sv: Plotslig attack - langt

Jag maste ha skrivit luddigt.
De hade redan atit lunch flera timmar innan detta hande. Vi var inne i huset och gjorde iordning lunch at oss sjalva. Dvs, de kunde inte se oss alls och den enda mat som var tillganglig ar ett hektar saftigt grongras.
Nar vi sag de komma travandes sag det ut som vanligt nar de leker.

Kan mkt val handa att de overlevt men det racker med en rejal small pa en led sa ar det kort sedan. Detta ar tavlingshastar varda flera hundra tusentals kronor... Jag vill verkligen att de ska kunna ga ihop och accepterar att det blir lite rough ibland.
Nu idag sprang den stora allt han hade och gick omkull ett par ggr med den andra rakt over sig med bett och hovar. Inte vackert. Var dock mest radd att han skulle forsoka forsvara sig och sparka den andra. Bakut sparkar gor storre skada an tander.

planen var att de skulle slappas ihop med tva andra valacker efter att dessa startat sondag respektive mandag. Eventuellt att vi slapper den storre med dem och sa far de bekanta sig med den dominantare hasten "over staketet" ett tag. Da ar de iaf tre och inte en ensam som maste ta alla smallarna.
Bra ide eller dalig? (De andra tva ar extremt lag rangade oavsett vilket sallskap de ar i)
 
Sv: Plotslig attack - langt

Usch, jag har en gång sett två stycken valacker slåss "för livet". Den dominanta slutade inte trots att den andra till slut låg ner:eek:
Jag är inte alls säker på att det kommer att fungera mellan dessa två individer, jag hade valt att dela flocken i två.
 
Sv: Plotslig attack - langt

Vid middagstid var mr slowmotion utvilad och ville ut. Den lille skrek fran hagen sa vi slappte ihop dem igen.
De agerade som om inget hant. Basta polare pa en gang. Tyvarr tog det ungefar en sekund att inse att snurre spratt var halt vanster fram sa in med honom och klamma igenom. Verkar som att kanningen han haft i griffelbenet vf nu gor ont. Bojde igenom resten utan reaktion (skarpsar pa knat sa var lite orolig dar). Daremot ar han tjock och om i en sena vb.
Underbart. En vecka till kval och nu verkar det som griffel ben och sena har fatt en small. Tror det var fran nar han gick omkull och inte fran ngn spark med tanke pa hur det sitter i jamforelse med skrapsaren.

Kylde och lindade och nu kakar de middag bara ett tiotal meter fran varandra. Nar jag kom med kraften betade de bokstavligt en meter fran varann. Borde iaf inte vara ngn storre risk att det blir mer speed jakt nu nar den dominanta hasten ar halt men vi far se narmare hur det ser ut imorgon.
 
Sv: Plotslig attack - langt

Antaligen så förstod dem inte varandra. När vi släpper ihop unghingstar (och ungvallacker) och någon inte har fått "rätt uppfostran" , alltså inte förstår "språket" riktigt, det brukar oftast vara unghästar som gått ensamma med sin mamma, eller i väldigt lite flock (2-3 individer), så brukar den bli jagad på det här sättet.

Så antaligen så förstod den ena inte den andra eller uppträdde "fel" på något sätt. En häst attackerar aldrig just för att vara elak, de har alltid en anledning. Speciellt om det är tåv vallacker! två hingstar kan jag förstå eftersom hingstar är väldigt domenanta..
Jag tror inte att den domenanta hästen "attackerade" för att döda eller skada den andra hästen, dem har alltid en anledning och alltid förstår inte vi människor. Blir det så att dem slåss så pass att dem skadar varandra så kanske man ska överväga att dela på dem? Var det bara en engångs grej så var det troligtvis något som hände när ni inte såg, eller att ni inte förstod.
 
Sv: Plotslig attack - langt

Jag har aldrig sett en full blown attack forut. Det laskiga var att han inte gav sig. Normalt brukar val en till tuffsning sluta nar den underlagsna hasten gett upp? Jag tror inte han hade dodat honom men sakert gjort honom rejalt illa om vi inte rakat vara i narheten och kunnat "radda".

Nej dom slutar inte alltid. I stallet där min häst bor finns det, eller har funnits, minst 2 hästar som är av den sort att dom aldrig, aldrig ger sig. En har flyttat, den som är kvar har nu skickats i exil (dvs i egen hage fast han ser dom andra) för att stallägaren har ledsnat på hans beteende mot andra hästar. För ett par år sedan jagade han och bet min förra häst tills han for rätt igenom elstängslet i vild panik, och nu gjorde han likadant med en annan häst.

Normalt funkar han bra i flocken men ibland - och då menar jag någon gång per år - har han blivit skitsur och valt ut en hackklyckling, och då inte gett sig förrän antingen den hästen har sprängt sig ur hagen eller det har kommit folk springande för att stoppa bråket.

Ev. är din ena valack en sån aldrig-ger-sig typ av häst, så du får nog ha ett vakande öga på honom.
 
Sv: Plotslig attack - langt

I ett stall jag var ett tag såg jag nått liknande, fast då handlade det om shettis vs stor häst. Som tur var hade ägarna delat av hagen så att shettisen kunde ta sig under staketet till en "frizoon", för den stora hästen jagade shettisen som en galning, den sprang verkligen för livet. Varje gång den klev ut i den störres hage så upprepades det och det stora brakade flera gånger rakt in i staketet som delade hagarna av bara för att den inte ens kunde stoppa.
Det här pågick i flera veckor, men blev bättre och bättre och efter ett tag blev de underbara vänner. Men som sagt, det handlade inte om tävlingshästar och då hade man dessutom en shettis som kunde ha en skyddad zoon i hagen.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 372
Senast: Raderad medlem 120709
·
Övr. Hund Framfor allt den mentala biten du kampar emot. Vad gor du som gor det lattare att jobba med din hund's "arv"? Miss Mandy sa "vass" med...
Svar
9
· Visningar
1 124
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min lilla skrutta tycks ha hittat sin rost i dag. :p Jag har sagt att jag har hunden som inte alls skaller. Hon gnaller och det har...
Svar
0
· Visningar
719
Senast: hastflicka
·
Småbarn Jag har tva funderingar jag behover hjalp med eller kanske snarare asikter om. Sonen har précis fyllt tva ar och ar précis som en tva...
2
Svar
24
· Visningar
2 920

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp