Plugga/byta jobb

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har alltid varit stolt över mitt jobb och tacksam för lönen som gör det lättare för mig som singel att ha råd med mina fritidsintressen.
Dock har jag tröttnat på att jobba med övervägande män och att pyssla med något som inte spelar någon roll.. det ger mig inget tillbaka. Jag vill göra skillnad för någon?

Jag vill inte gå ner allt för mycket i lön men det är verkligen inte prio.
Vill hitta något där jag antingen börjar direkt eller en eventuellt kortare utbildning.

Jag har jobbat inom äldrevården innan, hemtjänst och på demensboende och där fick jag tillbaka mycket av vårdtagarna och kollegor. Det ger lite dåligt betalt dock?
På gymnasiet gick jag estet, sen utbildade jag mig senare till elektriker. Där har jag endast den teoretiska utbildningen och ingen praktik/lärlingstid.

Nu under de senaste 7 åren har jag jobbat med telekom, som installatör, teamlead, på en service desk och nu som ICT engineer.
Jag har under den tiden gått en ledarkurs, Lean kurs och utbildad inom kanband tavlor.

Kan vi bolla tankar?
Eller kan jag höra av mig till någon som kan hjälpa mig? Yrkesvägledare typ.

Har tidigare sökt vårdadministratör och kom då in, jag avböjde pga jobb/häst/livet. Detta är ett bra yrke där jag tror jag skulle trivas om jag inte bara sitter i ett rum och skriver diktat.

Kommer såklart inte göra något förhastat men av olika anledningar känner jag att jag är klar här, där jag är nu.

Håller till i Linköping, Östergötland och pga häst/hund vill jag inte flytta.
 

Vad tycker du är en dålig lön?
Jag har arbetat både som vårdadministratör och arbetar nu som undersköterska på äldreboende. ÄLSKAR mitt jobb! Undersköterska är en ganska kort utbildning på gymnasienivå och man får garanterat jobb efter utbildningen. Vårdadministratör var dock ett tråkigt yrke enligt mig.
 
Jag vet inte :crazy:
Jag får ut 25 just nu och vill väl inte få ut under 20?
Jag har inte räknat på allt och vad jag ”behöver”. Nyligen flyttat och min lön är lite av en trygghet då jag alltid fått klara mig själv.
Sen är det såklart lyx att ha häst och bil..
 
Jag vet inte :crazy:
Jag får ut 25 just nu och vill väl inte få ut under 20?
Jag har inte räknat på allt och vad jag ”behöver”. Nyligen flyttat och min lön är lite av en trygghet då jag alltid fått klara mig själv.
Sen är det såklart lyx att ha häst och bil..
Jag får ut cirka 18500 på mina 75% i äldreomsorgen. Ingångslön för både undersköterska och vårdadministratör ligger på runt 25-26 + ob. Vissa kliniker/mottagningar har endast mån-fre, då missar man en hel del ob.
 
Jag tänker att just inom ditt yrke/arbetslivserfarenhet rör det mycket på sig angående att locka fler kvinnor och andra till sektorn. Ny blir det kanske lite hycklande, men börja jobba med nätverk, föreläsningar, mentorskap. Både fack och arbetsgivare satsar en hel del på jämställdhetsfrågor och liknande frågor, tex integration och särskilda behovsanpassningar. Då behöver du inte byta spår helt men komma bort från vad du gör idag och är klar med och kan verkligen känna att du gör en skillnad.
 
Ang vårdadministratör vill jag flagga lite för den dåliga löneutvecklingen, i o m att du nämner lön ändå.
Gillar man dock administration med intresse mot sjukvård kan det såklart vara ett bra yrke, vet många som tycker det är väldigt roligt, omväxlande och som trivs prima (förutom lönenivån).
Själv håller jag dock med Kolblakkur, kände mig ganska snabbt uttråkad och understimulerad inom yrket.

Men visst fyller man en viktig funktion som vårdadministratör, och man gör stor skillnad, men jag kunde tycka att det var lite tråkigt att det sällan syntes utåt (åtminstone de ställen jag arbetat på, finns säkert ställen där administratörerna är mer uppskattade).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp