Plugga högskolekurs samtidigt som jobb?

Så ser ju dock inte min situation ut. Jag jobbar 30h per vecka, och tränar 3 timmar per vecka. Resterande är fritid. Inget hus att sköta, inga barn att ta hand om. Djuren tar inte mycket tid i anspråk.
Ja det är individuellt såklart. Tror ingen annan än du själv kan svara på det. Jag personligen skulle aldrig läsa historia bara för kuls skull. Skulle kunna tänka mig gå någon föreläsning eller så men inte att det blev att jag måste prestera och deadline och sådär
 
Beror nog på kursen och vilket universitet det är, samt vilket ämne. Vill du så kan du PMa vilken kurs/uni så kan jag säga lite mer kanske :)

I övrigt så tänker jag personligen att det är svårare att hinna med att göra det mesta av en kurs som en läser för att en är intresserad av ämnet. Alltså, du kommer säkert kunna bli godkänd, men om du läser kursen för att du är intresserad så antar jag att du vill ha tid till att utforska ämnet på djupet, inte bara slänga ihop en okej tenta. Å andra sidan kan det vara den motivationen som gör att tidsåtgången inte känns så värst jobbig, även om du får prioritera bort annat medan kursen går :)
Det är en kurs inom Historia A på Luleå tekniska universitet 😊
 
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har läst 150hp diverse finsk-ugriska språk som ”skoj-studier” på halvfart samtidigt som jag jobbat heltid och haft tre hästar. Det har fungerat utmärkt, har VG på flera delkurser till och med :D Att läsa a-kurser vid sidan av jobbet tycker inte jag är något problem om man har studievana och det verkar ju du ha.

Själv har jag faktiskt inte sökt någon kurs alls i år, jag tänkte att jag skulle ligga lågt med det i år när jag bytt arbetsplats. Har dock seriösa funderingar på att läsa engelska för att komplettera min lärarlegitimation.
 
Jag har läst en hel del parallellt med heltidsjobb och kan säga att det varierar stort hur mycket tid man behöver lägga. Jag har läst 25% fart, dvs ca 10h i veckan, där jag behövt lägga närmre det dubbla och jag har läst kurser där jag lagt max ett par, tre timmar i veckan och inget extra inför tentan.
Nu ska jag börja en på 50% distans under hösten och får se om det funkar.

75-80% i jobb och en kurs borde funka.

Och jag läser också bara kul att läsa-kurser. Det var ett krav när jag började söka kurser för ett par år sen att de fick inte ha något med jobbet att göra alls. Tänkte jag bara tanken" den här kan vara bra att ha" så blev det nej. "Pluggar" tillräckligt mycket jobb på arbetstid.
 
Jag har läst en hel del parallellt med heltidsjobb och kan säga att det varierar stort hur mycket tid man behöver lägga. Jag har läst 25% fart, dvs ca 10h i veckan, där jag behövt lägga närmre det dubbla och jag har läst kurser där jag lagt max ett par, tre timmar i veckan och inget extra inför tentan.
Nu ska jag börja en på 50% distans under hösten och får se om det funkar.

75-80% i jobb och en kurs borde funka.

Och jag läser också bara kul att läsa-kurser. Det var ett krav när jag började söka kurser för ett par år sen att de fick inte ha något med jobbet att göra alls. Tänkte jag bara tanken" den här kan vara bra att ha" så blev det nej. "Pluggar" tillräckligt mycket jobb på arbetstid.
Vi får se hur omfattande kursen blir, i värsta fall avbryter jag.

Jag vill också göra detta som en del i att inte tänka för mycket på jobbet på min fritid, och kursen är verkligen inte i närheten av det jag gör på jobbet om dagarna 😄
 
Jag har läst många kurser samtidigt som jag jobbat 100%. Har en civilingenjörsutbildning i bagaget så är van vid att få in mycket på kort tid. Jag föredrar 25% fart på kurserna men har även läst 50% konsthistoria över ett år. Då fick jag reservera i princip hela helgen 4 ggr för hemtenta på delmomenten, analysuppgifter så inte bara att svara "rätt". Tentorna gick från torsdag-måndag har jag för mig så jag blev ju av med 2 dagar som jag jobbade på. Så jag vill inte läsa på 50% över ett helt år igen, men kan tänka mig kortare enstaka kurser i det tempot.
 
Så ser ju dock inte min situation ut. Jag jobbar 30h per vecka, och tränar 3 timmar per vecka. Resterande är fritid. Inget hus att sköta, inga barn att ta hand om. Djuren tar inte mycket tid i anspråk.

Måste bara fråga - promenerar du inte dina hundar i någon större omfattning? Jag har bara en hund men hon tar nog ca 2 h per dag. Ingen shaming utan bara nyfiken på hur det är möjligt att hundarna kan ta så lite tid 😊


On topic så läste jag för några år sen en kurs på halvfart utöver jobbet men gick ner till 80%. Det var väldigt slitigt och jag fick lägga ganska många timmar per vecka på kursen, lämnade t.o.m. hunden till mina föräldrar eftersom jag fick dåligt samvete över att inte hinna med henne. Förstod på de andra som läste kursen att den var ovanligt krävande och i praktiken motsvarade heltid sett till tiden de la på andra kurser.
 
Måste bara fråga - promenerar du inte dina hundar i någon större omfattning? Jag har bara en hund men hon tar nog ca 2 h per dag. Ingen shaming utan bara nyfiken på hur det är möjligt att hundarna kan ta så lite tid 😊


On topic så läste jag för några år sen en kurs på halvfart utöver jobbet men gick ner till 80%. Det var väldigt slitigt och jag fick lägga ganska många timmar per vecka på kursen, lämnade t.o.m. hunden till mina föräldrar eftersom jag fick dåligt samvete över att inte hinna med henne. Förstod på de andra som läste kursen att den var ovanligt krävande och i praktiken motsvarade heltid sett till tiden de la på andra kurser.
Jo självklart gör jag det! Men dels är vi två om hundarna och dels har jag med dom till jobbet, dvs promenader sker till och från jobbet samt på lunchen dvs ingen extra tid går åt jämfört med någon som inte har hund, bortsett från en promenad eller rastning på kvällen (som min fru ibland tar ensam).
Sedan tillkommer såklart sådant som lek, skojträning, kloklipp och pälsvård. Tidigare när jag tränade och tävlade mycket med hundarna gick det åt flera timmar och ibland dagar i veckan, riktigt så mycket tid går det inte åt nu. Jag trimmar visserligen 2 av 3 hundar själv men sker varannan månad så det räknar jag knappt in för en 10 veckor lång kurs..

Jag hoppas såklart att kursen inte kommer vara så krävande som du beskriver. Jag jobbar heltid men för mig motsvarar det bara 30 timmar i veckan så i realiteten jobbar jag bara 75% så jag har inte tänkt att gå ned i tid, då hoppar jag hellre av kursen. Promenaderna med hundarna är viktiga för mig så dom kommer jag absolut inte vilja lämna bort 😄
 
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har bra läshuvud och disciplin när det kommer till studier som handlar om det jag intresseras av. Jobbar ca 75-80%, har inga andra tidskrävande intressen förutom ridskola en kväll i veckan och styrketräning/yoga 1-3 timmar i veckan. Har hundar men ingen som tränas/tävlas med för tillfället. Inga barn.
Det kan nog funka. Beror såklart på kurs osv i slutändan.

Samtidigt pluggade jag en betydligt mindre kurs i vintras och kände att det var för mycket. Då dock med heltidsjobb och barn. Jag klarade kursen men dels blev det lite stress/måste och dels hade jag nog fått ut ännu mer av den med mer tid.
 
Det kan nog funka. Beror såklart på kurs osv i slutändan.

Samtidigt pluggade jag en betydligt mindre kurs i vintras och kände att det var för mycket. Då dock med heltidsjobb och barn. Jag klarade kursen men dels blev det lite stress/måste och dels hade jag nog fått ut ännu mer av den med mer tid.
Det verkar helt klart bero lite på kursen, hur tidskrävande den är! Tänker att även om jag tvingas avbryta har jag i alla fall fått tips på litteratur att själv läsa inom ämnet 😄
 
Det verkar helt klart bero lite på kursen, hur tidskrävande den är! Tänker att även om jag tvingas avbryta har jag i alla fall fått tips på litteratur att själv läsa inom ämnet 😄
Jag kom på att jag har gjort det! Innan barnen dock, med 1-2 hundar i träning och strax under heltidsjobb.

Kör. Jag skulle vilja läsa geologi av rent intresse men hittar ingen tillräckligt liten kurs. Inte för nuvarande liv i alla fall.
 
Jag har läst in en halv etologi-utbildning enbart för skojs skull samtidigt som jag har jobbat. Tycker det är kul med fristående kurser inom områden jag är intresserad av! :) Jag har i princip alltid både jobbat och pluggat, men i olika omfattning förstås. 2022 är första året på säkert 12-13 år då jag inte läser någon kurs alls. Under dina omständigheter @Malibu_Stacy så hade jag inte tvekat!
 
Jag tror att de olika svaren beror lite på vad man läst för ämnen. Nu är det frågan om något som ingår i historia A för en person som redan spenderar en del fritid med att läsa om ämnet. Att då läsa efter en kursplan kommer ju inte att kännas så väldigt ansträngande utan förmodligen bara som en spännande utvidgning av ämnet. Jag var tvungen att kika lite på vad LTU har för kurser och om det till exempel är frågan om teknikhistoria så är det ju lätt hänt att man ligger före i läsningen för att det är en så rolig kurs (eller var det iaf när jag läste den för typ 15 år sedan).

Det jag tycker är allra jobbigast med att plugga på distans är att få ordning på inloggning, lösenord och att eventuellt lära sig en ny lärplattform. Där kan vi tala om tidskrävande grejer. Om du löser den biten @Malibu_Stacy så kommer resten att vara som en räkmacka är jag helt övertygad om!
 
Jag har hittat en högskolekurs som verkar intressant. Den är på 7,5 Hp och går på 50% (distans). Det handlar enbart om ”skoj-studier” dvs inget som har med mitt yrke att göra överhuvudtaget och inget jag direkt kommer ha någon användning för i framtiden, mer än att jag tycker att ämnet är intressant.

Fungerar det att jobba samtidigt? Eller kommer det sluta med att all fritid behöver gå till studierna?
Jag har bra läshuvud och disciplin när det kommer till studier som handlar om det jag intresseras av. Jobbar ca 75-80%, har inga andra tidskrävande intressen förutom ridskola en kväll i veckan och styrketräning/yoga 1-3 timmar i veckan. Har hundar men ingen som tränas/tävlas med för tillfället. Inga barn.

Jag läste kvällskurser utanför min huvudutbildning (heltidsstudier) när jag pluggade, det var inga problem.
 
Förstår såklart att det är olika för olika personer, hur mycket man orkar. Ville mer ha ett hum om hur mycket tid jag kan tänka mig att lägga ned.
Det är en kurs inom historia, så förhoppningvis är den inte allt för tung/komplicerad.

Jag har läst en historia A vid LTU och den var görbar med annat vid sidan av :)

(Från bonde- till tjänstesamhälle).
 
Jag har läst en historia A vid LTU och den var görbar med annat vid sidan av :)

(Från bonde- till tjänstesamhälle).
Ja vad kul! Det är precis den som jag tittat på, har skickat iväg en sen anmälan ifall jag skulle ha tur och få en plats redan i höst. Annars anmäler jag mig nästa gång den går!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag läser 50 procent distans fram till slutet av mars, 7,5 poäng, samtidigt som jag jobbar heltid. Känner mig lite osäker på hur det är...
Svar
5
· Visningar
492
Senast: lil-sis
·
Kropp & Själ Jag börjar inse att hur mycket jag än stretar emot, så kommer jag bli tvungen att gå tillbaka och tillbringa så pass mycket tid på...
13 14 15
Svar
290
· Visningar
19 992
Senast: Kiwifrukt
·
Skola & Jobb Nu får ni gärna hjälpa mig att fundera på vad som är smartast att göra. Den 10/12, får jag reda på om jag har kommit in på...
Svar
14
· Visningar
1 545
Senast: Nougat
·
Relationer Hola buke! Jag är inte en smygis i vanliga fall men detta får bli anonymt pga lite känsligt ämne. Tidig vår började jag i en ny kör...
Svar
8
· Visningar
1 535
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp