Plugga långt hemifrån

kolblakkur

Trådstartare
Jag har en drömutbildning som jag gärna skulle vilja försöka mig på att komma in på. Det hela ligger några år fram i tiden, men det är ju inte fel att fnula lite hur man ska lösa "logistiken" om jag skulle komma in på utbildningen. Är det någon här som pluggat och bott på studieorten i veckorna, för att sedan komma hem på helgerna? Hur fungerade det?
 
Hur långt är "långt" hemifrån?
Bor i Lycksele och vill söka in i Lund?

Jag veckopendlade en (begränsad) tid mellan Gävle och Hudiksvall. 13 mil på 1h 30, möjligt att ta tåget.
Det var röven. Det var iofs även cykelpendling 11 km.

SÅ:
veckopendling funkade dåligt.
Cykel 5 km har varit det allra bästa. Bo på studieorten är rimligt. Känner folk från trakten (Gästrikland) som pluggar i Ume och har skaffat boende att på permanent i under längre perioder. Kanske hem en helg i månaden eller så.

Folk pendlar härifrån till Uppsala Uni och Dalarna, övriga lessnar ofta tillslut och flyttar till orten.
Veckopendlingär väl ganska ovanligt bland studenter då det förutsätter dubbla boenden = dyrt.
 
Det beror kanske på om man har barn/familj osv. I övrigt är det väl som vilken veckopendling som helst, dvs rätt kasst men ibland det minst dåliga alternativet.
 
Hur långt är "långt" hemifrån?
Bor i Lycksele och vill söka in i Lund?

Jag veckopendlade en (begränsad) tid mellan Gävle och Hudiksvall. 13 mil på 1h 30, möjligt att ta tåget.
Det var röven. Det var iofs även cykelpendling 11 km.

SÅ:
veckopendling funkade dåligt.
Cykel 5 km har varit det allra bästa. Bo på studieorten är rimligt. Känner folk från trakten (Gästrikland) som pluggar i Ume och har skaffat boende att på permanent i under längre perioder. Kanske hem en helg i månaden eller så.

Folk pendlar härifrån till Uppsala Uni och Dalarna, övriga lessnar ofta tillslut och flyttar till orten.
Veckopendlingär väl ganska ovanligt bland studenter då det förutsätter dubbla boenden = dyrt.
Har 60 mil till Uppsala så det är en bra bit :)
Jag tänkte främst att man kunde vara inneboende hos någon, just för att dubbelt boende är kostsamt. Har dock ett billigt hus i dagsläget och är inte ensamstående, så en lägenhet hade fungerat om det krisar. Men helst hade jag i så fall bara velat ha ett rum hos någon annan. Tänker att jag kan ändå vara en ganska chill inneboende, kommer i så fall åka hem varje helg, lov och sommar. Förhoppningsvis blir det praktik på min hemort, så då försvinner jag några månader där också.

Detta ligger i så fall minst fem år fram i tiden, kanske till och med tio. Så det kanske kommer finnas mer digitala lösningar för studierna framöver som inte kräver att man är på plats lika mycket :) Sedan kommer det eventuellt att byggas en höghastighetsbana som kommer halvera pendlingstiden.
 
Jag har gjort det, och kommer troligtvis behöva göra det igen. Drygt 20 mil, nu behövde jag bara det några månader tack vare Covid. Jag tror i längden det hade blivit jätte drygt och jätte dyrt, men jag tänker att det är under en begränsad tid och jag hade sökt utbildningen flera gånger men inte kommit in på den ort som hade distansundervisning från start. Har inga barn, men några djur brukade ta med mig en eller två hundar och så fick sambon sköta resten av djuren.

Är de drömutbildningen och du/ni har råd, så kör! Det är trots allt bara några år, troligtvis kommer du ju jobba många många fler.
 
Hur långt är "långt" hemifrån?
Bor i Lycksele och vill söka in i Lund?

Jag veckopendlade en (begränsad) tid mellan Gävle och Hudiksvall. 13 mil på 1h 30, möjligt att ta tåget.
Det var röven. Det var iofs även cykelpendling 11 km.

SÅ:
veckopendling funkade dåligt.
Cykel 5 km har varit det allra bästa. Bo på studieorten är rimligt. Känner folk från trakten (Gästrikland) som pluggar i Ume och har skaffat boende att på permanent i under längre perioder. Kanske hem en helg i månaden eller så.

Folk pendlar härifrån till Uppsala Uni och Dalarna, övriga lessnar ofta tillslut och flyttar till orten.
Veckopendlingär väl ganska ovanligt bland studenter då det förutsätter dubbla boenden = dyrt.
Tillägg: jag har pendlat 1,5 timme till jobb (alltså 3 timmar t/r) förr, så är van :)
 
Jag har inte gjort det, men i stort sett alla mina kurser gjorde det, så det är, skulle jag vilja påstå, mer regel än undantag för utbildningar som bara finns på ett fåtal ställen. De flesta var kvar även över helgen efter ett par månaders studier. Åkte man hem gjorde man det oftast med tåg från min studier i alla fall.
 
Har 60 mil till Uppsala så det är en bra bit :)
Jag tänkte främst att man kunde vara inneboende hos någon, just för att dubbelt boende är kostsamt. Har dock ett billigt hus i dagsläget och är inte ensamstående, så en lägenhet hade fungerat om det krisar. Men helst hade jag i så fall bara velat ha ett rum hos någon annan. Tänker att jag kan ändå vara en ganska chill inneboende, kommer i så fall åka hem varje helg, lov och sommar. Förhoppningsvis blir det praktik på min hemort, så då försvinner jag några månader där också.

Detta ligger i så fall minst fem år fram i tiden, kanske till och med tio. Så det kanske kommer finnas mer digitala lösningar för studierna framöver som inte kräver att man är på plats lika mycket :) Sedan kommer det eventuellt att byggas en höghastighetsbana som kommer halvera pendlingstiden.
Jag hade en kursare som hyrde ett rum i en villa (Uppsala). Resten hade studentrum eller lägenheter. Hon med rummet i villan åkte hem till Linköping varje helg. Men, det är ju inte superlångt till Linköping ;)
 
Jag tänker att man får se lite också vilken typ av utbildning det är. Hur mycket som är schemalagt (och obligatoriskt ...). Kan man komma undan med att vara hemma vissa veckor, få till långhelger här och där, och använda restiden effektivt så är det nog görbart. Ekonomin är då nog en svårare nöt som student. Både dubbla boenden och höga resekostnader.

Mitt ex veckopendlande i arbetet i flera år (två timmars tågresa enkel väg) och det funkade ändå ok för honom. Han tog första tåget måndag morgon, jobbade långa dagar och kunde vara hemma igen i rimlig tid fredag eftermiddag.
 
Jag har bott i studentkorridor en kortare period då jag hade praktik. I övrigt pendlade jag (15 mil). Men när jag skulle praktisera måndag-fredag 7-16 var det inte rimligt. Rum i korridor är billigt och relativt lugnt då man inte behöver vara där på helgen.
 
Jag har en drömutbildning som jag gärna skulle vilja försöka mig på att komma in på. Det hela ligger några år fram i tiden, men det är ju inte fel att fnula lite hur man ska lösa "logistiken" om jag skulle komma in på utbildningen. Är det någon här som pluggat och bott på studieorten i veckorna, för att sedan komma hem på helgerna? Hur fungerade det?

Jag gjorde det för en terminskurs det fungerade bra tyckte jag. Underlättade studierna mycket att vara på plats i veckorna. Hyrde av en som hyrde ut ett rum i en villa, hade egen toa och dusch men delade kök med ägaren. Det var sällan det lades någon undervisning sent på fredagar så det var aldrig något problem med att man kom hem sent på fredagar. Vissa veckor var det inte föreläsningar på varken fredag eller måndagen efter så då blev jag hemma längre och åkte inte förrän på tisdagen. Är ju inte så många utbildningar som är måndag till fredag på plats.
 
Jag veckopendlade knappt 30 mil under ungefär ett år. Håller med Murphy, det var riktigt rövigt.
Jag kunde oftast åka måndag morgon och åka hem tors kväll. Sambon tog kostnaderna hemma(billigt hus) och jag hyrde en sunkig lägenhet i Hallsberg + betalade alla mina resor och räkningar där såklart. Var sjukt skönt att ha en lägenhet i stället för studentrum så jag åtminstone kunde uggla i fred på kvällarna. Det var ändå slitigt som fan, dels restiden(bökigt att ta sig med tåg/långt att köra bil), dels att inte få ha vardag med sambon, vara ifrån mitt övriga umgänge och katten osv osv. Det hjälpte väl inte att jag behövde bo i Hallsberg heller, det var en rätt öken tillvaro i allmänhet i veckorna. Tror du kommer kunna ha betydligt roligare i Uppsala :p Jag hade övervägt att göra det igen för drömutbildningen, men inte för nåt mindre än det.
(Och på INGA villkor Hallsberg igen över min döda kropp asså fy fan.)
 
Har 60 mil till Uppsala så det är en bra bit :)
Jag tänkte främst att man kunde vara inneboende hos någon, just för att dubbelt boende är kostsamt.
/.../
Tänker att jag kan ändå vara en ganska chill inneboende, kommer i så fall åka hem varje helg, lov och sommar.
Vad kostar den resan idag? Och vad kostar det att vara inneboende i Uppsala idag? Jag tycker att detta låter svindyrt nämligen. Även om man har studentrabatt är det dyrt att pendla. Och dubbelt boende kommer du ju ha ändå, även om du ”bara” hyr ett rum.

Finns det ingen likvärdig utbildning närmare?
 
Vad kostar den resan idag? Och vad kostar det att vara inneboende i Uppsala idag? Jag tycker att detta låter svindyrt nämligen. Även om man har studentrabatt är det dyrt att pendla. Och dubbelt boende kommer du ju ha ändå, även om du ”bara” hyr ett rum.

Finns det ingen likvärdig utbildning närmare?
Ekonomin är ingen fara.

Hade det funnits närmre så hade jag givetvis siktat in mig på den istället :D
 
Jag gjorde så när jag gick i gymnasiet. Just att komma till annan studieort var guld värt. Lärde mig mer på det än på själva plugget :p I dagsläget hade jag gärna pluggat på annan ort om det var så att jag skulle börja plugga igen.
 
Självklart går det säkert, men hur mycket vill du ha en del av det sociala livet? Jag har haft kursare som bott i Stockholm eller längre bort och de var aldrig med och tog "en öl" (eller vad man nu hittade på) efter föreläsningar, inte med på insparken ingenting så vi lärde aldrig riktigt känna dem mer än lite snack i raster och något grupparbete.
För mig har det sociala alltid varit en otroligt viktig del av studierna, så jag hade inte velat sitta och pendla allt för långt bort i alla fall på en daglig basis. Nu är det lite skillnad på att åka hem över helgen och så, men vill ändå lyfta att det sociala också är ett perspektiv att ha med sig :)
 
Självklart går det säkert, men hur mycket vill du ha en del av det sociala livet? Jag har haft kursare som bott i Stockholm eller längre bort och de var aldrig med och tog "en öl" (eller vad man nu hittade på) efter föreläsningar, inte med på insparken ingenting så vi lärde aldrig riktigt känna dem mer än lite snack i raster och något grupparbete.
För mig har det sociala alltid varit en otroligt viktig del av studierna, så jag hade inte velat sitta och pendla allt för långt bort i alla fall på en daglig basis. Nu är det lite skillnad på att åka hem över helgen och så, men vill ändå lyfta att det sociala också är ett perspektiv att ha med sig :)
Nu rör det som sagt veckopendling och jag är grymt osocial privat :D Sedan tror jag att jag kommer vara betydligt äldre än mina klasskamrater så vet inte om umgänget hade gett så mycket faktiskt :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
562
Senast: niardasp
·
IT & mobiler Jag har Youtube premium och har en del låtar nedladdade så att man kan lyssna offline. Ibland krånglar det, men det brukar lösa sig...
Svar
1
· Visningar
217
Senast: Enya
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 049
Senast: Whoever
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
762
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp