Bukefalos 28 år!

Plugga + mammaledig

Celija

Trådstartare
Jag har siktet inställt på högskola, helst till hösten men det beror på när jag läst klart på komvux och hade tänkt läsa på distans.
Bebis kommer slutet av juli men kan ju komma tidigare eller så går jag över..

Ett av mina drömyrken, jag har alltid haft lätt för mig i skolan och gillar att plugga. Men får bara höra att det gåååååååååår inte. Fan vad less jag blir. Blir man verkligen så otroligt handikappad av att få barn att man inte orkar sköta någonting?

Klart det blir kämpigt, det fattar väl jag också, klart det inte blir roligt om man får ett oroligt barn. Man kanske till och med får ta studieuppehåll till nästa termin om det inte går. Men kan man få försöka utan att folk ska vara så negativa?

Måste man trycka på pausknappen i flera år för att man får barn?

Alltså åh, vill bara gnälla av mig.

Det samma när det kommer till hund, har längtat efter hund så länge jag kan minnas. Inser själv
att bebis + valp inte är en bra kombination men kanske när hen fyllt ett om det känns bra. Det får man
väl känna efter då?

Har alltid velat bott i hus. Ändå får jag höra att när jag väl får barn kommer jag inte vela ha nåndera, inte orka göra nånting
utan då kommer jag vara tacksam för att jag bor i lägenhet och inte har några djur, förutom katten då.

Alltså känns som att man verkligen stänger in sig själv om man har det tankesättet men nu känns det som
att många runt mig tänker exakt så och då är det svårt att veta om jag är dum i huvudet för att jag strävar
efter ett annat liv eller inte.
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga + mammaledig

Självklart går det att plugga när bebisen är född, men du kan kanske inte vara föräldraledig då. Ska man ta hand om en bebis kan det vara tufft att hinna plugga heltid samtidigt, och sömnbristen kan göra det riktigt tufft att ta in nya kunskaper. Men om pappan är föräldraledig och du inte tänker amma, så är det såklart inga problem att plugga så snart du hämtat dig från förlossningen, och det brukar sällan ta mer än någon månad tills man är så pigg att man kan plugga.

Jag känner folk som pluggat/jobbat för fullt samtidigt som de varit föräldralediga, men då har det varit andra barnet, och barnet har varit mycket snällt och sovit bra, och mamman närmast arbetsnarkoman.

Självklart slutar inte livet för att man får barn, men det är nog svårt att komma ifrån att det oftast tar lite tid i anspråk att få barn, och att det övriga livet inte rullar på i full fart oavbrutet. I alla fall om man tänkt sig att vara föräldraledig, alla är ju inte det såklart. Det är heller inte givet att man är kärnfrisk hela graviditeten och har en enkel förlossning som man snabbt repar sig från, även om det såklart kan bli så.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Här kommer folk och säger att jag ska vara föräldraledig ett år. Det kan de ju glömma! Funkar det kommer jag att börja jobba helger fort och sen blir det studier till hösten alternativt till våren. Söker om det finns nåt intressant och ska försöka plugga inför högskoleprovet under sommaren med siktet på juridik. Det blir tufft om jag kommer in på men jag är såååå avundsjuk på alla som läser eller jobbar med det så jäklaranamma, kommer jag in satsar jag allt! ;)

Edit: bebis planeras till april, jag har 3 planerade jobbdagar kvar och sen kommer jag förmodligen att vara ledig nästan tills bebisen föds med undantag på någon dag kanske. Jag behöver extra klirr i kassan varför jag tänker jobba helg så snart det går, behöver även göra något för att må bra (=jobb). Är ju bara på jobb när sambon kan ta barnet i så fall.
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga + mammaledig

Vill du plugga så prova. :)

Jag kan inte för mitt liv förstå varför man inte kan vänta ett år med att plugga dock. Förutsättningarna är ju betydligt bättre att lyckas när man har mer rutiner i vardagen än vad man har med en nyföding. Ett år är i det långa loppet en ganska kort tid, men väldigt viktig i ett barns liv.


Men det är enbart min åsikt och ingen allmänrådande verklighet. :)
 
Sv: Plugga + mammaledig

Det är lite tråkigt att du får den synen från andra. Ja, det kan bli så att du inte orkar med det. Det kan också bli så att du gör det.
Jag var tillbaka i skolan (Juristprogrammet) en vecka efter förlossningen. Skrev en 8-timmarstenta när dottern var tre veckor gammal. Före förlossningen så gick jag på heltid.
Min sambo har pluggat heltid på distans parallellt med föräldraledigheten. Det började han med när dottern var 8-9 månader gammal.

I övrigt så har vårt liv fortsatt ungefär som tidigare. Hästarna har jag behållit och just nu är två av hästarna i tävlingsform och den tredje håller på att ridas in. Jag ska dock inte ljuga för dig utan visst är det så att min sambo tar mer av hemmapysslet som tvättande och städande. När det gäller mat så lagar vi mat varannan dag och handlar gör vi antingen tillsammans eller så gör jag det. (Min sambo har inte körkort.)

Dottern är dock en lättsam typ som i princip alltid sover hela nätter, sällan är sjuk och dessutom är en glad prick som tycker om det mesta.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Det där blir nog vad du själv vill och tycker av det. Jag hade inte fixat det- jag gick helt in i min bebisbubbla och ammade och bara "var" ... Man gör nog det som passar en själv bäst helt enkelt.

Klassiskt är ju för övrigt att alla ska lägga sig i så mycket. Mår man bra o bebisen mår bra och man har motivationen aå är det ju bara att tuta och köra.

Sen kan du ju plugga och pappa/partner ta ut f-ledigt. man får ju inte heltidsstudera med föräldrapenning men mycket är ju att läsa in själv hemma. på så vis kan du ju kombinera ändå.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Självklart finns det folk som gör som du, men det hör ju inte till vanligheterna. Som jag förstått det pluggar du heltid, har tre extrajobb plus egna hästar, och är således i princip aldrig hemma? Istället är det pappan som tagit i princip all föräldraledighet? De allra flesta vill ju kanske dela lite mer lika än så, och många skulle nog kanske inte acceptera att partnern överlät barnansvaret på det sättet. Jag vet att jag inte hade gjort det, hade min man föreslagit att jag skulle bära ett lika tungt lass som din partner gjort, så hade jag nog föreslagit att vi skulle avstå från barn.

Det jag försöker säga är väl att om man planerar att ta mindre än halva ansvaret, så får man nog diskutera det med sin partner först, man kan inte utgå från det. Nån måste ju ta hand om barnet, och om man själv inte planerar att göra det, så tror jag man behöver ha en plan för vem som ska göra det istället, vare sig det nu är partnern, släktingar, eller andra barnvakter.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Jag känner folk som pluggat/jobbat för fullt samtidigt som de varit föräldralediga,

Det låter lite som en motsägelse...antingen är man föräldraledig eller jobbar, man kan väl inte ta ut f-peng samtidigt som man jobbar ?
 
Sv: Plugga + mammaledig

Allt går, förutom spädbarn.;)

Jag pluggade 1 år när jag hade spädbarn. Jag var föräldraledig i 5 månader och jobbade sedan deltid och pluggade heltid, pappan var föräldraledig. Beroende på vad man har för typ av studier kan det ju funka med olika slags upplägg. Syrran pluggade till förskolelärare på distans samtidigt som hon var hemma med sin yngsta.

Är man två stycken eller fler som kan hjälpas åt för att få det att funka är det klart att det går. Mer eller mindre smidigt.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Nu har jag visserligen haft studieuppehåll under höstterminen men innan dess pluggade jag heltid och hade tre extrajobb. Jobbade inte jättemycket utan gissar att det blev mellan 40 och 60 timmar per månad. Att jag i princip aldrig var hemma är däremot helt felaktigt. Juristprogrammet innebär inte särskilt mycket schemalagd tid, ca 10-15 timmar per vecka. Alltså har jag kunnat spendera rätt mycket tid hemma ändå. Jag lägger inte 40 timmar per vecka totalt sett på pluggande.
Pappan har tagit all föräldraledighet, ja. Det innebär däremot inte att jag har varit borta från hemmet dygnet runt.

Han visste om förutsättningarna och det var definitivt ett bättre val att göra så än att dela helt lika på dagarna. Det hade inneburit klart mindre tid tillsammans som familj. Om min sambo istället skulle jobbat på heltid så hade han varit hemifrån ca 50-55 timmar per vecka, inräknat restiden till och från jobbet. Dessutom hade han varannan arbetsvecka knappt alls träffat dottern pga skiftjobb. Det är, i mina ögon, inte något att föredra.

För min del är det inte per automatik antalet uttagna föräldradagar som räknas utan den tid man faktiskt spenderar tillsammans. Det här var vårt sätt att optimera det hela. De första 2,5-3 månaderna var vi båda hemma på heltid med undantaget att jag la ca 30 timmar på seminarier och tenta.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Det låter lite som en motsägelse...antingen är man föräldraledig eller jobbar, man kan väl inte ta ut f-peng samtidigt som man jobbar ?

Man kan ju vara föräldraledig från sitt jobb utan att ta ut föräldrapenning, iofs.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Jaha, jag hade fått intrycket av dina inlägg att du var borta hemifrån typ all vaken tid fr o m en vecka efter förlossningen. Även om man inte har undervisning så har de jurister jag känner behövt plugga en del, en häst tänker jag mig tar ett par timmar om dagen, och extrajobb skulle jag ha trott innebar ett pass i veckan per jobb åtminstone.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Klart du kan prova om du vill. Det kanske fungerar jättebra för er, eller så gör det inte det, och då är det bara att lägga om planerna.

Själv hade jag aldrig velat plugga eller jobba med en ny liten bebis i familjen. Jag är glad för varenda dag jag får vara hemma. Jag trivs bra med mitt jobb men om jag får välja skulle jag hellre vara hemma medan barnen är små (har en dotter som snart fyller 4 och en som snart är 2,5 som är hemma på heltid, Jag och maken delar på dagarna) Det innebär inte alls att livet avstannat och att jag inget orkar. Tvärtom! Livet har tagit en ny vändning, jag prioriterar annorlunda (och trivs med det!) och jag orkar minst lika mkt som innan jag fick barn. Framförallt får jag uppleva en massa saker som jag aldrig skulle fått uppleva utan mina barn.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Jo det förstår jag, men jag får fortfarande inte hop detta:

Jag känner folk som pluggat/jobbat för fullt samtidigt som de varit föräldralediga,

Hur går det till att man jobbar för fullt samtidigt som man är föräldraledig ?

NÅja min tröghjärna ska inte stjäla tråden.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Man är föräldraledig från sitt vanliga jobb, och har ett annat jobb man mestadels kan sköta hemifrån under tiden, som man sköter samtidigt som man tar hand om barnet. Typ ammar samtidigt som man sitter vid datorn, och har vaggan bredvid datorn så att man kan vagga och skriva samtidigt. Plus att man jobbar så fort barnet sover.
 
Senast ändrad:
Sv: Plugga + mammaledig

Om den andra föräldern är föräldraledig och du antingen väljer att inte amma eller din partner kan komma så att du ammar barnet mellan föreläsningarna funkar det ju. Att däremot plugga heltid ( t ex halvfart på distans är ju en annan femma) och vara den som har det praktiska ansvaret för barnet tror jag är enormt tufft, och frågan är om det verkligen är värt det, vare sig för dig eller barnet.

Hur man delar föräldraledigheen är ju olika så klart. Vi delade ganska jämnt med första barnet och nu med tvåan skulle från början min sambo varit hemma ganska mycket mer. Dock har min jobbsituation ändrats, så i slutändan kommer det att ha blivit ungefär 50/50 med henne oxå, något jag är glad för, eftersom jag faktiskt för min egen skull (barnet är lika glatt med vilken förälder hon är är, och jag ammar delvis fortfarande trots att jag började jobba 60 proc när hon var knappt ett halvår) kände att jag hade varit helt föräldraledig med henne för lite tid.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Aha, jaha, jojo, men är det verkligen vanligt ? Det måste ju till ett rätt speciellt extrajobb för att det ska funka.
Jag jobbar visserligen hemifrån alltid i mitt ordinarie jobb men jag skulle inte kunnat sköta en bebis samtidigt...
 
Sv: Plugga + mammaledig

Nej, jag tror det är jätteovanligt, eftersom det torde vara extremt slitigt. Men det är möjligt. Jag skulle inte vilja göra det själv, tycker jag haft fullt upp ändå som föräldraledig, plus att det är skönt att någon gång i livet ta en paus från arbetslivet. Det behöver inte vara någon särskilt speciell sorts extrajobb, det kan vara att göra en utredning eller skriva en rapport t ex, nånting där man har en deadline men i övrigt kan planera själv hur man vill lägga upp jobbet.
 
Sv: Plugga + mammaledig

Hur gör man för att få skriva en utredning eller en rapport 'bara sådär' om det inte ingår i det normala jobbet ?

För att svara på TS ursprungsfråga så det är väl klart att det *går* att plugga och man behöver då inte sätta livet på paus bara för att man får barn, men det krävs ju att den andra föräldern tar bebin på heltid. Så amning kan bli knepigt om man pluggar hemifrån. Pluggar man på distans så är ju den biten lättare att få ihop.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 238
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 853
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 266
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Hur gamla känner ni er? Och hur gamla tror folk att ni är? Jag är dryga 40, och jag kände mig länge mycket äldre än jag egentligen var...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
6 460
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp