Plugga på distans? Jobbfunderingar.

Monkie

Trådstartare
Har funderat mycket på att studera på distans och så småningom söka mig vidare i arbetslivet. Jobbar heltid med vårdadministration nu. Skulle kunna tänka mig att byta arbetsplats framöver men lite oklart vad jag vill göra. Administration i all ära, men jag är osäker på om jag verkligen vill sitta framför en dator i resten av mitt liv. Har jobbat som vårdbiträde, assistent mm innan och trivdes men känner att det är rätt skönt att kunna stänga dörren om sig nu, plus att jag har tröttnat på att jobba helger och kvällar. Det är dock inte hugget i sten.

Funderar också på ifall det är bättre att stå ut några år till och börja plugga "på riktigt" framöver (behöver amortera några år till innan det är möjligt). Går också igenom en IVF nu.. I så fall kommer jag kanske vara 45 när/om jag börjar plugga...

I perioder finns det också möjligheter att jobba mindre på min arbetsplats men det är ganska ojämnt och oförutsägbart. Har tagit på mig andra uppgifter då och då men tröttnat lite eftersom det aldrig syns i samma månads lönekuvert. Om jag hjälper en annan mottagning 20% en månad skulle jag vilja ha lön för det fast att det sker på min arbetstid. Jag har ju jobbat extra effektivt för att kunna hinna.

1. Vad kan det finnas för möjligheter till ett helt annat yrke genom att plugga på distans?
2. Är det rimligt att tänka 25% studier ovanpå heltidsjobb?
3. Hade gärna jobbat hemifrån men behöver en bra lön, är det ens möjligt?
 
Jag studerar ekonomprogrammet på distans på 50%, jobbar 100% och har häst. Tycker det funkar bra för mig ändå, jag har möjlighet att plugga på min lunch (jobbar 8-17 och har lunch 12-13) så det gör att jag får ungefär en timme plugg om dagen på "arbetstid". Så får jag lägga några timmar på kvällar och helger förstås. Men jag ser det som en "investering", så jag kämpar på så gott jag kan. Denna kurs jag läser nu har krävt ungefär 15-20 h i veckan.

1: Beror på vad du vill studera till, det finns en hel del kurser/program på distans 😃
2: Ja jag tycker det, men det beror ju på hur livet ser ut för övrigt och hur mycket man känner att man orkar med.
 
Har läst både kandidat och master på distans utöver jobb, familj och häst (men tagit tjänstledigt när det behövts fältstudier/forskning alternativt vävt in dessa i jobbet) det har funkat för mig men kräver planering och att man är bra på ämnet man läser och har läshuvud inom det. 25 procent på grundnivå skulle jag därför inte se som problem, men då utgår jag från mig och de ämnen jag är intresserad av.
 
Har läst både kandidat och master på distans utöver jobb, familj och häst (men tagit tjänstledigt när det behövts fältstudier/forskning alternativt vävt in dessa i jobbet) det har funkat för mig men kräver planering och att man är bra på ämnet man läser och har läshuvud inom det. 25 procent på grundnivå skulle jag därför inte se som problem, men då utgår jag från mig och de ämnen jag är intresserad av.
Oj, det låter lite jobbigt faktiskt. Jag är ringrostig på plugg, har inte studerat mer än till vårdadministratör så erfarenheten finns inte alls. Jag är ganska effektiv så länge jag är intresserad och motiverad. Jag kommer inte ha möjlighet att plugga på jobbet utan det kommer få ske på fritiden. Jag har nog ingen möjlighet att uppgradera mig på nuvarande jobb, möjligen genom att gå någon kurs.
 
Oj, det låter lite jobbigt faktiskt. Jag är ringrostig på plugg, har inte studerat mer än till vårdadministratör så erfarenheten finns inte alls. Jag är ganska effektiv så länge jag är intresserad och motiverad. Jag kommer inte ha möjlighet att plugga på jobbet utan det kommer få ske på fritiden. Jag har nog ingen möjlighet att uppgradera mig på nuvarande jobb, möjligen genom att gå någon kurs.
Nä, studievana är ju förstås en fördel om man pluggar heltid på distans. I mitt fall har jag ju dock hela tiden haft jobb där jag måste hålla mig a jour med forskning och teorier så väl som att omsätta det i praktiken (jobbar med migration och flyktingar och inriktning mot internationell lag och mänskliga rättigheter) vilket underlättar något otroligt, innan jobbade jag med integration vilket innebar samma sak. Jag har inte heller pluggat på jobbet utan på distans, men däremot varit tjänstledig vissa perioder, det har man rätt att vara för studier. 25 procent är tio timmar i veckan, för ett C räcker troligen mindre än så i praktiken, jag tror du fixar det galant.
 
25 är ju verkligen inte omöjligt som vårdadministratör, och det finns arbetsplatser som erbjuder distansarbete. Jag tjänar mer än 25 som vårdadministratör och får jobba hemifrån ibland om jag vill.
Jag tjänar också mer, men behöver/vill ha minst 25 om jag ska jobba hemifrån. Jag är osäker på om jag vill sitta och skriva journaler åtta timmar hemma, vilket jag har sett att man kan göra. Har du andra uppgifter hemifrån? Jag skulle kunna göra mycket hemifrån men har telefon och reception samt behandlare som vill ha min service.
 
Nä, studievana är ju förstås en fördel om man pluggar heltid på distans. I mitt fall har jag ju dock hela tiden haft jobb där jag måste hålla mig a jour med forskning och teorier så väl som att omsätta det i praktiken (jobbar med migration och flyktingar och inriktning mot internationell lag och mänskliga rättigheter) vilket underlättar något otroligt, innan jobbade jag med integration vilket innebar samma sak. Jag har inte heller pluggat på jobbet utan på distans, men däremot varit tjänstledig vissa perioder, det har man rätt att vara för studier. 25 procent är tio timmar i veckan, för ett C räcker troligen mindre än så i praktiken, jag tror du fixar det galant.
Jag har för mig att jag läst att man bara kan få vara tjänstledig om plugget har att göra med ens nuvarande tjänst!
Måste man närvara på dagtid på dagtid då och då fast man läser på distans?
 
Jag har för mig att jag läst att man bara kan få vara tjänstledig om plugget har att göra med ens nuvarande tjänst!
Måste man närvara på dagtid på dagtid då och då fast man läser på distans?

Distans är väldigt olika. Vi har föreläsningar (inte obligatoriska) som går att följa i realtid på internet (en del spelar in) och rätt många på plats på högskolan om man vill. Sedan har vi 2-3 obligatoriska träffar på högskolan per kurs, 5 veckor har alla kurser utom en varit på de två första terminerna (men de går ofta att komplettera skriftligt).
 
Jag har för mig att jag läst att man bara kan få vara tjänstledig om plugget har att göra med ens nuvarande tjänst!
Måste man närvara på dagtid på dagtid då och då fast man läser på distans?
Nä, oavsett plugg är jag precis som @vallhund skriver rätt säker på. Det beror väl på vad du läser för kurs och skola om du har närträffar, heldistans eller seminarier via webben, brukar vara lite olika. Högskolan Dalarna har ofta sina distanskurser som heldistans men obligatoriska seminarier (typ fem stycken där man inte får missa mer än ett eller max två), det har då varit statsvetenskap och samhällsstudier, Mittuniversitetet har haft heldistans de kurser jag läst i genus och sociologi, Stockholm universitet har haft distans med närträffar och de juridik kurser jag läst har varit heldistans vid två universitet. Så det är jätteolika. Mastern är egentligen inte distans men de räknar med att man är så studievan att man läser in kurserna ändå, och så är det ju en del forskning och fältstudier på den, som i alla fall jag då tagit tjänstledigt för.
 
Jag tjänar också mer, men behöver/vill ha minst 25 om jag ska jobba hemifrån. Jag är osäker på om jag vill sitta och skriva journaler åtta timmar hemma, vilket jag har sett att man kan göra. Har du andra uppgifter hemifrån? Jag skulle kunna göra mycket hemifrån men har telefon och reception samt behandlare som vill ha min service.
- boka patienter
- kolla labbeställningar utan beställare
- kolla upp bevakningar som ska göras om från ”under utredning” till diagnosbesök
 
Låter ju jättebra! Kan du skriva också?

Får du jobba hemifrån när du vill?
Vi får inte skriva hemifrån egentligen, men jag vet att det har förekommit. Det ska dock upp på diskussion snart igen, men får se om det är lönt att dra igång det med tanke på att vi ska införa taligenkänning.

Ja, måste dock få OK från chefen först. Inga konstigheter dock.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 203
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 505
Senast: Fiorano
·
Skola & Jobb Börjar bli sugen på att göra något annat i livet. Bakgrund: jobbat som uska i snart 9 år, älskar mitt jobb och min arbetsplats. Men har...
2
Svar
32
· Visningar
2 305
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • FÅRtråden
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp