Plugga på distans

Piek

Trådstartare
Någon här som har gjort det och vill berätta lite om det? :)

Jag planerar att hoppa på lärarutbildningen i Härnösand i höst på distans. Min plan är då att fortsätta jobba ca 50% under studierna. Jag har ett väldigt lugnt jobb med mycket dödtid så att plugga på jobbet emellanåt är inte någon omöjlighet och även chefen är öppen för det.
Anledningen till att jag vill läsa på distans är att jag inte vet vart i landet jag vill bo. Trivs bra där jag bor nu men känner mig inte låst här, att flytta tillbaka till hemstaden känns inte lockande och inte heller att flytta till en helt ny stad och börja om på nytt. Studentlivet med fest och allt vad det innebär lockar inte, jag har gjort fyra vintersäsonger i fjällen så det livet är jag ganska så klar med.

Men lite frågor:
- Hur svårt är det att plugga på distans? Har ni fått det stödet ni behövt ifrån skolan?
- Hur mycket tid har ni fått lägga på studierna? (Kommer läsa heltid så antar att man får satsa på 8h/dag men hur ser verkligheten ut?)
- Hur har era studier vart upplagda? (Webbföreläsningar eller mest uppgifter som ska göras och ta reda på själv?)
- Vad tror ni krävs för att man ska lyckas ta sig igenom en hel utbildning på distans?

Har säkert tusen frågor till men det här är vad jag kommer på nu. Berätta gärna allt ni kan komma på som är värt att tänka på!

Nu har jag visserligen pluggat på campus, heltid, innan jag började läsa på distans, och det har kanske varit till min fördel eftersom jag dels inte "varit ifrån" skolan emellan (mer än sommarjobb över somrarna) och dels varit van att bolla runt ganska mycket plugg på hemmaplan med schemalagda föreläsningar/seminarium/examinationer i skolan x gånger i veckan samt då två hästar i kollektivstall (har bara en häst numera, som står i ett stall dit jag bara behöver ta mig en gång/dag jämfört med två-tre gånger i kollektivstallet). Men, ja, jag kan ju alltid svara på dina frågor. ;)

- Hur svårt är det att plugga på distans? Har ni fått det stödet ni behövt ifrån skolan?

Nej, jag tycker inte det, men jag vet ju inte om det är för att jag har haft en ganska hög arbetsmoral redan sen typ mellanstadiet, aldrig riktigt varit ifrån skolan och varit van vid ett högre tempo på högskola innan. Dessutom var väl de lärare jag hade på mitt campusprogram, särskilt i slutet, inte speciellt samarbetsvilliga och hjälpsamma, så det har inte direkt varit någon större skillnad. Men det är säkert annorlunda om man aldrig pluggat på eftergymnasial nivå förut.

- Hur mycket tid har ni fått lägga på studierna? (Kommer läsa heltid så antar att man får satsa på 8h/dag men hur ser verkligheten ut?)
Jag har läst två distanskurser, båda på halvfart, men från olika lärosäten. Den första var direkt efter kandidatexamen, och den var as-slapp. La kanske två timmar/dag på den, och klarade mig utan problem. Den andra, den jag läser nu, har varit vidrig. På riktigt. Jag ska väl tillägga att jag aldrig har lagt åtta timmar på en helfart, enda gången var väl om man läste en timme efter en heldag i skolan, här kan jag utan problem lägga sex-sju timmar/dag åt skolan, och det är en halvfart. Det har varit massa krångel med grupparbete (vilket har varit det största problemet då jag hamnade i en grupp som var väldigt begränsad i när de kunde jobba). På den första kursen hade jag utan tvekan hunnit jobba minst halvtid, här har det inte ens funnits på kartan.

- Hur har era studier vart upplagda? (Webbföreläsningar eller mest uppgifter som ska göras och ta reda på själv?)
Antingen föreläsning genom word-dokument eller webbföreläsningar som lagts ut en gång i veckan, massor av läsning. På första kursen var all examination individuella, skriftliga uppgifter, på den här har det hittills varit tentor (individuella) och skriftliga uppgifter (i grupp).

- Vad tror ni krävs för att man ska lyckas ta sig igenom en hel utbildning på distans?
Disciplin, disciplin, disciplin. Det går inte att skjuta upp saker till morgondagen, för då hamnar man katastrofmycket efter. Men om man gör en plan och håller sig till den, så går det.

@Kiwifrukt Tack! Det är just det där med självdiciplinen jag är lite orolig över :D Men när det är något jag vet att jag vill och måste så borde det gå hoppas jag.
Om det visar sig att det inte funkar med distans finns det då möjlighet att fortsätta plugga på campus någon annanstans? Utbildningen finns visserligen på campus i Härnösand också men det är inte direkt något ställe jag skulle vilja flytta till...

@Kiwifrukt Tack! Det är just det där med självdiciplinen jag är lite orolig över :D Men när det är något jag vet att jag vill och måste så borde det gå hoppas jag.
Om det visar sig att det inte funkar med distans finns det då möjlighet att fortsätta plugga på campus någon annanstans? Utbildningen finns visserligen på campus i Härnösand också men det är inte direkt något ställe jag skulle vilja flytta till...

Jag läser ju bara kurser just nu, för att slippa gå arbetslös officiellt medan jag söker jobb, så det vet jag faktiskt inte hur det funkar. Men jag vet att det fanns program på min skola som fanns både som campus och distans, och där kunde man nog byta lite om man kände att det ena alternativet inte funkade. Men om inte den aktuella staden är något du vill bo i, så blir det förstås knivigare.

Finns det en liknande utbildning någon annanstans? Det var en tjej på mitt campusprogram som gick första året med oss, men sen flyttade hon och hon kunde gå färdigt sin utbildning på ett annat lärosäte, även om programmen inte var identiska.

Någon här som har gjort det och vill berätta lite om det? :)
Men lite frågor:
Hoppar in från senior..

Jag har läst in en hel ekonomexamen, en halv systemvetarexamen samt några strökurser på distans. Jag tycker det funkat väldigt bra m distansstudierna. Jag började läsa första kursen på distans 2006 och den tekniska utvecklingen har gått framåt enormt sedan dess och flera av läroplattformarna är riktigt bra. Däremot är väl kvalitet på vissa av lärarna/kurserna och hur de använder verktygen väldigt skiftande. Vissa lärare verkar vara totalt ointresserade och då får man mer eller mindre klara sig själv till det är dags för tenta (m bara läsanvisningar å kanske ngn inlämningsuppgift), medan andra är otroligt närvarande både med inspelade föreläsningar, tillgänglighet, grupparbeten etc. Grupparbeten har blivit mer vanligt än tidigare och ibland har man "tur" och hittar andra på samma kurs som bor hyfsat nära och då kan man träffas IRL ibland också och även tentaplugga ihop.

Jag har hela tiden arbetat heltid och pluggat vid sidan av. I genomsnitt har jag pluggat kanske 75% men vissa perioder jag har legat på 150% studier vid sidan av mitt heltidsjobb och andra perioder har jag läst 50% . Jag har kanske lagt en 12-20h i veckan beroende på studietakt, och vilken typ av kurs det varit. Vissa av kurserna har jag haft väldigt lätt för och andra har varit otroligt jobbiga att ta sig igenom.

Det som krävs är disciplin och motivation. Ibland är det det enda som håller en i gång när det är ett ämne som är särskilt svårt.

Jag vill understryka vikten av att kolla vad distans innebär för just den utbildningen du vill läsa. Det är ofta som distansutbildningar inte är helt på distans. Jag har läst flera där det är obligatoriska närträffar, obligatoriska adobe connect-möten(det är ju förvisso på distans, men ändå något som kan vara svårt att kombinera med jobb) och nu senast så har jag läst en kurs där det varit en salstentamen. Gällande den sistnämnda så vet jag flera studenter som missat att det ingick, universitet hade inte alls varit tydlig med det i kursbeskrivningen.

Behövde inte direkt något stöd då jag inte tyckte att det var speciellt svårt.

jag läste halvfart och spenderade nog inte mer än 15 timmar i veckan beroende på hur mycket vi skulle läsa men som sagt så var det ett ämne som jag har lätt för och förstår.

vi hade web föreläsningar av sämsta kvalitet, ena läraren pratade ruskigt otydligt samtidigt som hon envisades med att ha fläkten på och det lät som att hon satt i en cola burk när hon gjorde inspelningarna. vi fick egna uppgifter, pp och tenta uppgifter

förmåga att fokusera och prioritera studierna även fast man inte sitter i skolbänken. och att kunna vara ledig från jobbet för att göra tentorna.

Jag läser sedan HT-14 en 3-årig universitetsutbildning på distans med träffar ca 2 dagar varannan månad.

Svårighetsgraden beror på vad det är för ämne, hur bra kursupplägget är och vem/vilka det är som håller i den. Nyckeln till framgång är att föreläsningarna och inlämningarna går hand i hand och att de som håller i kursen är tydliga med vad de kräver av oss studenter, det ska inte finnas en chans att missuppfatta. Vi får väldigt lite stöd av ledningen, är det någonting vi inte förstår får vi studenter vända oss till varandra i vår facebook-grupp och höra om någon annan har förstått vad vi ska göra eller var vi ska leta efter information. Jag vill tro att distansutbildningar inte är såhär generellt utan att just min utbildning är sjukt ostrukturerad. Bryt ihop och kom igen är mitt mantra...

Jag brukar sitta mellan 9-16.30 om dagarna, där jag går hundpromenad en timme vid 11 och sedan lunchar innan jag fortsätter. Brukar hinna med det jag ska och behöver sällan sitta något på kvällar eller helger. Har många kurskamrater som jobbar samtidigt, oftast 50 %, de som jobbar 100 % tycker det blir för jobbigt.

Väldigt varierande! En del kurser har föreläsning 1 gång/v, andra någon enstaka gång/kurs. Vid liveföreläsningar kan vi chatta med föreläsaren samtidigt och allt spelas in för de som är upptagna på annat håll just då. I övrigt quiz, inlämningsuppgifter, laborationer, grupparbeten, diskussionsforum.

Självdisciplin och struktur! Jag skriver upp alla föreläsningar och inlämningar på post-itlappar så jag får bra översikt och kan bocka av efterhand. För mig fungerar fria helger som bra morot att jobba på i veckorna :)
Jag trivs med distansstudier och kan göra en del uppgifter/samåka till träffar med en tjej som bor några mil bort. Det är skönt att ha någon att diskutera med eftersom det lätt blir ensamt när alla sitter framför varsin dataskärm.

Jag läser just nu en fristående kurs i pedagogik på distans, 30hp. Jag bor i Malmö men kursen anordnas via Umeå Universitet.

Jag upperlever inte att det är svårare än att plugga vanligt på campus. Snarare enklare då man kan välja själv när man ska lyssna på föreläsningarna och när man vill öppna böckerna.

Jag lägger absolut inte 8 timmar per dag på mina studier, absolut inte. Nu läser jag en kurs på grundnivå (100%), och jag kan med handen på hjärtat säga att jag inte lägger mer än 1-2 timmar per dag på att plugga, vissa dagar öppnar jag inte böckerna alls. Just nu sitter jag med en lång hemtenta som ska lämnas in på måndag och jag skriver kanske på den max 2 timmar om dagen, men då har jag också börjat i god tid så att jag helt enkelt inte behöver panikskriva utan kan ta det lugnt. Men sen beror det också på ämnet. För mig är pedagogik ett lätt ämne, men läser man andra ämnen som är svårare så får man ju plugga därefter.

Denna kursen innebär mycket egen läsning i böckerna med enstaka webbaserade föreläsningar som är förinspelade och därmed kan ses när man vill. Vi har ett forum på kursportalen där det hålls examinerande seminarier, och då är uppgiften att man ska skriva x antal inlägg på detta forumet och diskutera förutbestämda frågor med de andra deltagarna. Dessa diskussionsseminarier brukar pågå under 4-5 dagar och då kan man gå in och kolla då och då vad de andra har skrivit, svara när man vill osv. Vi har vissa på kursen som bor på andra sidan jorden, Thailand t.ex, och eftersom att dem har natt när vi har dag så är det annars svårt att få till det. Varje delkurs avslutas sedan med en hemtenta som lämnas in elektroniskt på kursplatformen. Vi har även haft en fältstudie där vi hade i uppgift att gå ut i en valfri pedagogisk verksamhet där vi bor och studera verksamheten. Så bara för att det är på distans så innebär det inte att man nödvändigtvis sitter inne på rummet hela tiden.

Självdisciplin och noggranhet. Eftersom det inte är några fysiska träffar så vill det till att man regelbundet går in på sin kursportal och kollar om det finns ny information inlagd. Man kan inte sitta och förvänta sig att man ska bli matad med information utan man måste själv ha koll och aktivt dubbelkolla så man inte missar något. Sen gäller det också att man faktiskt pluggar. När man bara sitter hemma är det lätt att man försoffar sig och bli lat, och så kommer man sig inte för att plugga för det finns annat som lockar mer när man väl satt sig vid datorn. Jag har som tumregel att om jag ska plugga den dagen, skriva något eller vad det nu kan vara, så är det det första jag gör när jag sätter mig vid datorn. Jag börjar inte surfa runt på Buke eller spela eller göra något annat förrän jag har läst/skrivit det jag skulle skriva den dagen. Jag vet av erfarenhet att om jag börjar med något annat så blir pluggandet aldrig av.

Jag läser sista året på magisterprogrammet miljöriskanalys, distans från Kalmar. Gått på halvfart över två år.

Beror helt på skolan. Har läst kurser som varit underbara och ett par som varit totalt värdelösa.
Nuvarande utbildning har jag inte ett gott ord om.

Jag har alltid haft väldigt lätt för mig, så det har räckt med halvdagar för mig oavsett om jag läst 50 % eller 100 %.
Det var lite tufft att läsa på heltid och jobba, då kuggade jag en kurs.
Jag är hård med att hålla tider. Jag går upp halv sju, börjar plugga vid sju och sitter till 12. Tar en kort rast varje timme, lämnar rummet och går runt lite. Ibland tar jag en längre rast vid elva, tar en promenad och sätter mig och pluggar till 13. Det funkar för mig. Då har jag hela eftermiddagen till annat.
Nu börjar jag jobba, har ingen aning om hur mycket eller hur länge, men det innebär att jag måste strukturera om lite och plugga på andra tider. DET är svårt för ett vanedjur som jag :nailbiting:

Inga föreläsningar alls i Kalmar. Hade ett slags seminarium i en kurs, via Connect. Det är nog det enda obligatoriska momentet.
Annars har vi fått en läsanvisning, en uppgift och ett slutdatum. Ibland har det funkat, ibland inte.

Intresse! Är man intresserad, och har engagerade lärare, är allt mycket mycket enklare.
Disciplin, men det gäller ju alla studier. Visst krävs det lite extra när man inte har en skola att gå till. Och internet lockar ständigt. Det är så mycket enklare att slösurfa och läsa Buke-trådar än att plugga..
När jag kom in i för dåliga vanor såg jag till att ladda hem allt jag behövde för plugget och sen stängde jag av internetet på datorn. Det funkade förvånansvärt bra!

Tusen tack allihopa för era svar! Det låter ju inte alls så farligt, får helt enkelt hoppas på bra och engagerade lärare och ett bra upplägg!

Jag läser lärarutbildningen via distans. Bor i Skåne och läser mot Falun. Det som kan vara svårt med att läsa till lärare och jobba är VFUerna. Du kommer ha 20 v praktik under utbildningen fördelat på 3-5 tillfällen beroende på utbildningen och förväntas då att vara på skolan 100% + att du antagligen kommer få plugga under kvällarna. Under VFU-perioderna pluggar jag ber än 100% och får trixa lite med jobbet - jobbar ungefär 20% kvällar och helger. Kolla även upp var du kommer ha VFU. Tror att de flesta distansutbildningarna har sina VFUer i hemlänet på utvalda skolor. När jag började på Dalarna så fick vi välja VFU-skola fritt över hela landet men nu har de ändrat så alla måste ha VFU i Dalarna (vilket är helt sjukt, ja.) Så under den perioden måste du alltså bo vid den skolan. Kolla upp det!

Jag tycker det är tufft att läsa på distans och funderar på att flytta upp till Falun igen. Även fast campusutbildningen är exakt densamma som distansutbildningen så kan man gå på föreläsningarna IRL och ha seminarier IRL. Idag så streamar vi de flesta föreläsningarna live och har seminarier och studiegrupper över ett program som liknar Skype. Det funkar ganska bra även om det var lite awkward i början.
Det jobbiga för mig är självdisciplinen. Och den var precis lika dålig när jag läste på campus. Vi har väldigt mycket inlämningsuppgifter och jag skriver dem alltid i sista stund.

Ang arbetsbelastningen så är det väldigt olika i olika kurser. VFU-perioderna är tuffa tidsmässigt men inte så svåra innehållsmässigt, inte rent teoretiskt iaf. Just nu läser jag engelska och pluggar ungefär en dag i veckan.. Så det kan vara vääldigt olika! Men förutom när jag haft VFU så har jag aldrig pluggat 40h/v. Kan vara för att jag har lätt för mig, har jobbat inom skolan och är uppväxt i en lärarfamilj, men kan också vara för att det inte krävs 40h/v oavsett.

Stöd från skolan? Vad är det? :angel: Våra lärare är hyfsade på att svara på mail.. men annars har jag ingen kontakt med mina lärare förutom under seminarierna.

Instämmer med @sthu's sista punkt. Med vikt på intresse. Om du vill bli lärare och är intresserad av skolvärlden så kommer det gå vägen. Jag har tagit mig igenom snart 30hp fruktansvärt dålig engelskakurs för att jag är intresserad av ämnet i sig och för att jag vet att jag behöver min examen. Och vet att jag kommer bli en helt jävla grym lärare!

För övrigt, KUL att du funderar på att bli lärare! Vi behövs och vi kommer förändra världen! ;)

@GardenAngel åh finns det på distans i Falun också? Jag är från Borlänge så det är ju faktiskt också ett alternativ TACK! Trodde bara de hade icke distans där.
Har ni perioder när ni måste vara på campus också? I Härnösand är det ca fem träffar/termin så hade ju vart enklare att flytta hem till mamma ett par dagar än att leta boende på ny ort!
Vilka åldrar läser du mot? :)

Japp, visst gör det! Vi har campusdagar, ja. Tror vi har haft tre stycken under de fyra terminerna jag gått. Först själva kursstarten som var obligatorisk, sen en i Matte/svenska, tror den låg första terminen också. Och sen hade vi en träff i engelska termin tre. Tror vi har en i höst också, så ty varannan termin för oss. Jag läser 4-6 med inriktning SO.

Dock är det ju VFUn på Dalarnas som strular till det, kan jag tänka mig. Då blir du placerad på en partnerskola i Dalarna. Tror de finns i Falun, Insjön, Mora, Hedemora och Malung eller något liknande. Då är det 4v-perioder som ska göras på plats. Vet dock inte hur det ser ut med det där just nu, men det var snack om det förra året. Vi som redan läste utbildningen blev dock inte påverkade så jag har VFU här i Skåne.

Jag blev för övrigt tvångsförflyttad till distans. Läste på campus från början men det var så många som hoppade av att vi bara blev två kvar. Då var vi tvungna att börja på distans. Så distans är jättestort på Dalarnas. De flesta programmen går över distans där.
Nu är vi ungefär 2o studenter i min klass som läser över distans. Men vet att gruppen som läser F-3 är mycket större.

Vad vill du läsa?

@GardenAngel gissar på att familjen hade blivit glad om jag kom hem i fyra veckors perioder emellanåt :p

Högstadiet är jag mest sugen på! I Härnösand lär man som jag förstått det läsa åk 4-6 först och därefter lägga till ett extra år för 7-9 om jag förstått det rätt (ska ringa deras studievägledare på måndag och kolla hur det ligger till) vet du hur det ser ut i Falun?
Har egentligen intet emot åk 4-6 heller det är en spännande ålder!

Här är en som pluggar på distans! Jag planerar att bli ämneslärare för gymnasieskola och vuxenutbildning, i svenska som andraspråk.

Jag jobbar samtidigt som jag pluggar. Den här månaden har jag jobbat 50% och vi har haft diverse mitterminstentor och annat mysigt i skolan. Det har blivit lite tight med tid, men det funkar ändå.
Tycker jag har gott om tid att göra annat än att plugga, spenderar inte många timmar om dagen med att läsa, sneglar i böckerna emellanåt och pluggar på massor närmare tentorna.

Har tidigare jobbat sådär 220 timmar/månad så jag kanske är skadad i hur mycket man egentligen hinner med att göra på en "ledig dag" :D

Min kurs är upplagd så att jag har två föreläsningar på två timmar per vecka och sedan hemtentor/salstentor och muntliga redovisningar via dator. Vi har inga obligatoriska fysiska träffar.

@Piek Men oj, det låter jättekostigt att det skulle vara så.. Jag funderar på att läsa in matte för 7-9 och har fått veta att jag måste läsa två terminer matte extra för att bli behörig..

I Falun (och på alla andra lärosäten vad jag vet) så läser man antingen F-3 (11 ämnen), 4-6 (7 ämnen), 7-9 (två ämnen) eller gymnasium (två ämnen). Aldrig hört om att man skulle kunna få dubbel behöriget, det är ju gamla utbildningen när man läste antingen F-6 eller 4-9. Hör av dig när du fått svar från SYVn! :)

Jag läser ett kurspaket på 60hp i webdesign.

Det är inte svårt men det kräver självdisciplin. "Stöd" är en relativ fråga. Visst finns det handledningar, men jag har mest sökt stöd på annat håll (inte varit allt för imponerad av lärarnas kunskaper i de kurser som jag läser).

Beror på kursen. Jag har haft någon kurs där jag satt 6-7 timmar om dagen, men vanligtvis pluggar jag väl aktivt kanske 3 timmar. På campus lägger jag också någonstans kring 3 timmar dagligen (beroende på föreläsningar etcetera), men min campusutbildning är också inom ett ämne som jag har väldigt mycket lättare för så där behöver jag inte anstränga mig lika mycket.

Videoföreläsningar och sedan uppgifter. En och annan hemtenta. Maken distansar också och han har haft några föreläsningar på plats (tror det är 4 heldagar per termin).

Självdisciplin och vilja.

@GardenAngel Nu så har jag fått lite mer klarhet i det hela.
Lärarutbildningen för åk 7-9 håller på att göras om. Alltså går den inte att söka till hösten.
Det jag kan göra är att antingen hoppa på Ämneslärarutbildningen för gymnasiet och sedan hoppa över till åk 7-9 när den är igång igen, troligtvis i vår. Eller så läser jag hela utbildningen för åk 4-6 och sedan läser till ämnesbehörighet för åk 7-9.

Så nu blev det lite svårt... Jag har ju velat mellan åk 4-6 eller 7-9, gymnasiet är jag inte alls intresserad av just nu. Hon sa också att om jag skulle läsa för åk 7-9 så har jag behörighet för att jobba i åk 4-6 men bara för två ämnen. De ämnen som man kunde läsa på gymnasienivå var inte heller de ämnen som jag egentligen är intresserad av. Det var lättare att läsa till behörighet uppåt i åldrarna än neråt.

Fördelen med att hoppa på ämneslärarutbildningen för gymnasiet är ju den att jag är klar för högstadiet när jag är klar.

Antagningspoängen är något högre i Falun än i Härnösand och mitt snitt är tyvärr inte det högsta, jag ligger strax över antagningen för de senaste åren.
Jag får söka båda helt enkelt och hoppas på att komma in i Falun :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 233
R
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
1 244
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 576
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 774

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka