Bukefalos 28 år!

Plus och minuslistor

Kirre

Trådstartare
Ni som jobbar med listor vid beslutstaganden, hur gör ni? Varje gång jag eventuellt försökt landar jag alltid i att saker som inte går att värdera behöver läggas in i beslutet. Tänker jag att allt bara är värt ett plus eller ett minus, för att försöka förenkla, så känner jag bara NÄ, det går inte för den här grejen är ju så mycket mer värt. Ibland blir det ju självklart uppenbart när man börjar väga saker och känslan infinner sig direkt men om det inte händer, hur gör man då med en sån lista?

Ja, jag står inför ett enormt beslut och jag byter beslut ungefär 10ggr på en timme, dygnet runt. Har den innersta magkänslan alltid rätt eller bygger den delvis på en trygghet och rädsla för nytt?
 
Ni som jobbar med listor vid beslutstaganden, hur gör ni? Varje gång jag eventuellt försökt landar jag alltid i att saker som inte går att värdera behöver läggas in i beslutet. Tänker jag att allt bara är värt ett plus eller ett minus, för att försöka förenkla, så känner jag bara NÄ, det går inte för den här grejen är ju så mycket mer värt. Ibland blir det ju självklart uppenbart när man börjar väga saker och känslan infinner sig direkt men om det inte händer, hur gör man då med en sån lista?

Ja, jag står inför ett enormt beslut och jag byter beslut ungefär 10ggr på en timme, dygnet runt. Har den innersta magkänslan alltid rätt eller bygger den delvis på en trygghet och rädsla för nytt?
Vet inte om jag riktigt förstår problemet, men om det finns någon punkt som är värd mer plus/minus så kan man ju notera det. För min del när jag gör såna listor så är det sällan att jag räknar att det här har fått 4 plus och 5 minus, alltså blir det ett nej. Det handlar mer om känslan när man listar och tänker igenom saker. Någonstans där känner jag oftast vad jag vill helst. Det innebär ju att att det kan ha 8 plus saker och en minus och det blir ett nej för att det som är på minuslistan är så viktigt för mig att jag inte kan välja bort det.

jag tror mycket på magkänslan och behöver ibland just ställa mig frågan om var osäkerheten kommer ifrån. Där kan plus och minuslistor hjälpa att se, jag skriver även in mjuka värden som ”jobbigt med nytt” på mina listor.
 
Vet inte om jag riktigt förstår problemet, men om det finns någon punkt som är värd mer plus/minus så kan man ju notera det. För min del när jag gör såna listor så är det sällan att jag räknar att det här har fått 4 plus och 5 minus, alltså blir det ett nej. Det handlar mer om känslan när man listar och tänker igenom saker. Någonstans där känner jag oftast vad jag vill helst. Det innebär ju att att det kan ha 8 plus saker och en minus och det blir ett nej för att det som är på minuslistan är så viktigt för mig att jag inte kan välja bort det.

jag tror mycket på magkänslan och behöver ibland just ställa mig frågan om var osäkerheten kommer ifrån. Där kan plus och minuslistor hjälpa att se, jag skriver även in mjuka värden som ”jobbigt med nytt” på mina listor.
Jag har som sagt aldrig behövt göra någon för besluten har varit så självklara. Därav att jag undrar hur folk gör och tänker. Hur du tänker är väl ungefär som jag formulerat saker i mitt huvud tidigare så det är inte obekant.
Jag ska försöka ge mig på en senare idag och att lägga in de mjuka, personliga i det var bra! :)
 
Jag gör ett ett excel ark
specar valen med för och nackdelar, kostnad, med en poäng införande -100 till +100, och poäng för inte införa det -100 till +100. sen gör ett beslut. och självklart en ROI beräkning.
 
Ni som jobbar med listor vid beslutstaganden, hur gör ni? Varje gång jag eventuellt försökt landar jag alltid i att saker som inte går att värdera behöver läggas in i beslutet. Tänker jag att allt bara är värt ett plus eller ett minus, för att försöka förenkla, så känner jag bara NÄ, det går inte för den här grejen är ju så mycket mer värt. Ibland blir det ju självklart uppenbart när man börjar väga saker och känslan infinner sig direkt men om det inte händer, hur gör man då med en sån lista?

Ja, jag står inför ett enormt beslut och jag byter beslut ungefär 10ggr på en timme, dygnet runt. Har den innersta magkänslan alltid rätt eller bygger den delvis på en trygghet och rädsla för nytt?
Jag tänker att om det är så svårt att ta ett beslut så behöver du fortsätta vända o vrida på det?

Tråkigt svar men jag har även funderat mycket på en flytt. Vänt för och emot, velat fram och tillbaka men sen en dag satt jag där bara o kände ”jag vill detta” Bar som att det sjönk in i hjärtat. Det tog över och rädslan försvann och blev tillförväntan.
 
Jag kan skriva listor ibland men det är nog mest för att strukturera mina tankar och bena ut vilka saker som känns viktigast och väger tyngst för mig. Oavsett hur många saker som hamnar på plus eller minus.
 
Skippa listorna, och försök visualisera dig själv om 20 år - vad hade du då rått dig själv att göra idag?
 
Jag gör ett ett excel ark
specar valen med för och nackdelar, kostnad, med en poäng införande -100 till +100, och poäng för inte införa det -100 till +100. sen gör ett beslut. och självklart en ROI beräkning.

Vad baserar du din ROI pa? Ar det enbart finansiella varden, eller oversatte du andra varden till pengar ocksa? (Allt fran "en timme av min tid ar vard X kr" till "min levnandsstandard kommer att oka, det vardesatter jag till X kr")
 
Vad baserar du din ROI pa? Ar det enbart finansiella varden, eller oversatte du andra varden till pengar ocksa? (Allt fran "en timme av min tid ar vard X kr" till "min levnandsstandard kommer att oka, det vardesatter jag till X kr")
Om jag tar ett beslut i jobbet så måste jag kunna avgöra om jag kan motivera en kostnad mot en annan om jag gör en besparing för kund eller leverantör. om en kabel 140 mm^2 eller 90 mm^2 funkar. är det den extra kostnaden för en grövre kabel motiverad för mindre förluster. eller om den gör att man kan expandera med förbrukare i gruppcentralen. det är mycket att ta hänsyn till som värmeutveckling, mekaniska egenskaper. etc
 
Är det stora beslut och man behöver väga in många saker kan det var till hjälp att lägga in en ”kommer att sakna” kolumn också. Det finns ju ganska mycket i livet som inte är så tydligt plus och minus men som spelar in. Det går också att använda skalor för att värdera de olika sakerna du skriver upp.
 
Om jag tar ett beslut i jobbet så måste jag kunna avgöra om jag kan motivera en kostnad mot en annan om jag gör en besparing för kund eller leverantör. om en kabel 140 mm^2 eller 90 mm^2 funkar. är det den extra kostnaden för en grövre kabel motiverad för mindre förluster. eller om den gör att man kan expandera med förbrukare i gruppcentralen. det är mycket att ta hänsyn till som värmeutveckling, mekaniska egenskaper. etc

Ja, jo, galler det jobb ar det nog hyfsat latt att kvantifiera. Tankte mig har att beslutet TS tvekar kring galler mer personliga affarer
 

Liknande trådar

Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 215
Senast: Angel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 889
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
1 774
Senast: Rie
·
  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 904
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp