Guldaskig

Trådstartare
När storasyster föddes tipsade en kompis till mig om att läsa på angående plusbarn (även kallat high need babies) då dottern kunde vara lite krävande. Vissa saker stämde in medan andra inte stämde alls så jag tänkte inte mer på det.

Tills nu. Lillasyster åtta månader prickar in i princip varenda punkt och jag håller på att tappa förståndet 🙈

Hur i hela fridens namn ska vi klara detta? Någon mer som känner igen sig? Första månaderna bar jag henne i sjal eller sele för det var det enda som funkade men min rygg pallar inte det längre. Just nu vill hon enbart gå runt runt medan vi håller henne i händerna, då är hon nöjd. Eller bli buren såklart. Just nu är hon extra missnöjd då hon näääästan kan krypa men inte riktigt knäckt koden än = jättearg bebis!

https://www.mabra.com/kravande-barn-12-tecken-pa-att-ditt-barn-ar-ett-plusbarn/
 
Japp min son är plusbarn. Hade hört en podd om plusbarn när jag var gravid men trodde naivt att jag absolut inte skulle få ett plusbarn då han var så lugn i magen :meh:.

Det finns en bra bok om plusbarn och även en facebook-grupp. Boken fokuserar en del på barnens positiva egenskaper, t.ex. attbde ofta blir väldigt empatiska och bra vänner som äldre. Min son är värre i perioder, just nu har han en bra period.

Jag har tränat som tusan på att han ska sova själv och det funkar hyfsat nu. Drar med honom överallt så han får stimulans och blir van vid folk.

Har anmält oss till babysim nu och bävar lite för hur det ska gå! Måste vara superkämpigt med syskon dessutom.
 
När storasyster föddes tipsade en kompis till mig om att läsa på angående plusbarn (även kallat high need babies) då dottern kunde vara lite krävande. Vissa saker stämde in medan andra inte stämde alls så jag tänkte inte mer på det.

Tills nu. Lillasyster åtta månader prickar in i princip varenda punkt och jag håller på att tappa förståndet 🙈

Hur i hela fridens namn ska vi klara detta? Någon mer som känner igen sig? Första månaderna bar jag henne i sjal eller sele för det var det enda som funkade men min rygg pallar inte det längre. Just nu vill hon enbart gå runt runt medan vi håller henne i händerna, då är hon nöjd. Eller bli buren såklart. Just nu är hon extra missnöjd då hon näääästan kan krypa men inte riktigt knäckt koden än = jättearg bebis!

https://www.mabra.com/kravande-barn-12-tecken-pa-att-ditt-barn-ar-ett-plusbarn/

Kan du bära henne på ryggen förresten? Är mycket lättare för ryggen och man kan dessutom plocka med saker. Jag har köpt en onbuhimo som är väldigt enkel att bära på ryggen med.
 
När storasyster föddes tipsade en kompis till mig om att läsa på angående plusbarn (även kallat high need babies) då dottern kunde vara lite krävande. Vissa saker stämde in medan andra inte stämde alls så jag tänkte inte mer på det.

Tills nu. Lillasyster åtta månader prickar in i princip varenda punkt och jag håller på att tappa förståndet 🙈

Hur i hela fridens namn ska vi klara detta? Någon mer som känner igen sig? Första månaderna bar jag henne i sjal eller sele för det var det enda som funkade men min rygg pallar inte det längre. Just nu vill hon enbart gå runt runt medan vi håller henne i händerna, då är hon nöjd. Eller bli buren såklart. Just nu är hon extra missnöjd då hon näääästan kan krypa men inte riktigt knäckt koden än = jättearg bebis!

https://www.mabra.com/kravande-barn-12-tecken-pa-att-ditt-barn-ar-ett-plusbarn/
För varje sätt som vårt high need-barn utvecklas till att självständigt utföra saker (greppa/sitta/krypa/gå/prata) sjönk behovet att bäras nära nära nära. Frustrationen och ilskan (Ja, hon var riktigt arg) sjönk undan med det.

Sömnen gick också sakta från katastrof (men ändå turligt nog i egen säng) till bättre och bättre för varje 'framsteg'. Först vid 2 år fick vi kontinuerligt hela nätter. Vilka ninjor vi har varit när det kommer till att röra sig i hushållet! Och vak på vak efter hon hade somnat, lätt 6-8 ggr första 1-2 h. Tog länge att söva och hade väldigt lite sömnbehov för en bebis.

Hon var längst ut på tidsskalan för allt gällande utvecklingssteg (otroligt frustrerad och förbannad bebis), tills hon började tala tydligt och tidigt. Då rasslade det till och hon blev 'tidig' istället i utvecklingen.

Hon var också väldigt försiktig. Vi slapp ju att hon ramlade och slog sig om vartannat, men oj vad vi har peppat! Och vi har tagit många små steg och berömt mod i överflöd. Brutit upp njuta läskiga saker i små bitar så hon fick lyckas mycket.

Nu vid 3 sover hon gärna 10 h + en dryg timme på dagen.
Hon är pratglad och härlig, lika kopiöst envis som mig vilket gör att hon inte ger upp utan försöker om och om igen tills hon lyckas. Hon är modig, och vågar säga till när något är läskigt eller hon vill ha hjälp. Sen släpper hon snabbt handen och fortsätter själv.
Hon lär sig lätt nya saker, tycker om att utmanas i vad hon kan och konstruerar mycket.
Bygger, bakar, pysslar och pusslar. Leker självständigt för sin ålder. Vi tycker hon är pigg och springig, men andra säger att hon är lugn och stillsam.

Hon släpper inte så lätt någon av barnen på förskolan knuffas eller säger något dumt, vid såna situationer pratar vi ofta mycket om det på kvällen och hon pratar mycket med pedagogerna om sånt när det händer.

Nu är hon helt enkelt bara en liten underbar, frustrerad, glad, trotsande, mysig och nyfiken treåring.

Men jag minns värken i hela kroppen, varje muskel som skrek av överansträngning av att vi bar heller och gick runt med henne och konstant höll henne. Sömnlöshet och hur trasig vi båda blev i huvudet.

Den här artikeln skickade min make mig, stor igenkänningsfaktor.
Enemies of the sleeping baby
 
Så glad över svar!

@Klura Gick med i Fb gruppen för ett tag sedan men tyckte inte det var något för mig. Kanske ska kolla upp om det finns någon bok. Bebis här var riktigt enkel att lägga när hon var mindre och kunde somna i babygym, babysitter eller bara rakt upp och ned var som helst. Men det gick uppenbarligen över 😅 Hoppas verkligen att det blir bättre när hon kan krypa och gå, det blev det i varje fall för storasyster. Hur gammal är er son? Bra idé att bära på ryggen, har dock sålt selen eftersom jag fick så ont och för att vi bytte till sittdelen på vagnen strax innan fyra månader, då blev hon nöjd med vagn istället.

@cute_beast Underbar länk. EXAKT sådär beter vi oss. Vänner säger till oss att vi inte borde smyga för barn ska lära sig att det låter i huset men de har inte träffat vår extreeeemt ljud och ljuskänsliga dotter kvällar och nätter.

Skönt att höra att det blev bättre. Det förstår jag också även om det inte riktigt känns så alltid. Sätter som sagt mitt hopp till att hon blir lite mer nöjd när hon kan krypa och gå.

Hon är också helt galet mammig. Helt naturligt eftersom det har blivit den uppdelningen i och med storasyster och diverse anledningar men hon vill verkligen vara hos mig. Finns ingen som älskar mig så mycket som hon 😁
 
Så glad över svar!

@Klura Gick med i Fb gruppen för ett tag sedan men tyckte inte det var något för mig. Kanske ska kolla upp om det finns någon bok. Bebis här var riktigt enkel att lägga när hon var mindre och kunde somna i babygym, babysitter eller bara rakt upp och ned var som helst. Men det gick uppenbarligen över 😅 Hoppas verkligen att det blir bättre när hon kan krypa och gå, det blev det i varje fall för storasyster. Hur gammal är er son? Bra idé att bära på ryggen, har dock sålt selen eftersom jag fick så ont och för att vi bytte till sittdelen på vagnen strax innan fyra månader, då blev hon nöjd med vagn istället.

@cute_beast Underbar länk. EXAKT sådär beter vi oss. Vänner säger till oss att vi inte borde smyga för barn ska lära sig att det låter i huset men de har inte träffat vår extreeeemt ljud och ljuskänsliga dotter kvällar och nätter.

Skönt att höra att det blev bättre. Det förstår jag också även om det inte riktigt känns så alltid. Sätter som sagt mitt hopp till att hon blir lite mer nöjd när hon kan krypa och gå.

Hon är också helt galet mammig. Helt naturligt eftersom det har blivit den uppdelningen i och med storasyster och diverse anledningar men hon vill verkligen vara hos mig. Finns ingen som älskar mig så mycket som hon 😁
Haha, ja jag minns de där tipsen man fick av välmenande kompisar. När de tror att barnen är svårväkta som något de själv lyckats med, inne bara att deras barn råkade vara så.
Speciellt med hur man lägger barnet och hur ofta de var vakna på natten:

En vän - "Jo, vi får knappt sova heller. Hon sover 5 h och sen måste frun kliva upp och lägga henne igen! :eek: Förstå! Jag får knappt någon sömn!

Vi- "..O_o:arghh::banghead::meh:...Okej du förstår inte."

Vi bar mycket på ryggen, när hon blev större uppgraderade vi till en Thule bärmes. Även om hon trivdes i vagnen fick vi ett annat lugn när vi gick på stan och andra ställen med mycket folk.
Nu har det växt bort, men hon var väldigt misstänksam mot människor utanför familjen. Ingen bebis som gick mot främlingar och sträcker upp händerna, direkt.
 
Oj, igenkännandet är högt på vår son som nu är fem år.
Han var fruktansvärt krävande som liten.
Skulle vara nära eller bäras jämt, bärselen var min bästa vän.. Han kunde vakna på nätterna och vara ARG. Inget dög då, man fick inte röra honom, inte trösta, men man fick absolut INTE gå därifrån heller.
Och svårsövd. Timmarna jag lade varje dag för att få honom att sova 😫

Jag var så slut.. Kommer ihåg hur jag en natt var så slutkörd av allt gråtande att jag bara ville hiva ut honom genom fönstret :(

Nu är han mest väldigt mycket, har ett jäkla humör OCH vrång.
Men även galet envis, omtänksam och glad 🥰
 
Oj, igenkännandet är högt på vår son som nu är fem år.
Han var fruktansvärt krävande som liten.
Skulle vara nära eller bäras jämt, bärselen var min bästa vän.. Han kunde vakna på nätterna och vara ARG. Inget dög då, man fick inte röra honom, inte trösta, men man fick absolut INTE gå därifrån heller.
Och svårsövd. Timmarna jag lade varje dag för att få honom att sova 😫

Jag var så slut.. Kommer ihåg hur jag en natt var så slutkörd av allt gråtande att jag bara ville hiva ut honom genom fönstret :(

Nu är han mest väldigt mycket, har ett jäkla humör OCH vrång.
Men även galet envis, omtänksam och glad 🥰

Det där att de inte vill att man rör dem är intressant. Jag brukar, av ren vana och instinkt, lägga en hand på magen på henne om hon vaknar till ibland på natten men hon puttar verkligen bort den och blir mer ledsen och arg.

Vill inte tänka på hur många timmar vi lagt på att söva båda barnen, det är helt galet. Sömnen är så otroligt svår och samtidigt så nödvändig eftersom det blir ännu värre humör annars 😄

Vi får se hur lillasyster blir när hon blir större. Storasyster som jag inte riktigt tycker var ett plusbarn ändå även om hon också var krävande är precis som du beskriver ditt barn. Bra egenskaper ändå 😍

Skönt att läsa att ni är fler som känner igen era barn o beskrivningen.
 
Så glad över svar!

@Klura Gick med i Fb gruppen för ett tag sedan men tyckte inte det var något för mig. Kanske ska kolla upp om det finns någon bok. Bebis här var riktigt enkel att lägga när hon var mindre och kunde somna i babygym, babysitter eller bara rakt upp och ned var som helst. Men det gick uppenbarligen över 😅 Hoppas verkligen att det blir bättre när hon kan krypa och gå, det blev det i varje fall för storasyster. Hur gammal är er son? Bra idé att bära på ryggen, har dock sålt selen eftersom jag fick så ont och för att vi bytte till sittdelen på vagnen strax innan fyra månader, då blev hon nöjd med vagn istället.

@cute_beast Underbar länk. EXAKT sådär beter vi oss. Vänner säger till oss att vi inte borde smyga för barn ska lära sig att det låter i huset men de har inte träffat vår extreeeemt ljud och ljuskänsliga dotter kvällar och nätter.

Skönt att höra att det blev bättre. Det förstår jag också även om det inte riktigt känns så alltid. Sätter som sagt mitt hopp till att hon blir lite mer nöjd när hon kan krypa och gå.

Hon är också helt galet mammig. Helt naturligt eftersom det har blivit den uppdelningen i och med storasyster och diverse anledningar men hon vill verkligen vara hos mig. Finns ingen som älskar mig så mycket som hon 😁

Ja den boken jag tänkte på heter något med plusbarn. Jag lyssnade på den på storytell.

Sonen är 7 månader. Kan inte krypa och blir tvärarg över det så hoppas det släpper när han kan krypa.
 
Ja den boken jag tänkte på heter något med plusbarn. Jag lyssnade på den på storytell.

Sonen är 7 månader. Kan inte krypa och blir tvärarg över det så hoppas det släpper när han kan krypa.

Då är de ju i princip lika gamla. Det är nåt jäkla utvecklingssprång som ställer till det extra mycket hos oss.

Ska försöka hitta boken om det inte blir bättre snart, hon är så jäkla nära när det gäller att krypa.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En 30-nånting år gammal person borde inte behöva begravas. En mamma borde inte behöva begrava sitt barn. En storasyster borde inte...
Svar
7
· Visningar
1 253
Senast: Jenka
·
Småbarn Just nu är timmarna mellan kl 11-13 ren överlevnad, känns det som ibland.. :o Har en 2åring som bara sover middag i vagnen, sängen har...
2
Svar
21
· Visningar
2 375
Senast: Sofie.S
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
6 905
Senast: akleja
·
Gravid - 1år Jag skulle behöva lite hjälp... Eller, få prata med någon som har liknande erfarenheter... Jag väntar mitt första barn om ca en vecka...
2
Svar
32
· Visningar
3 883
Senast: Skylift
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp