PMDS och hormonspiral

DarkInNight

Trådstartare
God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf:
10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt depressiv, får extrem jävla pissångest, och livet känns inte längre värt att leva.
Nu för tiden vet jag iallafall vad det beror på och försöker härda ut, men att ta sig igenom dagarna drar verkligen ur varenda lilla uns av kraft och energi av mig. Jag blir arg, sur, inåtvänd och får kort stubin. Inte riktigt den människa jag känner mig själv som :cry:

Jag har provat Premalex under ca 4-5 månader, men jag blev så fruktansvärt trött, somnade nästan på jobbet, och lite andra biverkningar plus att ångesten inte försvann utan bara minskade så jag slutade med dem.

Så tänkte jag att det kanske kan vara värt att prova att sätta in hormonspiral, jag har läst att vissa blir bättre, vissa blir sämre. Tid inbokad till måndag.
Men jag är orolig, jag vill inte bli SÄMRE än vad jag redan är.. det pallar jag verkligen inte, det är överjävligt som det är liksom :meh:

Erfarenheter? Helst av allt skulle det sitta fint med hundra solskenshistorier om hur PMDS´et försvann så fort hormonspiral sattes in..
Men eftersom jag är trött och ångestfylld (=katastroftankar) idag så tror jag snarare att det bara kommer berättas skräckhistorier och så kommer jag få kalla fötter och avboka tiden.

PMDS måste verkligen vara något av jävulens påfund. Hatar det... Som fan. ..
 
God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf:
10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt depressiv, får extrem jävla pissångest, och livet känns inte längre värt att leva.
Nu för tiden vet jag iallafall vad det beror på och försöker härda ut, men att ta sig igenom dagarna drar verkligen ur varenda lilla uns av kraft och energi av mig. Jag blir arg, sur, inåtvänd och får kort stubin. Inte riktigt den människa jag känner mig själv som :cry:

Jag har provat Premalex under ca 4-5 månader, men jag blev så fruktansvärt trött, somnade nästan på jobbet, och lite andra biverkningar plus att ångesten inte försvann utan bara minskade så jag slutade med dem.

Så tänkte jag att det kanske kan vara värt att prova att sätta in hormonspiral, jag har läst att vissa blir bättre, vissa blir sämre. Tid inbokad till måndag.
Men jag är orolig, jag vill inte bli SÄMRE än vad jag redan är.. det pallar jag verkligen inte, det är överjävligt som det är liksom :meh:

Erfarenheter? Helst av allt skulle det sitta fint med hundra solskenshistorier om hur PMDS´et försvann så fort hormonspiral sattes in..
Men eftersom jag är trött och ångestfylld (=katastroftankar) idag så tror jag snarare att det bara kommer berättas skräckhistorier och så kommer jag få kalla fötter och avboka tiden.

PMDS måste verkligen vara något av jävulens påfund. Hatar det... Som fan. ..

Har inga erfarenheter av PMSD men om det inte ger rätt effekt med hormonspiral är det lätt att ta ut den så tycker absolut att det är värt att testa iallafall. Har själv haft kopparspiral.

Lycka till!
 
Efter att ha googlat verkar jag också ha PMSD allt stämmer till 100%

Jag hade spiral för att det skulle hjälpa mot frukstansvärd mensvärk, samt att jag kan slarva med p piller som jag också äter för mensvärken.

För mig gick det inte alls, har aldrig haft så jävla ont i mitt liv det var inget mot hur mensvärken var i vanliga fall. Jag kände hur det började krampa och oavsett var jag var var det bara att sitta/huka ner på golvet och bara börja störtgråta i affären, hemma var som helst, jag kunde inte kontrollera den smärtan.

När jag fick den insatt blev jag svimmfärdig, inte av ondhet dock. Hon sa att det kan göra ont som en vanlig mensvärk i ca 3 dagar till kroppen blir van osv. Gjorde ont på kvällen men sen gick det över.

När jag får mensen igen så drar en enorm smärta igång, det känns som om någon försöker dra ut livmodern på mig fattar inte hur ont det kan göra, men jag trodde det var någon typ av vänjning som kroppen behövde, hur kan jag va så dum.

Eftersom det gjorde så förbannat ont att bara ha den i så var jag livrädd för att dra ut den hos barnmorska. Så jag tryggade mig själv med att nästa gång blir det nog bättre då är nog kroppen van.
6 mensar orkade jag tills jag äntligen ringde, nåt mäste ju vara fel/sitta fel där inne.

Barnmorskan kontrollerade noga men nej allt satt perfekt, den var bara min livmoder som helt enkelt inte tyckte om spiralen och försökte bokstavligt talat trycka ut den.

Jag vill inte skrämma dig, bara berätta min upplevelse.:)
 
Jag har inte alls haft så illa som du utan fick spiral främst för att jag hade grotesk mens och inte längre fick ta mina älskade p-piller pga blodproppar. Dock så försvann mitt kassa mående innan mens (som jag alltid trott var typ standard för alla..) i samma veva så för mig funkade den biten!
Nu var jag tvungen att ta ut min pga att jag bildar cystor på äggstockarna så fort jag tar något preventivmedel som bara innehåller gestagener (har endometrios) men gud vad jag önskar att jag fått behålla spiralen. Jag hade som jobbig mensvärk i början men det gick över och sen.. :love: Ingen mens att tala om, typ några trosskydd var 6e vecka kanske gick åt.. inget depp, såå jämn i humöret., sexlusten fanns kvar.. jag hade aldrig slutat om äggstockarna bara accepterat den bättre.
 
Har inga erfarenheter av PMSD men om det inte ger rätt effekt med hormonspiral är det lätt att ta ut den så tycker absolut att det är värt att testa iallafall. Har själv haft kopparspiral.

Lycka till!
Tack :)
Jag har också haft kopparspiral några år, men det var 10-15 år sedan nu.
 
Jag har inte alls haft så illa som du utan fick spiral främst för att jag hade grotesk mens och inte längre fick ta mina älskade p-piller pga blodproppar. Dock så försvann mitt kassa mående innan mens (som jag alltid trott var typ standard för alla..) i samma veva så för mig funkade den biten!
Nu var jag tvungen att ta ut min pga att jag bildar cystor på äggstockarna så fort jag tar något preventivmedel som bara innehåller gestagener (har endometrios) men gud vad jag önskar att jag fått behålla spiralen. Jag hade som jobbig mensvärk i början men det gick över och sen.. :love: Ingen mens att tala om, typ några trosskydd var 6e vecka kanske gick åt.. inget depp, såå jämn i humöret., sexlusten fanns kvar.. jag hade aldrig slutat om äggstockarna bara accepterat den bättre.
Åh det låter ju lovande, tack att du tog dig tid att berätta :love:

Så synd att du fick sluta med spiralen, hur upptäcktes cystorna?
 
Åh, jag har ingen erfarenhet själv men hoppas att du blir hjälpt! :heart

Får jag fråga hur diagnostisering av PMDS går till, om det inte blir alldeles för OT? Det har snuddat tanken att det skulle kunna vara något jag visar symptom på själv då jag verkligen blir helt förstörd under PMS-perioderna; deprimerad, ständigt en sekund från gråt och ilskeattacker som jag knappt kan kontrollera. Jag känner inte igen mig själv överhuvudtaget utan mår så fruktansvärt dåligt, det är verkligen inte jag. Som att stå utanför kroppen och titta på sig själv och avsky det man ser.
 
Jag älskar hotmonspiral, den tog bort min pms.
Vän med PMDS äter antidepp för det, hon är mer hjälpt av det och har slutat ta upp skilsmässa eller Västerbron som lösning varje månad.
 
Åh, jag har ingen erfarenhet själv men hoppas att du blir hjälpt! :heart

Får jag fråga hur diagnostisering av PMDS går till, om det inte blir alldeles för OT? Det har snuddat tanken att det skulle kunna vara något jag visar symptom på själv då jag verkligen blir helt förstörd under PMS-perioderna; deprimerad, ständigt en sekund från gråt och ilskeattacker som jag knappt kan kontrollera. Jag känner inte igen mig själv överhuvudtaget utan mår så fruktansvärt dåligt, det är verkligen inte jag. Som att stå utanför kroppen och titta på sig själv och avsky det man ser.

För mig var det så lätt som att jag ringde min läkare och sa att jag (min man egentligen) såg ett mönster på hur jag mådde innan mens. Självmordsbenägen, arg, irriterad, nattsvart ångest från ingenstans som sen bara försvann då mensen kom. Hon skrev direkt ut låg dos antidepressiva att ta enbart dom dagarna.
Funkat klockrent. Och blir så tydligt att det är en sjukdom nu när jag är gravid. Inga symtom alls.
Men när jag inte är det så trodde jag ju innan att jag höll på att bli galen.

Kopparspiral har jag läst på forum på FB ska kunna förvärra pmds. Vet dock inte hur det stämmer
 
Åh det låter ju lovande, tack att du tog dig tid att berätta :love:

Så synd att du fick sluta med spiralen, hur upptäcktes cystorna?

De gjorde satan så ont när de sprack eller vred sig så jag fick ta ett antal akutbesök på gyn.. :cry: jag försökte trots det uthärda och hade spiralen i nio månader men det bildades ständigt nya cystor. Sedan efterhand har jag fått inse att så gör min kropp med minipiller och liknande också, det funkar helt enkelt inte för mig. Men ja enormt synd för jag hade så himla gärna fortsatt annars!!
 
Jag har PMDS och började för två månader sedan äta SSRI för detta, och det är nästan overkligt hur bra det fungerar!! För första gången i mitt vuxna liv vill jag inte ta livet av mig en period i månden, jag har inga humörsvängningar alls nästan, jag börjar varken gråta eller skrika på omgivningen utan anledning, jag vill inte ta ut skilsmässa och flytta ut i skogen och ja, jag kan leva hela månaden helt enkelt och inte bara halva. Och min blivande make vill fortfarande gifta sig med mig :banana::love:
Dessutom upplever jag att jag är mindre svullen. Tyvärr hjälper de inte mot mensvärken, men det hade ju bara varit för bra för att vara sant :D
 
Har PMDS. Tycker synd om er kvinnor som lider av samma helvete!

Böt från Neovletta till en kopparspiral.
BM sa att PMS:en kan bero på mina egna hormoner i kroppen (om jag har otur) och att ett byte till hormonspiral vore ett bättre alternativ, eller något piller som innehåller mer östrogen.
Men med ett hormonstreck på magen utan att aldrig ens varit gravid och en hopplöshet som inte ens venlafaxinet kan bita på, så sa jag NEJ, inga fler substanser.

Kopparspiralen verkar fungera OK, men hade nyligen mens och blodiga flytningar i över 3 månader så det var ju mindre kul.
 
Jag tog ut min hormonspiral efter 3 månader för jag satt och googlade självmord och mådde såååå otroligt dåligt... Var ledsen för minsta lilla och fatta först inte att de va hormonspiralen...
Efter att den togs ut märktes verkligen skillnad... När jag säger att jag googlade självmord menar jag verkligen helhjärtat....
 
God kväll Buke, jag lider av PMDS. :wtf:
10-14 dagar av månaden går åt till att försöka hålla mig ovanför vattenytan. Jag blir väldigt depressiv, får extrem jävla pissångest, och livet känns inte längre värt att leva.
Nu för tiden vet jag iallafall vad det beror på och försöker härda ut, men att ta sig igenom dagarna drar verkligen ur varenda lilla uns av kraft och energi av mig. Jag blir arg, sur, inåtvänd och får kort stubin. Inte riktigt den människa jag känner mig själv som :cry:

Jag har provat Premalex under ca 4-5 månader, men jag blev så fruktansvärt trött, somnade nästan på jobbet, och lite andra biverkningar plus att ångesten inte försvann utan bara minskade så jag slutade med dem.

Så tänkte jag att det kanske kan vara värt att prova att sätta in hormonspiral, jag har läst att vissa blir bättre, vissa blir sämre. Tid inbokad till måndag.
Men jag är orolig, jag vill inte bli SÄMRE än vad jag redan är.. det pallar jag verkligen inte, det är överjävligt som det är liksom :meh:

Erfarenheter? Helst av allt skulle det sitta fint med hundra solskenshistorier om hur PMDS´et försvann så fort hormonspiral sattes in..
Men eftersom jag är trött och ångestfylld (=katastroftankar) idag så tror jag snarare att det bara kommer berättas skräckhistorier och så kommer jag få kalla fötter och avboka tiden.

PMDS måste verkligen vara något av jävulens påfund. Hatar det... Som fan. ..
Min kompis äter också antidepressiva de kritiska dagarna och hon fick livet tillbaka!
 
Hormonspiral lär göra dig ännu sämre pga att det i regel är gestagen man reagerar på och spiral innehåller endast det och inget östrogen, vilket gör obalansen större. Om du vill ha hormonellt p-medel så är det bättre med kombinationspiller med låg hormonhalt, där du får båda hormonerna i balanserad dos.
 
Känner igen mig också i det här och det är hemskt hur pms förstör livet.

Jag är hur energisk som helst från dagen då mensen startar och 2 V framåt.
Då kan jag hålla igång från morgon till kväll.

De andra två veckorna är jag totalt energilös och vill vara vara i soffan helst.
Är svårt att tvinga sig att göra minsta lilla.
Och äta det gör jag som en häst de 2 veckorna !

Hoppas du blir hjälpt av spiral ts själv vågar jag inte sätta in en sån.
 
Tack för alla era svar!

Jag avbokade tiden.
Satt och googlade i helgen och vi kom fram till att jag vågar fan inte. Det är för mycket som kan bli fel och när inte någon kan lova att hormonerna stabiliserar sig så orkar jag inte riskera att allt raseras.

Den största anledningen är nog att sista hormonperioden var faktiskt mer hanterbar. Jag hade stark ångest, men inte på jagorkarinteleva-nivån. Jag har börjat ta D-vitamin (brist) och magnesium, om det kan ha haft ett finger med i spelet, jag vet inte? Så här lindrig hormonsväng har jag inte haft på tid och evigheter. :bump:

Jag har sköra slemhinnor och vill inte påfresta dem ännu mer, det skulle inte förvåna mig om spiralen skulle bestämma sig för att vandra iväg i min kropp eller att den perforerar något och ingen läkare lyssnar (mm mitt förtroende för läkarvården är lite låg efter diverse missar, allt är ju så j*vla "NORMALT" när det gäller kvinnoproblem, inget att bry sig om :wtf:).
 
Har du provat GLA, jättenattljusolja? Det hjälper många med svår PMDS. Det kan ta en menscykel innan det ger full effekt men gud så värt det!

Sköra slemhinnor kan få hjälp av havtornsolja.

Skicka pm om du vill ha tips på bra och billigt inköpsställe :)
 
Har du provat GLA, jättenattljusolja? Det hjälper många med svår PMDS. Det kan ta en menscykel innan det ger full effekt men gud så värt det!

Sköra slemhinnor kan få hjälp av havtornsolja.

Skicka pm om du vill ha tips på bra och billigt inköpsställe :)
Oj jag har helt missat ditt inlägg. Jag ska ta och läsa på lite vad det är , tack för tips :)
 
Åh, jag har ingen erfarenhet själv men hoppas att du blir hjälpt! :heart

Får jag fråga hur diagnostisering av PMDS går till, om det inte blir alldeles för OT? Det har snuddat tanken att det skulle kunna vara något jag visar symptom på själv då jag verkligen blir helt förstörd under PMS-perioderna; deprimerad, ständigt en sekund från gråt och ilskeattacker som jag knappt kan kontrollera. Jag känner inte igen mig själv överhuvudtaget utan mår så fruktansvärt dåligt, det är verkligen inte jag. Som att stå utanför kroppen och titta på sig själv och avsky det man ser.
Jag läste ett inlägg på Buke av @Pilo och sen googlade jag symptomen.
Sen gick jag till läkaren och berättade hur jag mår inför varje mens. Undrar om jag tog med almenackan också? Jag antecknar med korta beskrivelser när jag mår dåligt, och det var väldigt tydligt med stora bokstäver veckorna innan mens : ÅNGEST! Vill inte. Hatar allt. Vill inte leva. Kort stubin. SUR. ARG.
Sen var det lugnt ett tag tills det blev dags igen två veckor innan mens... Månad in och månad ut.

Just nu är jag trött på att må dåligt halva tiden av mitt liv och funderar på lösning. Ska nog gå till läkaren igen och be om en ny medicin eftersom jag inte fungerade med Premalex.
@Pilo vad äter du? Visst hade du få eller inga biverkningar alls?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har PMDS som yttrar sig så att två dagar innan mens får jag otroligt kort stubin och snäser av allt och alla, för att sedan på...
2
Svar
24
· Visningar
1 945
Senast: skiesabove
·
  • Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 986
Senast: Dimmoln
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 108
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp