PMS-ilska - huskur?

ameo

Trådstartare
Moderator
Det är oerhört sällan jag drabbas, men idag är en sån dag...
FINNS det något man kan göra, annat än att hälla en hink isvatten över huvudet :eek: :p, för att minska ilskan som bubblar i kroppen vid PMS?
Och då menar jag typ nån form av huskur eller möjligen något snabbverkande receptfritt...
(det händer mig mindre än en gång om året och undergångsåldern är i antågande, så något annat än "akuthjälp" är inte intressant för mig)
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Det enda jag kan komma på är ett glas rött ;). Det gör underverk med mitt humör! Fast det går ju inte så bra som kur mitt på dagen om man ska jobba.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Med risk för att låta "hurtig" - men gå ut och gå med hög musik i hörlurarna! För egen del funkar det med "arg" musik när jag känner mig pissig, som att ventilera lite. Om man går fort blir man lite svettig och trött i kroppen och kan känna sig lite mer i balans när man kommer hem igen.

Om du "bara" känner dig lättirriterad och inte sprattig i benen, så kan jag - flummigt nog - rekommendera avslappnande ljud och meditationsband. Det finns faktiskt ganska bra sådana helt gratis på Youtube. Jag personligen brukar lyssna på valsång samtidigt som jag gör mina andningsövningar.

Exempel på andningsövning: andas in genom näsan, så djupt du orkar, du ska se din mage blåsas upp, och andas sedan ut genom munnen långsamt (sic!) - det gör inget om utandningen är ryckig i början. Fortsätt övningen tills utandningen går väldigt, väldigt långsamt. Det är inte alltid man gör det perfekt i början, speciellt inte när man känner sig som en tickande bomb :meh: Men som sagt, övning ger färdighet. Och när man väl har fått korn på det hela så hjälper det förvånansvärt bra.

Om inget hjälper så fräs åt familjen att låta dig vara ensam, ta dig en whisky, ett vamt bad/dusch och ät choklad :D
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Innan jag fattat att jag faktiskt är mitt i 'undergångsåldern' trodde jag också att jag var på väg dit. Lite i backspegeln förstår jag inte varför jag inte sökte adekvat hjälp redan då, istället för att som i mitt fall bli bottenlöst ledsen och få ett humör som pendlade som en oberäknelig studsboll. Livet är så mycket lättare när man slipper de där dipparna.

Som akutkur säger jag som ovan, ett glas rött om det faller i smaken, eller ostbågar eller morötter eller winegum eller vad som passar samt en bra bok, eller bunt med tidningar och garanterad ensamtid i eget rum där omgivningen är utrymd för sin egen säkerhets skull. ;)
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Att kasta något snällt efter sambon tycker jag är den bästa kuren, nu blir jag inte så extremt ilsk av pms just men fick prova sömntabletter som inte gjorde mig nådig. Och gud vad skönt det var att få utlopp för ilskan:p
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

tack för era svar!
Jag har lugnat ner mig lite nu, men än kokar det lite inombords... :P

Problemet den här gången var att det dök upp synnerligen olämpligt - barnen är nämligen lediga från skolan idag och resten av veckan (studiedagar) så jag är liksom fastlåst hemma med fyra barn som inte direkt anstränger sig för att vara sams... :arghh:
De har nog förtjänat en del tillrättavisningar men i ärlighetens namn kan jag nog säga att jag varit argare än nödvändigt, men tyvärr inte riktigt klarat av att tygla ilskan till en adekvat nivå... :(

kommenterar lite:
Det enda jag kan komma på är ett glas rött ;). Det gör underverk med mitt humör! Fast det går ju inte så bra som kur mitt på dagen om man ska jobba.
går bort av två skäl, dels för att jag är själv hemma med barn och dels för att jag får migrän av vin. Och jag är just nu mellan två migrändagar - brukarav okänd anledning ha migrän 2 dgr före mens och sen på mensens första dag. Hade migrän igår...
Plus att jag tycker att vin smakar jäst saft = :yuck:
Med risk för att låta "hurtig" - men gå ut och gå med hög musik i hörlurarna! För egen del funkar det med "arg" musik när jag känner mig pissig, som att ventilera lite. Om man går fort blir man lite svettig och trött i kroppen och kan känna sig lite mer i balans när man kommer hem igen.

Om du "bara" känner dig lättirriterad och inte sprattig i benen, så kan jag - flummigt nog - rekommendera avslappnande ljud och meditationsband. Det finns faktiskt ganska bra sådana helt gratis på Youtube. Jag personligen brukar lyssna på valsång samtidigt som jag gör mina andningsövningar.
---
Om inget hjälper så fräs åt familjen att låta dig vara ensam, ta dig en whisky, ett vamt bad/dusch och ät choklad :D
funkar ju tyvärr inte när man har barnen hemma från skolan :(

sen dricker jag inte whisky heller :eek:
Innan jag fattat att jag faktiskt är mitt i 'undergångsåldern' trodde jag också att jag var på väg dit. Lite i backspegeln förstår jag inte varför jag inte sökte adekvat hjälp redan då, istället för att som i mitt fall bli bottenlöst ledsen och få ett humör som pendlade som en oberäknelig studsboll. Livet är så mycket lättare när man slipper de där dipparna.
om jag är på väg in i eller en mitt i vet jag inte, men mensen är kvar än i alla fall... Och jag reagerar tackochlov oerhört sällan på detta vis.
Vad gäller vinet och det andra, så se ovan...
Lås in dig på rummet och kom ut när du är snäll?
och låta barnen slå ihjäl varandra medan de försöker lösa konflikterna själva?? :idea:
(hade varit skönt, men just idag ogenomförbart :()
Att kasta något snällt efter sambon tycker jag är den bästa kuren, nu blir jag inte så extremt ilsk av pms just men fick prova sömntabletter som inte gjorde mig nådig. Och gud vad skönt det var att få utlopp för ilskan:p
äh, han passade ju på att åka till jobbet i morse och jag är inte tillräckligt bra kastare för att nå honom där, 3 mil bort... :p
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag vet inte om det är till någon hjälp, men jag har precis snöat in på hälsoeffekterna av socker och väntar med iver på min beställda bok "Ett sötare blod" av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm som disputerat i molekylär bioteknik. Hennes blogg/hemsida är väldigt intressant att läsa och jag rekommenderar den till alla. Första kapitlet av boken går att läsa online.

Oavsett om dina besvär kan vara sockerrelaterade eller inte tycker jag du ska kolla, dina andra problem har kanske en lösning där? Själv har jag börjat med alfa-liponsyra efter att jag läst på hemsidan.

För den nyfikne; "Priset för vår söta synd".
 
Senast ändrad:
Sv: PMS-ilska - huskur?

jag är rätt övertygad om att mina besvär inte är sockerrelaterade, för gissningsvis hade det varit oerhört mycket värre på den tiden då jag verkligen vräkte i mig socker i olika former. Min sockerkonsumtion är rejält minskad sen dess, med undantag för vissa dagar då jag känner ett behov av att frossa. Men det är inte särskilt ofta det händer heller och många av frossarsugdagarna är jag fast hemma och för lat och snål för att köra till stan och handla bara därför.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Oavsett kan det vara värt att kolla vad hon skriver? Man ändras fysiskt eftersom åren går, du är inte samma person nu som när du var 25. Jag har verkligen reviderat min syn på socker efter att ha läst de olika studierna som gjorts av erkända forskare.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

det finns säkert effekter av socker som jag inte känner till
Men eftersom jag fungerar precis likadant nu som jag gjort de senaste 30 åren, vad gäller mens och eventuell PMS, oavsett sockerintag, så tror jag inte på den teorin. Och jag ber dig att inte upprepa dig mer om det, för det klarar inte mitt humör av idag...
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag vet inte om det är till någon hjälp, men jag har precis snöat in på hälsoeffekterna av socker och väntar med iver på min beställda bok "Ett sötare blod" av vetenskapsjournalisten Ann Fernholm som disputerat i molekylär bioteknik. Hennes blogg/hemsida är väldigt intressant att läsa och jag rekommenderar den till alla. Första kapitlet av boken går att läsa online.

Oavsett om dina besvär kan vara sockerrelaterade eller inte tycker jag du ska kolla, dina andra problem har kanske en lösning där? Själv har jag börjat med alfa-liponsyra efter att jag läst på hemsidan.

För den nyfikne; "Priset för vår söta synd".

Åh ännu en hälsoskur som folk tror är lösningen på aaallt!

Föga imponerad.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

om jag är på väg in i eller en mitt i vet jag inte, men mensen är kvar än i alla fall... Och jag reagerar tackochlov oerhört sällan på detta vis.

Fast det tar ett tag innan man når dit att mensen upphör, undergångsåldern är en resa som tar ett antal år. Och vi snackar hormonomställning.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Fast det tar ett tag innan man når dit att mensen upphör, undergångsåldern är en resa som tar ett antal år. Och vi snackar hormonomställning.

jo jag vet, vet bara inte om jag är där än eller inte...
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Svaret var inte till dig heller, så du behöver inte ta åt dig. :meh:
nu är ju detta ett öppet forum där alla får läsa och svara
jag är inte heller imponerad av kolhydrathysterin och att minskat sockerintag ska vara lösningen på alla problem. OAVSETT vad en enskild forskare kommit fram till!
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Ursäkta att jag vill ge dig ett alternativ till vin och whisky! Skiter i dina problem och trådar i fortsättningen.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Ja alltså jag fixar inte PMS. Jag blir så arg och så ledsen. Så jag har hormonspiral. Men du ville inte ha något läkemedel har jag förstått? Hur ställer du dig till naturläkemedel? Kanske johannesört kan hjälpa?

Och om du inte gillar vin så kanske det finns någon annan alkoholhaltig dryck som funkar? Det är inte meningen att man ska dricka så man blir full, utan bara lite lagom avslappnad. En stor burk 3,5 % öl gör samma jobb. Så barn hemma borde inte hindra. Om det inte är så att det är av principskäl som du inte vill dricka alkoholhaltiga drycker i närheten av barn.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Jag vet inte riktigt om jag har några tips, siter ibland i samma situation själv. Arg som ett bi utan att ha någon anledning att vara det. PMS. Det är pissigt med sådana dagar, som tur är är det inte lika ofta längre jag är så arg, det senaste året har det tonats ner en aning. Som tur är.

Ibland när jag är sådär arg- utan att ha sagt eler gjort något dumt , så kan äldsta sonen vilja fråga något och det räcker att han ser mig så säger han till sina syskon att "mamma är mensarg, vi frågar senare när hon lugnat sig". Skitunge :cautious::D Men det är trots allt bra att han kan förstå det, tyvärr gör han inte alltid det utan framflr allt så smittar mitt humör av sig på just honom och minsta lilla detalj blir det tjaffs om.:rage: Vi försöker ta en kort promenad vardera när vi blir arga på något, funkar inte alltid. Då kan jag gå in på toaletten och vråla rakt ut.:arghh: DET däremt är effektivt att göra. Barnen stod första gångerna och glodde konstigt på migO_o, men de tycker också att det är effektivt för jag är inte lika arg när jag kommer ut.

Jag är ensam med barnen och det är verkligen inte lätt att kuna hantera känslorna alla gångerna när man inte har möjlighet att komma undan.:banghead:

Jag har lärt mig att det inte fins några huskurer. Skulle jag lyssna på avslapningscd skulle jag slita ut den, knäcka den och hoppa på den. :sneaky: Det är ju inte lugn jag vill bli, jag vill ju inte svälja känslorna och behärska mig EGENTLIGEN, de behöver ju komma ut! Man måste välja något sätt som inte är dåligt för barnen bara.
 
Sv: PMS-ilska - huskur?

Fasen, har inte lärt mig att man inte får svara på någon annas inlägg, sorry...:meh:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 071
Senast: Magiana
·
Hästvård Jag har skrivit lite tidigare om min snart 4-åringa islandsvalack som får "mystiska fångkänningar", skulle nu vilja höra lite teorier...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 587
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp