PNH Tjatter - Part II

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CaliforniaSwed

Nu börjar vi om igen. Ingela hade rätt, den andra tråd var lång...:angel:

Jag hoppas att detta tråd är lika trevlig och att flera vill vara med. Det är en tråd var vi kan diskutera allt om Parelli Natural Hormanship och även de delar av vårt liv som PNH spiller ut över. Om man är nyfiken så är det bara att fråga. ALLA är välkomen!

Satterstina-
Va!!! Vaddå kan aldrig!!! Jag kan jämt men ni vill inte ha mina barn runt fötterna
Jag vet att det e tajt om tid för mig allra helst nu när gubben jobbar båda dag och natt.. Ser honom knappt känns det som. Det e den värsta tiden på året för rörmokare här uppe..
Kanske installera en webcam! Då kan jag ju vara med!
Själv klart kan vi har barnen med på en PNH träff. Lite silver tejp och bal snöre så är de lugn!:angel: Nej. jag bara skoja, men om det är svårt att komma undan så själv klart så ska vi gör det ändå. Det skulle aldrig vara fel att får pussa på min lilla charm troll lite...:love:


Jag har lagt bud på "For the love of horses" (en DVD som jag har missat...:eek:), har någon sett det förut? Den hov video är på Parelli Collection sidan under "Health, books & Music". Den är väldigt intressant.

Jag har skickat Diny ett brev sen jag har misslyckats med allt annat. Kanske vi får DVD'erna tillbaks. Jag håller tummarna. Men mest är att man blir orolig att hon är ok. Hon har inte varit här på Bukes sen maj.

Marer - jag tvivla inte att en bomlös är bekväm åt oss. Jag älskar rider barback. men i längden för hästen...det är det som jag tvivla över.
Men jag stark rekommendera barbacka paden!:bump: Det är viktig att lära känna din balans punkten och är den bästa sättet att lära det. Den är lik ingen annan pad jag har haft. Jag red bara barback från när jag var 6 år till jag var runt 17-18 år (hade en sadel nånstans i mitten men vantrivdes med den:crazy:) och har gått genom pad som bara den. Men denna Parelli pad hittills är den bästa. Man sitter som karbonband (stavnig??? velcro) och väldigt säkert. Därför jag valde att rider Chopper in med paden istället för sadeln. Jag slutade med barback efter min olycka men har taget up det igen sista 2 år med padden.:laugh:

Nu ska jag ut och idag är det med Saffe (Rodeo kung), Chopper (knähund) och Red (MOM, I dont' wanna wake up! Let me sleep just 5 min. more).

Föresten det med Red. När Erika var här så är Red, vad ska man säger...a little sleepy. Om du minns Satterstina så råda hon lite mer med Phas 4 på han. Sist jag jobbade med han så hade jag en helt annan häst, han var väldigt pigg och vaken. Idag så ska vi ser om det var bara att han fick tag på en Red Bull den dagen eller att han har ändrat sig... :bump:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hej :)

Jag tänker defintivt hålla mej kvar här på tråden! :)
Tack för alla goda råd, jag tror jag håller mej till sadeln jag har och beställer en air pad, jättebra idé! Tack för den! :)

Hade ett fasligt jobb med att överhuvudtaget hitta en sadel att passa på mitt sto, nästan alla "stora" sadlar var för snäva framtill, inte för att hon är nån ofantlig bjässe men tydligen är hon bredare än de flesta framtill. Min man har en betydligt större och kraftigare halvblods-valack men hans sadlar är för snäva åt mitt sto, både westernsadeln och den engelska.

Just nu har jag tyvärr inte så mycket chanser till att träna med hästarna, sitter mest inne och ammar min tremånaders baby samtidigt som jag försöker underhålla min trotsiga två-åring :) (Gubben har långa dagar ute i lagårn)
 
Det låter som du är fullt up ändå. **Avis på en liten själv**:cry:

Rider din man mycket? Jag tycker det är så rolig när båda är intresserad. Min Man hade en turridning företag i över 10 år men är nu lite trött på hästar och har inte ridet i över 5 år. Men jag försöker träna up Saffe (en Ext. LB extro) och får gubben i sadeln igen. Han red mest stora Bruks Nordis men jag vill vissa han att det är rolig när det är lättare att han kan bestämma vart de ska ta vägen...:angel::laugh:

Jag 6 hästar hemma och 2 utlånad (varav en av de troligen kommer aldrig tillbaks...eller hur Alyssa?;)) Alla är olika i sin Horsenality så de håller mig vaken här. Vad har du för ålder horsenality på dina hästar?
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

*vinkar i den nya tråden*

Nu har jag också hittat hit :D
Måste uppdatera lite om min häst. Han är ju en klockren LBI som snabbt kan bli både RBI och RBE, dock kommer RB-sidorna fram allt mer sällan nu.

Men nu under de sista veckorna vi tränat har han allt oftare blivit LBE :eek:
Jag har blivit helt handfallen och inte vetat vad jag ska göra :o
Det har blivit som en chock varje gång och det har slutat med att han har blivit RBE istället. Någon som har något tips? Vad ska jag tänka på?

Annars går träningen super och han lyser upp så fort han ser att jag tar fram carrot sticken, för då vet han att vi ska träna :love:

Slänger in ett par nya bilder så ni får se vad fint och vitt vi har här uppe :love:

YO_081116_004l.jpg


YO_081116_030l.jpg


YO_081116_061l.jpg
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hej alla!!!
Oj, vad jag blir avis på er som har snö! Här är det bara lera och lera och lera överallt. Hästarna har ganska stora hagar men det blir helt söndertrampat :cry:
Dessutom mår inte hovarna bra av det utan jag får tvätta och skura hovar varje kväll.

Någon som har Level 2 att sälja?? Har jagt in en annons på SC men det vore ju bra att hitta en i Sverige denna gång.

CS - Kan jag köpa grimman av dig??
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: PNH Tjatter - Part II

Min man rider inte så mycket (tidsbrist) hans stora valack är dock hans ögonsten och lyckligtvis finns det andra som gärna ställer upp och rider på valacken nu och då :)

Vi har totalt fyra hästar, valacken (8 år) är en busig LBE (men kan hastigt svänga om till RBE)
Mitt sto (9 år) har jag haft svårt att bestämma horsenality på, hon har väl kanske ändå lite fler prickar på den Introverta halvan.
Problemet som jag ser det är att Horsenality-profilen mest räknar upp negativa egenskaper och hon har inte så många klart negativa drag så det blir inte så många prickar överhuvudtaget.
Hon är en väldigt snäll, nyfiken häst med ett väldigt vänligt och stillsamt sinnelag, hon vill väldigt gärna vara till lags, hon har inte direkt bråttom nånstans och tar det för det mesta lugnt (utan att för den skull vara envis eller lat). Hon har t.ex. haft svårt att stå stilla vid påsadling men det är inte så att hon nervöst trippat omkring utan hon går helt enkelt lugnt iväg då hon tycker det blir för mycke.

Förutom dessa två har vi också två shettisar som bägge är två solklara LBI ;)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

åå va kul med en PNH tråd..
er ska jag följa med spänning!
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Det där med silvertejp hade inte varit så tokigt kanske...:D Bra att du startade en tråd till vi kan lufta oss i!
Kul att du hittade hit JeanineHammer!!:D
Min Nordis Tuss LB intro (som CS beskrev henne, en Arnold Swartzenegger fast i hästform) som har varit sååå uttråkad ett tag gjorde ett kaxigt kast med huvudet idag när jag kom med hö! Kul att se att hon rör på sig!:p Om det var positivt att hon gjorde så tror jag inte men what the heck, she is ALIVE!
Obe stackarn som är mer (RB)extrovert nu har tappat den lilla vinterpäls han hade! Lagomt när det rasar ner snö utanför fönstret..:cry:
Tibicia Grattis till bebisen!:D
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ps, CaliforniaSwed, Du skulle se ditt charmtrolls gyllene lockar nu, ser ut som en liten prinsessa Ds
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag vet inte om en bomlös är så bra för hästryggen, men deffinitivt bättre än en illasittande bomsadel det är ju helt klart. Men denna diskussion låter vi bli här tror jag, det har diskuterats så mkt ändå :).

Men frågan är ju om en barbackapad kan vara bättre än en bomlös sadel, det är väl tveksamt - eller :confused:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Satterstina: Tack, tack :) jag njuter nog lite extra av denna bebis eftersom det garanterat är min sista, har fyra barn nu så det får räcka + att jag inte är sådär jättepurung längre
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Vad mysigt! Jag går och funderar på en nr 3! E så kul att pyssla med barn! Även tillverkningen ska man väl inte klaga på!;)
Men saknar att kunna pyssla med mina hästar lika mkt som förr..
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Ah vaa bra med en part 2 *hehe* Kul att se nya nicks oxå!

Jag har hittat ett jättefint träns på t*****a som jag lagt bud på, undrar vad säljaren har satt för reservationspris, CS??? är det mycket mer än jag lagt redan?;)

Kramelikram
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jaha, nu blir det duell!!:D Men jag e osäker om storleken kommer funka för oss..
Så säg mig hur långt törs du gå?? med priset alltså...:devil::D
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hehe, jag funderar på 750 kr men va kostar ett sånt där nytt? CS kanske har satt ut det för ...??.... hur mycket som helst? Det är ju måånga dagar kvar, vad spännande hörrö *hehe* Majsan har ju regular på grimman....hmmmm..Så nu är det din tur att lägga bud =)
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Vaar hittar man det nånstans? Har kollat tom på parellicollection...? säljs det bara separat?
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

jo barn är kul men det är så sant som du säger att man inte hinner sådär jättemycke med hästarna.
Min man och jag har kommit överens om att jag åtminstone får "ledigt" varje fredag-förmiddag så att jag kan ägna den helt åt hästarna! Och däremellan så får jag passa på då t.ex. mormor är på besök... men mycket blir det inte, Level 1 tog en hel eeevighet för mej och mitt sto eftersom det ibland kunde gå en hel vecka mellan sessionerna.

Min Parelli-utövning just nu går mest ut på att jag sitter och ammar och tittar på Parelli-DVD'n, har Level 1-2 och SS, och så har jag Patterns på kommande. Har funderat lite på Liberty and horse behavior, undras om den är bra eller om det är mycket upprepningar av det som redan finns i Level 1-2?
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Jag älskade Loch H behavior! MKT extra mot levels var eller snarare det e koncentrerad form av att läsa hästar!
Jag känner igen mig så väl med bebisar och vad man kan göra.. Ett tag nu gjorde jag 1-2 timmar per dag! Nu e det knappt en timme:cry:
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

oj, oj då får jag nog lov att sätta upp den boxen på "önskelistan"...
synd bara att det ska va så dyrt! Men å andra sidan brukar jag trösta mej med att jag varken slösar pengar på tobak eller sprit, ;) och nåt modelejon kan jag heller inte anklagas för att vara, D&G och de andra lyser med sin från frånvaro i min garderob... så jag kan kanske med gott samvete lägga lite pengar på Parelli-grejs :D
 
Sv: PNH Tjatter - Part II

Hmmmm...kanske kan testa den på min gubbe så kanske tomten kommer med ett paket till mig oxå...
Tack för tipset!:idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

C
  • Låst
Hästhantering Nu pga av vi var totalt ignorerad med vår frågan att öppna up gamla tråden, så börjar jag en ny. :smirk: ändra titeln lite så kanske...
65 66 67
Svar
1 336
· Visningar
88 621
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp