Poängen med mitt jobb

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Wille
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 864
För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.

Samhället mår bra av att man jobbar och betalar skatt. Jag hoppas innerligt att jag kommer kunna jobba igen och bidra ekonomiskt till det vi äger och gör tillsammans.
Jag skulle vara glad över att klara något jobb alls just nu, att slippa vara sjukskriven och kunna jobba istället. Det känns meningslöst för mig att bara gå hemma.

Jag förstår precis vad du menar, jag har också ett sånt jobb. Jag brukar tänka att meningen med jobbet är att få pengar så jag ska kunna driva runt mitt liv, det är inte mer än så, a means to an end.

Jag tror det är ganska få förunnat att ha ett jobb som känns *meningsfullt* ur ett samhällsperspektiv och som man också trivs med.

Samhället mår bra av att man jobbar och betalar skatt. Jag hoppas innerligt att jag kommer kunna jobba igen och bidra ekonomiskt till det vi äger och gör tillsammans.
Jag skulle vara glad över att klara något jobb alls just nu, att slippa vara sjukskriven och kunna jobba istället. Det känns meningslöst för mig att bara gå hemma.
Men om jobbet man gör inte fyller någon funktion, vad är det då för mening att göra det?

Lite samma sak som att jag måste söka jobb som jag ändå inte kan ta. Det är inte till nytta för mig eller samhället, men ska göras för systemets skull.

Men om jobbet man gör inte fyller någon funktion, vad är det då för mening att göra det?

Lite samma sak som att jag måste söka jobb som jag ändå inte kan ta. Det är inte till nytta för mig eller samhället, men ska göras för systemets skull.

Tja, ditt jobb lär ju fylla funktionen att du får lön, dvs kan överleva. Sedan väljer jag att se alla jobb som meningsfulla på ett eller annat sätt, allas vårt bidrag behövs för att samhället ska fungera.

Jag har turen att ha ett jobb jag verkligen älskar och som är samhällsviktigt. Men jag har full förståelse för de som verkligen ser jobbet som endast brödföda, dvs en släpper allt när går ifrån jobbet. Det är absolut inget fel i det.

Jag uppfattar det som att det finns en allt större rörelse av människor som inte vill se jobbet som meningen med livet. Flera jag känner har på olika sätt uttalat att de inte vill prata om drömjobb - "jag drömmer inte om arbete". Absolut kan man hävda att det här är ett privilegierat sätt att se på saken, men jag kan ändå tycka att det ligger något i det. För många, många människor handlar jobbet om försörjning, punkt. Jättefint om man också känner att det ger mening, men gör man inte det får man hitta sin mening i andra delar av tillvaron. Jag tror att det kan bli lite dumt att tänka att normen är att hitta livsförverkligande i sitt jobb.

Men då betalar du iaf in skatt och bidrar ekonomiskt till det gemensamma. Det är en drivkraft för mig iaf.
Jaha, du skulle alltså kunna jobba på oljebolag eller åt Trump? Ett jobb är ett jobb?

Affärssystem fyller väl en funktion? Det möjliggör att driva företag, vilket väl ändå måste vara bra för samhället?
Man kan väl driva företag utan det. Om jag odlar grönsaker och säljer så inte behöver jag väl ett affärssystem? Inte heller om jag renoverar fönster åt folk. Eller beskär träd.

Det är väl mest något för storskalighet? D.v.s. jag ser att girighet är drivkraften i företaget. Och girighet är vad som förstör den här planeten.

Jag uppfattar det som att det finns en allt större rörelse av människor som inte vill se jobbet som meningen med livet. Flera jag känner har på olika sätt uttalat att de inte vill prata om drömjobb - "jag drömmer inte om arbete". Absolut kan man hävda att det här är ett privilegierat sätt att se på saken, men jag kan ändå tycka att det ligger något i det. För många, många människor handlar jobbet om försörjning, punkt. Jättefint om man också känner att det ger mening, men gör man inte det får man hitta sin mening i andra delar av tillvaron. Jag tror att det kan bli lite dumt att tänka att normen är att hitta livsförverkligande i sitt jobb.

Absolut men även om ens jobb inte är meningen med livet så har det definitivt en funktion, dvs försörjning.

Som jag sa, jag vet att jag är lyckligt lottad att mer eller mindre leva mitt jobb men det kommer också med risker. Jag har varit utbränd ett flertal gånger, det är enormt lätt att gå i fällan att köra på i 110% bara för att det är så roligt och givande.

Jag har också haft "lönejobb", dvs endast för att försörja mig och det är onekligen trevligt att kunna släppa jobbet när en klockar ut (även om jag inte ångrar mitt nuvarande jobb, jag älskar det som sagt).

Absolut men även om ens jobb inte är meningen med livet så har det definitivt en funktion, dvs försörjning.

Som jag sa, jag vet att jag är lyckligt lottad att mer eller mindre leva mitt jobb men det kommer också med risker. Jag har varit utbränd ett flertal gånger, det är enormt lätt att gå i fällan att köra på i 110% bara för att det är så roligt och givande.

Jag har också haft "lönejobb", dvs endast för att försörja mig och det är onekligen trevligt att kunna släppa jobbet när en klockar ut (även om jag inte ångrar mitt nuvarande jobb, jag älskar det som sagt).
Ja, alltså, jag håller med. Jag ser ingen egentlig motsättning i det. Att kunna försörja sig är meningsfullt i sig, så det går att ha inställningen att jobbet är trist och att det är okej. Jag är också helt med på det du skriver om utbrändhet kopplat till meningsfullhet, där är risken stor.

Jaha, du skulle alltså kunna jobba på oljebolag eller åt Trump? Ett jobb är ett jobb?

Man kan väl driva företag utan det. Om jag odlar grönsaker och säljer så inte behöver jag väl ett affärssystem? Inte heller om jag renoverar fönster åt folk. Eller beskär träd.

Det är väl mest något för storskalighet? D.v.s. jag ser att girighet är drivkraften i företaget. Och girighet är vad som förstör den här planeten.

Om valet står mellan att vi andra som jobbar betalar ditt uppehälle jämfört med att ta ett jobb en inte är bekväm med (oavsett anledning men som en kan utföra) så vågar jag påstå att det är i mina ögon ett lätt val.

Om du tror att girighet är drivkraften hos alla större företag är du totalt ute och cyklar. Klart att de vill gå med vinst men långt ifrån alla stora företag maximerar allt och pressar sina anställda in absurdum. De allra flesta företag inser att de anställda är en viktig resurs och att företaget behöver ha förankring i närsamhället de verkar i. Dvs det går att driva ett företag med vinst OCH promota mjukare värden.

Jag skulle absolut kunna göra det - åtminstone tills jag hittar något bättre. Men där är vi alla olika, jag klarar mig rätt bra genom själadödande jobb så länge jag får sova ordentligt. Min man däremot blir rätt tidigt väldigt påverkad om han har ett jobb han inte trivs med.

Men dåså, säg upp dig då, det du jobbar med verkar ju enligt dig vara lika genomvidrigt som att jobba åt Trump.
Måste kännas jobbigt att ha ett jobb som startar krig tänker jag.

Jag tänker också att har en kvalifikationer/kontakter för att vara aktuell för antingen ett oljebolag eller Trumps administration så har en skills som gör att en mer eller mindre garanterat får ett jobb inom en annan bransch som kanske är mer moraliskt tilltalande. Dvs jämförelsen är rätt löjlig.

Edit: Notera att "kontakter" är applicerbart på ett Trump-jobb. Det verkar som om formella kvalifikationer inte är lika viktigt där :angel: :D

För tredje våren har jag samna jobb och jag förstår inte poängen med jobbet. Varför finns det ens affärssystem? På vilket sätt blir världen bättre med affärssystem?

Jobbet känns bara så fullständigt meningslöst när jag inte förstår hur världen blir bättre med affärssystem. Det känns mest som om jag springer kapitalisters ärenden, för att suga ut jorden.
Du kanske ska ställa frågan till företaget? Naturligtvis fyller dina arbetsuppgifter en funktion. Annars hade de inte funnits. Men om du inte förstår vad poängen är med dina arbetsinsatser, är väl det mest logiska att du frågar din chef?

Om bara den som kan klara sin försörjning via egna kontakter och inom den räckvidd man fysiskt kan ta sig ska kunna sköta ett bolag så har vi ett extremt segregerat samhälle som kräver rejäla privilegier för att man ska klara sig. Låter det som en dröm?

Inga mataffärer där vårdanställda i förorten kan köpa mat, inga nätbutiker där småskaliga hantverkare och konstnärer kan sälja sina alster till i princip vem som helst i hela landet, ingen möjlighet att starta eget om man har en bra idé på något som folk behöver och vill köpa om man inte råkar bo granne med sin kundkrets? Ska det krävas både kontakter och råd och tid att köra runt och leta för att få tag på något alls? Det är inte ett dugg resurseffektivt faktiskt...

Det kanske inte är något som känns betydelsefullt för dig att syssla med, men att sparka på hela det samhälle man lever är inte heller ett sätt att skapa en bättre värld.

Det går väl såklart att driva företag utan men de flesta både småföretagare eller större företag använder väl någon form av system. Eftersom det underlättar. Ditt affärssystem kanske underlättar för någon småföretagare att driva sitt företag? Kanske någon som sysslar med att renovera fönster åt andra?

Sen finns det gott om större företag som inte drivs av girighet.

Liknande trådar

• Vad ska jag bli när jag blir stor?
  • Stress av det, stress för det, stress över det...
  • Min bästa vän
  • Känslor

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Forumet medlemmar

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Annonsera mera hundar 2
  • Rallylydnad

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat