Bukefalos 28 år!

Podd-cirkel: Kidnapparna

Lupino

Trådstartare
Jag har blivit helt fast i att lyssna på poddar om rättsfall. När jag lyssnar får jag så mycket tankar och funderingar men har ingen att dela dem med och här hoppas jag att ni kommer in...

Någon som vill vara med i en ”podd-cirkel”?

Just nu lyssnar jag på kidnapparna från rättegångspodden: . Det räcker med del 1 men Elias och Parastou har gjort två andra lite mindre allvarliga saker som man kan höra om i del 2 och 3 också.

Tydligen finns det ett program på P3 dokumentär också: https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/463865?programid=2519

Lyssna gärna så kan vi diskutera sen :).
 
Kul! Jag gillar välgjorda poddar med intressant innehåll, just kidnappningen har jag inte hört varken på rättegångspodden eller P3 dokumentär men ska försöka ta mig tid för vid tillfälle. :up:
 
Tack @Lupino för tipset, jag tog mig tid redan i går kväll och nu och det var verkligen lyssningsvärt...! Jag hörde väl talas om den här kidnappningen när det begav sig, men hade inte koll på den helt surrealistiska mixen av misstänkta i ett så grovt brott som det ändå handlar om.

Det här var mina reaktioner över framför allt den huvudmisstänkte mannens fantastiska pladdrande :eek::crazy:O_o:laugh::rofl: Man kan ju inte beskylla honom för att vara någon som man får dra svaren ur åtminstone. Lite nyfiken på hur lång tid förhören med honom tog, med alla dessa ord och utsvävningar. Vilken otrolig citatmaskin! Bara "han hade en kanaljes fysionomi" är ju helt fenomenalt.

Men även kvinnans briljanta förklaring till varför de för bort målsäganden, drogad och nedsövd i en rullstol i en skåpbil (och att detta sker när han är fullt upptagen med att förbereda en C-uppsats): "ja jag ville visa min tacksamhet mot honom" och att det skulle vara "en upplevelse", som han skulle minnas henne för. Särskilt med en vansinneskörning till utkyld källare i ett ödehus där han serveras frusen öl att leva på. Ja, då förstår man verkligen att någon känner tacksamhet, som arrangerar en sådan upplevelse.

Jag kommer att tänka på Claes Månssons idéer i sketchen "Chefen fyller år" till exempel "så han går fram och ska krama om hunden men då har man dränkt in hela hunden i bensin och tänder eld på den, så att han brinner upp och blir alldeles svart - det vore trevligt". Upplevelse var ordet ja.

Det går bara inte att inte skratta högt åt "huvudskurkens" enorma svada, absurda ordval och uppfattning om sig själv men samtidigt får det ju inte komma i skymundan att det var en fruktansvärd upplevelse för målsägande och anhöriga och att det mycket möjligt kunde ha slutat än värre med dessa irrationella klåpare. Ett mycket udda och på så sätt intressant fall.
 
Vad roligt att du lyssnat @Lillgrådis!

Jag håller fullständigt med om att det inget man ska skratta bort - en person blev frihetsberövad och kunde ha strukit med både en, två och tre gånger (sederingen, bilolyckan, huset). Förutom det farliga har en människa och dennes familj dessutom utsatts för ett enormt trauma!

Men, precis som du skriver så var det den mest komiska rättegångsupptagning jag lyssnat på (ok, jag har inte hört så många, men kan bara tänka mig att den är rätt unik). Vilka svador! Det blir liksom pricken över i när han låter som Carl Bildt. Har du sett foto på Elias? Det stämmer liksom inte alls med den bild jag fick av honom. Jag tror att denna person kan vara riktigt farlig med tanke på att han fått talets gåva och nog kan prata omkull folk om de inte är uppmärksamma.

Lite nyfiken på hur lång tid förhören med honom tog, med alla dessa ord och utsvävningar.

Ja, eller hur! Jag förundras över att de låter honom hållas så mycket. Flera gånger undrar man ens vad hans svador har med fallet att göra! Han vill till och med visa någon rekonstruktion live och tar hjälp av sin advokat (tror jag det var) och vill även ha en till för att han vill visa precis, men då blir han i alla fall nekad att få en ytterligare statist :D.

Men även kvinnans briljanta förklaring till varför de för bort målsäganden, drogad och nedsövd i en rullstol i en skåpbil (och att detta sker när han är fullt upptagen med att förbereda en C-uppsats): "ja jag ville visa min tacksamhet mot honom" och att det skulle vara "en upplevelse", som han skulle minnas henne för. Särskilt med en vansinneskörning till utkyld källare i ett ödehus där han serveras frusen öl att leva på. Ja, då förstår man verkligen att någon känner tacksamhet, som arrangerar en sådan upplevelse.
Jag tycker nog ändå Parastou känns obehagligast av alla förövarna genom att hon också verkar ljuga om allt och inte minnas något (för att hoppas slippa straff förmodar jag).

Jag kommer att tänka på Claes Månssons idéer i sketchen "Chefen fyller år" till exempel "så han går fram och ska krama om hunden men då har man dränkt in hela hunden i bensin och tänder eld på den, så att han brinner upp och blir alldeles svart - det vore trevligt". Upplevelse var ordet ja.

😂

Men vad tyckte du om den där televerksarbetaren eller vem det nu var (det har hunnit gå några dagar sen jag lyssnade). Stackars livrädda Alexander bestämmer sig för att ta sin sista chans och göra något livsfarligt - påkalla hjälp trots att kidnapparna märker det. Vad gör han - ingenting!! Kanske egentligen inte så konstigt eftersom han berättar att han trodde det var ett gäng med drogproblem, men så oerhört frustrerande nu med facit i hand!
 
Men vad tyckte du om den där televerksarbetaren eller vem det nu var (det har hunnit gå några dagar sen jag lyssnade). Stackars livrädda Alexander bestämmer sig för att ta sin sista chans och göra något livsfarligt - påkalla hjälp trots att kidnapparna märker det. Vad gör han - ingenting!! Kanske egentligen inte så konstigt eftersom han berättar att han trodde det var ett gäng med drogproblem, men så oerhört frustrerande nu med facit i hand!

Jamen det var ju ännu ett helt galet :eek::banghead::arghh:-moment...!
- "hjälp mig, rädda mig, de är kriminella och jag är kidnappad och jag heter" etc.
- *på bred norrländska*: "jo" "de där blir nog bra ska du se". *hejdå* *åker obrydd iväg och fixar lite mer teleledningar* Fint om Alexander lämnats att svälta och frysa ihjäl efter det. Det där blir nog bra. Eller inte.

Ja, eller hur! Jag förundras över att de låter honom hållas så mycket. Flera gånger undrar man ens vad hans svador har med fallet att göra! Han vill till och med visa någon rekonstruktion live och tar hjälp av sin advokat (tror jag det var) och vill även ha en till för att han vill visa precis, men då blir han i alla fall nekad att få en ytterligare statist :D.

Du tycker inte att det plötsliga helt random inflikandet gällande (till exempel) medmisstänkts enorma penis hade en avgörande betydelse för målets utgång? "“Det här kanske är en lite känslig detalj, men sanningen, den måste läggas, utan omsvep.” Och man bara: WHY????! :rofl:
 
Har du sett foto på Elias? Det stämmer liksom inte alls med den bild jag fick av honom. Jag tror att denna person kan vara riktigt farlig med tanke på att han fått talets gåva och nog kan prata omkull folk om de inte är uppmärksamma.

Och jo, jag var tvungen att göra lite mer research, så jag hittade hela trion på bild. Som sagt: en helt surrealistisk blandning. De är ju fria allihop igen numera, "fångvaktaren" vill nog bara gå tillbaka till sitt tidigare liv i lugn och ro så det verkar inte sannolikt att han hamnar i belastningsregistret igen. Honom kände man ju ändå lite för, för att han blivit så jäkla hjärntvättad och styrd av Elias, knappast någon som själv skulle börjat tänka ut sådana här saker. Bra att de markerade skillnaden även om det inte gick att göra annat än ge honom också ett rejält fängelsestraff.

Men båda de andra - inte minst Elias - signalerar en påtaglig återfallsrisk i någon form av brott, med den personligheten och självbilden.
 
Vad kul
Jamen det var ju ännu ett helt galet :eek::banghead::arghh:-moment...!
- "hjälp mig, rädda mig, de är kriminella och jag är kidnappad och jag heter" etc.
- *på bred norrländska*: "jo" "de där blir nog bra ska du se". *hejdå* *åker obrydd iväg och fixar lite mer teleledningar* Fint om Alexander lämnats att svälta och frysa ihjäl efter det. Det där blir nog bra. Eller inte.



Du tycker inte att det plötsliga helt random inflikandet gällande (till exempel) medmisstänkts enorma penis hade en avgörande betydelse för målets utgång? "“Det här kanske är en lite känslig detalj, men sanningen, den måste läggas, utan omsvep.” Och man bara: WHY????! :rofl:

Haha, det hade jag t.o.m lyckats förtränga :banghead:. Tror du han säger det med vilje eller hasplar han bara ur sig något? Och gör han det med vilje undrar jag precis som du!

Han var väldigt upprörd angående chokladbollarna med och tar upp det i rätten :laugh:
 
Och jo, jag var tvungen att göra lite mer research, så jag hittade hela trion på bild. Som sagt: en helt surrealistisk blandning. De är ju fria allihop igen numera, "fångvaktaren" vill nog bara gå tillbaka till sitt tidigare liv i lugn och ro så det verkar inte sannolikt att han hamnar i belastningsregistret igen. Honom kände man ju ändå lite för, för att han blivit så jäkla hjärntvättad och styrd av Elias, knappast någon som själv skulle börjat tänka ut sådana här saker. Bra att de markerade skillnaden även om det inte gick att göra annat än ge honom också ett rejält fängelsestraff.

Men båda de andra - inte minst Elias - signalerar en påtaglig återfallsrisk i någon form av brott, med den personligheten och självbilden.

Ja, Magnus har uppenbarligen gått på svadorna, men helt riktigt dömdes han för brottet, för något sådant kan man såklart inte skylla på Aspbergers. Jag får inte riktigt grepp om honom men förstår att han hyste agg mot välbärgade och folk som var dumma mot funktionsnedsatta.
 
Något jag inte hängde med på var det där med pajen. Alexander hade reagerar på att Parastou rest så långt för att bjuda på paj som han uppfattade som köpt tyckte jag han sa (var i aluminium-form). Men det var hennes mammas recept sa hon när han reagerade på att det smakade beskt. Dessutom hade hon bakat muffins med vin i. Jag förstod aldrig varför det var uppe i rätten (för det var väl pajen som hade sömnmedel?).

Det jag inte fattar att de vågade söva honom så - han säger att han inte åt mycket alls eftersom det inte smakade gott. Hur illa hade det gått om han ätit mycket?!
 
Nej muffinsen fattade jag inte heller poängen med - Parastou ska ju ha skyllt mycket på att hon hade så dåliga minnesbilder för att hon druckit ett eller två glas vin (något alkoholkänslig kan man tycka). Kanske skulle det gå ihop med att det blev vin över från muffinsbaket som hon blev tvungen att dricka för att det inte skulle förfaras? Men det är en tämligen grundlös spekulation. Men också ett ganska udda recept med vinmuffins (jag blev tvungen att googla det själv men hittade faktiskt något).

Angående sömnmedlet så hade de ju full koll, för de hade ju gjort noggranna efterforskningar genom att googla oskyldiga saker som "Spänna fast rullstol", "recept köttfärspaj", "spetsa maten", "kan man dö av 30 stilnoct", "tortyr med bilbatteri", och "hur får man tag på elpistol på smidigast sätt."

Dessutom hade Elias hela 1,5 poäng från läkarlinjen att luta sig mot.
Fråga som genast inställer sig: hur har denna människa alls kommit in och fått behörighet till en läkarutbildning? Kan väl knappast ha snackat sig in där?

Stryker man ironin i ovanstående så känns det mycket riktigt sjukt riskabelt som brottsplan. Tingsrätten tar också upp det särskilt när de bestämmer straffet. "Genom människorovet har Elias och Parastou utsatt målsäganden för nedsövning på ett sätt som de inte har kunnat kontrollera, de har rimligen inte varit helt säkra på att det tillförda läkemedlet inte skulle orsaka mer skada än det gjorde. "

Har du förresten sett deras fina mindmap över planeringen?

"Vad kan gå fel?"
Den saknar punkt 1: någon kan hitta din sparade mindmap angående vad som kan gå fel. :idea:

mindmap_1.jpg
 
Finns en film om kidnappningen som är lite smårolig. Tror den heter kidnappningen av Uppsala studenten.
 
Ja, jag läste om filmen - och jag kan ju absolut förstå en frestelse att använda de misstänktas alla konstiga uttalanden och klantiga agerande som ett komiskt material. För det går som sagt inte att undvika att skratta över flera av Elias helt absurda monologer eller hur brottsplanen bara faller ihop som en misslyckad sufflé. Eller hans totala oförmåga att transportera en bil från punkt A till punkt B en enda gång utan avkörningar, kollisioner, dieseltankning i en bensinbil och andra missöden.

Men därifrån till att verkligen med avsikt sälja in händelsen som en slapstickgrej på film? Det kan jag inte tycka är ok när det gäller ett brottsoffer som haft skäl att oroa sig för sitt liv eller för att bli svårt skadad under flera dagar; hotats, förts bort, bundits och drogats, levt med ovisshet om vad som skulle hända. Och hans anhöriga som också drabbats hårt. Smaklöst och respektlöst.

Nu har jag inte sett filmen men dokumentärerna belyser ju vad som faktiskt sagts och också hur målsäganden tänkt och känt under händelsen på ett sakligt och objektivt sätt, och det är enda acceptabla sättet att hantera ett så allvarligt brott mot person - bara några år efter händelsen dessutom.
 
Jag roade mig med att läsa några av förhören från förundersökningen också. Elias är verkligen svartvit i sin kategorisering av andra. Antingen så är det de mest fina och exemplariska människor, eller så är det imbecilla klantskallar. Ganska snabbt är han ganska hotfull och med trist attityd mot förhörsledarna.

Kan passa på att tipsa om en annan del av Rättegångspodden gällande "Doktor Brasa" som jag lyssnade på i anslutning till en kurs för några månader sedan. Klart intressant och inte utan underhållningsvärde. Tung bevisning och en alltmer hopplös situation för misstänkt som ändå stretar emot, medan förhöret bara smular ner trovärdigheten bit för bit. (kursen jag gick handlade just om förhör)

Det är visserligen inte en podd men P3 Dokumentär har (bland många andra bra avsnitt) ett mycket bra avsnitt om Rekordkuppen mot Gotabanken som också innehåller några :eek:-moment. Frikända gärningsmän som nu berättar vad som förefaller vara den egentliga sanningen. Jag hade inte velat vara Securitas säkerhetsansvarige och få ett samtal från Gotabanken måndag morgon efter den helgen, om man säger så.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har precis lyssnat på en dokumentär från P2 som jag rekommenderar; https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1229657 Dokumentären...
Svar
13
· Visningar
2 131
Samhälle Det finns personer, även här på Buke, som stöttar ifrågasättandet av att Förintelsen har ägt rum. Två helger i rad, med start idag, vill...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
14 727
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Med tanke på kommentarer i mina trådar om filmvisning för högstadiebarn...
2
Svar
39
· Visningar
4 551
Senast: Badger
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det är en sak som jag tycker är väldigt fascinerande med ridningen nu! Det är ju så att min skadade arm fortfarande är väldigt svag och...
Svar
0
· Visningar
492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp