Sporthorse

Trådstartare
Hej!
Vad lyssnar ni på för bra poddar?
Ge mig tips och en kort beskrivning av podden och vad ni gillar med den.

Kan handla om vad som helst, bara det är bra och intressant
 
Krigshistoriepodden - namnet säger det mesta, men jag gillar humorn och de klassiska citaten från podden.

Haveristerna - granskar allt mellan himmel och jord, främst influencers och liknande. Kan dock vara lite ojämna, och det kan bli lite tradigt när jag inte vet vem de pratar om.

Det politiska spelet och Europapodden för politik. Gräns, konflikt och P3 dystopia hamnar väl kanske inte i politik-kategorin endast, men ändå. P3 serie gillar jag också, men är osäker på om det räknas som podd!
 
Jag älskar Våra sanningar med Vivi Wallin och Carin da Silva. Ärliga och härliga högt och lågt om bland annat föräldraskap.
 
Jag lyssnar på en massa poddar! 🙂

USA-podden, Kina-podden, Mellanösternpodden och Europapodden. - Utrikespolitiska poddar från P1.

Utblick - Utrikespolitisk podd från Utrikespolitiska institutet. Mycket bra och informativ podd.

Konflikt - En podd från P1 om olika sorters konflikter.

Det politiska spelet - en podd om inrikespolitik.

Druid och Zimmerman show - en podd från P3 med inrikespolitik och satir.

Tankesmedjan - politisk satir från P3. Har dock blivit mycket sämre sedan Moa Wallin lämnade.

P3 Klubben - En podd från P3 där de pratar om aktuella ämnen i kultursverige. Älskar Nanna, så lyssnar på podden pga henne typ.

Heteroakuten - Två lesbiska som svarar på heterosexuella frågor ur ett lesbiskt perspektiv. En mysig podd.

Flashback former - underbar humorpodd där de tar upp trådar från flashback och gör till humor.

Gräns - en podd om Sveriges säkerhetspolitik. Intressant!

Filosofiska rummet - podd från P1 där de snackar filosofi.

Stil - podd från P1 som handlar om mode och kultur ur olika perspektiv.

Ångestpodden - en podd där de pratar om psykisk ohälsa på olika sätt.

Och sedan några hästpoddar på det och några andra poddar som kommer med avsnitt mer sällan.

Märks det att jag har sömnproblem som jag löser genom poddlyssning? 😅
 
P3 Krim
P3 dokumentär
P1 dokumentär
Fallen jag aldrig glömmer
Rättegångspodden
En mörk historia
Dokumentära berättelser
Equipodden

Lyssnar bara på poddar när jag kör bil och eftersom jag har 45 min enkel väg till jobbet så hinner jag med en del avsnitt i veckan.
 
P3 har många bra poddar, imo :) Dokumentär såklart, P3 Historia och Dystopia (som handlar om diverse worst case-framtidsscenarion).

Creepypodden såklart, för en skräckfantast such as jag 😎

Flashback Forever, humor och satir kring forumet Flashback.
 
Behind the bastards är hands down den bästa podden jag vet.

"Hosted by journalist Robert Evans, Behind the Bastards dives deep into the worst humans in history, from Paul Manafort to Qaddafi to Joseph Stalin. With great research, storytelling, and comedic banter, the show offers a tantalizing tour of the darker side of history."

Jag gråtskrattar konstant och det är så otroligt intressanta avsnitt.

Och till er som nämnt mycket SR-poddar likt Konflikt kan jag varmt rekommendera Kaliber 👍
 
P3 dystopia - olika katastrof scenarion som skulle kunna hända/vad händer om dom skulle hända typ.
Creepypodden - skräckhistorier/ creepy pasta (också p3)
Flashback forever - satir om flashback trådar
Kannibalpodden (Spotify) - pratar om olika kannibaler
Seriemördare (Spotify) pratar om olika seriemördare
P3 dokumentär
Sekter (Spotify) - handlar om olika sekter och sektliknande grupper
 
Haveristerna, som Masqueradee sa.
Kafferepet, mer eller mindre hysteriskt roliga lyssnarhistorier som läses av tre komiker
Speljuntan, fd P3 Spel som återuppstått, och blivit bättre imho
Alex och Sigges podcast, nutidsanalys(typ?) och samtal
Återskapat, historiskt återskapande och hantverk
Art of History, historia utifrån ett konstverk
Det Skaver, om livet efter 30
Paparazzi, kändisskvaller på ett icke-gottande sätt, alltså dom sitter inte och njuter av att det går dåligt för nån och har oftast en bra (social- och/eller feministisk)analys av saker som händer i kändisvärlden
Vulgar History har jag börjat följa men inte lyssnat än, det ska vara "A feminist women's history comedy podcast about the scandalicious stories of people from olden times"
...och en handfull olika cosplaypoddar som mest troligt är helt irrelevanta för Buke :laugh:
 
Jag slänger in några som inte nämnts innan.

Kulturens ABC. Förut en del kultursnack ffa om ”kulturmannen” nu mest härliga diskussion om livet och att bli äldre (de är födda -77 har jag för mig).

The gayly prophet. En amerikansk podd där de läser Harry Potter med en kritisk queer-blick. Många aha-upplevelser.

Esgaype from reality. Paret ovan har även denna podd, där de går igenom den fantastiska Simon Snow-serien.

Goblet of Wine. Tips från ovanstående, jag håller på och lyssnar ikapp. Det är två brittiska tjejer som diskuterar Harry Potter medan de är fulla. Oerhört underhållande, speciellt med diverse sidospår som varför man svänger förbi Norfolk på väg från London till Hogwarts.
 
Sektpodden (Emma från Knutby och psykoanalytikern Rigmor pratar om allt från Knutby till tvåmanssekter och narcissistiska personligheter. Lyssna gärna från början).

Fråga Anders och Måns (Ankan och Måns svarar på lyssnarfrågor, roligt och rappt.)

Vi går till Historien (Fd gymnasieläraren och bla kronprinsessans lärare berättar klassisk svensk kungahistoria.)

Historiepodden (Olika skeenden och historia från hela världen.)

Fri Tanke podden (intervjuer med författare inom fysik, psykologi, filosofi religionsvetenskap m fl.)

Bildningspodden (samtal med experter om något "bildat" ämne, ofta filosofi)

När man talar om trollen (nordiska myter och väsen).

P1,P3 och P4 Dokumentär (tre olika poddar)

Senaste favoriter:
Uppgång och fall (behandlar olika företag eller företeelser som hypat och sedan visat sig vara bluff)

Motiv (true crime)

Galen bonus:
Till den det berör (humorpodd; två "göteborska" helt vanliga snubbar pratar varje vecka mycket underhållande om absolut ingenting och lyckas hålla sig, i mitt tycke, på rätt sida sedligheten .. Varning dock för visst öl-innehåll)
Har fler på listan men slut på skrivork.
 

Liknande trådar

Kultur Jag är en Sveriges radio nörd. Mest P1 men laddar även hem poddar från P3 och P2 om ämnet intresserar mig. Flamsradio går bort, har...
2
Svar
31
· Visningar
879
  • Artikel
Hästnyheter SWB-podden med avelsprofilerna Gustaf Johansson och Elisabet ”Bettan” Ernblad har etablerat sig och nu finns det över 70 avsnitt. Det...
Svar
0
· Visningar
197
Senast: Gunnar
·
Samhälle Ja, jag är konservativ. Blir riktigt glad när poddar om gamla händelser tar upp uttalanden som Nordegren sagt. Hans röst gillar jag...
Svar
13
· Visningar
1 060
Senast: tanten
·
IT & mobiler Vad kan jag göra? Har inte Spotify Premium. Har provat att starta om datorn, utan resultat. Trodde först att det var något problem hos...
Svar
5
· Visningar
848
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp