Bukefalos 28 år!

Podenco ibicenco

Mirre

Trådstartare
Någon som har det här?
Vansinnigt vackra hundar verkligen. Någon som kan dela med sig lite kunnande och åsikter om rasen?
 
Min väninna har en nu 11 årig tik. Pigg & glad. Kastrerades pga livmodern förra året och blev ung på nytt! Aldrig varit sjuk innan det. Hon är strävhårig men märks inte så mycket på henne mest på ryggen. Hon är den mjukaste och vänaste hund jag träffat!. Hennes halvssyster däremot som är släthårig är dels större och mycket, mycket envisare och buffligare och visar rasens hoppförmåga. Hon mer eller mindre kliver över 120 cm rasthagsnät och inte mycket håller henne inne! De jagar både med syn och doft och är lite svårare ha lösa. Fast den 11 åriga tiken är undantaget. Trots att hon tränats i LC ibland så har det hänt hon sprungit efter ett rådjur typ 10 m sedan vänder hon.
 
Har ingen själv, men har träffat podencos. Väl värt att tänka på med dem är att de har stark jaktlust, inte allt för sällan använder både näsa och ögon för att hitta vilt och dessutom på typiskt urhundssätt/vinthundssätt är väldigt självständiga.

För den som vill ha en lydnadshund eller skrota runt i skogen med lös hund är nog de flesta andra raser ett bättre val, men för rätt ägare är de utan tvekan väldigt roliga tack vare att de är så positiva och påhittiga.
 
Jag har träffat en hel del podencos, både renrasiga och blandningar. Överlag väldigt mjuka och positiva hundar i personligheten. Hur föriga de är varierar, några har varit riktigt roliga att träna med, men precis som @Red_Chili säger är det urhundar/vinthundar där många är rätt egna i sättet och obenägna att vara någon till lags.

Genomgående för såväl renraser som blandningarna har dock varit en mycket stark jaktinstinkt. De är sanslöst kvicka och jag har mer än en gång sett dem ta byten trots att de gått i ett vanligt koppel. Jag älskar deras vänliga och egna temperament, men jakten har gjort att jag valt bort dem.
 
Jag har träffat en hel del podencos, både renrasiga och blandningar. Överlag väldigt mjuka och positiva hundar i personligheten. Hur föriga de är varierar, några har varit riktigt roliga att träna med, men precis som @Red_Chili säger är det urhundar/vinthundar där många är rätt egna i sättet och obenägna att vara någon till lags.

Genomgående för såväl renraser som blandningarna har dock varit en mycket stark jaktinstinkt. De är sanslöst kvicka och jag har mer än en gång sett dem ta byten trots att de gått i ett vanligt koppel. Jag älskar deras vänliga och egna temperament, men jakten har gjort att jag valt bort dem.

Din beskrivning stämmer väldigt väl på min podenco-mix. Han blev 12 år och var världens mjukaste snällaste hund, tyvärr med stor lust att jaga. Inte förig för fem öre, blev mest hjälplös och stressad av att försöka förstå vad jag ville när vi skulle träna. Hans stora talang var hans vänliga och mjuka sätt som gjorde honom till hundrädda barns största hjälte. Han trängde sig aldrig på, men kunde ligga och bli kammad och klappad hur länge som helst. VÄLDIGT skottberörd men det kan ha berott på dåliga erfarenheter tidigare i livet, han var vuxen omplacering.
 
Låter ju som en väldigt trevlig hund men med mycket jakt. Läste lite på skk tidigare, stod där att det var en rätt så frisk ras. Hade varit fall med ögonproblem utomlands men inget i Sverige.
 
Kan inte säga något om rasen, men stod och beundrade två stycken på Tallinns julshow i december medan jag väntade nästa klass. Vansinnigt vackra, högresta och eleganta. Är oerhört svag för hundar med den typen av kroppsbyggnad, dvs slanka och lite "taniga" med långa ben och ett elegant huvud.
 
Visst är de vackra :love:
Är oerhört förtjust i just vinthundar, men tveksam till om jag skulle klara av att hantera den starka jaktinstinkten och lyckas få hunden tillräckligt motiverad. Men man får gå kurser och lära sig :up:
 
Värt att notera är att det tyvärr finns gott om oseriösa vinthundsuppfödare och urhundsuppfödare, precis som det såklart finns inom alla raser. MEN om ni stöter på en vinthundsuppfödare eller podencouppfödare som påstår att hundarna inte har jaktlust, någon som struntar i rasernas historia och försöker få det att framstå som att vinthundar/podencos är "som vilken hund som helst" bara de tränas lite, dra öronen åt er. Jag har mer än en gång sett hur det lett till frusterade hundägare som antingen omplacerar sina hundar eller som tvingas leva liv med osamarbetsvilliga jaktidioter.

En seriös uppfödare av vinthund/podenco vet att det är en hundras med lång historia som jakthund och att det inte är något som går att avla bort på några få generationer. Inte heller någon vinthundsras eller podencoras brukar vara lämplig att ha tusen kullar per år på, för det finns helt enkelt inte tillräckligt många lämpliga hundköpare och risken är stor att fel personer köper pga uppfödarnas slarv. Har tex sett flera med italiensk vinthund prata om att det nu avlas på "lite vad som helst" eftersom rasen blivit populär, med negativa konsekvenser. Det är såklart jättekul att fler och fler upptäcker vinthundarna/urhundarna, men likt andra raser finns det absolut en risk att de blir för populära för fort.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 244
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Har varit väldigt intresserad av rasen länge nu. De jag pratat med om rasen är främst de som själva just nu har svensk lapphund...
2
Svar
26
· Visningar
2 192
Senast: Puffindog
·
Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 414
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 783

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp