Polen-hö, hästarna äter det inte

Seabaz

Trådstartare
En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal efter bal har rivits upp och det är tydligen väldigt varierande kvalitet.
Någon bal var helt svart så nästa bal var mer som om de plastat in vass.

Nu har de kommit till balar som är gröna, fina, luktar gott men själva höet ser ut som halm, fast grönt då.
Det verkar vara det bästa ur partiet. Men hästarna äter det inte.

Ingen av de 14 hästarna äter det och nu efter någon vecka börjar hästägare och stallägare panika lite...
Svenskt hö nu ligger väl på nästan på 10kr/kg?
Det är alltså en väldigt stor summa som redan spenderats på Polen-partiet men ja, så j-a trist om de inte kan få hästarna att äta det.

Någon annan som hört liknande historier den här säsongen?
 
Oh ja. De har annat hö i Polen, bl.a. Det vassliknande. Det har självklart vanligt också.
Vi köpte blandat och nästan alla våra gillade det. Ett par andra hade annan leverantör i stallet och fick sälja det vidare.
Det borde gå att sälja även det här vidare.
Vi köpte svenskt ensilage som var väldigt blött för strax under 4 kr/ kg. Så de får höra sig för hos alla de känner.

När höt skiljer sig så mycket från vår kan det ta ett tag innan de vant sig vid det.
 
En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal efter bal har rivits upp och det är tydligen väldigt varierande kvalitet.
Någon bal var helt svart så nästa bal var mer som om de plastat in vass.

Nu har de kommit till balar som är gröna, fina, luktar gott men själva höet ser ut som halm, fast grönt då.
Det verkar vara det bästa ur partiet. Men hästarna äter det inte.

Ingen av de 14 hästarna äter det och nu efter någon vecka börjar hästägare och stallägare panika lite...
Svenskt hö nu ligger väl på nästan på 10kr/kg?
Det är alltså en väldigt stor summa som redan spenderats på Polen-partiet men ja, så j-a trist om de inte kan få hästarna att äta det.

Någon annan som hört liknande historier den här säsongen?

De flesta som köpt från Polen enligt min vetskap har fått fint foder. Så nej - just Polskt foder har inget etablerat problem. Däremot har en del folk fått dåligt foder när de utifrån foderkrisen köpt importerat hö från en rad olika länder, bla Holland.

Det finns en grupp på FB som heter varningslistan foder ngnting . Där kan du tex skaffa dig en bild.

Det svenska grovfoder som säljs nu efter krisen kostar inte 10 kr/kg eller ens 6 kr/kg.
 
@mackan priset var det min bekant som sa så jag hoppas det inte stämmer då!

Och jag hoppas inte alltför många är drabbade av liknande oätligt hö som dom :(
 
Usch vad tråkigt! Jag har ingen stenkoll på importer. Men de allra flesta jag vet och sett verkar ha fått fint foder från olika länder, även om det finns en del skräckhistorier också med både svenska och utländska försäljare.

FB-gruppen som @mackan nämner heter Varningslistan Höleverantörer. Så gå med där.
Andra är säkert också intresserade av att veta var fodret kommer ifrån. Kanske hittar de fler som har råkat ut för samma försäljare också.

Priset på svenskt hö verkar i alla fall i Mellansverige ligga på runt 5 kr/kg, plus/minus en krona eller så här och var. Betydligt billigare nu än i somras. Har sett analyserat hösilage på 55-60 TS för ända ned till 2 kr/kg också.
Hoppas dina bekanta får tag i annat. Ingen rolig sits att stå i mitt i vintern såklart, men foder finns i lala fall.
 
En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal efter bal har rivits upp och det är tydligen väldigt varierande kvalitet.
Någon bal var helt svart så nästa bal var mer som om de plastat in vass.

Nu har de kommit till balar som är gröna, fina, luktar gott men själva höet ser ut som halm, fast grönt då.
Det verkar vara det bästa ur partiet. Men hästarna äter det inte.

Ingen av de 14 hästarna äter det och nu efter någon vecka börjar hästägare och stallägare panika lite...
Svenskt hö nu ligger väl på nästan på 10kr/kg?
Det är alltså en väldigt stor summa som redan spenderats på Polen-partiet men ja, så j-a trist om de inte kan få hästarna att äta det.

Någon annan som hört liknande historier den här säsongen?
Köpte upp sånt vassliknande hö av en man i närheten vars hästar inte åt det. Polen oxå.
Vi har några som äter det men de flesta gillar halmen bättre till och med....
 
Det går ganska bra att få tag på hö nu eftersom många fick bra andra- och tredjeskördar. Från 3 kr/kg och uppåt har jag sett.
 
Jag vet dom som fått mycket fint foder ifrån Polen från seriösa odlare/säljare. Men jag vet också dom som blivit riktigt lurade på helt okänligt polskt foder.

Ett exempel var mer ris (trädgrenar) är någon typ av gräs. Delar var grovt som en tumme.
En fick vad som vid första anblicken såg ut som fint ensilage men med få lager plast om. Man bad då en maskinstation komma och plasta om balarna för att man skulle vara säker på att det skulle hålla.
När man lade in dom i plastaren lossnade den gamla plasten och det yttersta lagret ensilage. Under det fanns svart plast och inne i den fanns något som närmast kan liknas vid kompost. Det vill säga riktigt gammalt foder.

Svenskt foder idag kostar runt dubbelt normalpris när man tittar på annons ca 1200 per bal.
 
En bekant i Sverige har varit med och köpt ett stort parti (inplastat) Polen-hösilage och nu har det blivit dags att använda detta. Bal efter bal har rivits upp och det är tydligen väldigt varierande kvalitet.
Någon bal var helt svart så nästa bal var mer som om de plastat in vass.

Nu har de kommit till balar som är gröna, fina, luktar gott men själva höet ser ut som halm, fast grönt då.
Det verkar vara det bästa ur partiet. Men hästarna äter det inte.

Ingen av de 14 hästarna äter det och nu efter någon vecka börjar hästägare och stallägare panika lite...
Svenskt hö nu ligger väl på nästan på 10kr/kg?
Det är alltså en väldigt stor summa som redan spenderats på Polen-partiet men ja, så j-a trist om de inte kan få hästarna att äta det.

Någon annan som hört liknande historier den här säsongen?
Vi har köpt Polenhö. Vilken jävla resa det här varit...
Orkar inte skriva allt men om kvalitén kan jag skriva följande. Långa strån i vissa balar. Korta i andra. Vasstrån i vissa balar, ängshö i andra. Mycket varierande.
ALLA balar är mycket dammiga. Vi kan inte ge hö direkt från balen. Vi måste damma av höet innan vi serverar det. Jävlar vad det dammar och det är mycket boss. När vi tar ut höet på gården så lägger vi det på en presenning och sedan tar vi grepen och fluffat upp höet. Skakar det. Det fina dammet blåser i väg. Bosset hamnar på pressenningen.
Vissa delar av en bal har vi fått slänga. Det här varit för mycket damm. Sen kan resten av balen vara fräsch.
Mycket jobb. Jag håller på att spy på allt merarbete det här gett.
Hästarna har ratat 1 bal av 7 hitintills. Då har vi löst det genom att blanda ut med annan bal.
 
Mja.. Den lokala foderproducenten och säljaren här har lite olika partier men de ligger mellan 7-10 kr. Och han får fodret sålt.

Jag köpte just svenskt hösilage med bra värden för 2,45kr/kg. De annonser i mina trakter på dyrt och/eller utländskt foder ligger kvar länge på blocket och kommer sedan ut på nytt. Drar då slutsatsen att de inte får sålt det.
 
Jag köpte just svenskt hösilage med bra värden för 2,45kr/kg. De annonser i mina trakter på dyrt och/eller utländskt foder ligger kvar länge på blocket och kommer sedan ut på nytt. Drar då slutsatsen att de inte får sålt det.

Va bra! Detta är en leverantör med gott rykte där man får bra kvalitetsfoder, hållt på i många år, så då väljer väl folk att köpa där ändå trots priserna :)
Men ja, har också sett återkommande annonser på blocket med främst importerat foder som inte blir sålt.
 
Det går att få tag i foder för inte allt för stora pengar nu, speciellt till häst. Jag har köpt in mitt parti för ca 3 kr/kg TS.
 
Vi har köpt Polenhö. Vilken jävla resa det här varit...
Orkar inte skriva allt men om kvalitén kan jag skriva följande. Långa strån i vissa balar. Korta i andra. Vasstrån i vissa balar, ängshö i andra. Mycket varierande.
ALLA balar är mycket dammiga. Vi kan inte ge hö direkt från balen. Vi måste damma av höet innan vi serverar det. Jävlar vad det dammar och det är mycket boss. När vi tar ut höet på gården så lägger vi det på en presenning och sedan tar vi grepen och fluffat upp höet. Skakar det. Det fina dammet blåser i väg. Bosset hamnar på pressenningen.
Vissa delar av en bal har vi fått slänga. Det här varit för mycket damm. Sen kan resten av balen vara fräsch.
Mycket jobb. Jag håller på att spy på allt merarbete det här gett.
Hästarna har ratat 1 bal av 7 hitintills. Då har vi löst det genom att blanda ut med annan bal.

Jag vet inte var stallets hö kommer ifrån, men det är ungefär som du beskriver det men med mindre dammproblem. Det dammar (ej hygieniskt dåligt) men enbart vissa balar så illa som du beskriver. Men allt annat känner jag exakt igen...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 382
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 321
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Väldigt enkelt fråga. Jag står nu i ett stall där höet dammar, jag tycker att höet inte luktar gott, unket, vissa partier har en frän...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 099
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag köpte hö från annan leverantör för några dagar sen. Det förra höet åt de med god aptit men detta är svårare att få i dem. Det är...
Svar
11
· Visningar
2 041
Senast: Pox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp