Polis får behålla jobb efter vansinnesfärd

Niyama

Trådstartare
Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag läste det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...ansinnesfard-over-200-km-h-far-behalla-jobbet
Polismyndighetens personalansvarsnämnd har yttrat sig i ärendet och sagt att polismannen inte kommer att skiljas från sin anställning vid en fällande dom.
Han har ju inte bara kört lite för fort utan det låter som värsta vansinnesvärden och sen kunde han inte ens gripas utan pepparspray. Hur kan han få behålla jobbet efter det? :confused:
 
Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag läste det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...ansinnesfard-over-200-km-h-far-behalla-jobbet

Han har ju inte bara kört lite för fort utan det låter som värsta vansinnesvärden och sen kunde han inte ens gripas utan pepparspray. Hur kan han få behålla jobbet efter det? :confused:
En sån person lär ju inte vara lämplig överhuvudtaget. Om han får panik så pass lätt, hur är han då i en krissituation? Och han ska gå runt med vapen bland folk?? Nej tack!

Kör man för fort så är det väl bara att stanna, erkänna sitt misstag och be om ursäkt så mycket man bara kan. Kanske kan man tillomed slippa böter och övertala kollegan att få en notis i sitt register hos arbetsgivaren istället.

Att få panik till den graden att man beter sig såhär är inte rimligt överhuvudtaget.
 
Bötesbrott, inte artbrottslighet. Brottet skett på fritiden. Svårt hävda det skadat förtroendet för myndigheten gissar jag.

Sen om den personen ska vara i yttre tjänst håller jag helt med om att det känns jävligt sådär om han nu kan få sån panik. Vid ett skrivbord däremot känns personen inte särskilt farlig för allmänheten. Men framgår inte vad han har för tjänst.

Han borde dock inte ha något körkort kan jag känna. För allas skull!
 
Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag läste det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...ansinnesfard-over-200-km-h-far-behalla-jobbet

Han har ju inte bara kört lite för fort utan det låter som värsta vansinnesvärden och sen kunde han inte ens gripas utan pepparspray. Hur kan han få behålla jobbet efter det? :confused:
För att "lika inför lagen" är en saga.
 
Bötesbrott, inte artbrottslighet. Brottet skett på fritiden. Svårt hävda det skadat förtroendet för myndigheten gissar jag.

Sen om den personen ska vara i yttre tjänst håller jag helt med om att det känns jävligt sådär om han nu kan få sån panik. Vid ett skrivbord däremot känns personen inte särskilt farlig för allmänheten. Men framgår inte vad han har för tjänst.

Han borde dock inte ha något körkort kan jag känna. För allas skull!
Stod ju i lilla faktarutan att det kan ge fängelse?

Jo yttre tjänst känns ju som katastrof men även vid ett skrivbord känns faktiskt sådär tycker jag. Jag föredrar att möta lite mer balanserade poliser även bakom ett skrivbord...
 
Stod ju i lilla faktarutan att det kan ge fängelse?

Jo yttre tjänst känns ju som katastrof men även vid ett skrivbord känns faktiskt sådär tycker jag. Jag föredrar att möta lite mer balanserade poliser även bakom ett skrivbord...
Bara om den är grov, men det här räknades vara av normalgraden.
 
Stod ju i lilla faktarutan att det kan ge fängelse?

Jo yttre tjänst känns ju som katastrof men även vid ett skrivbord känns faktiskt sådär tycker jag. Jag föredrar att möta lite mer balanserade poliser även bakom ett skrivbord...

Grov vårdslöshet ja. "Bara" vårdslöshet är böter. Han har erkänt vårdslöshet enligt artikeln. Sen verkar det förvisso utifrån artikeln som att han får behålla arbetet även om han dömd för grov vårdslöshet (dvs kan få fängelse).

Man kan nog vara balanserad i alla andra lägen även om man får panik under bilkörning. Eller obalanserad i andra lägen även om man är tryggheten själv under bilkörning. Det blir svårt att få till en korrekt bedömning där så man garanterar alla poliser du möter är balanserade i alla lägen. De är ju människor.

Jag varken försvarar eller protesterar mot beslutet att han får behålla arbetet. Jag enbart redogjorde för vad jag gissar påverkat att beslutet blev att han får behålla tjänsten.
 
Bara om den är grov, men det här räknades vara av normalgraden.

Fast när jag läste igen är han faktiskt åtalad för grov vårdslöshet. Artikeln är dock lite luddig om det menas att han får behålla jobbet om han döms för den vårdslöshet i trafik han erkänt (bötesbrott) eller även om han döms för den grova vårdslöshet han åtalas för (fängelse i straffskalan)
 
Jag ställer mig också lite frågande till hur bilarna inte är mer trasiga om de har krockat i de hastigheter som det skrivs om?

På vilket sätt är polisen inte lika inför lagen jmf med andra?
Vi har väl ingen specialavdelning som utreder brott där poliser är misstänkta i Sverige? Då utreds de alltså av sina egna kollegor istället. Det är klart att det kan påverka tänker jag.
 
Jag ställer mig också lite frågande till hur bilarna inte är mer trasiga om de har krockat i de hastigheter som det skrivs om?


Vi har väl ingen specialavdelning som utreder brott där poliser är misstänkta i Sverige? Då utreds de alltså av sina egna kollegor istället. Det är klart att det kan påverka tänker jag.

Jodå det finns en specialavdelning. Gäller alla anställda hos polisen. Dvs inte bara poliser utan även civilanställda.

Det hanteras av polisens avdelning för särskilda utredningar, SU, och särskilda åklagarkammaren, SÅK.

Så det är inte ens "de vanliga" åklagarna trots att åklagarna är en annan myndighet. Men som tex utredare har du tät kontakt med åklagarna på närmsta kammare så även där lyfts det ut.
 
Man kan nog vara balanserad i alla andra lägen även om man får panik under bilkörning. Eller obalanserad i andra lägen även om man är tryggheten själv under bilkörning. Det blir svårt att få till en korrekt bedömning där så man garanterar alla poliser du möter är balanserade i alla lägen. De är ju människor.
Jag tycker inte bara det handlar om "panik under bilkörning" (då försöker man väl stanna snarast möjligt?). 120 km/h på 60-sträcka, sen över 200 km/h, fel sida av refuger och sen så pass aggressiv när han ska gripas att pepparspray används. I min värld är det inte små misstag vem som helst kan råka göra.
 
Jag tycker inte bara det handlar om "panik under bilkörning" (då försöker man väl stanna snarast möjligt?). 120 km/h på 60-sträcka, sen över 200 km/h, fel sida av refuger och sen så pass aggressiv när han ska gripas att pepparspray används. I min värld är det inte små misstag vem som helst kan råka göra.

Nej. Men i min värld säger det heller inget om huruvida personen behåller lugnet i andra situationer, om personen är en fara för andra i andra situationer, om personen är en bra familjefar eller tycker om kokosmjölk heller.

Dvs jag tycker du drar växlar som blir väldigt spekulerande om du försöker dra paralleller till annat än bilkörning. (sen tycker jag "panik" är ett jävligt dåligt försvar/en jävligt dålig förklaring till det beskrivna med)
 
Nej. Men i min värld säger det heller inget om huruvida personen behåller lugnet i andra situationer, om personen är en fara för andra i andra situationer, om personen är en bra familjefar eller tycker om kokosmjölk heller.

Dvs jag tycker du drar växlar som blir väldigt spekulerande om du försöker dra paralleller till annat än bilkörning. (sen tycker jag "panik" är ett jävligt dåligt försvar/en jävligt dålig förklaring till det beskrivna med)
Det enda jag säger att jag föredrar att möta poliser som inte begår brott (som iaf inte är "skitsaker" som kan räknas som ett litet misstag). Jag tycker det känns som ett rimligt minimikrav.
 
Det diskuterades ju i "Var tionde man har någon gång köpt sex" lite om poliser som begår brott får behålla jobbet. Studsade när jag läste det här: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/u...ansinnesfard-over-200-km-h-far-behalla-jobbet

Han har ju inte bara kört lite för fort utan det låter som värsta vansinnesvärden och sen kunde han inte ens gripas utan pepparspray. Hur kan han få behålla jobbet efter det? :confused:

Så jävla pinsamt alltså. Jag hade skämts ögonen ur mig om jag kört allt för fort och blivit stoppad. Att dra iväg och försöka smita istället för att stanna och ta ett indraget körkort är bara så jävla dumt. 🤦‍♀️
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp