Polisen hittade död häst på gårdsplan – kvinna fortsatt anhållen

Utan att kunna mer om det enskilda fallet så undrar man ju över att de rubricerar det som djurplågeri för att det ligger en död häst med blod rinnande framför en traktor. Jag kan ju berätta att det utspelade sig snarlika scener här hemma för ett par veckor sedan när vi behövde nödslakta en häst. Det är ett absolut krav att de avblodar direkt vid bultning och inte över lastbilen som SLT erbjudit nån gång... ska man behöva samla upp blodet i en hink då menar de (syftar på det som sägs i artikeln om dagvattnet)?
 
Utan att kunna mer om det enskilda fallet så undrar man ju över att de rubricerar det som djurplågeri för att det ligger en död häst med blod rinnande framför en traktor. Jag kan ju berätta att det utspelade sig snarlika scener här hemma för ett par veckor sedan när vi behövde nödslakta en häst. Det är ett absolut krav att de avblodar direkt vid bultning och inte över lastbilen som SLT erbjudit nån gång... ska man behöva samla upp blodet i en hink då menar de (syftar på det som sägs i artikeln om dagvattnet)?
Undrar jag med. Nu har vi visserligen fått nödslakta häst inomhus pga av sjukdom så då finns de ju boxunderlag men man vill ju inte gärna ha dem inne för de blir ju svårare att få ut dem.
 
Utan att kunna mer om det enskilda fallet så undrar man ju över att de rubricerar det som djurplågeri för att det ligger en död häst med blod rinnande framför en traktor. Jag kan ju berätta att det utspelade sig snarlika scener här hemma för ett par veckor sedan när vi behövde nödslakta en häst. Det är ett absolut krav att de avblodar direkt vid bultning och inte över lastbilen som SLT erbjudit nån gång... ska man behöva samla upp blodet i en hink då menar de (syftar på det som sägs i artikeln om dagvattnet)?
Reagerade också på det där om att blod från ett enstaka djur skulle vara miljöbrott. Hur nödslaktar man akut om man inte får avbloda och inte har veterinärer på jour i krokarna?

Är det konstigt skrivet i artikeln alt. andra omständigheter som inte framkommer, eller menar de verkligen så?
 
Menar dom kanske att hästen(djur) inte får ligga döda liksom hur länge som helst.

Avbloda måste man ju göra men sen måste man ju forsla bort djuret, inte låta det ligga kvar.

Eftersom det står 'har man döda djur liggande är det risk att det läcker ner allt möjligt i dagvattnet'
 
Menar dom kanske att hästen(djur) inte får ligga döda liksom hur länge som helst.

Avbloda måste man ju göra men sen måste man ju forsla bort djuret, inte låta det ligga kvar.

Eftersom det står 'har man döda djur liggande är det risk att det läcker ner allt möjligt i dagvattnet'
Fast det är ju rätt vanligt att nödslakt medför att djuren får ligga en till ett par dagar till Lantbrukstjänst kör sin runda.
Mycket märkligt att se det som miljöbrott.
 
Jag tänker att allt inte riktigt framgår. Man blir nog inte anhållen för att ha nödslaktat en häst. Om jag kommer ihåg rätt stod det att hon var dömd för brott mot djurskyddslagen tidigare? Misstänker att det finns en ner utförlig historia bakom det hela.
 
Jag tänker att allt inte riktigt framgår. Man blir nog inte anhållen för att ha nödslaktat en häst. Om jag kommer ihåg rätt stod det att hon var dömd för brott mot djurskyddslagen tidigare? Misstänker att det finns en ner utförlig historia bakom det hela.
Inte veta hur eller när djuret avlidit låter kryptiskt också.
Kanske det inte var blod som texten säger, utan gojs från gammalt kadaver som börjat vätska sig.

Har liksom svårt att tänka mig något scenario med en enstaka död häst som skulle leda till att det inte räcker med förhör? Om hon inte obstruerade deras undersökning på plats eller så?
 
Inte veta hur eller när djuret avlidit låter kryptiskt också.
Kanske det inte var blod som texten säger, utan gojs från gammalt kadaver som börjat vätska sig.

Har liksom svårt att tänka mig något scenario med en enstaka död häst som skulle leda till att det inte räcker med förhör? Om hon inte obstruerade deras undersökning på plats eller så?

Hon misstänks ju även för vapenbrott så det har nog hänt mer än att polisen kom dit, såg en död häst och grep kvinnan.
 
Fast det är ju rätt vanligt att nödslakt medför att djuren får ligga en till ett par dagar till Lantbrukstjänst kör sin runda.
Mycket märkligt att se det som miljöbrott.
Den har kanske legat längre än så..

Känns som att den här historien inte stannar inom normalspannet sas
 
Den har kanske legat längre än så..

Känns som att den här historien inte stannar inom normalspannet sas
Det som står i artikeln är inte att det är kadavret i sig som är miljöbrott utan just blodet. Nu är ju tidningsartiklar aldrig helt precisa eftersom reportern oftast är väldigt dåligt utbildad inom områdena det skrivs om och därför får gå helt på de uppgifter som lämnas. Ett ganska litet missförstånd medför därmed att reportern kommer skriva helt uppåt väggarna fel iom att denne inte kan se det orimliga i påståendet.
Jag tror inte heller att det här är inom normalspannet men om man går på texten, som ju är det enda vi har, så ser det hela mycket märkligt ut
 
Senast ändrad:
Det som står i artikeln är inte att det är kadavret i sig som är miljöbrott utan just blodet. Nu är ju tidningsartiklar aldrig helt precisa eftersom reportern oftast är väldigt dåligt utbildad inom områdena det skrivs om och därför får gå helt på de uppgifter som lämnas. Ett ganska litet missförstånd medför därmed att reportern kommer skriva helt uppåt väggarna fel iom att denne inte kan se det orimliga i påståendet.
Jag tror inte heller att det här är inom normalspannet men om man går på texten, som ju är det enda vi har, så ser det hela mycket märkligt ut
Först så står det att hon blev misstänkt för miljöbrott eftersom det rann blod från hästen. Men i nästa stycke så står det att 'har man döda djur liggande är det risk att det läcker ner allt möjligt i dagvattnet'.
Jag tror som du, att det kan bli heltokigt när reportern inte riktigt är haj på ämnet.
 
Först så står det att hon blev misstänkt för miljöbrott eftersom det rann blod från hästen. Men i nästa stycke så står det att 'har man döda djur liggande är det risk att det läcker ner allt möjligt i dagvattnet'.
Jag tror som du, att det kan bli heltokigt när reportern inte riktigt är haj på ämnet.

Det måste rimligen finnas mer relevant information än det som står i artikeln.
 
Först så står det att hon blev misstänkt för miljöbrott eftersom det rann blod från hästen. Men i nästa stycke så står det att 'har man döda djur liggande är det risk att det läcker ner allt möjligt i dagvattnet'.
Jag tror som du, att det kan bli heltokigt när reportern inte riktigt är haj på ämnet.
Ja, till att börja med så är det ju ingen större katastrof ifall det läcker till dagvattnet. Att det kanske är olämpligt att det läcker till GRUNDvattnet, det är en annan fråga.
 
Ingen lag, men har för mig jag hört eller läst förut om oron att sjukdomar ska spridas, om djuret är sjukt/har något smittsamt i blodet som ägaren inte vet om, så kan detta sprida sig ut i marken/naturen genom blodet, och genom att vilda djur kommer åt att äta av kadavret.
Däremot som det ser ut i de flesta stall/gårdar idag finns ju ingen annan möjlighet än avbloda och låta kroppen ligga tills transport kan komma.
 
Kan det vara så att hon skjutit den själv och inte på korrekt sätt? Varför skulle dom annars blanda in hennes vapen och licens. Det är väll inte så att en polis börjar undersöka det helt random om hästen vore avlivad av någon annan.
Vet inte ens om man får avliva sin egen häst på det viset..
Finns ju inget i texten som annars är direkt olagligt
 
Kan det vara så att hon skjutit den själv och inte på korrekt sätt? Varför skulle dom annars blanda in hennes vapen och licens. Det är väll inte så att en polis börjar undersöka det helt random om hästen vore avlivad av någon annan.
Vet inte ens om man får avliva sin egen häst på det viset..
Finns ju inget i texten som annars är direkt olagligt
Du får avliva hästen själv om du har tillräcklig kunskap. Men som du säger kan något ha gått fel.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter För en vecka sedan hittades en död häst med vad som beskrevs som stickskador på kroppen i en hage på Alnö utanför Sundsvall. Polis och...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter På onsdagen hittade en person sin häst död i hagen på Gotland. Polisen misstänker nu att ett brott kan ligga bakom hästens död och har...
Svar
1
· Visningar
520
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Polisen har avslutat sina första undersökningar efter att man hittat en död häst utomhus under onsdagskvällen på Gotland.
Svar
0
· Visningar
575
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna skulle injicera en häst i knäleden på en gård i Löberöd, men blev sparkad så pass illa att hon fick föras till sjukhus. Nu...
Svar
0
· Visningar
668
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp