Polisen om stor sadelstöld: ”Liknar ett beställningsjobb”

En ridskola i Jämtland utsattes tidigare i veckan för ett större inbrott, där ett tiotal sadlar stals. Nu misstänker polisen att det rör sig om en liga som rör sig i trakten och varnar därför hästägare i närheten. Hör polisen berätta mer i en radiointervju.
 
Jag är mer fascinerad över att detta med stöldligor ens fungerar. När vi på väg till en kompis i Skåne körde vilse med utlandsregistrerad skåpbil för några år sedan och körde runt runt runt i samma lilla ort kände vi direkt att vi inte var osynliga för de som bodde där. Det var typ en tidsfråga innan någon bussat polisen på oss.

Så hur dessa stöldligor lyckas reka så väl som de enligt de många många reportage om sadelstölder jag läst de senaste åren verkar göra känns helt obegripligt. Det är ju sällan det verkar vara en regelrätt smash and grab som i Rolex-montern på Indoor Brabant häromåret liksom 🧐
 
Så hur dessa stöldligor lyckas reka så väl som de enligt de många många reportage om sadelstölder jag läst de senaste åren verkar göra känns helt obegripligt. Det är ju sällan det verkar vara en regelrätt smash and grab som i Rolex-montern på Indoor Brabant häromåret liksom 🧐
Så obegripligt tror jag inte att det är egentligen. Man behöver knappast detaljreka utan det räcker att passera och konstatera att det finns hästar i närheten av en fastighet. Man återkommer på natten, närmar sig stallet till fots, går in i sadelkammaren på några sekunder med kofot. Stall är ju i allmänhet olåsta och obevakade och de sadelkammare som har något stöldskydd att tala om (säkerhetsdörr, förstärkningsgaller, larm) är lätträknade. Med ganska enkla åtgärder går det att försämra förutsättningarna rejält för tjuvar, om man vill.
 
Jag är mer fascinerad över att detta med stöldligor ens fungerar. När vi på väg till en kompis i Skåne körde vilse med utlandsregistrerad skåpbil för några år sedan och körde runt runt runt i samma lilla ort kände vi direkt att vi inte var osynliga för de som bodde där. Det var typ en tidsfråga innan någon bussat polisen på oss.

Så hur dessa stöldligor lyckas reka så väl som de enligt de många många reportage om sadelstölder jag läst de senaste åren verkar göra känns helt obegripligt. Det är ju sällan det verkar vara en regelrätt smash and grab som i Rolex-montern på Indoor Brabant häromåret liksom 🧐
Jag bor invid en väldigt liten väg, några tiotal bilar per dygn bara som passerar, men i princip alla gårdar och friliggande hus häromkring har varit utsatta för inbrott eller inbrottsförsök. Att folk regelbundet kör förbi för att reka stölder är något vi kallt räknar med tyvärr. Innan vi satte upp kameraövervakning hade vi kanske i genomsnitt ett fall varannan månad där vi antingen uppmärksammade folk inne bland husen eller såg att någon varit inne och vänt med bilen under natten. Nu efter kedjeavspärrningar och kameror är det lugnare men det är sorgligt att det skall behöva vara så.
 
Så obegripligt tror jag inte att det är egentligen. Man behöver knappast detaljreka utan det räcker att passera och konstatera att det finns hästar i närheten av en fastighet. Man återkommer på natten, närmar sig stallet till fots, går in i sadelkammaren på några sekunder med kofot. Stall är ju i allmänhet olåsta och obevakade och de sadelkammare som har något stöldskydd att tala om (säkerhetsdörr, förstärkningsgaller, larm) är lätträknade. Med ganska enkla åtgärder går det att försämra förutsättningarna rejält för tjuvar, om man vill.
Kan viljan att skydda sin egendom gått förlorad? Jag fattar inte hur man kan inte kan se till att fixa vettiga dörrar, fönster och lås. Däremot rent generellt tror jag inte ett dugg på att det bara är "utländska ligor" som ligger bakom sådana här inbrott. Folk snor ju både sadlar och träns på tävlingsplatser och stallar dit gemene man inte ens har tillträde 🤐
 
Kan viljan att skydda sin egendom gått förlorad? Jag fattar inte hur man kan inte kan se till att fixa vettiga dörrar, fönster och lås. Däremot rent generellt tror jag inte ett dugg på att det bara är "utländska ligor" som ligger bakom sådana här inbrott. Folk snor ju både sadlar och träns på tävlingsplatser och stallar dit gemene man inte ens har tillträde 🤐
Även om jag skulle ha sadeln inne i huset så är det inte säkert mot inbrott. Fördelen är att få skulle leta inne i huset efter en sadel.
Det som skulle kunna klassas som säkert är ett säkerhetsskåp som sitter fast i väggen och allt annat är att göra det lite jobbigare alternativ behöver mer kunskap.
 
Så obegripligt tror jag inte att det är egentligen. Man behöver knappast detaljreka utan det räcker att passera och konstatera att det finns hästar i närheten av en fastighet. Man återkommer på natten, närmar sig stallet till fots, går in i sadelkammaren på några sekunder med kofot. Stall är ju i allmänhet olåsta och obevakade och de sadelkammare som har något stöldskydd att tala om (säkerhetsdörr, förstärkningsgaller, larm) är lätträknade. Med ganska enkla åtgärder går det att försämra förutsättningarna rejält för tjuvar, om man vill.

Absolut att det finns mycket som en kan göra. Personligen skulle jag aldrig förvara min sadel i en olåst sadelkammare, vilket begränsat mig ganska mycket när jag letat stallplats, och det är ju helt uppåt väggarna (att inte ens ha ett vettigt lås på dörren..). Men, när det var som värst häromkring så har tjuvarna rekat noga och sedan bara tagit precis vad de var ute efter (stall med flera sadelkamrar etc, där de verkar ha vetat precis var "rätt" sadel hängde..). På en del ställen, som haft bra dörr etc, gick de helt sonika in genom väggen istället - det är svårt att skydda sig emot utan att bygga nya väggar med rejäl armering i tex.. Då var det alltså så illa att det polisen höll infomöte för häst/stallägare.
 
Hur fungerar det med lås i lite större stall? Har man sadelkammaren öppen under dagen då?
Där vi står nu är det olåst men vi försöker få dit ett lås, blir det mycket sadelstölder får vi helt enkelt ta med sakerna hem istället.
 
Hur fungerar det med lås i lite större stall? Har man sadelkammaren öppen under dagen då?
Där vi står nu är det olåst men vi försöker få dit ett lås, blir det mycket sadelstölder får vi helt enkelt ta med sakerna hem istället.
Låst sålänge ingen är i stallet.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst har en lååång historia bakom sig... Jag köpte honom i Maj 2010 och allt var frid och fröjd! I Juli tappade han vänster baksko...
2
Svar
25
· Visningar
5 754
Senast: Coolfrees
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 400
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp